OB med foundtek og Tangband W8-1808

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

OB med foundtek og Tangband W8-1808

Hei på dere. Har akkurat bestilt 2 stk. Fountek NEO CD 3.0 bånd diskanter og planlegger å kombinere dem med hver sin TB W8-1708 i en OB konstruksjon. Tenker å bygge med ganske smal baffel for å unngå "farging" av lyden. Bassen blir ivaretatt av en DIY sonosub som trykker ganske godt i bunn. 8) . Bassen i denne arbeider i området 100 hz og nedover.
    Mr. Øierås på dynabel anbefaler å dele diskantene fra 3000 hz og oppover med et 2.ordens passivt filter. Hadde tenkt å la TB elementet jobbe ganske langt oppover og la foundtek diskanten overta f.eks ved 10000 hz.
    Etter å ha lest litt om slike TR bånd diskanter er jeg imidlertid litt i tvil. Ser ut som om de er ganske dynamiske i øvre mellomtone. Ønsker jo å utnytte dem så godt som mulig.
    Kanskje en bassmellomtone med høy følsomhet hadde vært et bedre valg enn TB elementet? At Mellombassen i en slik konstruksjon blir dynamisk er hele "cluet". Men i hvilket frekvensområde befinner damestemmer som f.eks Kyrjebø seg i ? Det er når slike damer trykker litt til med stemmen at jeg ofte synes mange høytalere klapper sammen og grøter det til i lydbildet. Luftighet , bredde og dynamikk krydret med en "sparkling" diskantgjengivelse er målet8) .

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Kanskje en bassmellomtone med høy følsomhet hadde vært et bedre valg enn TB elementet"

Tenker det samme, tenkte på det samme i går. Seas exel eller noe. Det går jo ofte ann å dele på 1600 og la dyre bånddiskanter være dyre bånddiskanter.
    Skal du først kjøre TB fulltone så blir det rart å toppe med superdiskant.

Edit: Det var anbefalt med 2.5k ja, det er litt høyt. Da bør du kanskje vurdere aktiv deling eller være ekstra nøye med at overgangen blir best mulig.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    "Kanskje en bassmellomtone med høy følsomhet hadde vært et bedre valg enn TB elementet"

Tenker det samme, tenkte på det samme i går. Seas exel eller noe. Det går jo ofte ann å dele på 1600 og la dyre bånddiskanter være dyre bånddiskanter.
    Skal du først kjøre TB fulltone så blir det rart å toppe med superdiskant.

Edit: Det var anbefalt med 2.5k ja, det er litt høyt. Da bør du kanskje vurdere aktiv deling eller være ekstra nøye med at overgangen blir best mulig.
    Hva du mente med å la dyre båndiskanter være dyre bånddiskanter skjønte jeg ikke. Meen,... en fulltone får ikke med seg alt av diskant på toppen så helt bortkastet er det ikke å gi tilskudd av en bånd diskant. Å dele så lavt som 1600 hz vil gi en utrolig skjør høytaler med tanke på effekt. Jeg har tenkt å spille å høyt som mulig når rokkefoten eller kong promille kommer å tar meg. Aktiv deling er uaktuellt da vi er over i et (for meg) annet segment. Koster skjorte og slips og har ikke særlig høy waf faktor.

Blir nok noe aktivt med x- antall hundre watt som spiller uanstendig høyt en gang senere i livet. 8) .

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det blir i mitt hode litt merkelig med TB fulltone og superdiskant bare på toppen.
    Kan jo heller gå for litt mer hissige fulltoner.

Edit: Evt. Tang Band W8-1772, du har tenkt rett, og jeg har blandet varene, beklager den.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OB og delefilter

Hei igjen. Er det ingen fler som har noen synspunkter på dette?
    Lurer på endel om delefilterproblematikk i dette tilfellet også. Er det slik at Impedansekurven til et standard dome diskant element ødelegger den teoretiske valgte delefrekvens? I de fleste tilfeller er det jo impedansekorreksjonsledd med i bildet. Et slikt ledd må jo være forferdelig effektkrevende å drive i tillegg til elementet som fra før av har en lav virknigsgrad.
    Derfor har jeg alltid vært tilhenger av 1.ordens filter. Vi snakker om passiv deling her bare for å avklare den biten.
    På et båndelement av TR typen er det montert impedanskorrigerende krets i selve elementet og dermed kan man jo se bort fra dette??. Da er det vel lettere å treffe riktig med en teoretisk beregning og slippe unna mye prøving og måling?
    Ser nemlig ut til at jeg må bite i det sure eplet og prøve meg på et 2.ordens filter . Dette gir vel en fasforskyvning på 180 Grader og dermed må elementet fasevendes.(- og + forskjellig fra fulltonen).
    Hvilken delefrekvens som er mest riktig og spiller best i denne sammenhengen gjenstår å se. Blir mye arbeid og sikkert masse moro med dette. . Tror jeg kommer til bruke fulltonen helt opp og la diskanten ta seg av de helt øverste frekvensene.

Venter bare på et godt tilbud på W8-1808 elementene.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jojo, H1316-08 CA26RE4X eller X2-08 EXOTIC W8 er vel de eneste som er i det nabolaget, første best egnet med slak 1.ordens-deling på 2k.

Tb sine kurver er å anse som optimistiske.
    Du har jo allerede et 6db/oktav filter på bass med åpen baffel, det er et litt trasig utganspunkt uten digitalt fiksfakseri/hornlading.

Du kunne jo vurdert flere, ser på hjemmesiden at de kjører i en MTM d`appolito konstruksjon, da får du vel mer samme forhold for strålingsmønsteret også. Pose og sekk.

Åpen vaffel, et varitabelt kholdtbord av muligheter.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo, H1316-08 CA26RE4X eller X2-08 EXOTIC W8 er vel de eneste som er i det nabolaget, første best egnet med slak 1.ordens-deling på 2k.

Tb sine kurver er å anse som optimistiske.
    Du har jo allerede et 6db/oktav filter på bass med åpen baffel, det er et litt trasig utganspunkt uten digitalt fiksfakseri/hornlading.

Du kunne jo vurdert flere, ser på hjemmesiden at de kjører i en MTM d`appolito konstruksjon, da får du vel mer samme forhold for strålingsmønsteret også. Pose og sekk.

Åpen vaffel, et varitabelt kholdtbord av muligheter.
    Hmm vi får se. Exotic til Seas er aaaaltfor dyr. Kikker litt på noen PA elementer også. Muligheten for å gå opp til en 10 tommer er fristende..
    Ser at det skrives noe om høytaler elementets reaktive påvirkning på forsterkeren på forumet idag. Dette må undersøkes nærmere. Hvordan kan man på forhånd vite noe om elementets egenskaper utfra opgitte data?
    Høy spl og enkel dynamisk last vil jo gi forsterkeren en enklest mulig oppgave.
    Blir det 2 stk. 6,5 tommere er et mulig valg TB sine W6-658 I.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scan-Speak 15M4531K00

To av disse i serie med litt lav deling mot diskanten bør jo fungere fint. Så kan du heller koste på en 18" PA sak hvis det blir litt tynnt under 100Hz.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scan-Speak 15M4531K00

To av disse i serie med litt lav deling mot diskanten bør jo fungere fint. Så kan du heller koste på en 18" PA sak hvis det blir litt tynnt under 100Hz.
    Tja.. i serie faller vel følsomheten med ca 3 db og da er vi nede på 87 db mot diskantens 94 db. Å dempe diskanten så mye syns jeg blir litt feil med tanke på et ønske om å spille så høyt som mulig uanstrengt.

Da må jeg nok heller lete etter 2 stk.8 ohms element med en følsomhet på rundt 90-91 db.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vill fult utnytte fordelene med åpen baffel og fulltone, så ville jeg valgt meg en fulltone som er bra mellom 3-400 og 6kHz, det er her den vesentlige informasjonen i musikken ligger. Så ruller du in Fountek med et 2 ordens eller første ordens over der igjen i området hvor luft og overtoner holder til

Under 3-400hz ville jeg statset på en rimelig PA basser på 12 eller 15". Emincence lager noen som fungerer veldig bra til en rimelig penge. Totalt tror jeg du kan få det til for kanskje 3000kr pr høyttaler.

Baffelen lager du smalest mulig, trapesform kan være fornuftig, sånn at du får mest mulig dipol effekt i hele området. Nederst rund basselementet mye bredde bare en fordel.
    Hvis du leser Stig Erik Tangen sin tråd om dipoler på diyaudio får du mye gode tips.

My open baffle dipole with Beyma TPL-150 - Page 11 - diyAudio

Ps: Han bruker 21" i bunn så de blir betydelig mindre med en 15".
    lykke til

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petimeter
    Hmm vi får se. Exotic til Seas er aaaaltfor dyr. Kikker litt på noen PA elementer også. Muligheten for å gå opp til en 10 tommer er fristende..
    her er en 10" PA som yter bra
    Unbenanntes Dokument
    custom eminence, basert på Beta serien om jeg ikke tar feil. membran behandlet med noen oljer som gjør at det spiller bedre oppover.
    93-94db. . brukes her uten delefilter, ruller av ca. 7khz.
    1.8uF kondensator i serie med bånddiskant.
    ksoter rundt 100-150euro stk tipper jeg.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Om du vill fult utnytte fordelene med åpen baffel og fulltone, så ville jeg valgt meg en fulltone som er bra mellom 3-400 og 6kHz, det er her den vesentlige informasjonen i musikken ligger. Så ruller du in Fountek med et 2 ordens eller første ordens over der igjen i området hvor luft og overtoner holder til

Under 3-400hz ville jeg statset på en rimelig PA basser på 12 eller 15". Emincence lager noen som fungerer veldig bra til en rimelig penge. Totalt tror jeg du kan få det til for kanskje 3000kr pr høyttaler.

Baffelen lager du smalest mulig, trapesform kan være fornuftig, sånn at du får mest mulig dipol effekt i hele området. Nederst rund basselementet mye bredde bare en fordel.
    Hvis du leser Stig Erik Tangen sin tråd om dipoler på diyaudio får du mye gode tips.

My open baffle dipole with Beyma TPL-150 - Page 11 - diyAudio

Ps: Han bruker 21" i bunn så de blir betydelig mindre med en 15".

lykke til
    Etter å ha lest/skummet igjennom denne tråden tror jeg en tur på bruktmarkedet og kjøp av en gammel reiseradio vil være det som gir minst frustrasjon og gjør livet lettere å leve.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo ta hensyn til at med flere elementer så får man en linjekilde med samme avrulling som diskant, samt at flere lydkilder er mer lyd, uten at jeg er helt stødig på akkurat den biten.

Med to stk får du samme impedanse, kan evt. gå for 4 i serie-paralell

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Testing av diskant.

Må jo ta hensyn til at med flere elementer så får man en linjekilde med samme avrulling som diskant, samt at flere lydkilder er mer lyd, uten at jeg er helt stødig på akkurat den biten.

Med to stk får du samme impedanse, kan evt. gå for 4 i serie-paralell
    Har ikke bestemt meh helt enda. En ting er sikkert og det er at jeg kommer til å gå for en så enkel løning som mulig. Så langt står jeg mellom valget av Tb W8-1808 , Eminence Beta 10 eller Digital design`s 10 tommer.

Kan nevne at jeg har koblet opp Foundtek NEo 3,0 Cd diskantene på toppen av de høytalerne jeg spiller på nå og opplevelsen var nesten sjokkartet. I den første halvtimen var det ikke pent med masse shhh`er og ssss``er. Etter en time var lyden forandret til klokkeklart og ultra detaljert. Brukte en 6,2 uF serie kondensator fra mundorf.
    For de som ser på fotball og har hørt "dong" lyden som kommer med oppdaterte resultater .... Vel... jeg skvatt første gangen. Kom helt uventet og som lyn fra klar himmel på meg. Trodde dynamikk var forbeholdt bass men dengang ei.
    De eksisterende seas diskantene i nevnte høytalere er ikke akkurat dårlig men de stiller definitivt ikke i samme klasse.8) .

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke si for sikkert om 10ern jeg foreslo er basert på Beta. standardutgaven har uansett andre specs, bla. betydelig høyere følsomhet, lavere Q, ubehandlet membran etc.
    bastanis er laget for OB og bredere frekvensområde

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •