Element som kan bass forslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Element som kan bass forslag?

Hvilken stil ville dere valgt på 8" elementer? Da det er en fordel med liten lukket kasse, som er solid bygget.

Hvis valget står mellom:

JBL GTO804

CADENCE CVL8-500-4 500W RMS

HELIX E200 Esprit 4+4 ohm

Dere trenger ikke spørre om kassen i første omgang, ta mest hensyn hva man får for pengene, og hva dere ville valgt?

Nå er nok en bass under 200 hz å foretrekke, noe som låter digg.
    Men ikke gir ren luft heller.

Zachry D250 som bassforsterker f.eks.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL'en med 91dB i følsomhet vil jo spille dobbelt så høyt som de andre med samme effekt inn. (FS på 29hz er heller ikke så gale til 8" å være)
    Men jeg har ikke simulert noe på dem, så vet lite om hvilket som er best, men kassen er jo like viktig som elementet!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det logitech bassen som skal skiftes?

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...gr-1708-a.html
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygger meg noe tilsvarende bare litt større.

Men av merker så er JBL ledende?
    Hvis vi skulle finne noe kina merke hva er det som kan være brukbart?

Nå så har jeg MGR 1708, men det elementet alene klarer bare gi brukbar bass ca 1 meters avstand.

Men er jeg nærme elementet låter det omtrent som elementet hadde vært i papp. Så jeg antar det er fordi i en liten lukket kasse må membranen være litt solid for å tåle en del uten å gi dårlig lyd.

Peerless SLS-213-830667 er ikke noe særlig, man må ha forhåndsvis stor kasse, så da er nok et 12" element gir langt mere valuta for pengene.
    Selv om det er dansk produsent syns jeg ikke elementet låter noe spessielt, er jo brukbart, så sant man ikke bruker Delefilter subbass 120 Hz - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning som subbassfilter, da låter det også elendig.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor er JBL ledende?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kasse / Element er 50/50 av prestasjon.
    Velg et element, simuler der, finn utav om kassestørrelse er passende, hvis ikke, så prøv å simulere et annet element i kasse, å se om det passer deg bedre.

Hvis du har en eksisterende kasse, så kan det være vanskelig å finne noe som passer perfekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kjøper vel bare like stort element eller større 8"?

Angående MGR hvorfor den låter dårlig, er nok fordi at elementet er veldig tynn papp, så hvis den skal brukes som en subwolfer låter det dårlig.

Muligens hadde jeg bygd elementet på innsiden av kassen ville det høres bedre ut vil jeg anta.

Nå vet jeg ikke om det er slik at 8" elementer på over 200 watt RMS hvis verdiene er relle, vil slite en del på små lukkket kasser fordi det blir for stort trykk? Er det slik at ofte kraftigere elementer trenger større kasser? Og det er bedre å kjøpe store elementer med passe kasse en små 8" med liten kasse? Det er dyrt og kan gi dårlig resultat?

simulere?

ostemannen: Jeg antar basert på flere treff soundgarden, så antar jeg JBL er populær som subwoolfer.
    Men kan jo ikke svare annet en erfaringer, siden jeg har ikke gått ut med markedsføring å spurt hva som er bra og dårlig på subwolfer, men antar at JBL gjør det forhåndsvis bra, men ut i fra JBL elementet jeg finner på ljudia har jeg ikke peiling, kan være at utsendet er bedre en lyden der, men jeg antar noen her vet noe her?

Dere som har god peiling på lyd, som bygger høytallere, hva velger dere til subwolfer? Som dere mener er veldig god.
    Nå er det ikke så enkelt som pc å se på tester hvordan det låter, alt er bra til sin smak, men er nok noen som er bedre egnet en andre.

Man ser jo at 12" elementet på ljudia gir langt bedre effekt per krone, men desverre tenker jeg bare en liten 8" element.
    Man bør kunne få en del morro også med det, men det kan kanskje finnes elementer som kan måle seg med 10" elementet?

Ikke for å virke avhening av utsendet, men er JBL omtrent som B&W de selger varene etter utsende?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du har avskrevet 12", men den er ikke verst denne her altså. Jeg 2 stk AVshop.no / HiVi 12" Bass/Sub W12 (singel) -LAGERSALG - FØR 1499.-!-

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Man kjøper vel bare like stort element eller større 8"?

Angående MGR hvorfor den låter dårlig, er nok fordi at elementet er veldig tynn papp, så hvis den skal brukes som en subwolfer låter det dårlig.

Muligens hadde jeg bygd elementet på innsiden av kassen ville det høres bedre ut vil jeg anta.

Nå vet jeg ikke om det er slik at 8" elementer på over 200 watt RMS hvis verdiene er relle, vil slite en del på små lukkket kasser fordi det blir for stort trykk? Er det slik at ofte kraftigere elementer trenger større kasser? Og det er bedre å kjøpe store elementer med passe kasse en små 8" med liten kasse? Det er dyrt og kan gi dårlig resultat?

simulere?

ostemannen: Jeg antar basert på flere treff soundgarden, så antar jeg JBL er populær som subwoolfer.
    Men kan jo ikke svare annet en erfaringer, siden jeg har ikke gått ut med markedsføring å spurt hva som er bra og dårlig på subwolfer, men antar at JBL gjør det forhåndsvis bra, men ut i fra JBL elementet jeg finner på ljudia har jeg ikke peiling, kan være at utsendet er bedre en lyden der, men jeg antar noen her vet noe her?

Dere som har god peiling på lyd, som bygger høytallere, hva velger dere til subwolfer? Som dere mener er veldig god.
    Nå er det ikke så enkelt som pc å se på tester hvordan det låter, alt er bra til sin smak, men er nok noen som er bedre egnet en andre.

Man ser jo at 12" elementet på ljudia gir langt bedre effekt per krone, men desverre tenker jeg bare en liten 8" element.
    Man bør kunne få en del morro også med det, men det kan kanskje finnes elementer som kan måle seg med 10" elementet?

Ikke for å virke avhening av utsendet, men er JBL omtrent som B&W de selger varene etter utsende?
    JBL anbefaler jo 8,5liter lukket kasse til sin 8" så du kan jo prøve på det. Du vil nok ikke få noen kjellerdyp bass, men et godt supplement til noen små stativhøyttalere.

Om du, som det ser ut til, har 0 grunnlag for forståelse høytt/sub, så har du begitt deg ut på en vanskelig oppgave å lage en bra 8" sub.

• Følsomhet (dB) på elementet er viktig for å gi ut høy nok lyd.
    • Resonansfrekvens (FS), forteller om elementets egenresonans. Som forteller deg hvor dypt man kan forvente at elementet kan gå. Man bør ikke tune en bassrefleks kasse så veldig langt under denne frekvensen.

• Watt forteller om hvor mye elementet tåler! Det sier ikke noe om hvor høyt du kan spille eller om lyden er god eller dårlig. Watt sammen med følsomhet kan gi deg en teoretisk beregning på hvor høyt det kan spille. Man må tidoble effekten for å dobble lydstyrken i dB (+10dB, 80dB er dobbelt så høyt som 70dB osv..).
      Har man et 8" element som JBL sin, med 91dB følsomhet, og det tåler 200w kan man si at ved 1w inn til elementet vil det teoretisk spille med en lydstyrke på 91dB, ved 10w inn 101dB, ved 100w inn 110dB.

Og til sist: Det heter SUBWOOFER, ikke SUBWOLFER!!!!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DU MÅ SLUTTE Å SYNSE OM TING DU ÅPENBART IKKE HAR NOK KUNNSKAP OM. Les eMTea sitt inlegg over.

MGR låter dritt pga det er dårlige deler og komponenter som er brukt. Flytter lite luft pga liten motorstyrke etc.

Første gang, og forhåpentligvis siste gang jeg skriver med caps på forumet.

Så du baserer din uttalelse ang JBL på noen besøk du har hatt hos Soundgarden? Kanskje de har JBL som merke, og promoterer det. Så dersom du hadde vært mye hos HFK så hadde Cv vært ledende? eller vært mest hos Lsound, hadde SVS vært ledende?

Og hadde du droppet elementet dersom det stod 100w, men 100db følsomhet?

Alle de elementene er laget for bilbruk.
    Les : http://ljudia.no/Archive/ProductFile...-%20Manual.pdf

Dersom du går for JBL elementet så ville jeg ha brukt det i en lukket kasse.

Jeg gidder ikke svare mer i denne tråden før du har klart å skrive subwoofer og høyttaler riktig.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken stil ville dere valgt på 8" elementer? Da det er en fordel med liten lukket kasse, som er solid bygget.

Hvis valget står mellom:

JBL GTO804

CADENCE CVL8-500-4 500W RMS

HELIX E200 Esprit 4+4 ohm

Dere trenger ikke spørre om kassen i første omgang, ta mest hensyn hva man får for pengene, og hva dere ville valgt?

Nå er nok en bass under 200 hz å foretrekke, noe som låter digg.
    Men ikke gir ren luft heller.

Zachry D250 som bassforsterker f.eks.

Hvilken stil? Helt klart den nederste fra Helix, er den som uten tvil matcher gardinene best!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    JBL anbefaler jo 8,5liter lukket kasse til sin 8" så du kan jo prøve på det. Du vil nok ikke få noen kjellerdyp bass, men et godt supplement til noen små stativhøyttalere.
    Hva mener du med kjellerdyp bass? er det under 100 hz?
    Eller mener du renheten i lyden? Kan vel si mye som renhet på MGR, der er den nok helt elendig.

Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Har man et 8" element som JBL sin, med 91dB følsomhet, og det tåler 200w kan man si at ved 1w inn til elementet vil det teoretisk spille med en lydstyrke på 91dB, ved 10w inn 101dB, ved 100w inn 110dB.[/LIST]
    Tenker du som bredbåndselement, hvis man ikke har noen delefilter?
    Med et subbass filter tviler jeg på den teorien stemmer helt. Men uten muligens.

Hvilket frekvensområdet er det lureste/laveste man kan ha JBL GTO804 eventuelt andre før lyden blir merkbart dårligere?

Hvis ingen har noe bedre forslag, går jeg for JBL 8" elementet hos ljudia, får håpe den låter greit.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjellerdyp bass i dette tilfellet tenker jeg på under 30/40 hz.
    Elementet spiller ikke dårligere nedover i frekvens, men lavere. Pga kassen og motoren på elementet klarer man ikke opprettholde energien det gir ut ved lavere frekvenser.

Du kan velge hvilket som helst element for min del, men uten å simulere det i en spesifikk kasse, vet du ikke hva du får..

Det blir som å kjøpe en ukjent asiatisk grønnsak å håpe på at den passer til middagen, som forøvrig kona har laget, og du ikke aner hva er

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med kjellerdyp bass? er det under 100 hz?
    Eller mener du renheten i lyden? Kan vel si mye som renhet på MGR, der er den nok helt elendig.

Tenker du som bredbåndselement, hvis man ikke har noen delefilter?
    Med et subbass filter tviler jeg på den teorien stemmer helt. Men uten muligens.

Hvilket frekvensområdet er det lureste/laveste man kan ha JBL GTO804 eventuelt andre før lyden blir merkbart dårligere?

Hvis ingen har noe bedre forslag, går jeg for JBL 8" elementet hos ljudia, får håpe den låter greit.
    Jeg er nysgjerrig på hvorfor du tror at den teorien ikke stemmer?

Her får du servert mange gode forslag, men siden de fleste innebærer at du må lese for å forstå hva det dreier seg om, velger du å avblåse de?

Jeg er litt i samme båt som deg, jeg kan ikke så mye om teorien rundt konstruksjon av høyttalere, men når jeg spør og får svar fra de som vet mer enn meg, avblåser jeg det ikke som tull. (Selv om jeg noengang prøver mot deres anbefaling for å teste hvordan det låter.)

Prøv å ta til deg det du blir rådet til her, alle har prøvd å hjelpe deg, men du vil ikke hjelpe deg selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik blir det HVER gang.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    slik blir det HVER gang.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom deg til helvette ditt jævla forumtroll!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan