Hei.

Tenkte bare jeg skulle starte en liten tråd om TH/TP (Tapped horn/Tapped pipe) her, så kan vi kanskje samle litt kunnskap dersom noen har behov for det.

Grunnleggende TH:

Er mer som ett eksempel, er bare å ta en titt på hornresp og legge inn data.

Jeg pleier å ta sd/3 eller sd/5 avhengig av parametre på elementet, gange med ett tall mellom 2 og 3 for å få s1 (arealet på starten av hornet), og ta sd ganger tall mellom 2 og 4 for munningen på hornet, avstand mellom s2 og s3 bestemmer frekvensområde, gjør avstand s1-s2 og s3-s4 lengre eller kortere for å glatte ut responsen.

s1 til s2 = distanse begynnelse av horn til midten på elementet/elementene
s2 til s3 = distanse mellom foran og bak på elementet/elementene
s3 til s4 = distanse fra midten på elementet/elementene til enden på hornet

TH er ett greit valg for elementer med lav VAS, kan gjerne være litt høy qts (jeg vil kanskje anbefale mellom 0,35 og 0,6 du kan sikkert få det til med lavere tall, men da blir det nok stort og tidkrevende), det kan være greit med lang vandring. Kan ofte tune elementet til under FS, jeg klarer stort sett å få til flat frekvensgang uten problem til 2/3 av FS med TH, enda lavere dersom man lager Tapped pipe, men da på bekostning av følsomhet.

Bil elementer pleier å simulere bra i TH/TP, enkelte PRO/PA elementer også, men da kreves det mye leting og matching.

Etter simulering av elementet i Hornresp er det ofte lurt å eksportere data til akabak for å få en mer presis verifisering før du bestemmer deg for å bygge.

Følg gjerne opp med spørsmål og innspill.

Her er link til Volvotreter sin "Tapped horn design utility", veldig nyttig for å regne ut verdier og kanskje også kassemål.
http://www.volvotreter.de/downloads/...Horns_v1.1.xls

Hornresp:
Hornresp

AkAbak:
Akabak