Tak i hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Tak i hjemmekino

Heisann

Jeg er så "heldig" at jeg skal bygge meg hus.
    Noe positivt må jeg dog få ut av dette, så jeg har da klart å lure inn en lydisolert kjellerstue i sokkeletasjen :-D

Det blir lydskille mellom etasjene og doble vegger mellom denne og resten av huset.
    I og med at det er lydskille blir taket hengende i lydbøyler. Vi skal også ha spotter i taket (husker ikke helt akkurat nå, men jeg lurer på om ikke snekkeren faktisk planla å lage en himling under lydhimlingen for å legge spottene i)

Jeg er interessert i at det skal være god akustikk i dette rommet. Det første tiltaket jeg må tenke på i den anledningen er vel selve taket?

Derfor, hvilke takplater bør jeg bruke for å unngå at det blir mye etterklang i rommet?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du bør dempe området mellom høyttalerne og lytteposisjonen. Det er helt unødvendig og dessuten uheldig å dempe hele taket. Det vil suke ut for mye av øvre frekvensområdet og det vil gjøre rommet dødt og livløst. Det er de utstikkende frekvensene du ønsker å gjøre noe med og da er det førsterefleksjonsområdet (speilbildet fra lytteposisjonen) og et litt større området som gjelder. Skal man finne nøyaktig hvor mye som trengs, så må det måles underveis. Men dersom du dekker store deler av området i midten mellom høyttalerne og lytteposisjonen, så skulle du være trygg. På de første bildene under er det egentlig dempet i et for stort området.

Dersom du ønsker at det skal synes minst mulig kan du bruke Ecophon plater sammen med vanlige plater. Men de er såpass tynne at de vil ikke dempe tiltrekkelig dypt nok til at det ideelt.
    Master

En bedre løsning vil å være å bruke rockfon industrial plater på 100 mm og senke de ned i en himling med ytterligere 10 cm. Det kan bli pent det også. Eller du kan selvsagt bruke 10 cm i en profil i taket og så ha løs isolasjon bak slik at tykkelsen øker. Du bør ha totalt 20 cm. Ok. Ser nå at det er planlagt en himling. Da ville jeg altså ha brukt totalt 20 cm. Hva som er i front (Ecophon eller Rockfon indistrial er mindre viktig). Ecophon platene er hardere og tåler mer.

Rockfon Industrial finnes i både 75 og 100mm selv om det ikke er oppgitt på siden. Kommer også i hvit finish.
    Industrial Nature : Industri : Spesialområder : Systemhimlinger : Produkter : Rockfon

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •