Duppi dupp Demolition - - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 145
    Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    HELT uenig!
    Hvis man simulerer samme element/kasse i BB og WinISD og man ikke får samme resultat så vet jeg hvilket program som simulerer feil.

Jeg har ikke peil nok til å gi noen god forklaring men har erfart at man kan få feil simuleringer i WinISD om man har elementer med TS parametre som er litt utenfor standarden.

Et interessant valg når det gjelder simulering er Unibox, om man har Excel.
    Ser den...;-)

Bass Box6 pro er HELT klart et brukanes program, ja kan tilogmed være bedre en WinISD pro på et og annet vrient element. Simmuleringer er "simmuleringer" og treffer skjelden 100%, men som regel veldig nære. Er flere variabler som kan påvirke det endelige resultat. Produksjons avik på element, selv om det ligger innenfor produsentens spesifikasjoner, kasseutforming, portutforming/plassering,....... Bare så synd att det grafiske grensesnittet er laget for Win95 og 14" 800x600p billedrørsmonitorer. Synes selv WinISD pro er langt smidigere og grafisk overlegent BB6 pro. Hvis WinISdD pro er så dårlig som du sier, så bør en kansje kvalitets sikre sin sim., i f.eks Unibox før man setter igang med et større prosjekt. Ser forøverig att WinISD pro er et akseptert og mye brukt program på flere andre Diy/Av/forum. Har helt erlig ikke fått med meg att WinISD pro ikke er og stole på, og har vel hatt mine timer med lesing av DIY subwoofer builds oppigjenom. Og da mener jeg ikke her på AVforum....
    Foresten, simmulerte min første Diy hjemme sub med Bass Box, for 10++ år siden. Element 12" fra Eltek(dynabel) tror det var Vifa, forsterker fra Ljudia Rila sw-2000. kasse 6.ord.bandpass. 8)

Og et lite poeng til slutt, WinISD pro og Unibox " it´s free".

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Stealt]Duppi dupp les post #40,av norcad summerer egentlig det meste veldig greit opp. Men ville nok gått for en større port eller to ev.en hylleport, selv om den/de blir lenger.... Når du får satt opp Feedback Destroyeren så må du for alldel ikke ikke gi SVSéne en 5-600W for da kan du risikere å bli en av de få som vet hva 130db er. :wink:[/QUOTE

Tanken var hylleport ja,

Måte le litt av den siste kommentaren der

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

Blåselyder er verre. For når du normalt sett bare skal kjenne/føle de lave frekvensene så blir opplevelsen ødelagt om det puster og peser i tillegg.
    Blåselyder får du når lufthastigheten i porten blir for høy.
    Det kan begrenses ved å bruke koniske porter, eller øke portarealet.
    Problemet er at når portarealet øker, så øker også portlengden tilsvarende ( i %). Og lange porter blir fort et problem........

Derfor mitt forslag du kunne endre litt hit og dit på, til du finner det beste kompromiss.
    Det med kasse og port utregning er ikke min sterke side, Er ikke sikkert på hvilket design den bør ha heller. Den første tanken var med elementet pekende nedover, men kombinert med hylleport, kan det være en mulighet? Da med porten mot sweetspot og elementet under.

kassen må stå helt inntill hjørnet uansett for å få plass ved frontene og stenderne.

Ellers ser jeg for meg elementet fremover og porten over/under på samme front, men da blir kassen meget dyp igjen pgr av den smalle bredden tilgjengelig. Og det skal 2kasser oppå hverandre i front i hvert hjørne. Å ha begge i samme kasse er nok ikke aktuelt både pgr av størrelsen på platene og muligheten for å prøve annen plassering ved framtidig acoustik lerret.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått gjort så mye idag annet en at jeg har limt sammen plater som sikkert er nok til 3 kasser, tar litt tid med så mange plater og følte jeg måtte ha press på før limet tørket.

Ny dag imorgen og forhåpentligvis mulighet for å begynne å rigge opp bordsaga med tilbehør. Mens jeg venter på at det kommer kassetips fra hi-fi himmelen :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svs12.2

160-18-600.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett meg ut 2 alternative kasser som design, hvilken tror du er best?

og denne :
    med hylleport ut mot frontsiden med elementet nedover
    Da enten porten i øvre kant eller nedre

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke at WinISD er SÅ dårlig, jeg sier bare at har man allerede Bassbox er det ingen grunn til å vrake det for å lære winISD i stedet.

Nå er det mulig at WinISD er oppdatert siden sist jeg testet det også.

Unibox har noen gode funksjoner og er fhv enkelt å sette seg inn i, men det har også et par issues, husker ikke i farten om det er konutslaget eller lufthastigheten som blir feil?

Nok om det.
    Til trådstarter vil jeg si at jeg hadde testet 160L og BR avstemt til 18hz. Men bygg EN kasse og sjekk at du blir fornøyd først!
    Hylleport blir fort mer vrient å beregne, ikke minst hvis du ønsker at den skal ha samme bredde som kassen. Endrer du da kassebredden så endrer du avstemningen, og bred kasse=bred port som igjen betyr at du fort får et stort portareal og dermed en uhyggelig lang "tunnel" inne i kassen. Dette tar plass som gjør at du må kompensere for det med å øke volumet på kassen og øker du da bredden eller dybden må du beregne porten pånytt osv osv.
    Hylleport har dog den fordelen at den gir kassen økt stivhet.

Rør er langt enklere, og gir deg muligheter for tuning i ettertid om du ønsker å endre avstemming eller om du får blåselyder og må gjøre tiltak iform av koniske porter eller større areal på porten.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått tips om både 160 og 120l, så skal lage en av hver med samme tuning å teste mot hverandre.

Hadde regnet ut innvendig volum for 120l kassen, MEN når hylleporten kommer utenom så må det bli et nytt regnestykke.

Så hvordan gjør jeg det da med volumet? når hylleporten ikke skal regnes med og ikke vet hvor lang den skal være.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette sier Tangen. Så hvem skal man høre på...?

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...elementer.html

Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Bare selve røret skal trekkes fra, og IKKE luftvolumet som er inne i røret. I praksis kan man i grunn ignorere røret.

Men uansett er eksakt volum på kassen ikke spesielt kritisk når vi vet at parametrene på elementet i praksis kan variere veldig mye, og bare et par grader temperaturforskjell i lufta forandrer alt temmelig mye det også.

Er man innenfor +/- 20% på kassevolumet så er det godt nok mener jeg.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Dette sier Tangen. Så hvem skal man høre på...?

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...elementer.html

Blir jo ikke mindre forvirret av slikt. Spørs bare om jeg skal legge på 5liter som går bort i litt demping, element og port

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demping gjør at kassen blir "større" så du kan ikke trekke fra det. Dempematerialet gjør at elementet "ser" et større volum.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demping gjør at kassen blir "større" så du kan ikke trekke fra det. Dempematerialet gjør at elementet "ser" et større volum.
    stemmer det. Holder meg til de utregningene jeg har gjort. så får de bli slik

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sub-myter.html

1. Jeg ser mange her bruker dempemateriale i basskassene sine, det har ingen effekt så lenge basskassa skal spille under 80Hz.
    Bølgelengdene er rett og slett for lange til at de lar seg affektere av dempevatt.
    Man kan bruke dempevatt for å kompensere for manglende kassestørrelse til en viss grad. Ved å overdempe kassa vil man kunne senke Q-verdien og impedansetoppen dempes, dermed kan kassa virke større, men gjennomsnittelig følsomhet og rekkevidde i bassen blir så å si den samme.
    Asfaltbaserte dempeprodukter har ingen funksjon what so ever inni en subbasskasse.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her et et forslag på en 120l kasse. Kan noen regne ut porten til meg? Dette kan jeg ikke. 18hz tuning

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ikke du lære BB6? Tast inn T/S parametrene og se hva du får. Så kan andre sjekke om det stemmer. En god måte å lære på.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ikke du lære BB6? Tast inn T/S parametrene og se hva du får. Så kan andre sjekke om det stemmer. En god måte å lære på.

jo har lært masse både på BB6 og winisd.

Er bare det at på BB6 så blir porten på en annen side en det jeg skal ha i praksis, og vet ikke helt hva som er hva

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rectangel - no, vents 1 - one flush end -

locked vent dimensions -

Height 1.3cm
    Wide - 44,4cm
    Length - 48cm

Fb 18,05

Stemmer noe av dette?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser Tangen har et veldig avslappet forhold til kassevolum. :wink:. +/- 20% :shock: okei...

BB6 pro Design Wizard legger til volum for element og port.

Vedlegg 84654

Vedlegg 84655

WinISD pro har ingen Wizard, så port og element må legges til.

Enclosure Volume Calculator (EVC)

Trykk her: Google

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la merke til at en litt høyere og lengre port ga MYE mindre problemer i Vent air velocity

Da med 2.5cm høy og 110cm lang port, med bredde 44,4cm

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mannen har vel laga flere kasser/høyttalere enn de fleste andre, så jeg regner med det er reelle erfaringer han drar nytte av.

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •