Selges: Econowave Standard - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 114
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    @Sannax:
    jeg har null peiling på filter, så alle innspill tas i mot med åpne armer, men jeg sitter med et inntrykk at de gutta som har konstruert filteret kan sine saker. EW@Audiokarma
    Ingen grunn til å tvile på at de vet hva de gjør. Det fine er at du har et fungerende filter. Har du lyst til å tweake, kan det greit gjøres i etterkant med andre verdier, Notchfilter etc. Er bare å gå tilbake til originalen.
    Du blir helt sikkert superfornøyd, og jeg tar meg selv i å henge meg opp i kurver og grafer uten å ha hørt de.
    Kasseforslaget og beregningene Atle har gjort virker fornuftig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Blir bra det. Med 60Hz høypass vil du kunne pøse på 80W, og forvente rundt 105-108dB ned til 60Hz, og ingen mulighet for overekskursjon under det. 150W vil ta deg akkurat såvidt ut av lineært område på rundt 65Hz, men da snakker vi om lydtrykk på over 110dB. Det er vel definisjonen på 'høyt nok'. 8)
    Høres ut til å kunne spille høyt nok for mitt bruk i hvert fall 8) Men jeg er veldig spent på lyden ellers. Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til horn, for det jeg har hørt (minimalt riktig nok) av horn har vært litt skrikete. På den annen side så er det flere som rapporterer at disse spiller "sweet" og skal være i stand til å konvertere hornhatere, og folk nevner også bredt og veldefinert "soundstage".

Sitat Opprinnelig postet av Sannax
    Ingen grunn til å tvile på at de vet hva de gjør. Det fine er at du har et fungerende filter. Har du lyst til å tweake, kan det greit gjøres i etterkant med andre verdier, Notchfilter etc. Er bare å gå tilbake til originalen.
    Du blir helt sikkert superfornøyd, og jeg tar meg selv i å henge meg opp i kurver og grafer uten å ha hørt de.
    Kasseforslaget og beregningene Atle har gjort virker fornuftig.
    Ja, jeg har tillit til at konstruksjonen er god og velfundert. Og med såpass billige digitale filtre som f.eks. miniDSP er det jo rom for å leke litt hvis man får gløden over seg. Beregningene til Atle virker også veldig fornuftig, så dette tror jeg blir bra

Tusen takk for kommentarer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare stikke innom til meg så skal du få høre horn slik de skal høres ut... 8)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, notert. Skal huske det når jeg er i området

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D220 Ti er billig og mye for pengene, men jeg mener det er feil driver for å omvende hornskeptikere. Det er litt for mye restenergi/ringing oppover i frekvens IMO.

For enda smoothere lyd anbefales det å fylle hornet med samme type skum som geddes bruker i sine høyttalere. Det gjør noe bra med akkuratt det hornskeptikere ikke liker med hornlyd, også kalt HOM.

Lykke til, blir gøy å se om du blir fornøyd.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var det du som var ute etter et spesielt skum, Fredrik? Fant du det?

Det som er fordelen her er at alle elementene er relativt billige, så det blir ingen krise om det ikke blir 100% fulltreffer. Samlet pris for samtlige deler inkl frakt er 3700,- + mva, og det er ganske overkommelig.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal også bruke denne driveren, og er innbefattet med at det ikke er den grommeste å oppdrive. Skal teste hvor fornøyd jeg er, og om jeg ikke blir det så er det ikke så veldig vanskelig å bytte driver.

(jeg skal ha aktiv deling)

Men Fredrik... vil ikke valg av waveguide/horn ha en påvirkning her også? Altså at det kan være store forskjeller i opplevd honk/hom med denne driveren i forskjellige horn/wg..?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du gjort det opp noen mening og design på de?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke mye opp til DE 250 som brukes i de dyrere variantene heller . Følger spent med på denne tråden. Har sansen for econowave konseptet og ikke minst tråden på audiokarma.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg skal også bruke denne driveren, og er innbefattet med at det ikke er den grommeste å oppdrive. Skal teste hvor fornøyd jeg er, og om jeg ikke blir det så er det ikke så veldig vanskelig å bytte driver.

(jeg skal ha aktiv deling)

Men Fredrik... vil ikke valg av waveguide/horn ha en påvirkning her også? Altså at det kan være store forskjeller i opplevd honk/hom med denne driveren i forskjellige horn/wg..?

Uten at jeg har testet nok hornkomboer til å kunne uttale meg klart, tror jeg basert på de dataene og undersøkelsene som finnes at hornprofilen og kvaliteten på hornet kanskje er viktigere enn forskjellen mellom kompresjonsdrivere. Samtidig er det ikke veldig dyrt å kjøpe noe som holder god kvalitet som f.eks den velkjente B&C DE-250. Den har bra frekvensgang og betydelig mindre ringing enn f.eks D220Ti. Derfra og opp blir forskjellene mye mindre og forbeholdt high-end prosjekter.

Som tols1 skriver er dette så billig at det er ikke noen krise om man ikke blir 100% fornød, eller bytter litt komponenter i etterkant. Jeg tror helt klart at dette oppsettet kommer til å få frem fordelene med kontrollert spredning fra øvre mellomtone og opp.

Når det gjelder dette skummet fant jeg egentlig ingen god løsning på dette, om vi er mange nok finnes det en del levrandører som kan levere til en OK pris. Om man skal kun kjøpe til seg selv er det værre. For min del er det like greit å bestille ferdig skåret skum fra Geddes. Ca 1000kr for inklusive frakt og mva.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på kompresjonsdrivere, helt klart, men det er ofte mer avgjørende hva slags horn man har tenkt til å bruke på en gitt driver.

Det som er aller viktigst å ta hensyn til, er i hvilket frekvensområde hornet og driveren er tenkt brukt. Alle horn har en cut-off frekvens, som avgjør hvor delingen i filteret bør ligge. En tommelfingerregel er at driveren bør deles minimum 1,5xcut-off. Har hornet 500Hz cut-off bør driveren deles rundt 750Hz, eller høyere.
    Horn-honk har faktisk i visse tilfeller med at driveren deles for lavt ned mot hornets cut-off, og mister da også i tillegg horn-loadingen og vil stråle som en vanlig omnipolar kilde, dvs alle veier.
    Er man obs på hornets cut-off, kan en billigere driver fungere godt.
    Et horn bør altså ikke kjøres over for mange oktaver, før det kan oppstå problemer. Et stort horn vil også begynne å "beame" hvis det draes for høyt opp i frekvens.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig informativ diskusjon Fredrik og Sannax

Så når Pylehornet som skal brukes her har en cutoff på 1000 Hz og delingen ser ut til å skje over 1,5k, så er dette innenfor rule-of-thumb altså. Bra.

Er det vesentlig hvor stor avstand det er mellom bass og horn? Eller bør de monteres så nær hverandre som mulig?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    Har du gjort det opp noen mening og design på de?
    Sitter å leker litt i SketchUp men det er et par saker jeg ikke har full oversikt over ennå. Men det blir helt enkle kasser i MDF, avrundet langs kanten og malt i sort matt. Ingen buede sider eller snasen finér dessverre Ellers blir de som nevnt gulvstående, ca 110 cm høye. Med 70 l volum får jeg et hulrom i bunnen til overs hvor jeg har tenkt å plassere delefilter slik at det blir lett tilgjengelig.

I tillegg må bassen monteres på baksiden av baffelen for å få riktig akustisk avstand i forhold til horndriveren. Derfor må jeg antagelig ha en luke på baksiden slik at jeg kommer til for å få skrudd det fast.

EDIT: legger ut et bilde for å krydre tråden litt.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rosemaling er tøft tols1. Du er vel i rett område for slikt?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Rosemaling er tøft tols1. Du er vel i rett område for slikt?
    Vel, det er vel mer ryper, elg, ørret og tømmerkoier i skogbryn som er moderne her i området. Og jeg kjenner folk som er flinke til å male... hmm, nå satte du meg på en idé

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Er ikke mye opp til DE 250 som brukes i de dyrere variantene heller
    Den er vell nesten 3 ganger så dyr? Trodde heller ikke de to driverne var kompatible og at de måtte brukes på forskjellige horn.

Jeg bruker selv 5 stk D220ti i hjemmekinoen og de fungerer helt greit ihvertfall med tanke på prisen, ikke noe highend men synes de gjør en helt grei jobb på de små JBL horna mine.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ikke du selge D220-driverne dine Baldrick? Synes jeg så en annonse på Børsen her forleden.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la de ut for salg da de ikke passet horna mine, men da det ikke ble salg lagde jeg meg adaptere istedet slik at de nå passer horna

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Den er vell nesten 3 ganger så dyr? Trodde heller ikke de to driverne var kompatible og at de måtte brukes på forskjellige horn.

Jeg bruker selv 5 stk D220ti i hjemmekinoen og de fungerer helt greit ihvertfall med tanke på prisen, ikke noe highend men synes de gjør en helt grei jobb på de små JBL horna mine.
    50 vs 130 dollar, så en del mer er det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Jeg la de ut for salg da de ikke passet horna mine, men da det ikke ble salg lagde jeg meg adaptere istedet slik at de nå passer horna
    Ok, bra de kom til nytte, og at de ikke er til salgs lenger. Jeg oppdaget de nemlig dagen etter at jeg hadde lagt inn bestilling på PE

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •