Elementer og filter til små høyttalere (10-15L))

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elementer og filter til små høyttalere (10-15L))

Innimellom skole, barn, hus, bil, båt, jobb og masse annet, så driver jeg å leker med tanken på å bygge noen små bokhylle størrelse høyttalere, dette er mest ment som et prosjekt for å sjekke ut forskjellen i lyd ved forskjellige kasser. Jeg er på jakt etter tips på kit som passer til et slikt DIY prosjekt. Jeg er ikke på jakt etter High End løsningen som gir med en relgiøs lydopplevelse (pg.a. pris selvfølgelig). Forslag til kit som er gode nok til at jeg kan utforske forskjellene mellom 2-3 alternative kassekostruksjoner?
    Takknemlig for svar :-)

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En samling lignende konstruksjoner fra Troels Gravesen: SEAS 5INCH
    W15CY001-OWI
    Studio 101 Monitorcopyright 2009 ©
    Ellam-98

Det ligger jo også mye mye mer på troels sine sider. Han er ganske glad i portede kasser ser jeg..

Zaph har også endel smått
    Zaph|Audio - 4" Bargain Mini
    Zaph|Audio
    Zaph|Audio - Dayton B652 Tests and Modifications

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser litt på sidene til Troels kan du se at det ike er helt enkelt å bytte kasser på et par elementer. Med en gang du forandrer dimensjoner på baffelen må du justere på delefilteret - med måleutstyr. Troels har noen konstruksjoner hvor han har brukt de samme elementene i flere typer konstruksjoner, så hvis du leser litt der kan du se hva slikt arbeid/eksperimentering innebærer.

Jeg hadde en gang ambisjoner om 100% DIY høyttalere en gang, men nå har jeg funnet ut at jeg ikke har tid til å tilegne meg nok kunnskap for å designe mine egne kasser og delefilter. Kompromisset blir da å gå for en ferdigdesignet løsning der jeg likevel får gleden av å bygge alt selv, og får en høyttaler til en brøkdel av prisen for en ferdig bygd høyttaler av samme kvalitet.

Lykke til med prosjektet!

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt kan man ikke bare ta komponenter fra en ht og sette de inn i en annen. Baffle step, volum og tuning er jo svært avgjørende faktorer for sluttresultatet.
    Men dersom du finner et basselement som kan fungere i flere kasser, lager baffle step komp i filteret for den baffelen du lager først. Om du beholder baffelen og heller justerer dybden på kassen for å forsøke med forskjellige volum, lukket vs portet osv. Bør gjøre eksperimenteringen enklere.
    Når du kommer frem til endelig design kan det jo optimeres for den konstruksjonen du går for.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med en rapportarbeid i forbindelse med studier her i kveld så det blir litt lite tid til å sette seg inn i stoffet. Jeg leker litt med tanken om å bygge to par med alternative kassekonstruksjoner. Om en hadde en grunnkonstruksjon som sa "lokket kasse" 12 L. Men foreløpig er det bare tankelek. Vi får de hva det blir ut av det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •