Peerless XXLS 12"-830844 + Seas passive - Vil det funke??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Peerless XXLS 12"-830844 + Seas passive - Vil det funke??

Har fått tak i en stk peerless XXLS 12" 830844 og en Zap Pulse 2.3se (400watt i 4ohm) forsterker som skal på.
    Bassen er laget for bruk sammen med slave og har sett litt på forskjellige, men ser ut som at Seas Design 10" SL26R skal funke greit.

Har laget en et oppsett i winisd med 35l (30hz tuning) kasse og en stk slave (se bildet under).

Jeg har aldri prøv å lage subb med slave før så er litt usikker.
    Ser dette okay ut? vil dette funke godt som gull?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann, tar jeg ikke helt feil burde/skal slaven være større enn det aktive element, mulig å velge en større slave eller bruke to 10"?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som finvåg nevner; en slave med mindre membranareal kan bli et problem.
    Konutslaget på slaven vil fly til himmels og da skal det mye til at du ikke får mekanisk støy som ødelegger.
    Dette kan du selvfølgelig tune med ekstra vekt på slaven, men for høy vekt er heller ikke å anbefale. Tunge slaver blir ofte "treige" og gi forsterkeren større utfordringer enn den liker.
    Resultatet er at membran ikke starter og stopper raskt nok, noe som mange betegner som "treg bass som henger etter".

Simuleringen ser forøvrig noe optimistisk og snill ut, selv om jeg ikke helt kan påpeke hvorfor.

Elementet fungerer forøvrig like godt i BR, problemet er at det klarer seg med liten kasse, og da får du problemer med plass til en lang port for å avstemme lavt.

Har du ikke behov for å spille høyt er lukket pluss EQ en god løsning. Da får du en konstruksjon med lav q, som gir presis og "tørr" bass. Ulempen er som nevnt lydtrykk. Med et element vil du ikke komme særlig over 100dB før xmax er nådd.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, Takk for svar!
    Kan gå for Scan Speak Discovery 12" slave da.
    Hvordan er det å ha 2 stk 12" slaver på en Stk 12"??
    Syntes avrullingen ved 1 slave var noe slak. Kan få flatere kurve lenger ned i frekvens med 2 stk slaver. Tanker?? :-D

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett mange slavebaserte subber med 2x slaver, sunfire f.eks.
    Fordelen er vel som ved flere element generelt, mindre mekanisk utslag, mindre forvrenging, mer kontroll.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tidligere Peerless XLS12 - 83500 med to Peerless 12" slaver som fungerte meget bra. Du finner målinger etc av den om du søker her på forumet.

Nå i dag har jeg to av samme elementet i hver sin lukkede kasse og EQ.

Så har du plass til to suber ville jeg heller bruke penger på et aktivt element til i stedet for å kjøpe to slaver.
    Slaver gjør ikke noe annet enn hva en bassrefleksport gjør, fordelen er at unngår lange porter, evnt blåselyder og at du med to slaver kan sette de på hver sin side av kassen. Ulempen er muligheten for mekanisk støy og høyt group delay.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •