Eltek's dy9212

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eltek's dy9212

Hei.
    Noen som kan hjelpe en fersking?
    Er det noen som har prøvd å bruke Eltek's DY 9212 i en sub til hjemmebruk?
    I brosjyren fra Eltek så har de et forslag til dette ellementet - en bassreflekskasse på 100l - som gir en -3db på 20 Hz( link). Som den ferskingen jeg er klarer jeg ikke å gjenskape dette resultatet i feks. WinISD - noen som kan? Jeg får med en slik kasse -3db på 26Hz.

Takker for all hjelp

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå står det vel at kassa skal være 135 liter? Men uansett så stemmer det ikke helt det som står i tabellen. Spesielt opplysningen om rørene. Det står feks at diameteren på røret til denne subben skal være 100kvadratcentimeter?! Diameter måles som kjent ikke i kvadratcentimeter. Det gjør derimot areal, for de mener forhåpentligvis ikke et rør med diameter på 100cm! :shock: . Hvis de mener at arealet på røret skal være 100 kvadratcentimeter blir det et rør med litt over 11 cm i diameter. I så fall blir avstemningen rundt 21hz og det gir f3 rundt 24hz. Kanskje har de regnet med litt romforsterkning i tillegg.

Å få f3 ved 20hz med dette elementet uten å støtte seg på romforsterkning er nok i grunn svært upraktisk. Da må du opp på 200 liter og avstemme rundt 20hz. Da blir nok effektåligheten litt lav også.

Egentlig egner dette elementet seg best i lukket kasse, men da blir det ikke spesielt mye moro om den skal brukes som hjemmekino-sub.

Om jeg har tolket Elteks forslag riktig, så synes jeg det virker som et bra forslag. Du kan jo prøve å sende dem en mail å se hva de har å si.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser dette er en 12" med ca 128liter VAS og Fs på 24Hz. Det gir omtrent 120 gram Mms. Det er ikke spesiellt mye for et basselement som dette i en lukket kasse. Imidlertid ser jeg for meg at en moderat bassreflekskasse på rundt 60 liter kan funke. De er sparsomme med parametrene på disse elementene ser jeg, det ser jeg for meg er et litt dårlig tegn, men de kan selvsagt være brukende allikevel. Så store kasser som over 100 Liter på et element med et såpass tungt membran kan være litt påtrengende i dypbassen i lengden. De kan også bli både slanke og relativt lite effekttålige i midbassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De er sparsomme med parametrene på disse elementene ser jeg, det ser jeg for meg er et litt dårlig tegn, men de kan selvsagt være brukende allikevel.
    Det er flere parametere lengst ned i pdf-dokumentet.

Hvordan du skal få den til å funke i en 60 liters bassrefleks er jeg spent på å høre.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett whoppas, var litt rask der, den har for liten magnet. Jeg ser den booster selv i lukket kasse på 60 liter. Skal den kjøres med svært lav delefrekvens kan det funke, men jeg tror ikke det blir særlig "HiFi". Det ser penest ut i lukket kasse på 100 liter, noe som i seg selv ikke skulle være nødvendig på et element av denne størrelsen. Mye av den lave prisen ligger antakelig i bruken av liten magnet. (fant parametrene også ops: ) Jeg mener de burde hatt BxL på minst 12,5 eller høyere. Helst rundt 13,5. Da ville den funket langt bedre i et vanlig rom.

50 liter isobarik gir faktisk ganske pene tall.

9412 ser imidlertid ikke ut til å funke på noen som helst måte under 50 Hz annet enn i åpen baffel med et sykt filter på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skrevet en mail til Eltek, og venter på svar derfra.
    Men bestemte meg egentlig i helga for å droppe dette elementet og fortsette på prosjektet med Dynabel DB-12 (nå heter det 9712 tror jeg, samme element som i Phobos) i en lukket kasse på 69 liter. Forsterkeren er en Hypex 200. Det burde vel gi en -3db på 37Hz - noe jeg får leve med ei stund til.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke gjort det.

Så stor kasse vil gi elementet veldig liten motstand, og den forsterkeren har så liten kontroll at det antageligvis bare vil bli suppe.

Fraråder deg dette!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Jeg ville ikke gjort det.

Så stor kasse vil gi elementet veldig liten motstand, og den forsterkeren har så liten kontroll at det antageligvis bare vil bli suppe.

Fraråder deg dette!
    Nå ble jeg litt rådvill her. Ser at Eltek bruker dette elementet i Phobos, den oppgir de til -3db på 35Hz. Den bruker ei "ventilert kasse" og har et fysisk volum på 47,5l. Ei lukket kasse som skal klare samme -3db får jeg til å bli ca 100l. Skulle ikke da en slik lukket kasse på 100l kunne brukes? (vet at jeg har en litt annen forsterker enn den som er med Phobos, men de er ikke så ulike i ytelse(?)) Eltek oppgir et anbefalt lukket volum til DB-12 på 65l.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En lukket kasse på 100liter kan nok brukes. Men hvorfor lager du ikke like så godt en phobos? Du har jo en annen forsterker, men det gjør den jo bare bedre. Hypexen har dessuten bassboost som kan gi enda litt mer dypbass (på bekostning av lydtrykk) om du ønsker det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phobos er absolut et alternativ. Hadde et håp om at jeg ville klare å få en litt mindre "buldrende" sub enn Phobos er, som egner seg bedre til musikk.
    Har bygd og prøvespilt ei 69l lukket kasse. Jeg synes den har en strammere lyd enn Phobos, men mangler som sagt den dypeste bassen. Litt små justeringer og oppgradering av finish så får den klare seg inntil videre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DB-12 har nok litt for liten magnet til at du får den helt store musikalske opplevelsen. Det måtte isåfall være en dipol.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •