Rythmik DIY 12" kit

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rythmik DIY 12" kit

Noen som har prøvd denne designen fra Rythmik før?
    Jeg har tenkt på en 12" ettersom det ikke er det største rommet jeg har.

http://www.rythmikaudio.com/download...v_sub_plan.pdf

Noen som har noen tanker eller ideer??

Takk på forhånd.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et 12" element til overs snart. Jeg vil ha begge med metallfarget membran så den jeg vil selge er sort.
    Mine er ikke DIY, men er hvertfall strålende fornøyd

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denlin
    Noen som har prøvd denne designen fra Rythmik før?
    Jeg har tenkt på en 12" ettersom det ikke er det største rommet jeg har.

http://www.rythmikaudio.com/download...v_sub_plan.pdf

Noen som har noen tanker eller ideer??

Takk på forhånd.
    Dette kitet og serien her har fått svært mye skryt av mange. Dersom du bygge etter tegningene får du nok en bankers sub! Hadde vært kult om du gjorde dette skikkelig og ikke minst veldokumentert

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tilgang på en del utstyr så håper på å kunne gjøre det grundig. Har ikke bestillt element og forsterker enda fra Rythmik, men det blir nok julegaven til megselv i år.

Når jeg kommer i gang får jeg lage en byggetråd på det, selvom det spørs om så mange her vil bli imponert over mine middles byggeferdigheter

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt å leste litt rundt de forskjellige kasse designene med lukket eller åpen kasse. De anbefaler en lukket kasse på sidene til Rythmik for 12" elementet.

Kan jo eventuelt lage en lukket kasse først og så lage en ny dersom den ikke faller i smak. eller så kan jeg gå opp til en 15", men tror ikke jeg trenger noe så stort.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt å leste litt rundt de forskjellige kasse designene med lukket eller åpen kasse. De anbefaler en lukket kasse på sidene til Rythmik for 12" elementet.

Kan jo eventuelt lage en lukket kasse først og så lage en ny dersom den ikke faller i smak. eller så kan jeg gå opp til en 15", men tror ikke jeg trenger noe så stort.
    Tror både portet og lukket funker bra. Har ikke hørt noe negativt om portet versjen, men mye positivt om lukket. Tols1 har jo bygget 15" portet og han mente det ikke var noen grunn å gå for lukket dersom man kunne ha en portet. Nå bygget jo ikke han etter tegningene da, men tror har behold ca volum og tuning (rett meg om jeg tar feil her). Det fine med forsterkerene deres er at de er nokså fleksible i innstillingene mtp tuning.

Når det kommer til byggeferdighetene dine så er de helt sikkert gode nok til å bygge en god nok kasse. Det er stort sett finishen det skofter på. Dessuten er det alltid kjekt å se en grundig byggetråd. Husk at dine tabber gir lærdom til andre!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis mine byggetabber vil gi dere lærdom, så vil dere alle komme ut av dette som ferdig utdannede møbelbyggerer.

Har tilgang på plater og andre byggevarer til innkjøpspris så her er det muligheter for prøving og feiling.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis mine byggetabber vil gi dere lærdom, så vil dere alle komme ut av dette som ferdig utdannede møbelbyggerer.

Har tilgang på plater og andre byggevarer til innkjøpspris så her er det muligheter for prøving og feiling.
    Hehe, det kan da ikke gå SÅ galt! Bare ta deg god tid og lag en plan for gjennomføringen. Dvs ikke gjør noe uten å tenke igjennom hva du gjør og at det du gjør blir gjort korrekt.
    Det er for eksempel litt kjedelig å finne ut i etterkan at plateforsterkeren lekker luft (om du skal ha lukket kasse) og at du må bygge ekstra kammer til denne, og stjeler volum fra bassen.
    Prøving og feiling er den beste lærdomen! Man kan lese seg til mye, men noe bør erfares også. Dessverre :twisted:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer at jeg bygde 15" portet kasse. Jeg fikk tegninger på mail fra Rythmik, i praksis er det byggetegninger til modellen som heter FV15. Send en mail så får du nok svar fra Enrico eller Brian, veldig hjelpsomme karer.

Når det gjelder lyden, så vil jeg nok påstå etter noe lengre tids lytting, at den lukkede kassa spiller tightere men selvsagt ikke på langt nær like høyt, og den portede har noe mer pondus helt i bunn og virker som den spiller noe Hz dypere.

Uansett morsomt om flere går for Rythmik, for jeg mener de er sterkt undervurdert

EDIT: Jeg har lest i Rythmik-tråden på AVS-forumet at nedoverettet element spiller best hvis man har betonggulv. Har du tregulv vil et nedoverettet element sette gulvet i bevegelse og skape mer uønskede vibrasjoner.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjøpte den lukkete kassa (F15) fra Tols1, og bestilte 15" kitet fra rythmik. Nå har jeg ikke fått plassert og satt opp dette skikkelig enda, men de gangene jeg har fyrt den opp har jeg ikke blitt mistfornøyd. Les litt i tråden til tols1, mye å lære der
    Min tråd

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sier jeg ikke at dette er likt i alle rom, men en lukket kasse er som regel enklere å få til å spille pent, men på bekostning av spl og dybde.
    Så til film og for å imponere damer med hvor fort du klarer å riste ting fra hverandre (funker ikke nødvendigvis på alle damer) hvor man trenger høy og dyp bass kan du gå for portet, men til musikk hvor det trengs hurtighet og en kanskje er ute etter en litt mer "korrekt" kurve for å være hifi-ish(ikke at du vil eq'e deg på rett kjøl til film også, men her liker mange å booste litt ekstra i bunn), så er kanskje lukket det beste valget.
    Siden du mulighet til å bygge begge alternativene vil jeg anbefale deg å gjøre det. Din egen smak er det eneste rette å gå etter.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er nok Rythmik litt annerledes enn andre ordinære lukkede løsninger pga servoen. Selv den lukkede kassen spiller ned til 15 Hz, det har jeg også målt i eget oppsett, og det skal være lite forskjell på 12" og 15" i så måte. Det er nok først og fremst SPL du vinner med portet kasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    EDIT: Jeg har lest i Rythmik-tråden på AVS-forumet at nedoverettet element spiller best hvis man har betonggulv. Har du tregulv vil et nedoverettet element sette gulvet i bevegelse og skape mer uønskede vibrasjoner.
    Kanskje det ikke er det lureste for meg å gå for en nedover rettet kasse da. Rommet hvor den skal være er på loftet i et hus fra 1960 uten altfor mye isolasjon mellom etasjene så ting høres godt og det skrangler litt her og der og det er ikke penger til noen fiksing på det i den nærmeste fremtid ettersom badet + kjøkken + stue fikk seg en overgang dette året.

Finner bare planer for nedover rettet kasse på sidene dems, skulle gjerne hatt planene for denne kasse
    Rythmik FV12 - vented HT sub

eventuelt lage en kasse som møter volum kravene til elementet og lage en lukket kasse for å prøve det ut.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta kontakt med Rythmik og spør om det finnes et DIY-alternativ til den konstruksjonen som ligger på web, så vil jeg tro de sender deg tegningen til FV12. Alternativt bygger du en kasse med samme volum og rørlengder som på tegningen og snur elementet fremover. Vil tippe det også blir bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok det lang tid før du fikk svar når du kontaktet dem tols1?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, et par dager kanskje. Har du kikket i tråden på AVSforums? Du kunne jo legge inn en liter etterlysning der hvis han ikke svarer. Official Rythmik Audio DIY Subwoofer Kit thread - AVS Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tilsendt tegningene for den lukkede fremover vendte kassen for 12" elementet, siden jeg spurte om den åpne så sendte jeg en ny mail dit. Håper på svar fra de igjen snart om den.

De var behjelpelige med noen andre spørsmål jeg hadde også, så allerede syns jeg de er bedre enn mange andre produsenter som ikke gjør så mye på support fronten.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette er svært så enkelt, men hvordan skal jeg klare å få betalt moms på den forsendinga fra usa? Mulig de syns det virker enkelt på toll.no å¨liste opp noen paragrafer som beskriver emnet, men når man sitter her dyslektisk som jeg er så blei ikke detta helt klart for meg.

sigh.......................................

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alt går automatisk. Bare bestill varen, så gjør posten eller privat selskap mva regnskapet. Det skjer når varen kommer til Oslo, eller annen fortollingssentral. Du trenger ikke tenke så mye på det. annet enn å vite at frakten er med i mva
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm, kjapt regna kommer denne herligheten på ca 5000 da. det blir en litt dyrere julegave enn det jeg hadde tenkt. mulig jeg får putte en ekstra ting under treet til den selvutnevnte sjefen i heimen da.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •