Mitt første sub prosjekt - flere spørsmål!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Ridabu
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt første sub prosjekt - flere spørsmål!

Hei,

Jeg har lite og gjøre på ettermiddagen, derfor tenkte jeg at det kunne være morro med et lite sub prosjekt, tenkte derfor å sette i sammen en aktiv sub til hjemmekinoen. (Dette har jeg aldri gjort før)

Trinn 1 blir å finne ut hva jeg trenger, og kjøpe inn dette.

Av materialer tenkte jeg å bruke MDF plater på 19mm eller 22mm tykkelse?, som limes sammen med Polyurethan lim fra dynabel.no (tror det blir penere uten skruer?)

Men så kommer spørsmålene:
    Har tenkt til å kanskje bruke peerless XXLS 12" element? er dette bra? F
    Peerless XXLS 12" Aluminium - dynaBel AS
    Eller Zachry BX-T12 Zachry BX-T12 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

eller finnes det bedre til samme pris?

Men er veldig usikker når det kommer til forsterker, har sett på 3 alternativer:
    Hypex DS 4.0 Hypex DS 4.0 - dynaBel AS
    Proson PS-120B Proson PS-120B Andre deler | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Zachry DWS-240N Zachry DSW-240N - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Når element og forsterker er valgt, hvor stor burde kassen være? og burde jeg har porter, evt 1 eller 2?

Tusen takk for alle svar :-D
    LG 60" 60PA550T Plasma TV | Kilde: Samsung BD-D6500|
    Front: Dali Concept 8| Bak: Dali Concept 1| Sub: Dali Concept Sub 12|
    Amp: Yamaha RX-A1010BL| NAD c272|

Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 Way Crossover

En fin side på engelsk. Litt å sette seg inn i men det må til.

Ellers er det mange tråder om dette emnet allerede i forumet.

Lag suben så stor som mulig med tanke på WAF. He..he

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Winnertip
    Hei,

Jeg har lite og gjøre på ettermiddagen, derfor tenkte jeg at det kunne være morro med et lite sub prosjekt, tenkte derfor å sette i sammen en aktiv sub til hjemmekinoen. (Dette har jeg aldri gjort før)

Av materialer tenkte jeg å bruke MDF plater på 19mm eller 22mm tykkelse?, som limes sammen med Polyurethan lim fra dynabel.no (tror det blir penere uten skruer?)

Eller Zachry BX-T12 Zachry BX-T12 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Men er veldig usikker når det kommer til forsterker, har sett på 3 alternativer:
    Proson PS-120B Proson PS-120B Andre deler | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Zachry DWS-240N Zachry DSW-240N - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Når element og forsterker er valgt, hvor stor burde kassen være? og burde jeg har porter, evt 1 eller 2?

1) 22mm er å foretrekke, men så lenge man har tilstrekkelig med avstivere i kassen så er det godt nok med 19mm.
    2)PU (polyuretan) kan kjøpes fra vanlig byggevareforretning, trenger ikke kjøpe hos dynabel.
    3) Peerless er hakket mer profilert innen elementverdenen, og har et godt rykte på seg for long-stroke modellene sine.
    4) Hypex er å foretrekke vil jeg si
    5) Når det kommer til kassen og volum må du velge mellom lukket og portet. Her kan du lese litt rundtom selv og se hva som passer ditt bruk.

MEN hvorfor ikke bare kjøpe et kit fra dynabel, som for eksempel Brontes eller Arges?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Andsor her. Peerless og Hypex er veldig gode produkter, og du vil nok ikke angre. Et kit (feks nevnte Arges/Brontes) er en kjempefin måte å komme inn i DIY-verden. Jeg starta med Phobos fra dynabel, men ville valgt Brontes i dag.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Peerless =)

Vil også anbefale Peerless! =)

Har selv vært med å lage flere bra konstruksjoner med Peerless elementer,
    blandt annet Bguarden sin sub for mange år siden.

Holder selv på med å bygge 4 stk suber, av Peerless 830500 12" XLS
    Disse skal kunne stables to og to, hvert par blir drevet av en Oaudio 500w Bash. (nå på tilbud til 239$ pr stk + frakt og toll (1380+)
    De har meget hyggelige priser for et veldig bra produkt! =)

** note to self: Når enn har lamell fres, drit i å lage 45° kapp... sukk **

Edit: Se også følgende Kiskogl prosjekt Peerless =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Ridabu
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    1) 22mm er å foretrekke, men så lenge man har tilstrekkelig med avstivere i kassen så er det godt nok med 19mm.
    2)PU (polyuretan) kan kjøpes fra vanlig byggevareforretning, trenger ikke kjøpe hos dynabel.
    3) Peerless er hakket mer profilert innen elementverdenen, og har et godt rykte på seg for long-stroke modellene sine.
    4) Hypex er å foretrekke vil jeg si
    5) Når det kommer til kassen og volum må du velge mellom lukket og portet. Her kan du lese litt rundtom selv og se hva som passer ditt bruk.

MEN hvorfor ikke bare kjøpe et kit fra dynabel, som for eksempel Brontes eller Arges?
    Det blir nok 22mm, blir nok også peerless (alle ser ut til å anbefale det) med hypex forsterkeren. Når det gjelder kassen har jeg vel funnet ut at jeg vil ha lukket kasse på rundt 50L og et adskilt rom til forsterker.

Jeg så litt på kittene, men ser ut som det blir operert med to priser og to forsterkere, et kit til rundt 5K og et til 8K. Men hva følger evt med på de kittene? står svært lite på dynabel sine sider.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det står lite, men det står hvertfall det du lurer på.

Arges er med 10" og Hypex DS 2.0 forsterker.

Brontes er med 12" og Hypex HS500. (HS500 finner jeg ikke på dynabel lenger. Mulig det er en DS 4.0/8.0 som følger med i dag...?)

Rett over oversikten nederst på siden det er linket til står det hva som følger med kitene.

I kittene medfølger: Forsterkermodul, element, ledning, dempemateriale, skruer, pakninger, spikes og dynabel-merke.

Du må altså fikse mdf og finish selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Ridabu
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Mulig det står lite, men det står hvertfall det du lurer på.

Arges er med 10" og Hypex DS 2.0 forsterker.

Brontes er med 12" og Hypex HS500. (HS500 finner jeg ikke på dynabel lenger. Mulig det er en DS 4.0/8.0 som følger med i dag...?)

Rett over oversikten nederst på siden det er linket til står det hva som følger med kitene.

I kittene medfølger: Forsterkermodul, element, ledning, dempemateriale, skruer, pakninger, spikes og dynabel-merke.

Du må altså fikse mdf og finish selv.

Å ser der ja, det første man blir blind på er øynene :wink: hehe, men det var faktisk ikke dumt :-) men trenger man egentlig dempemateriale? har hørt så mye frem og tilbake ang dette.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ser der ja, det første man blir blind på er øynene :wink: hehe, men det var faktisk ikke dumt :-) men trenger man egentlig dempemateriale? har hørt så mye frem og tilbake ang dette.
    ja er endel frem og tilbake, så om det er med i pakken kan du jo teste med og uten hva du syns er best :grin:

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er som Duppi dupp sier. Er bare å teste å høre om du syns det er forskjell, og eventuelt om det er til det bedre.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Er som Duppi dupp sier. Er bare å teste å høre om du syns det er forskjell, og eventuelt om det er til det bedre.
    Jepp. Man kan til en viss grad øke volumet elementet ser til en viss grad ved hjelp av rett densitet og mengde på dempematerialet, og man absorberer lydbølger. Dette kan være aktuelt om man har en litt liten kasse om ønsker å "øke volumet" littegrann. Jeg rekner med denne kassen er optimalt konstruert, og da vil ikke akkurat det være et tema.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xxls

Hei,

Xxls passer i 100 liters portet kasse, husker ikke diameter og lengde på port, det kan du ringe og høre med Dynabel om, og kjøpe derfra. Har det elementet selv, men ikke ferdig enda(lang dørstokk mil og 3unger). Jeg bruker doble 19mm mdf plater. Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Ridabu
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    Xxls passer i 100 liters portet kasse, husker ikke diameter og lengde på port, det kan du ringe og høre med Dynabel om, og kjøpe derfra. Har det elementet selv, men ikke ferdig enda(lang dørstokk mil og 3unger). Jeg bruker doble 19mm mdf plater. Lykke til
    Okey skjønner, jeg leste et annet sted på forumet at det kanskje holdt med 50 liters lukket kasse. Men hva passer det elementet og forsterkeren best da?

Hvilke mål har du brukt på din kasse?

Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Jepp. Man kan til en viss grad øke volumet elementet ser til en viss grad ved hjelp av rett densitet og mengde på dempematerialet, og man absorberer lydbølger. Dette kan være aktuelt om man har en litt liten kasse om ønsker å "øke volumet" littegrann. Jeg rekner med denne kassen er optimalt konstruert, og da vil ikke akkurat det være et tema.
    Jeg regner jo kanskje med at dempematerialet som følger med pakken er av rett densitet og mengde. Men er det noen regler for hvor man skal legge det i kassa?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mål

[QUOTE=Winnertip]Okey skjønner, jeg leste et annet sted på forumet at det kanskje holdt med 50 liters lukket kasse. Men hva passer det elementet og forsterkeren best da?

Hvilke mål har du brukt på din kasse?

Jeg regner jo kanskje med at dempematerialet som følger med pakken er av rett densitet og mengde. Men er det noen regler for hvor man skal legge det i kassa?[/QUOT

Husker ikke nøyaktig mål sånn i farta, er offshore på jobb. Lettere å regne ut 100 liter da du har porten tilgjengelig, så du vet mål å ta hensyn ti. Hvis du regner i desimeter(f eks; 5,5 desimeter=55cm) så får du svar i antall liter volum

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50 liter lukket=musikk subb
    100 liter portet=film subb

Spiller du mest musikk ville jeg valgt lukket

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Ridabu
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finnes det noen mellomting? hører mye på musikk, men ser også mye på film

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ikke alltid slik. Mange mener en musikalsk sub bør være lukket fordi de er kjappere. Jeg personlig har aldri erfart at en lukket er kjappere, eller portet tregere.
    Rommet denne høyttaleren skal stå i bør også taes med i ligningen. Har du problemer med stående bølger kan det være at du får en peak på for eksempel 40hz i lytteposisjonen. Her må du velge om du skal gjøre noe med rommet, høyttaleren eller signalet før forsterker. Det enkleste er signalet, så kommer porttuning (en peak på 40hz vil si at du kan ha en lavere tuning og allikevel få en jevn frekvensgang), så kommer rommet. Dersom du gjør den midterste så vil jo ikke nødvendigvis denne ht fungere i et annet rom, eller en annen plassering i det samme rommet.

Når dette er sagt vil som regel en lukket sub bety mindre trøbbel mtp plassering pga porten som kan være sensitiv iht sidevegger ol, men den vil ikke spille like dypt.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode poeng fra Andsor, men generelt ville jeg holdt meg til det jeg skrev ovenfor, min skal hovedsakelig brukes til film, og er tunet til 21hz.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hovedsak kan man si det stemmer ja. Det er ikke noe behov for stor kasse på lukket i forhold til portet, den er også enklere å få til en grei avrulling i bunn, samtidig som den gjengir et tilstrekkelig lydtrykk i det frekvensområdet musikken har mest informasjon liggende.

Dersom det samme elementet skal brukes i en portet kasse, og den tunes lavt (vesentlig lavere enn resonansfrekvensen FS) vil dette føre til at du når xmax fortere enn om den er høyere tunet. Dette bør også taes hensyn til når man designer er portet subkasse. I teorien det samme problemet med diskanter som har for lav deling og for slakt filter, om jeg ikke tar helt feil.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min har fs på 19 og er tunet til 21