Hjelpt til valg av Basselement 10 eller 12"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelpt til valg av Basselement 10 eller 12"

har sett mye på Scan-Speak 26W/4534G00, Peerless SLS 315 og 263. Sett en del på 8 tommerne som ligger på Seaskampanje hos Dynabel. Men var helst ute etter noe som fungerer bra i lukket kasse, for de skal bygges så små som mulig.

er det noen andre alternativer jeg ungår?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glennooo
    har sett mye på Scan-Speak 26W/4534G00, Peerless SLS 315 og 263. Sett en del på 8 tommerne som ligger på Seaskampanje hos Dynabel. Men var helst ute etter noe som fungerer bra i lukket kasse, for de skal bygges så små som mulig.

er det noen andre alternativer jeg ungår?
    Lager du noe i en isobaric konfigurasjon vil du halvere volumet. Dersom det er et alternativ er det flere alternativer som kan være aktuelle. Ligger det ikke et par audiopulse 12 ute nå? De trives i små lukkede kasser. En vanlig lukket konstruksjon der er godt nok for de fleste, men tenk på hva en isobarik vil kunne være istand til.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har tenkt på det, men er skeptisk når det kommer til ting jeg ikke har testet eller hørt fra før. Men sånn som SLS med slik åpen baffel eller hva det heter, er det noe å satse på?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har tenkt på det, men er skeptisk når det kommer til ting jeg ikke har testet eller hørt fra før. Men sånn som SLS med slik åpen baffel eller hva det heter, er det noe å satse på?
    Jeg har ingen erfaringer med OB, dessverre. Det er flere tråder rundt temaet her på forumet da. Det som mange opplever er at de bør ha litt plass rundt seg for å spille optimalt. Dersom du skal gå OB vil jeg ut fra min begrensede kunnskap gå for basser som kan fungere høyere i frekvens dersom du skal bruke den i et toveis. Den vil sannsynligvis ikke kunne rekke langt nok ned i frekvens til å kunne fungere som basser i en fullrange front.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er det jeg frykter, det med plassen.. du hadde nok erfaring til å styre meg unna hvertfall. Men isobaric er noe jeg vurderer sterkt, hadde vært artig å prøve!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er det jeg frykter, det med plassen.. du hadde nok erfaring til å styre meg unna hvertfall. Men isobaric er noe jeg vurderer sterkt, hadde vært artig å prøve!
    Jepp. Lukket er er mindre enn portet, og med isobaric vil du halvere dette volumet igjen, og med samme resultat (i teorien iallefall). Dersom den skal stå i et hjørne kunne du jo ha plassert ett element mot lytteren og ett inn mot høyttalerene. Eller de to ledige sidene når den står helt inni hjørnet om du vil.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OB / dipol bass trenger ikke masse plass rundt seg. Optimal plassering er faktisk ganske tett på veggen bak høyttaleren.

Men du kommer ingen vei med en 10" eller 12" i OB, membranareal og slaglengde er noe du aldri kan få nok av i en OB. 2x 15" eller 18" anser jeg som absolutt minimum for å få noe brukbart ut i bassområdet.

Å dra en OB bass langt opp i frekvens går heller dårlig, så sats på en treveis med delefrekvens rundt 200-300 Hz en plass.

En OB bassløsning blir gjerne veldig stor hvis du skal dypt i frekvens, men gevinsten er langt bedre kvalitet på gjengivelsen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett flere som mener de må dra høyttalerene litt ut fra bakvegg og sidevegg for å få gode resultater, men det er sikkert veldig individuelt.

Angående basseren hadde jeg et svakt øyeblikk. Jeg mente at man bør heller ha en mellomtone som kan draes langt nok ned, eventuelt en fulltone, slik at det forblir en toveis, dersom det er mer ønskelig. Enklere å lage.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mellomtone og diskant er det riktig at man bør unna reflekterende flater, mens i bassen er det faktisk helt motsatt med dipoler. En god grunn til å dele systemet i to separate deler, en (eller fler) for bass og en for resten. Det har jeg valgt å gjøre. Bassene (4 stk) står ganske tett på vegg, mens mellomtone/diskant har god avstand.

En to-veis OB er veldig vanskelig å få til siden det oppover i frekvens blir et voldsomt kompromiss med tanke på spredning og off-axis respons. Det er vanskelig nok med 3-veis også.

Når det er sagt så lar deg seg gjøre... f.eks med en lang bånd-driver som samtidig er smal. Da blir spredningen god og man kan dele forholdsvis lavt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dette skal bygges så lite som mulig tror jeg derfor at OB sannsynligvis ikke er veien å gå. Dersom det er begrenset plass og kanskje WAF er et tema vil man kanskje gå for et mer tradisjonelt design?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du helt rett i - OB er ikke tingen hvis du ønsker et lite bass-system.

Jeg har god erfaring med den nye Seas L26ROY i bassrefleks. Bra ytelser i relativt små kasser. Kan anbefales.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du den nye med 4-lags svingspole?

Jeg greier ikke helt å se hvorfor den skulle låte bedre. De ekstra svingspolene har åpenbart senket tettheten i magnetgapet. Induktansen er gått opp fra lave 0,5mh til masseive 3,85mH. Følsomheten har gått ned og FS har gått opp litt, noe som er merkelig da membranen er betydelig tyngre.

Man skulle tro de hadde gjort dette for å få lengre slaglengde og bedre power handling men i databladet oppgis det helt like verdier på disse områdene. Sammenlikner man grafene er det tydelig at versjonen med 4-lags svingspole har både 3-5db lavere følsomhet og ruller av tidligere i bassen.

Hva er det jeg går glipp av?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke 4-lags versjonen jeg tenkte på, men den "vanlige" L26ROY.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok ¨
    Ser absolutt bra ut.

Jeg driver også å sjekker litt rundt elementer som kan gi bra med bass i små kasser.

Så langt er min favoritt JBL W15Gti i en kube på 45*45*45cm.
    De finnes også i 12" og 10" versjon som klarer seg med enda mindre kasser. Disse elementene ser veldig bra ut på papiret, (bra følsomhet, lav induktanse, 40mm linjær slaglengde, stor termisk kapasitet).
    Ulempen er at det kreves mye effekt det vil si penger til forsterkere for å utnytte potensialet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Ok ¨
    Ser absolutt bra ut.

Jeg driver også å sjekker litt rundt elementer som kan gi bra med bass i små kasser.

Så langt er min favoritt JBL W15Gti i en kube på 45*45*45cm.
    De finnes også i 12" og 10" versjon som klarer seg med enda mindre kasser. Disse elementene ser veldig bra ut på papiret, (bra følsomhet, lav induktanse, 40mm linjær slaglengde, stor termisk kapasitet).
    Ulempen er at det kreves mye effekt det vil si penger til forsterkere for å utnytte potensialet.
    har du simulert dette? tenker du her lukket eller rekfleks kabinett?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •