XTZ 99.26 Modifikasjon.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ 99.26 Modifikasjon.

Hei folkens, vurderer å lage et lite sideprosjekt som går ut på modifisere XTZ 99.25 til aktivt drift.

Jeg kunne trengt noen mål av disse, så om noen har et par og kan hjelpe meg her hadde det vært flott. Alternativet er å vente til et par dukker opp på brukten og kjøpe dem. Disse bør være greie å selge videre uansett.

- Hvor stort er hullet til det orginalet delefilteret?
    - Hvor høyt er det fra undersiden av bassporten til bunn av høyttaleren?

mvh FredrikC

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig prosjekt det. Den første versjonen mangler en del nivå mellom 100-300 Hz, så det er noe som må jobbes med. Den har også en dip i presens området. MKII versjonen skal ha litt bedre kabinett konstruksjon, men regner med den er vanskelig å få kjøpt brukt.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i dine betraktninger Orso, og det er nettopp dette som kan gjøres noe med ved aktiv deling. Samt at de kan enda bedre integreres i lytterommet og deles mer optimalt mot subber.

Elementene og kabinettet i XTZ sine produkter holder klasse med standardprodukter til mange ganger prisen.

Har de klart å forbedre kabinettene i mk2 er jeg imponert, jeg syntes disse virket sinnsvakt bra når jeg inspiserte dem. Jeg har nemlig tidligere eid disse høyttalerne. 25mm MDF, masse stag og bra med demping. Finishen er upåklagelig.

Vurderer også å teste SEAS sin dome med waveguide opp mot Fountek båndet som sitter der. Fountek båndene låter i mine ører veldig bra oppover, men SEAS sin DXT oppfører seg nok betydelig ryddigere med tanke på spredning ved delefrekvensen. Seas diskanten er såvidt mindre en fountek diskanten i følgedatabladet, så med en pakning under og et ekstra sett med skruehull burde det være en smal sak og veksle mellom disse.

Time will show.

Dette skriver XTZ om Mk2:
    "The MKII version generally has higher crossover points, for example the 99.26 has been upped to 3,8 kHz from approx 3 kHz. This enables the ribbon tweeter to be played much harder with even lower distorsion. The breakup behaviour of the SEAS Excel driver is handled perfectly with the new low impedance nodes in the filter."

Meget interessant og veldig enkelt å teste ut i praksis med aktiv deling. Med så høy delefrekvens vil jeg tro mellomtoneelementet beamer en del og man får en typisk innsnevring i of-axis responsen ved delefrekvensen. Seas sin DXT diskant kan kurrere dette problemet i stor grad, men kanskje på bekostning av forvrengning og oppbrytning oppover i frekvens.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg blander kortene litt her. Det er vel dempingen som skal være bedre i MKII, ikke selve kabinettet.

Seas sitt DXT element virker som noe av det bedre som finnes. Snickers vurderer å bruke det i noen topp høyttalere med waveguide. Fountek har vel begrenset spredning i vertikal planet? Det har jo sine fordeler. Men kjører du waveguide er jo det enda bedre.

Bortsett fra litt mangel på fylde, så er jeg overrasket over hvor bra XTZ 99.25 låt. I en litt trang passasje med solide tiltak, låt de veldig engasjerende og behagelige. Porten plugget jeg igjen for strammet mulig bass, og de målte også jevnere da. Prøvde også Audiolense sammen med de, men fikk ikke bedre lyd med det.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var også imponert over XTZ på alle parametere bortsett fra mangelen på driv i grunntoneområde. Dippen i presens tenkte jeg ikke mye over, men man hører ofte dette med letthet hvis man utbedrer det og så går tilbake og lytter på det gamle filteret, noe jeg har tenkt til.

Bånddiskanter har som du sier snever spredning vertikalt, men jeg tror at spredningen vertikalt er av mindre betydning enn horisontalt. Her er problemet at bånddisakten vil ha veldig bred spredning allerede ved 4-5kHz, mens et 6,5" element vil komme under 90 grader allerede ved 2kHz. Dermed får man ujevn spredningskarakterstikk driverne imellom ved delefrekvensen. Smal for Seas 6.5" og vid for Fountek Neo CD3.

Hvor mye dette har å si kommer ann på både lytterom og opptak. I et rom som er så nøye behandlet som ditt vil det ha mindre effekt enn i et mindre behandlet rom.

Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt til å bruke Audiolense i dette prosjektet, selv om Audiolense er ganske overlegent når det kommer til å utvikle gode filtere. Men jeg kommer nok til å måle dem med Audiolense og lage noen filtere for å se hva endringer i forskjellige områder har å si og så overføre noen av erfaringene til den endeligeløsningen. Jeg skal prøve meg med Hypex sine moduler og DSP løsning på disse.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe du kunne ha vurdert er en av Behringer sine studiohøyttalere. Og gjøre forbedringer på finishen. Tenker da først og fremst på denne modellen (finnes også i en større utgave med 8"): BEHRINGER: B3030A
    Mye tyder på at det er svært bra saker. Vet at Geddes har målt og testet modellen under med 6,5": BEHRINGER: B2030A
    Og den målte veldig bra, Geddes var imponert. Noe han sjelden blir. Tenkte jeg skulle sjekke de ut selv.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke dumt ut i det hele tatt. Ikke mye DIY igjen å gjøre bortsett fra finish da som du nevner. Problemet er at finish er det jeg ikke kan, så derfor jeg tenkte XTZ kunne ta seg av den biten

Har også lest tråder om Behringer høyttalere som både måler og låter fantastisk. Var vel en tråd på diyaduio hvor en av de subjektivt kom foran Orion og et par andre highend høyttalere? Husker ikke hvilken modell.

Har du link til tråden hvor Geddes kommenterer disse?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var foresten ikke modellen med bånddiskant Geddes roste, det var en av modellene med vanlige dome, noe som ikke overrasker da Geddes er ganske hektet på CD i både horisontal og vertikal akse, det får man ikke til med bånddiskanter.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Det var foresten ikke modellen med bånddiskant Geddes roste, det var en av modellene med vanlige dome, noe som ikke overrasker da Geddes er ganske hektet på CD i både horisontal og vertikal akse, det får man ikke til med bånddiskanter.
    Ja, det var den jeg linket til også når jeg nevnte Geddes.
    BEHRINGER: B2030A

Det var en tråd fra Diyudio forum, men finner den ikke i farten. Finish kan man alltid få noen til å gjøre for en, men det koster jo litt.

Håper de har disse Behringer modellene inne i en studio forretning i Bergen. Da kan jeg få lyttet til de. Skal ta meg en tur til byen neste uke.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Woops my mistake!

Leste den testen av Orion vs Behringer og syntes det var en litt rar test. Helt klart at Behringerne er bra siden de ikke skiller seg negativt ut, men kriteriene syntes jeg var litt rare. Når jeg skal evaluere lyd-kriterier tenker jeg ikke igjennom den lista der i den rekkefølgen.

Artig at Behringerne måler enda bedre om man fyller igjen/taper portene. Man slipper da difraksjonseffekter som syntes på blant annet frekvensresponsen :P

Jeg har nå litt troen på en Seas Excel 6.5" og DXT diskanten jeg altså i en god kasse som 99.25 sin med Hypex hektet rett på elementene.8)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest hele testen grundig, men det virker litt rart ut ja. Tror Geddes summerer det ganske godt opp i sitatet under. Orion er jo litt spesielle i det at de sprer mye og det vil da skapes mye tidlige refleksjoner i de fleste rom. Det vil farge opptaket.

I looked at the testing protocal when Dave Clark asked me to participate. I did not like how the test was being performed because the assumption of "recreating a concert hall" was assumed and the questions and ratings were done under this assumption. I do not agree with this assumption as the "final criteria", so I declined to participate.

I later discussed the results with Dave, and after listening to his analysis, I said "Well then basically the results were null - statistically insignficant" and he responded, "Well basically, yea." The individual variance was greater than the speaker to speaker variance under the test protocal performed.

Some people "prefered" one speaker and some people "prefered" another, nothing new there. Accuracy of the reproduction was not given any weighting at all and was not even asked about. It was all "preference" under specific recordings where the criteria was "a realistic impression of being in a concert hall".

The measurements of the Berhinger speaker were pretty incredible for such a cheap speaker. As to how it sounds? Well are we talking "preference" or "accuracy". The Orions were not "prefered" by this audience, but then again, they seemed to like the Eichmiers - at least for a "concert hall effect". Go figure.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er høyttalere anskaffet. Ble 99.26 med originale stativer istedenfor 99.25. Kommer til å legge forsterkere og DSP i stativene til høyttaleren og bare hekte vekk delefilteret som er der. Slik er det lett å ta de tilbake til original tilstand.

Koblet dem opp på en gammel transistorforsterker (med oppgitt effekt til 100W, jeg tviler på at det stemmer)bare for å høre at de var OK og hørte ting jeg fortsatt liker og ting som oppleves som større begrensninger enn jeg husket.
    Opplevde litt kompresjon i bassen, nedre diskant som klemte seg litt ved pådrag og litt mangel på attack i diskanten. Symbaler låter mye snillere enn i virkeligheten mener jeg. Er nok blitt litt bortskjemt på enkelte områder med kompresjonsdiskanter og 12" mid/basser av profftypen.
    Ellers syntes jeg lydbildet låt rimelig ryddig med bra plassering, veldig ressonansfri og clean lyd både i mellomtone og øverste diskant.

Blir spennende å se om det er mer å hente. Jeg tror det.
    For høye volum vil et høypassfilter og en sub gjøre underverker. Excel elementet får alt for mye membranvandring når man tvinger det til å spille bass.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Spe gjerne på med målinger underveis.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja målinger av både original og aktiv versjon vil komme, samt målinger av SEAS vs Fountek og subjektive lytteinntrykk av forskjellene.

Må bare bli ferdig med eksamener og Hypex AS2.100 må dukke opp på posten.

Seas DXT er forøvrig på tilbud på Dynabel til 400kr nå så tror jeg drar å henter et par sånne i morgen.

Jeg tviler litt på at de måler så bra som Seas skal ha det til : http://seas.no/images/stories/presti...t/dxt_seas.pdf, men jeg vet jo at de låter bra! For meg var Snickers sin SRM nærmest innertier. Låt veldig nøytralt og dynamisk med masse atack uten å bli skarpt.

Blir DXT en suksess er det jo bare fortsette å kopiere Snickers med Morel mellomtone så har jeg en miniversjon av SRM.
    De alene koster riktignok mer enn det jeg betalte for 99.26 orginalene:twisted:

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tid til å ta noen målinger av XTZ 99.26 i orginal tilstand.

Jeg har brukt litt forskjellige programmer, REW er kanskje det mest lettleste, men jeg sliter med å få dette til å fungere med mitt lydkort. Har målt både med Holm impuls og Audiolense og resultatene er konsistente.

Holm er beregnet til å ta målinger av høyttalere og man kan enkelt justere gating (tids vindu) for å å ikke ta med refleksjonene fra rommet.

Legger ut tre målinger i første omgang.

Den første er en on axis måling med og uten gating. Den første viser altså responsen etter at holm har krympet tidsvinduet slik at vi ikke tar med rommet.

Nr to er den helt ufiltrerte responsen av høyttaleren i rommet.

Den siste er tre målinger av høyttaleren. Grønn er on-axis, blå er ca 15 grader of axis, rød er ca 25 grader of axis.
    Her har jeg zoomet inn på Y-aksen for å tydeliggjøre forskjellene. Derfor ser målingene mer ujevne ut enn de over!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg tolker målingene ser dette veldig bra ut. Jeg kan ikke huske å ha målt høyttalere som måler noe særlig bedre on-axis.

Den "berømte" prescence dippen mellom 2-4kHz på ca 3 db er synlig på alle målingene.

En trend som syntes på of-axis målingene er at høyttaleren begynner å få smalere spredning fra ca 1kHz sikkert som følge av baffelbredden og mellmtonelementets bredde, men så i overgang til diskanten får høyttaleren plutselig bredere spredning igjen. Dette ser man ved at kurvenen samler seg fra 2,5kHz og opp.
    Det kommer nok av at diskantdriveren er mye smalere og stråler nok ganske mye bredere ved delefrekvensen.

I XTZ sitt nye filter har de økt delefrekvensen fra i ca 3 til 3,8kHz og de har antakeligvis rettet opp prescense dippen.

På målinger av forvrengning er det tydelig at bånddiskanten har mer forvrengning i området 2-4kHz, så å øke delefrekvensen senker nok denne noe, men jeg vil tro at den muligens forverrer of-axis spredningen ytterligere fordi mellomtone elementet vil få enda smalere spredning ved delefrekvensen.

I morgen skal jeg prøve å kjøre høyttaleren aktivt og kopiere XTZ sine tweak av filteret så får vi se hvordan det ser ut. Skal også poste noen lytteinntrykk av forskjellene.

Til slutt har jeg altså bestemt meg for å prøve å bytte ut fountek diskanten, med Seas sin DXT dome som har kontrollert spredning ned til omkring 2500hz. Det bør kunne bidra til mer konsistent spredning ved delefrekvensen og også gi bredere spredning over 8kHz skal vi tro Seas sin markedsføring.

Den som lever får se...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser der ja. Målinger digger vi.
    Bortsett fra den lille dippen mellom ca. 2-4k så ser det veldig bra ut on-axis. Off-axis er vel som forventet fra en slik høyttaler.

Men hvordan ser det ut under 700 Hz?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, kan godt legge ut full range måling, men dette er altså målt midt i rommet lengst unna vegger for å prøve å isolere høyttaleren mest mulig.
    Under 700hz sier altså ikke veldig mye om høyttaleren i seg selv og heller ikke så mye om hvordan det ser ut i lytteposisjon.

Kommer også tilbake med målinger i lytteposisjon, så kan vi se på hva som skjer med responsen når høyttaleren står normalt plassert.

Her er full range midt i stua:
    XTZ 99.26 Modifikasjon.-fullrange-png

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers kan jeg poste et par lytteinntrykk av den orginale modellen.

- Laskene på terminalene er skikkelig dårlig, her må man bruke banaplugger.
    - Uten plugger låter de skikkelig boomy i mitt lytterom.
    - De mangler litt nivå i nedre mellomtone, dette forverres uten plugging av bassporten.
    - Disse vokser utrolig mye med strømsterke forsterkere. Ekstremt positiv forandring ved å gå fra en gammel Pioneer transe til B&O ASP 500!
    - Prescence dippen opplever jeg ikke som problematisk, men det er ofte slik med dipper at man vet ikke hva man mangler før de er utbedret. Peaker er ofte mye lettere å indetifisere som problemer.
    - På engasjerende live musikk som Rodrigo y Gabriela låter det litt masete, tror det pga manglen på nivå i grunntoneområde. Kan selvsagt også hende det har noe med forvrengninsmønsteret til båndiskanten som forverrer seg litt på slik musikk. Samt at jeg er vant med høyttalere som sprer mindre og at jeg dermed får litt mye refleksjoner med 99.26?

Ellers er det veldig mye jeg liker. Bånddiskanten låter veldig flott oppover i frekvens, mellomtonen låter veldig ren og forvrengningsfattig. Bra trykk selv med pluggene i.

XTZ 99.26 med ICE forsterkeri er for meg tilsynelatende en kombo som gir utrolig mye god lyd for pengene. Nå skal jeg koble om og testet med en Hypex forsterker, så får vi se hva som skjer. Forventer ikke enorme forskjeller.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle vært interessant og sett en ETC med Fountek og deretter med Seas DXT i rommet. HolmImpulse har desverre ikke ETC, men impulresponsen fungerer til viss samme grad.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •