XTZ 99.26 Modifikasjon. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Ellers kan jeg poste et par lytteinntrykk av den orginale modellen.

- Laskene på terminalene er skikkelig dårlig, her må man bruke banaplugger.
    - Uten plugger låter de skikkelig boomy i mitt lytterom.
    - De mangler litt nivå i nedre mellomtone, dette forverres uten plugging av bassporten.
    - Disse vokser utrolig mye med strømsterke forsterkere. Ekstremt positiv forandring ved å gå fra en gammel Pioneer transe til B&O ASP 500!
    - Prescence dippen opplever jeg ikke som problematisk, men det er ofte slik med dipper at man vet ikke hva man mangler før de er utbedret. Peaker er ofte mye lettere å indetifisere som problemer.
    - På engasjerende live musikk som Rodrigo y Gabriela låter det litt masete, tror det pga manglen på nivå i grunntoneområde. Kan selvsagt også hende det har noe med forvrengninsmønsteret til båndiskanten som forverrer seg litt på slik musikk. Samt at jeg er vant med høyttalere som sprer mindre og at jeg dermed får litt mye refleksjoner med 99.26?

Ellers er det veldig mye jeg liker. Bånddiskanten låter veldig flott oppover i frekvens, mellomtonen låter veldig ren og forvrengningsfattig. Bra trykk selv med pluggene i.

XTZ 99.26 med ICE forsterkeri er for meg tilsynelatende en kombo som gir utrolig mye god lyd for pengene. Nå skal jeg koble om og testet med en Hypex forsterker, så får vi se hva som skjer. Forventer ikke enorme forskjeller.
    Fine inntrykk.
    Ja, de stiger mye under 100 Hz uten plugger. Skikkelig partykul. Ville tro det er en kombinasjon av svakt grunntoneområdet og refleksjoner at de blir masete til noe musikk.

Skal ikke legge føringer på opplevelsen din, men vil tippe at du vil oppleve noe mer nivå i mellombassen med Hypex, men først og fremst åpnere gjengivelse i diskantområdet.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tråd dette.

Artig at noen gir seg i kast med slike prosjekter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle tro at presence området var viktig å få skikkelig til i en hi-fi høyttaler? Hva er grunnen til at den dippen er der?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være flere årsaker. Noen jeg kan tenke meg:

1. XTZ tunet den sånn med vilje da de laget den, fordi de likte hvordan det låter. En såkalt BBC dip er en vanlig metode for å få en høyttaler til å låte litt snillere i overgangen mellom mellomtone og diskant.

2. Det er en bivirkning av at man bruker 2 ordens filtere som ikke summerer flatt, slik som f-.eks 4-ordens Linkwitz Riley gjør.

3. Høyttalerne sprer mer i dette området og det kan hende at om man tuner den flatt her vil man få veldig mye nivå på refleksjonene i akkuratt dette området. Altså hører man overgangen mellom driverne i større grad.

Og til syvende og sist. Dette er ikke noen voldsom dip. Har målt og sett en rekke høyttalere med mye mer avvik i frekvensrespons enn det der. Kan garantere at rommet mitt og andre mindre idielle lytterom dominerer frekvensresponsen i langt større grad.
    Skal legge ut noen målinger i sweetspot i morgen så kan vi se hvordan det ser ut da.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen målinger jeg tok en gang av XTZ 99.25. 1/24 glatting.
    Husker ikke hvor og fra hvilke avstand jeg målte, men ser på ETCen at det er lite tidlige refleksjoner.
    Ikke akkurat noe SOTA frekvensrespons.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig og lærerikt, skal følge med videre.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Her er noen målinger jeg tok en gang av XTZ 99.25. 1/24 glatting.
    Husker ikke hvor og fra hvilke avstand jeg målte, men ser på ETCen at det er lite tidlige refleksjoner.
    Ikke akkurat noe SOTA frekvensrespons.
    Ikke noe å hoppe i taket for det der, men jeg tipper det er målinger i lyteposisjon?
    Det lave nivået i mellombassen skyles definitvt en kombo av tak/gulv/vegg kanseleringer ikke bare at høyttalere måler slankt her.
    Mener jeg har målinger av de andre høyttalerne mine også et sted i to forskjellige rom og da ser man hvor forskjellig responsen fra 500hz og ned er i forskjellige rom med samme høyttaler.

Syntes målingene så litt merkelige ut oppover. Hvor langt tidsvindu bruker REW? Hva slags mikrofon brukte du?

Men som sagt var målingene jeg postet tatt fra 1m, jeg skal legge ut fra lytteposisjon og da ser det nok mer berg og dalbane ut.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe å hoppe i taket for det der, men jeg tipper det er målinger i lyteposisjon?
    Det lave nivået i mellombassen skyles definitvt en kombo av tak/gulv/vegg kanseleringer ikke bare at høyttalere måler slankt her.
    Mener jeg har målinger av de andre høyttalerne mine også et sted i to forskjellige rom og da ser man hvor forskjellig responsen fra 500hz og ned er i forskjellige rom med samme høyttaler.

Syntes målingene så litt merkelige ut oppover. Hvor langt tidsvindu bruker REW? Hva slags mikrofon brukte du?

Men som sagt var målingene jeg postet tatt fra 1m, jeg skal legge ut fra lytteposisjon og da ser det nok mer berg og dalbane ut.
    Det er sikkert lytteposisjon og en dårlig plassering. Kan være langt ute på gulvet.

Dersom du mener tid på sveipet med tidsvindu så er det nok målt med over 20 s. Bruker IBF målekit med kalibrert mic:
    iSEMcon GmbH
    Men ikke umulig at det er noe feil med målingene. Kan se slik ut i diskantområdet. Hadde bl.a. en del problemer da jeg brukte strøm til premicen. Da falt den litt ut og inn.

Her er litt flere målinger som jeg fant. Den med 1/24 glatting er fra lytteposisjonen. De to andre nærfelt med og uten plugg. Så er det en med Audiolense fra lytteposisjon.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poster noen fler målinger jeg for de som måtte være interessert:

Dette er en måling av høyttalerne slik de måler i sweetspot.

Det er to målinger pr graf. Den ene linjen er uten EQ smoothed til 1/6 den andre er med EQ også smoothed til 1/6. Dere kan jo gjette hva som er hva. Har brukt omtrent 3-4 PEQ bånd pr høyttaler

Vensre høyttaler:
    XTZ 99.26 Modifikasjon.-venstre-99-26-png

Høyre høyttaler:
    XTZ 99.26 Modifikasjon.-yre-99-26-png

Til slutt er en graf med tre linjer. Dette er hver av høyttalerne og hvordan de summerer i bassområdet. Som man ser har jeg ganske nøyaktig 6db økning over hele linja, bortsett fra ved 120-130hz. I det samme området har jeg en tydelig dip på bare en av høyttalerne, så når jeg booster denne frekvensen skaper jeg nok en faseforskjell som gjør at de ikke summerer korrekt.
    Bassområdet:
    XTZ 99.26 Modifikasjon.-bass-samlet-png

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ser frekvensgangen for høyttalerne ut nå.

XTZ 99.26 Modifikasjon.-sluttresultat-png

Det morsomme med å EQ høyttalere til er å høre gjennom låtene på nytt og oppdager at de låter mer forskjellige en tidligere. Forskjellene på opptakene blir større når høyttaleren og rommets påvirkninger fjernes.

Man skulle kanskje tro at det låter varmere nå enn før, men det vil jeg ikke si. Diskanten over 3 kHz er mer riktig, peaken på 47-48hz er ikke forstyrrende lenger. Det låter mer i balanse helt enkelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du EQ i Audiolense? Isåfall må jeg sjekke det ut, Pioneer receiveren er helt håpløs på EQ. Sliter med en dip rett under 1000 Hz som jeg ikke skjønner helt hvor kommer fra. Interferens? Abs. plater? Høyttaler feil? Kjipt å ha en dip akkurat der.
    Tror jeg skjønner hva du mener med "rompåvirkningen fjernes". Men rommet virker strengt tatt inn på lyden i like stor grad som før (såfremt du ikke har gjort noe nytt med akustikken før og etter EQ), frekvensresponsen er mer riktig, men refleksjonene og etterklagen er jo fortsatt tilstede. Det kan man ikke equalisere vekk. Lydbildet blir ikke mer fokusert til tross for at kurven ser bedre ut. Men det tror jeg du vet fra før av... ops:

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQ løser på ingen måte alle romproblemer. Men jevn frekvensgang øker den opplevde kvaliteten mye. Klangbalansen og tonalieten blir mye bedre.

Se f.eks peaken på 48hz. Etterklangen er fortsatt lang selv om jeg EQ'er denne bort en del så perfekt blir det ikke, men fantastisk mye bedre enn ingen ting. Denne peaken er såpass ødeleggende at den faktisk gjør alle høyttalere med betydelig output helt ubrukelige IMO.

Har nå gjørt mer lyttetester og standardversjonen låter nesten defekt sammenlignet med den EQ'ede versjonen.

Man kan godt snu det andre veien også; selv i et veldig bra lytterom vil veldig mange høyttalere ha potensiale for forbedring i frekvensgang.

På XTZ høyttaleren har jeg ikke benyttet Audiolense, jeg har brukt Hypex sin forsterker modul med DSP. Det er en helt vanlig parametrisk EQ som jobber før D/A konverering.
    Må si modulen er imponerende kjapp og enkel å jobbe med.
    På hornhøyttalerne har de dessverre litt mer brom en jeg ønsker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har brukt Hypex sin forsterker modul med DSP. Det er en helt vanlig parametrisk EQ som jobber før D/A konverering.
    Må si modulen er imponerende kjapp og enkel å jobbe med.
    På hornhøyttalerne har de dessverre litt mer brom en jeg ønsker.
    Veldig interessant dette her. Ser ut til at dette kan låte bra med fallende kurve mot 20khz. Interessant også med Hypex...er det 2.100 DSP du bruker? Kunne tenke meg å prøve disse, men hva mener du med brum? Brum som i 50hz brum, eller sus som i høy følsomhet?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er susing, men en mørkere form for susing en ICE modulene mine.
    Ikke noe 50hz brum overhode. Hvis noen vet om en rimelig forsterker modul som er totalt tysp på en diskant med 110db følsomhet må man bare rope ut!
    Har ikke hørt på Hypexen på hornhøyttalerne. Jeg tror kanskje de avslører forskjellene lettere, men det blir umulig å sammenlikne da jeg bruker to forskjellige DSP/DAC løsninger foran og frekvensgangen aldri vil bli lik.

Og ja det er 2.100 DSP modulen.

Jeg TROR jeg syntes Hypex modulen på XTZ var litt smoothere og mindre "kantete" fra mellomtone og opp. Jeg syntes nok ICE er mer tørrere og mer dynamisk i bassen. Dette må dog tas med en stor klype salt, da det værken er A-B-X eller A-B switching. Det måtte kobles opp og ned, og med Hypexen begynte jeg ganske raskt å leke med EQ for å tune lyden.

Når det gjelder hva som er den perfekte kurven, er det smak og behag, samt avhenger av rommet. Den kurven jeg presenterte over var bare en kjapp utbedring av XTZ sin orginalkurve hvor jeg fjernet kulen ved 1kHz og ryddet litt i bassgangen. På hornhøyttaleren har jeg endt opp med en kurve som nesten helt flat fra 150hz til 10kHz og økning under 150hz og en mild avrulling over 10kHz. NB dette er i lytteposisjon. Hvis du ser på XTZ målingene fra 1m, er de betydelig rakere oppover enn de i lytteposisjon selv uten noe EQ. Hvis jeg EQer helt flatt i lytteposisjon vil det faktisk si at høyttaleren måler mange db høyere i diskanten.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Bruker du EQ i Audiolense? Isåfall må jeg sjekke det ut, Pioneer receiveren er helt håpløs på EQ. Sliter med en dip rett under 1000 Hz som jeg ikke skjønner helt hvor kommer fra. Interferens? Abs. plater? Høyttaler feil? Kjipt å ha en dip akkurat der.
    Tror jeg skjønner hva du mener med "rompåvirkningen fjernes". Men rommet virker strengt tatt inn på lyden i like stor grad som før (såfremt du ikke har gjort noe nytt med akustikken før og etter EQ), frekvensresponsen er mer riktig, men refleksjonene og etterklagen er jo fortsatt tilstede. Det kan man ikke equalisere vekk. Lydbildet blir ikke mer fokusert til tross for at kurven ser bedre ut. Men det tror jeg du vet fra før av... ops:
    Fjernes var foresten et dårlig ord, det har du helt rett i.

Når det gjelder recievere er erfaringene mine det samme, helt håpløst å få til med de fleste automatiske systemer.
    Ønsker meg en "reciever/prosessor" som bare konverterer fra DTS osv til AES/EBU eventuelt SP/DIF slik at man kan behandle signalet i det digitale domenet etterpå for hver kanal. Eventuelt med en skikkelig manuell DSP løsning innebygget.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter nok å bruke receiveren til dekoding her, men skal kjøpe meg en slik en snart, kanskje etter jul når jeg kan leke mer i hjemmekinoen og de nye ht er på vei (krysser fingre). Fintuning er ikke å forakte. Mine beskjedne målinger viser et stort etterklangsproblem i frekvensene under 70 Hz. Over der er ting egentlig forholdsvis "godt" dempet og kontrollert, sliter dog fortsatt med ujevn frekvensrespons. Mest sanns. fordi jeg ikke kan henge opp plater hvor enn jeg vil og jeg ikke har brukt ETC til å finne førsterefleksjonspunktene (speilmetoden). Da vil EQ være et fint verktøy for å få mer lineær og riktig respons i resten av frekvensspekteret. Så får jeg se på Helmholtz tiltak etterhvert...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredrik, har du mulighet til å gjøre bildene mindre? Eller er det bare jeg som må scrolle mye sidelengs?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Fredrik, har du mulighet til å gjøre bildene mindre? Eller er det bare jeg som må scrolle mye sidelengs?
    +1. Mindre (men ikke færre altså...) bilder, please...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det korreksjon av høyttalerne eller av rommet (i lytteposisjonen) du gjør? Sistnevnte fungerer ikke IMO. Da endrer man direkte lyden når problemet egentlig er rommet. Så da introduserer man et nytt problem for å løse noe annet. Totalt sett kanskje bedre, men fungerer altså ikke uten å tilføre noe negativt.

Korreksjon av høyttalerne blir noe annet og har mye for seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du kun sitter på en plass er jo det helt greit å fikse så den plassen har god lyd, og drite i alt annet.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •