4stk 18" subwoofere med PD.186. Sub 3-4 bygges. - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 21 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 405
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Er forholdsvis fornøyd på film, men det gjenstår nok litt tweaking til musikk. Ser Cars 2 (eller Lynet Mefiiiin, som junior kaller den) nå, og det trøkker ikke så verst på action-scenene. Må nok jobbe litt mer med plassering/vinkling av Miles også. Det låter litt "hult" uten center på film.

Planen er å bygge to subber til på lørdag. Får besøk av svogeren som skal hjelpe meg med rydding av garasje og bygging.

Sendte mail til prolyd på fredag der jeg opplyste at jeg ikke var spesielt fornøyd med servicen. Fikk mail om at alle delene var på lager nå, og pakken ble sendt i dag. Fikk gratis frakt som plaster på såret. Flott ordna opp.
    Bra de var profesjonelle av seg! Ser frem til bilder av bygging og endelig prosjekt :wink:

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig blir det vel aldri Anders? Eller hur?

Lurer på å hive litt maling på Miles og subbene nå også. Ikke spesielt pent med mdf-looken...

Noen som har sett lavtbyggende hjul? Veldig lavtbyggende som tåler mange kilo? Om de må bygges inn litt gjør ikke noe.

Har forøvrig bestilt meg en lang kopifres også. Var ikke lange nok de som var i settet fra Gustavsen.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har MiniDSPén oppe og går, har et lite forlag til innstiling av sub. Hadde vært artig om du kunne prøvd den. Simmer ivertfall bra. I siste sim.bilder har jeg lagt inn Bef´s "siste" Beyma18. 245.5L/18fb.i lilla for sammenligning.

Here it goes...;-)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig blir det vel aldri Anders? Eller hur?

Lurer på å hive litt maling på Miles og subbene nå også. Ikke spesielt pent med mdf-looken...

Noen som har sett lavtbyggende hjul? Veldig lavtbyggende som tåler mange kilo? Om de må bygges inn litt gjør ikke noe.

Har forøvrig bestilt meg en lang kopifres også. Var ikke lange nok de som var i settet fra Gustavsen.
    Tja, man kan vel bli ferdig, men fornøyd er en annen ting. Og det er ikke alltid man selv som bestemmer når man er ferdig, om du skjønner
    Biltema og clas ohlson har vel litt forskjellig slikt. Her er en type. Tåler 40kg. Tre slike pr høyttaler bør vel være innenfor? Kan jo bare legge et par lister rundt i bunnen slik at det ser ut som de bygge feks 1cm.

Kjøpte du stål fra rockler eller?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår ikke alle grafene der jeg Stealt, men jeg forstår den første.

Skal sette det opp slik når ungene har lagt seg.

De plasthjula ruller ikke spesielt godt. Det er ikke det at de skal rulle mye, men greit å gå for noe mer robust. Ideen med list var god. Stålet ble kjøpt på ebay.

Merker jeg brygger på noe. Dessverre er det ikke øl.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaring med slike plasthjul foruten kontorstoler. Dersom de ikke er aktuelle må man jo nesten opp på gummihjul. For å dra den ordenlig langt: hva med å ha oppblåsbare gummihjul som man pumper opp når de skal flyttes på, som du kan ta luften utav når du har funnet din endelige plass. Tanken ang. listen står jo fremdeles ved lag, og blir kontaktflate mot underlag når de har fått endelig plassering. Rekner ikke med det er aktuelt, men hadde vært litt morsomt da! Dersom man skal dra den helt ut, så kan man jo legge inn en liten kompressor slik at du kan pumpe opp og tømme hjulene igjen ved hjelp av en knapp? Jeg har en slik liten kompressor i bilen som går på 12v. Hadde definitivt fått plass under en slik ht dersom man skal lage plass til hjulene uansett.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig Reodor du.

Jeg hadde noen "flyttehjul" som jeg kjøpte på Jula for 2 år siden. Brukte de nettopp til å ha under ht når jeg skulle jobbe med plassering. Var 3stk hjul pr enhet. Satt opp som en trekant. Geniale egentlig. Finner de ikke igjen. Fant de heller ikke på Jula når jeg søkte sist.

Edit: var jo slike man burde hatt... Usynlig flyttehjul på møblene - adressa.no

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så i tillegg to separate kompressorer, slik at du kan vinkle høyttaleren inn i perfekt stilling ved hjelp av lufttrykket. Sett det hele opp med IR styring og du har en høyttaler utenom det vanlige. Spøk satt til side så var de hjulene geniale.
    Dersom biltema, clas ohlson og jula ikke har noe tilfredsstillende så har jeg ikke noen generelle tips nei. Få byggevarehandler som fører produktene opp på nett dessverre.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en mistanke om at de fremdeles finnes på Jula, men ikke er oppført på nett. Kan se ut som om noen av modellene på Clasern kan brukes. Får se hva jeg ender opp med.

Såg ferdig Cars 2 for litt siden. Smilte godt i flere av scenene. Selv om det slett ikke er perfekt, så er dette det beste jeg har hatt i hus. Tok å kobla opp Infinity SM155 som bakhøyttalere på fredag. Kjekt med litt surremegrundt igjen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en mistanke om at de fremdeles finnes på Jula, men ikke er oppført på nett. Kan se ut som om noen av modellene på Clasern kan brukes. Får se hva jeg ender opp med.

Såg ferdig Cars 2 for litt siden. Smilte godt i flere av scenene. Selv om det slett ikke er perfekt, så er dette det beste jeg har hatt i hus. Tok å kobla opp Infinity SM155 som bakhøyttalere på fredag. Kjekt med litt surremegrundt igjen.
    Når man tar seg selv i å sitte å smile fordi det er SÅ fett, da vet en at man har gjort et eller annet rett. Hadde et slikt øyeblikk selv i helga. Har tideligere kun brukt MiniDSP til EQ på frontene i leiligheten, men bruker den nå til stereo suber+EQ av fronter og suber, slik vi har diskutert tideligere. Etter mye om og men satt jeg meg endelig ned og fyrte opp Die Hard 4.0. Skytescenen i begynnelsen når de brucern kommer og skal hente datageniet i leiligheten trøkker. Da kom gliset snikende.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh.... Den hadde jeg glemt. Den scenen skal jeg teste i morgen.

Tror jeg må begynne å spare til Miles center også....

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endel midbass i den der! La suber gå litt høyt i frekvensområde her gir myr morro! Stilte mine opp kun for den filmen, og ned igjen etterpå. Hadde en RC64 på loftet en gang under den scenen der, og det gav greit trøkk. Likte likevel ikke diskanten. Ble bedre når den stod på emotiva effekt, men likevel skarp synes jeg. Samme inntrykk på RF82. Testet både på emotiva effekt og pioneer surround.

Vil Miles Center si vanlig miles plassert stående i midten? Atledreier har vel et slikt oppsett?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte ha laga en spesiell versjon i så fall. Måtte vært mye mindre dyp, og stått bak lerretet. Eventuelt vegghengt MTM om det lar seg gjøre. Vi får se. DET er rimelig langt frem i tid hvertfall. Litt usikker på hvor høyt subben min trenger å gå når Miles er frontene. Får teste.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fordelen med DTQWT, man får en ferdig designet center! BEF har jo noen interessante sidehøyttalere da. Kan jo gjøre noe i den duren. Men som du sier, det første ført.

Jeg opplevde at jeg fikk greie resultatert når jeg kombinerte frontene og subene fra 80 og ned til 30, hvor subene tar helt over. Subene spiller 10% ved 80 og frontene 90%, mens rundt 50hz spiller det 50/50, 30hz gir 80% på subene hvor et 48db/oct highpass kicker inn på frontene. På denne måten sparer jeg frontene for en del effekt i bunn og kan guffe på enda mer. Med et godt kalibrert system merker jeg at jeg ikke trenger guffe like høyt opp på subgain som med et omtrent ikke kalibrert.
    Rekner ikke med du må tenke på at frontene bør spares for effekt, for å oppnå høyere lydtrykk?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg satt opp filteret litt annerledes. Low shelf fra 90hz, 3db, Q1.

Ser at jeg ikke var så langt unna det du tipsa om Stealt. Jeg hadde 6db på 20hz. Q0,5. Stilte opp Q til 2,4. Stilte antall db ned med 3, pga av low shelf. Om jeg tenker riktig, så syns jeg +9db ved 19-20hz kanskje kan være litt voldsomt..?

Da får vi se/høre hvordan det låter.

PS: virket i helgen (testa litt da jeg hadde besøk) på meg som om det låt mindre dynamisk når subben spillte så høyt i frekvens. Skal også teste at den kun spiller helt i bunn. Får se om jeg får den integrert pent nok.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du får problemer med de andre høyttalerne?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det er subben som ikke klarer å holde følge når jeg drar på skikkelig. Når det er sagt, så kan jeg trøkke til langt mer enn jeg har gjort til nå. pd.186 tåler juling. Som sagt skal jeg teste langt lavere deling. Satser på at det hjelper på dynamikken.

Gleder meg til nr 2 står klar.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kom pakken med lydkort/kabler og mic-bom inn dørene her. Satser på å få satt meg inn i REW og tatt noen målinger i morgen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke den eneste som gleder deg til fortsettelsen her! Dersom du synes 1 alene spiller greit, vil jeg tro at 4stk vil bli rått parti.
    Har sett flageborg hadde en teori om stacking av suber. Om man stacker i et hjørne burde den nederste vende inn mot midten, mens over det var det annenhver mot lytter og mot midten. Jeg kan se for meg at dersom du lar subene gå høyt i frekvensregisteret vil det kanskje kunne påvirke lydbildet og ikke bare subsporet. Kanskje noe å teste når du først holder på?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt skal testes. Helt klart. Mener Linkwitz har en guide med 3 subber plassert rundt i rommet. Fant den ikke i farten, men den må også testes. Sannsynligvis blir det nok stacking av 2 i hvert hjørne fremme, med mindre det spiller heeelt håpløst.

Var med på Klubben i Ålesund da Flageborg var der med "sine stackede subber". Spilte rimelig brutalt, men så var det vel 8(?) stk også.

Enda mer brutalt var det da vi hadde landstreff i Eidsdal. Da stacka Flageborg og Roko 3stk SVS i hvert hjørne fremme. Litt utpå kvelden stod jeg utenfor (på andre siden av murbygget, og en etg ned) og snakka med kona. Lente meg på Soundgarden sin skaphenger. Hele greia flexa noe vanvittig. Arig.

Side 13 av 21 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •