6,5" bass element, noen forslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

6,5" bass element, noen forslag?

Hei, hei!

Røsket ut et 6,5" bass element av slags spille stol kjøpt på co-op obs for en god stnd siden, det er kun merket med 4ohm 20watt. Har søkt en masse rundt serienummer osv. men kommer ingen vei.

Så noen som har forslag til et lite morro prosjekt? Elementet er nok ikke spesielt godt, men er vanskelig å dømme uten en kasse som det er montert i.

Tenkte at et miniatyr horn kunne vært morsomt men, har ikke en anelse om hva det kan brukes som. Så noen forslag?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et mer difust prosjekt tror jeg man skal lete lenge etter. Ingenting godt kan komme utav et slikt utgangspunkt. Uten spesifikasjoner blir dette vanskelig, dessverre.

Men for all del: kanskje de som har laget stolen har gjort en god jobb med å finne et element som passer volumet i stolen. Da kan du jo gå ut fra det volumet og lage en kasse.

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre eksperimentet billig og enkelt, prøv med et støperør på 19cm fra Biltema og lag en sonosub.

Jeg har gjort dette med Tang Bands 6,5" W6-1139, og det er moro

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Et mer difust prosjekt tror jeg man skal lete lenge etter. Ingenting godt kan komme utav et slikt utgangspunkt. Uten spesifikasjoner blir dette vanskelig, dessverre.

Men for all del: kanskje de som har laget stolen har gjort en god jobb med å finne et element som passer volumet i stolen. Da kan du jo gå ut fra det volumet og lage en kasse.
    Kassa som det var montert i originalt var det nor alvorlig galt med, bare romling og ingen lyd. Men dette er bare et morro prosjekt, er ikke til å brukes til hoved stereoen, men kansje sammen med Tang-Band småhøyttalerne når jeg kommer så langt.

De andre forslagene var gode. Tror at det blir enten å kjøpe noen støperør eller bygge noe utifra denne tegningen: http://www.volvotreter.de/downloads/...Horn_Rev_1.pdf

Er litt vanskelig å få hodet rundt tegningen men blir nok litt lettere når jeg får den ut på papir.

Rocke-Rolf: Hvilken lengde burde støperøret ha?
    EDIT: Målte høyttaleren på nytt, og fant ut at det egentlig er et 5" element. Sånn går det når man lar andre måle for deg. -.-

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lengden avhenger jo av volumet man skal ha, og da må man jo vite mer om elementet. Så det må du bare prøve deg fram på. Røret er 120 cm, og jeg testet å kappe ned til 90 cm med TB elementet, men 120 var det beste. Røret koster 60 kr, så du kan jo prøve med forskjellige lengder og evt. kassere røret om det blir for kort. Eller lage en gigantisk dorullnisse til jul.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    Lengden avhenger jo av volumet man skal ha, og da må man jo vite mer om elementet. Så det må du bare prøve deg fram på. Røret er 120 cm, og jeg testet å kappe ned til 90 cm med TB elementet, men 120 var det beste. Røret koster 60 kr, så du kan jo prøve med forskjellige lengder og evt. kassere røret om det blir for kort. Eller lage en gigantisk dorullnisse til jul.
    Ok, da skal jeg bare prøve meg frem i løpet av morgendagen.
    PS: Må si jeg lo godt når du skrev gigantisk dorullnisse. x)

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel uten maling/lakk så ser det ut som en stor dorullhylse der den står i hjørnet..

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke noe måleutstyr? I så fall er det jo bare til å begynne en plass og så prøve med forskjellig porttuning, volum osv.
    Men dersom du er ute etter et noe lunde resultat ville jeg mye heller slengt på et par hundrelapper og fått tak i et element hvor parametrene er tilgjengelig, hvor du har informasjon du kan jobbe ut ifra. Mye forskjellig knask på brukten!
    Men for all del, slå deg løs! Legg ut et par bilder underveis også

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke noe måleutstyr? I så fall er det jo bare til å begynne en plass og så prøve med forskjellig porttuning, volum osv.
    Men dersom du er ute etter et noe lunde resultat ville jeg mye heller slengt på et par hundrelapper og fått tak i et element hvor parametrene er tilgjengelig, hvor du har informasjon du kan jobbe ut ifra. Mye forskjellig knask på brukten!
    Men for all del, slå deg løs! Legg ut et par bilder underveis også
    Sparer til ny forsterker så her spares hver eneste krone jeg får tak i, trenger litt over 6000 hvis jeg skal få tak i DAC og forsterkeren.

Men kan bygge noe skikkelig senere, skal finne en bilforsterker på fyllinga eller lignende, kansje jeg finner noe på el-retur.

Syntes det er veldig morsomt å bygge ting og se et resultater, så blir nok litt mere prosjekter i fremtiden. Men dette er bare et morro prosjekt, kjekt å få litt erfaring med bygging også.

EDIT: Nei, har ikke noe måleutstyr. Er ikke helt villig til å bruke tusener på slikt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danielcjk
    Sparer til ny forsterker så her spares hver eneste krone jeg får tak i, trenger litt over 6000 hvis jeg skal få tak i DAC og forsterkeren.

Men kan bygge noe skikkelig senere, skal finne en bilforsterker på fyllinga eller lignende, kansje jeg finner noe på el-retur.

Syntes det er veldig morsomt å bygge ting og se et resultater, så blir nok litt mere prosjekter i fremtiden. Men dette er bare et morro prosjekt, kjekt å få litt erfaring med bygging også.

EDIT: Nei, har ikke noe måleutstyr. Er ikke helt villig til å bruke tusener på slikt.
    Jeg også er på et ganske stramt budsjett. Derfor: bruktmarkedet. Elretur er gode greier for forsterker-bygging. CPU kjøleribber og kabinetter for eksempel.
    Men DIY er tingen da.
    Jeg skal til å bygge BEL nå. På brukten har jeg funnet elementer og filter til totalt 1650kr. Litt research gjør at MDFplatene kommer på 130kr/m^3. Jeg kan også få all MFD og finèr gratis fra lokal møbelfabrikk, som kutter kostnad ytterligere. Totalt kommer kitet, mdf, lim, kabel osv på ca 2500.
    Budsjettet på en BEL MKII er estimert til rundt 5k.

Du trenger ikke noe særlig mer enn en radioshack (fåes på lsound (analog) til 449...? Og på AvShop (digital) til 799..?), et par billige ledninger og en datamaskin. Da kan du følge REW-tråden som ligger her på forumet. (REW er gratis) Da kan du måle frekvensrespons og group delay. Dette er også greit å bruke til kalibrering av kino og stereo. Liten investering du har stor glede av.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også er på et ganske stramt budsjett. Derfor: bruktmarkedet. Elretur er gode greier for forsterker-bygging. CPU kjøleribber og kabinetter for eksempel.
    Men DIY er tingen da.
    Jeg skal til å bygge BEL nå. På brukten har jeg funnet elementer og filter til totalt 1650kr. Litt research gjør at MDFplatene kommer på 130kr/m^3. Jeg kan også få all MFD og finèr gratis fra lokal møbelfabrikk, som kutter kostnad ytterligere. Totalt kommer kitet, mdf, lim, kabel osv på ca 2500.
    Budsjettet på en BEL MKII er estimert til rundt 5k.

Du trenger ikke noe særlig mer enn en radioshack (fåes på lsound (analog) til 449...? Og på AvShop (digital) til 799..?), et par billige ledninger og en datamaskin. Da kan du følge REW-tråden som ligger her på forumet. (REW er gratis) Da kan du måle frekvensrespons og group delay. Dette er også greit å bruke til kalibrering av kino og stereo. Liten investering du har stor glede av.
    Hmmm, blir fres først også Radioshack etterpå, hørtes veldig kjekt ut. Er nok endel lettere enn å høre seg fram.

Hvordan er det med å bygge forsterker? Sett at noen har kjøpt kit med ferdig monterte moduler, det ser jo veldig lettint(Er ikke i nærheten av flink nok med elektronikk til å lage kretskort o.l.).

Trenger jo en forsterker til sub etterhvert, tror det blir SEAS DIY sub etter jul. ( D1001-04 L26ROY med slave) Også bare bygge en ekstern forsterker, klasse-D tenker jeg. Men det med forsterker er jeg litt usikker på fant noen hos Dynabel men de var litt stivt priset. Men det kan tenkes på senere.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterker moduler type Hypex er visstnok ganske lettvint. Litt stive i pris, men dersom du legger sammen summen av alle enkeltkomponenter du må kjøpe for å bygge noe fra bunnen av, så tror jeg nesten det lønner seg. Det å lage kretskort er nok ute av bildet. De kommer ferdig etset, men i noen tilfeller må man lodde på komponenter. Det er ikke så fryktelig avansert. Til sub er det ofte greit å ha en plate-forsterker, da de kan justere fase, xover, høynivå-inngang og mer. Dersom du skal ha kun effektforsterker og så til sub så må du nesten ha aktiv deling som tar seg av fase og frekvens. Det vil jeg tro blir en enda dyrere løsning enn bare plateforskerker. Men det kommer vel en tid når dette skal diskuteres. Fordelen med hypex (som dynabel fører) er at mange av de har PEQ. Det vil si at du kan justere gain på forskjellige plasser, for å få en rett frekvensgang, eller booste litt ekstra i bunn om du vil det. Det kan du for eksempel ikke med ljudia sine plate-forsterkere.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterker moduler type Hypex er visstnok ganske lettvint. Litt stive i pris, men dersom du legger sammen summen av alle enkeltkomponenter du må kjøpe for å bygge noe fra bunnen av, så tror jeg nesten det lønner seg. Det å lage kretskort er nok ute av bildet. De kommer ferdig etset, men i noen tilfeller må man lodde på komponenter. Det er ikke så fryktelig avansert. Til sub er det ofte greit å ha en plate-forsterker, da de kan justere fase, xover, høynivå-inngang og mer. Dersom du skal ha kun effektforsterker og så til sub så må du nesten ha aktiv deling som tar seg av fase og frekvens. Det vil jeg tro blir en enda dyrere løsning enn bare plateforskerker. Men det kommer vel en tid når dette skal diskuteres. Fordelen med hypex (som dynabel fører) er at mange av de har PEQ. Det vil si at du kan justere gain på forskjellige plasser, for å få en rett frekvensgang, eller booste litt ekstra i bunn om du vil det. Det kan du for eksempel ikke med ljudia sine plate-forsterkere.
    Så litt rundt Hypex moduler og det så ut til å ha lett for bli litt vel avansert. :P

Det blir også litt dyrt, men så lenge det lønner seg så er det intet problem. Det med aktiv deling skjer vel via MiniDesp? Som også er dyrt.

BTW: Var Hypex plateforsterkere jeg hadde sett på. Men litt stivt priset som sagt. Men burde gå greit hvis DS2.0 er kraftig nok.

Alt som lager lyd skal være dyrt! :P

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så noen som har forslag til et lite morro prosjekt? Elementet er nok ikke spesielt godt, men er vanskelig å dømme uten en kasse som det er montert i.
    Tenkte at et miniatyr horn kunne vært morsomt men, har ikke en anelse om hva det kan brukes som. Så noen forslag?
    Målte høyttaleren på nytt, og fant ut at det egentlig er et 5" element
    Micro tapped horn! loaded with a 5 inch sony driver.

Vedlegg 84348 Vedlegg 84349 Vedlegg 84350 Vedlegg 84351 Vedlegg 84352 8-)

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Micro tapped horn! loaded with a 5 inch sony driver.

Vedlegg 84348 Vedlegg 84349 Vedlegg 84350 Vedlegg 84351 Vedlegg 84352 8-)
    Så ut som en fin konstruksjon men trenger nok noen bedre tegninger, står ikke hvordan vikling det skal være på finer'n inne i konstruksjonen. Men høres nok ut som dritt uansett så er kansje ikke så viktig. :P

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men høres nok ut som dritt uansett så er kansje ikke så viktig. :P

Not so micro tapped horn.....AKA...JTH-18 - Speakerplans.com Forums - Page 1

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som de er en litt på sparket nedskalering av 18"en. På side 12 er det flere mer målsatte tegn. av 18", som kansje kan skaleres/finne vinkling sånn sirka til Micro tappedén.

Not so micro tapped horn.....AKA...JTH-18 - Speakerplans.com Forums - Page 12

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, blir fres først også Radioshack etterpå, hørtes veldig kjekt ut. Er nok endel lettere enn å høre seg fram.

Hvordan er det med å bygge forsterker? Sett at noen har kjøpt kit med ferdig monterte moduler, det ser jo veldig lettint(Er ikke i nærheten av flink nok med elektronikk til å lage kretskort o.l.).

Trenger jo en forsterker til sub etterhvert, tror det blir SEAS DIY sub etter jul. ( D1001-04 L26ROY med slave) Også bare bygge en ekstern forsterker, klasse-D tenker jeg. Men det med forsterker er jeg litt usikker på fant noen hos Dynabel men de var litt stivt priset. Men det kan tenkes på senere.
    du nevner hypex DS 2 til denne subben. et tips til deg her. i stedet for å spare inn noe kroner på forsterker (DS2 istedet for DS4). dropp heller slave bassen, og bruk pengene på DS4.
    slave bassen kan du alltids kjøpe til senere.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Ser ut som de er en litt på sparket nedskalering av 18"en. På side 12 er det flere mer målsatte tegn. av 18", som kansje kan skaleres/finne vinkling sånn sirka til Micro tappedén.

Not so micro tapped horn.....AKA...JTH-18 - Speakerplans.com Forums - Page 12
    Tror ikke mattekunnskapene mine strekker helt til der gitt. :P

Men tror jeg tar å kjører betongrør. Skal det være et bassrør i toppen av røret, slik som på SVS sine rør subber?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •