4stk 18" subwoofere med PD.186. Sub 3-4 bygges. - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 21 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 405
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Hva blir egentlig problemet med å ta det med EQ? Man kan jo enkelt ha et highshelv og et lowshelv på hver side av dalen og demed senke det generelle signalet noe, samt øke litt i midten. Slik jeg har forstått det har miles mye headroom på de fleste punkter? I tillegg kommer kanskje subene på og hjelper her oppe.

Jeg påstår ikke at du har feil og rett meg om jeg har det, men hvorfor kan man ikke gjøre det på denne måten?
    Løsningen du skisserer er helt klart ikke på jordet. Å senke det generelle nivået vil bedre frekvensresponsen, men han vil ha helt ned mot 75db følsomhet i dette området.
    Selv om han har mye power handling vil det si at han skal sende voldsomt med effekt dit for å oppnå f.eks 110db, noe resten av høyttaleren vil greie med letthet. Spiller han maks 95db vil det kanskje aldri være et problem, men det er jo ikke derfor man bygger Miles? :twisted:

EQ hjelper, men jeg vil absolutt prøve å forbedre det akustiske utgangspunktet litt mer før han drar på med voldsomt med EQ det var mitt poeng. Jeg er 100% enig at det ikke er grunn til å gruble seg ihjel før man har fått alle subber på plass.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan skal kalibrerings grafen egentlig se ut? ca

EDIT- av mic

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøyaktig hvordan man skal ha kurven er en smakssak. Men man ønsker seg en jevn kurve, med færrest mulig brede peaks og dipper. Om den er flat, er tiltet eller flat med en heving i bunn kommer ann på smak og rommet/utstyret man spiller på.

Øret vårt glatter ut ganske mye så smale dipper og peaker er ikke veldig alvorlig. Anbefaler 1/6 glatting for å isolere de viktige hørbare problemene.

Slik målte det hjemme hos konstruktøren av denne høyttaleren: http://www.tangenavdesign.com/MILES.gif

Og det tror jeg er så nærme man kommer en fasit på hvordan denne er ment å måle. Det betyr ikke at det ikke kan låte svært bra, med litt mer ujevnheter også.

edit:
    LOL, så at du skrev av MICen nå. Det blir noe helt annet....
    Kalibreringskurven vil avhenge av hvilken MIC du har. Kjeent utstyr som Radioshack og Behringer ECM 8000 finnes det mange kalibreringsfiller på nettet som tar de generelle trendene. Skal man virkelig ha nøyaktighet ved høyere frekvenser bør man ha unik kalibreringsfil for akkuratt den micen man bruker.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle finne frem sekketralla en dag og måle både Miles og sub i friluft.

Som flere sikkert har sett før, så har jeg mad-skillz når det kommer til Paint. Legger ut en oversikt over rommet slik det er i dag.

Sort er høyttalere. Sub i midten fremme.
    Rødt er lerret
    Grått er sofa med puff
    Helgrått er pipe

4stk 18" subwoofere med PD.186. Sub 3-4 bygges.-kjellerstue-jpg
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Løsningen du skisserer er helt klart ikke på jordet. Å senke det generelle nivået vil bedre frekvensresponsen, men han vil ha helt ned mot 75db følsomhet i dette området.
    Selv om han har mye power handling vil det si at han skal sende voldsomt med effekt dit for å oppnå f.eks 110db, noe resten av høyttaleren vil greie med letthet. Spiller han maks 95db vil det kanskje aldri være et problem, men det er jo ikke derfor man bygger Miles? :twisted:

EQ hjelper, men jeg vil absolutt prøve å forbedre det akustiske utgangspunktet litt mer før han drar på med voldsomt med EQ det var mitt poeng. Jeg er 100% enig at det ikke er grunn til å gruble seg ihjel før man har fått alle subber på plass.
    Jeg er med på at man ofrer litt følsomhet i systemet, og at man må guffe på enda mer for å oppnå det samme. Men med store nok effektforsterkere vil det jo ikke være et problem. Det jeg tenkte på var om det vil bli så mye forvrenging at det gir utslag het for eksempel. Det første man gjør noe med er omgivelsene, det sier seg jo nesten selv ettersom mesteparten av lyden vi hører er refleksjoner, og ikke direkte fra høyttalerene.

Jeg kommer med et nytt revolusjonerende forslag:
    Dersom du lar subene gå opp til f.eks 80hz, og har deretter et highshelv filter med høy q og -maks db, helt til det du har for lite trøkk, highshelver deg opp igjen her og legger på litt ekstra for å kompensere for dipen og til slutt lowpass? Husker ikke helt hva som er grensen for minidsp? Er det 40db?

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Dersom du lar subene gå opp til f.eks 80hz, og har deretter et highshelv filter med høy q og -maks db, helt til det du har for lite trøkk, highshelver deg opp igjen her og legger på litt ekstra for å kompensere for dipen og til slutt lowpass
    Ooookey...... . Ikke for og være negativ men, tror du bør prøve å tegne dette i f.eks paint eller lingn, og legge opp. Så vi vanlige (idioter :wink: ), kan prøve og forstå litt mer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du har prøvd det, men har sub mulighet for å stå i ett av hjørnene foran?

Prøv venstre og høyre hjørne og se hva som skjer.

EDIT: Vinkle gjerne sub inn mot midten også. Hjalp hos meg i frekvensområdet 60-80hz
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er så gøy å se deg i gang igjen Teddy!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Vet ikke om du har prøvd det, men har sub mulighet for å stå i ett av hjørnene foran?

Prøv venstre og høyre hjørne og se hva som skjer.

EDIT: Vinkle gjerne sub inn mot midten også. Hjalp hos meg i frekvensområdet 60-80hz
    Har prøvd begge hjørner. Høyre er langt inni L-en av rommet, og ikke helt ideelt. Jeg skal likevel prøve igjen. Venstre er uaktuelt rett og slett pga av plass. Min flotte Paint-illustrasjon lyver litt ang dimensjoner. Vinkling kan jeg godt prøve.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Jeg synes det er så gøy å se deg i gang igjen Teddy!
    Takk for det Ola.

Var borte mer eller mindre i 1 1/2 år fra forumet, og flere av "gutta" er sjeldne å se. Ikke ofte Akto, RoKo, Flageborg eller Snickers stikker innom. Men vi har heldigvis mange oppegående her fremdeles. Både "gamle" og nye.

(regner IKKE med at du syns det er gøy å se meg igang med REW igjen.)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Ooookey...... . Ikke for og være negativ men, tror du bør prøve å tegne dette i f.eks paint eller lingn, og legge opp. Så vi vanlige (idioter :wink: ), kan prøve og forstå litt mer.
    Hehe, var kanskje litt vanskelig å følge den der ja..
    Deltar her i "mad-skillz i paint klubben"
    4stk 18" subwoofere med PD.186. Sub 3-4 bygges.-graf-miles-jpg
    Jeg tenker å bruke 2 shelv-filter med høy q da dette blir kanskje enklere enn å sette opp 2-3-4 filter for å dempe hvor miles spiller tilstrekkelig. Håper det ble klarere nå

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stealt?! Gidder du å legge ut målet på porten med 26hz tuning? Svogeren vil bruke sine mer til musikk enn film. Vi har limt sammen alt unntatt port og baffel, så om du rekker det i dag/natt, så blir jeg happy.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt flaks der, går 5.skift, akkurat våknet og skal på jobb til 18.00 ;-).

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhhh. Konge. Takk, atter en gang.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Teddy.....
    Ble det noen kasser/subber i helgen?, er jo litt nyskjerrig på resultatet :wink:.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syke unger, besøk og fuging av baderomsfliser satte en effektiv stopper for det dessverre. Skjedde noe merkelig da vi hadde satt sammen kassen også, selv om vi sjekket før vi startet limingen. Noe som fører til at jeg må frese ned høyden på topp og bunnplate slik at de er like høye som sidene. Dessverre er kopifresen jeg har såpass kort at den ikke klarer 19mm i "one go", så da venter jeg noen dager på den jeg kjøpte på ebay. Den skal klare i overkant av 30mm. Da er det mye som skal kantfreses her i hus.

På de neste subbene går jeg for forslaget ditt Stealt, med litt "snillere" vinkel i portene.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stealt..? Skulle ut å lime porten nå, men såg at bredden på porten var krympet noe. Skal være 46,2cm bredde. Hvor lang blir porten da med ca 26hz tuning?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette skal stemme?
    4stk 18" subwoofere med PD.186. Sub 3-4 bygges.-untitled-jpg

4stk 18" subwoofere med PD.186. Sub 3-4 bygges.-untitled2-jpg

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser riktig ut så langt jeg kan vurdere. (litt større dia=litt lengre) Vi prøver på 40cm.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kansje være en fordel og gå opp til 5cm høyde på port, vil da ha mer og gå på i forhold til porthastighet. Legger ved et par sim der vi pusher elementene opp imot Xmech 16mm, 1200w, tredje viser 5cm høydes porthastighet ved Xmax 9mm, 400w. Siste BassBox 6 Pro for den som har mer tro på at den simmer mer riktig :wink:,og det er godt mulig, viser faktisk 4,3m/s lavere porthastighet som jo bare er positivt :-D.

Side 17 av 21 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •