Mitt første sub prosjekt - flere spørsmål! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    Min har fs på 19 og er tunet til 21
    Jeg sier ikke at din sub er konstruert uoptimalt, men at man bør tenke på dette når man skal designe en subwoofer. Dersom man skal undertune en kasse med et godt resultat bør man ha tilstrekkelig headroom for at man kan spille jevnt selv på lave frekvenser.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville gått for portet kasse..

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

12.2

Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Jeg sier ikke at din sub er konstruert uoptimalt, men at man bør tenke på dette når man skal designe en subwoofer. Dersom man skal undertune en kasse med et godt resultat bør man ha tilstrekkelig headroom for at man kan spille jevnt selv på lave frekvenser.

Headroom sier du, har tenkt på det ja, derfor har jeg skaffet meg 2stk SVS 12.2 elementer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Ridabu
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    Ville gått for portet kasse..
    Hvorfor vil du gå for portet kasse?
    Er ny i gamet så derfor ønsker jeg å lærer litt, så fint med en begrunnelse.

Jeg har Dali Concept sub 12" som er kjøpt av HFK, vil vel tro den er konstruert til film da den inngår i et hjemmekinoanlegg, og den er lukket.

Hvorfor er "regelen" slik at lukket=musikk og portet=film? da feks HFK selger mange subber til hjemmekinoanlegg som er lukket.

Men hvordan er dynabel sitt brontes kit ift "kjøpe" subber? f.eks XTZ 12" fra surround og Concept subben til Dali?
    LG 60" 60PA550T Plasma TV | Kilde: Samsung BD-D6500|
    Front: Dali Concept 8| Bak: Dali Concept 1| Sub: Dali Concept Sub 12|
    Amp: Yamaha RX-A1010BL| NAD c272|

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

film

Sitat Opprinnelig postet av Winnertip
    Hvorfor vil du gå for portet kasse?
    Er ny i gamet så derfor ønsker jeg å lærer litt, så fint med en begrunnelse.

Jeg har Dali Concept sub 12" som er kjøpt av HFK, vil vel tro den er konstruert til film da den inngår i et hjemmekinoanlegg, og den er lukket.

Hvorfor er "regelen" slik at lukket=musikk og portet=film? da feks HFK selger mange subber til hjemmekinoanlegg som er lukket.

Men hvordan er dynabel sitt brontes kit ift "kjøpe" subber? f.eks XTZ 12" fra surround og Concept subben til Dali?

lukket kasse/subb er kjappere enn portet, men går ikke så sinnsykt dypt(som oftest). ikke mye musikk du trenger å bevege deg ned helt i dypet til. men viktig at den er kjapp. portet er for min del kjapp nok til musikk, men jeg priotiterer film, og vil derfor ha med det som kan hentes av det aktuelle elementet

edit, skrivefeil

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Ridabu
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte like godt en mail til dynabel for å spørre dynabel og fikk dette til svar:
    Brontes er en lukket konstruksjon, hvor bruk av eq tvinger elementet til å gjengi lavere frekvenser enn det ellers ville gjort. Basselementet kan også brukes i bassreflekskabinett på f.eks 100 liter, det vil gå like dypt som i lukket med eq, men gi høyere lydtrykk i dypbassen fordi man ikke må bruke eq.

hva betyr eq?:P

Men tenker egentlig at siden jeg er helt n00b og dette bllir mitt første prosjekt, er det letteste og kanskje beste for min del en lukket kasse. Da er sjansen for at resultatet blir bedre enn om jeg prøver meg med en portet kasse. Innbiller meg at det er vanskeligere med en portet kasse, da jeg må finne ut lengde, diameter og plassering på bassport. Og dette har jeg aldri gjort før.

Men si at jeg ønsker en lukket konstruksjon på ca 50 liter, jeg ønsker avsivere (hvis det er behov) og et eget lukket rom til forsterker. Hvordan kan jeg finne ut mål som jeg kan bruke?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eq=equalizer.
    Ikke vanskelig, bare ring Dynabel, så får du svar, og du kan kjøpe derfra. Men kanskje like greit som du sier å lage lukket siden det er din første gang

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bygger den formen du vil ha, og syns ser penest ut.

Dm=desimeter

DmxDmxDm = liter. Er ikke sikkert du trenger eget rom til forsterker. Sjekk om Hypex er tett først.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Ridabu
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Du bygger den formen du vil ha, og syns ser penest ut.

Dm=desimeter

DmxDmxDm = liter. Er ikke sikkert du trenger eget rom til forsterker. Sjekk om Hypex er tett først.

Yepp, må nok det Nei, er ikke sikkert jeg trenger det, men gjør det allikevel så får jeg treningen

Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    Eq=equalizer.
    Ikke vanskelig, bare ring Dynabel, så får du svar, og du kan kjøpe derfra. Men kanskje like greit som du sier å lage lukket siden det er din første gang
    Ja, han jeg fikk mail av sa at jeg bare kunne ringe han hvis jeg lurte på noe mer

Men et par spørsmål til så skal jeg gi meg

Når det gjelder dempemateriale, hvor skal det legges/festes kassen? bakvegg, gulv, sidevegger?

Legger også ved bilde av en potensiell kasse som jeg tegnet raskt i paint :P ser denne grei ut eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Ridabu
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ohh, mine paint egenskaper er på topp :?

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Du burde lese på Home Theater Forum - Home Theater Systems - HomeTheaterShack der finnes det utrolig mye info om forskjelli typer design og hvilke elementer man bør velge. Men ikke forvent at du skal få dine svar på 5min på magisk vis, de fleste av oss her inne som har peiling, har lest i titals timer for å lære oss prinsippene bak sub design, ikke minst teorien bak hvordan en woofer fungerer.

Uten og ha lest din tråd, hvilken type sub er du ute etter? En med utrolig god respons i de laveste Hz, altså en til film, eller en med mer punch til musikk?

Skal du ha en til film vil jeg anbefale at du lager en LLT(large low tuned ported) feks. Sonosub. Fins mye informasjon om den.
    Jeg har selv laget 2stk som har 15'' elementer og er matet av en Europower4000, som er, om jeg husker rett nesten 1kw i 4ohm RMS..
    Får en god del positiv respons på 2 store tårn i stua som virkelig rister huset.. Den eneste nedsiden med så syke høytalere er at alt i huset rister, og lager dermed en riste lyd, feks kjørlene på kjøkkenet...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Winnertip
    ohh, mine paint egenskaper er på topp :?
    Kan anbefale Google Sketchup,
    som er 10 ganger mer intuitivt enn MsPaint..

Samtidig som du kan tegne med skikkelige mål og få ut en fullverdig teknisk tegning. Det blir ikke stort bedre enn det. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Ridabu
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thanx
    Kan anbefale Google Sketchup,
    som er 10 ganger mer intuitivt enn MsPaint..

Samtidig som du kan tegne med skikkelige mål og få ut en fullverdig teknisk tegning. Det blir ikke stort bedre enn det. ;-)

hehe, da må jeg nok prøve det programmet. Høres jo genialt ut :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Ridabu
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rodsprit
    Hei,
    Du burde lese på Home Theater Forum - Home Theater Systems - HomeTheaterShack der finnes det utrolig mye info om forskjelli typer design og hvilke elementer man bør velge. Men ikke forvent at du skal få dine svar på 5min på magisk vis, de fleste av oss her inne som har peiling, har lest i titals timer for å lære oss prinsippene bak sub design, ikke minst teorien bak hvordan en woofer fungerer.

Uten og ha lest din tråd, hvilken type sub er du ute etter? En med utrolig god respons i de laveste Hz, altså en til film, eller en med mer punch til musikk?

Skal du ha en til film vil jeg anbefale at du lager en LLT(large low tuned ported) feks. Sonosub. Fins mye informasjon om den.
    Jeg har selv laget 2stk som har 15'' elementer og er matet av en Europower4000, som er, om jeg husker rett nesten 1kw i 4ohm RMS..
    Får en god del positiv respons på 2 store tårn i stua som virkelig rister huset.. Den eneste nedsiden med så syke høytalere er at alt i huset rister, og lager dermed en riste lyd, feks kjørlene på kjøkkenet...

Da må jeg nok sette meg ned en kveld og lese litt ja Jeg har vel funnet ut at siden dette er mitt første DIY prosjekt så vil jeg nok lage en lukket kasse. Best å prøve med det letteste. Kommer også til og kjøpe brontes kittet fra dynabel.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •