DIY høyytalerkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer kRisi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY høyytalerkabel

Hei. Vurderer å lage meg noen høyttalerkabler. Har lest noen tråder her forumet, men har noen spm.
    Hva er best å bruke? CAT 5/6 eller høyttalerkabler i metermål?
    Har tenkt å sette på nakamichi banaplugger, krympestrømpe og en type nylonsstrømper.

Finnst det forskjellige typer CAT 5-6 kabler? Såg på noen som hadde 8 par, det var patchekabel, men i noen guider bruker de cat 5 med 24 kordelere..

Takker på førehand

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Category 5 cable - Wikipedia, the free encyclopedia

normalen for cat5 er 4par. men kan jo bruke flere om man vil...
    både patchekabler og husinstallasjoner bruker 8 ledere, noen har stive kordeller kjent som bygningskabel eller stigekabel..

alle er optimalisert for nettverk og telefrekvenser. fra 4-8khz og oppover i mhzområdet.
    fullt mulig å bruke de som høyttalerkabler, og de er jo billige slikt sett særlig over lengre strekk, men normale flertrådede høyttalerkabler fra biltema er minst like bra.

cat5e (enhanced) er mest vanlig på rull. cat6 har bedre båndbredde i langt strekk. viss kravet er gigabit istedenfor 100mbit i et stort kontorbygg f.eks. likevel er tolleransene såpass slark i at cat5e klarer det somregel også.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Category 5 cable - Wikipedia, the free encyclopedia

normalen for cat5 er 4par. men kan jo bruke flere om man vil...
    både patchekabler og husinstallasjoner bruker 8 ledere, noen har stive kordeller kjent som bygningskabel eller stigekabel..

alle er optimalisert for nettverk og telefrekvenser. fra 4-8khz og oppover i mhzområdet.
    fullt mulig å bruke de som høyttalerkabler, og de er jo billige slikt sett særlig over lengre strekk, men normale flertrådede høyttalerkabler fra biltema er minst like bra.

cat5e (enhanced) er mest vanlig på rull. cat6 har bedre båndbredde i langt strekk. viss kravet er gigabit istedenfor 100mbit i et stort kontorbygg f.eks. likevel er tolleransene såpass slark i at cat5e klarer det somregel også.
    Så det er godt mulig å kjøpe en 10 meter patche kabel til 300, og klippe av de RJ-45 pluggene på enden?

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange som opplever at forsterkeren blir mye varmere med den slags kabel fordi den har høy kapasitans. Noen kan til og med oppleve at forsterkeren blir ustabil og får problemer.

Kapasitans er ikke noe du vil ha på utgangene siden forsterkeren kan gå i selvsving.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kRisi
    Så det er godt mulig å kjøpe en 10 meter patche kabel til 300, og klippe av de RJ-45 pluggene på enden?
    jepp. det meste kvalifiserer som patchekabler uansett. den stive typen finner man bare i bygningsinstallasjoner og noen typer terminerte cat6
    300 var forsåvitt altfor dyrt.. biltema selger 100m cat5e til 349,-

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så man bare avmantler alle kordelerene, setter på strømper, krympestrømpe og bananplugger? Ser at mange fletter kablene? Bruker man en spesiell kabel da?
    Hva er best av CAT 5 vs metervare ht kabel?
    Samme hvilken kabel jeg bruker, har bare lyst å sette mit eget preg og gjøre noe (sette på krympestrømpe, bananplugger, nylonstrømper)

EDIT: har VAN DEN HUL CLEARWATER kabel nå. Er det noen nylonstrømper til disse?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tviler på en cat5 kabel er bedre enn de du allerede har men..

her er et par varianter:
    DIY Cat5 Speaker Cables
    TNT tripleT

lagde noe tilsvarende den første der i gamledager.. syns å huske den var stram i bassen og mer detaljert oppover enn de andre jeg hadde. men såpass stiv og irriterende i bruk at jeg heller brukte vanlige høyttalerkabler

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er nok å kjøpe noen andre ht kabler, men viss jeg bruker cat 5, blir det 8 kordelere til eller 4 kordelere til hver bananplugg?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spørs hvor mange du vil bruke det
    med 1stk kabel blir det da 4 ledere per bananplugg
    forresten er de myke flertrådede patchekablene litt klei å avisolere. hadde kjøpt den stive typen om jeg var deg.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..
    Det han så litt tidligere opp i tråden, om at forsterkere kunne bli varmene av denne type kabel, er det sant?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..
    Det han så litt tidligere opp i tråden, om at forsterkere kunne bli varmene av denne type kabel, er det sant?
    Ja, det er sant. Jeg var personlig på en lyttekveld hvor Per Abrahamsen fra Electrocompaniet var gjest hos Hi-Fi klubben i Trondheim, på 90-tallet en gang - der ble det sagt at de hadde gjort endringer på utgangen (mon tro om de monterte noen spoler, altså la til en induktiv last? Sikkert andre her på forumet som har innsikt i forsterkerdesign som kan svare på dette...). Men før de gjorde dette så hadde de fått tilbakemeldinger på at flere forsterkere hadde gått i knestående pga selvsving ved bruk av spesielle høyttalerkabler. Typisk sånne flat-line typer.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det nok best å velge ht kabel i metermål? Vil ikke ødelgge forsterkeri.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det nok best å velge ht kabel i metermål? Vil ikke ødelgge forsterkeri.
    Det er nok det tryggeste.

Selv om ikke forsterkeren går i stykker må den jobbe hardere, noe som øker forvrengningen.
    De som sier at de hører forskjell på høytalerkabler har nok rett, men bare når man bruker kabler som er totalt uegnet. Mange sier at feks Kimber 8TC høres silkemyk ut ... kanskje ikke så rart om det er masse forvrengning på høyere frekvenser

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kimber, goertz, nordost flatline etc har lignende karakteristikk. det stopper ikke dem fra å selge de..om et par meters tvinnet kobber får en forsterker til å kaste inn håndkledet sier det mer om forsterkeren enn kabelen tror jeg

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    kimber, goertz, nordost flatline etc har lignende karakteristikk. det stopper ikke dem fra å selge de..om et par meters tvinnet kobber får en forsterker til å kaste inn håndkledet sier det mer om forsterkeren enn kabelen tror jeg
    Hvor dyr kabel burde jeg ha? Se signatur. Må ca ha 2 m til hver ht

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man behøver ikke en dyr kabel. standardvarer duger, særlig i budsjettsklassen hvor begrensningene i høyttaler og annet utstyr er laangt større

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjerne link en fin kabel som er fin å ha nylonstrømpe utenpå. Viss kabelen er rund, blir det 2 lengder kabel til hver ht? En for + og en for -?

EDIT: kan jeg bruke den kabelen jeg har? Van den hul clearwater (hifiklubben)?

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump