Ebbel - Designprosjekt av bokhyllehøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ebbel - Designprosjekt av bokhyllehøyttalere

Morn!

Har nå begynt for alvor på et høyttalerprosjekt som jeg lenge har tegnet og tenkt på, men det er først nå i den seneste tiden at jeg virkelig har fått gjort litt. Dette er det første høyttalerparet jeg skal lage selv, og såvidt jeg har klart å lese meg til, et litt vanskelig prosjekt grunnet designet og formene jeg ønsker å bruke. Dette er forøvrig ikke endelig da jeg prioriterer lyd foran design. Lyden MÅ være på plass før jeg kan si meg fornøyd. Jeg ønsker ikke at dette skal bli et par høyttalere som ser bra ut men låter halveis, hvilket gjør det til et litt komplisert prosjekt med tanke på valg av elementer, delefilter, volumberegninger og størrelser.

Jeg har lurket i DIY-tråden en liten stund og ser det er mange med mye erfaring innenfor feltet, så den enkleste måten for meg å realisere disse høyttalerne må være å få litt råd og tips til hvordan dette kan la seg gjøre, for jeg er litt clueless på hvor jeg skal begynne!

Litt om meg selv:

Jeg er en 23 år gammel student innen Ingeniør - Industriell Design som har begynt på et privat designprosjekt som jeg ønsker å virkeligjøre, både for min egen portefølje, samt interesse og kunnskap. Jeg er ganske interessert i lyd og bilde som jeg følgelig har arvet fra far, bror og to onkler. Foreløpig anlegg som jeg sitter med er ett par B&W 683, et par onkyoforsterkere og diverse annet småplukk av høyttalere.

Mål:

Høyttalerne skal fungere som et par midtone woofer/treble bokhøyttalere, gjerne fra laptop - DAC - høyttaler. Jeg ønsker å oppnå middels grei bass, men de vil nok fungere best med en dedikert subwoofer (antageligvis et senere prosjekt ). Dette er veldig avhengig av hvilket volum og element som vil fungere best.
    Prisklasse på prosjektet holder jeg foreløpig åpen, men regner med at jeg kommer til å bruke noen tusenlapper på dette.

Jeg er litt usikker på hvilket materiale jeg burde bruke til å lage kulene. Jeg har allerede støpt en del kuler i glassfiber i forskjellige størrelser for å teste lyd i forhold til volum, men har ikke kommet så langt som til testen. støtten til høyttalerne har jeg planer om å bruke flere lag med bladfiner fra Oslo Finèrfabrikk AS - leverandør av trelast og trebaserte råvarer til industrien i 3 forskjellige materialer/farger. Det er vel ingen spesiell funksjon på akkurat dette, men det gir et designmessig preg. Jeg ønsker å skrå veggen til støtten for å oppnå lik fase mellom spolene til bass/mellomtone og diskant, men dette er vanskelig å beregne uten å ha elementet foran seg. Foreløpig er vinkelen kun brukt som et visuelt preg.

Vedlagt ligger en del renderinger av 3D-modellen jeg har laget. Dette er ikke endelig design da jeg har en del ting som jeg må tweake på. Det er sikkert også store rom for forbedringer. Jeg har gått ut ifra størrelsene til et par Seas-elementer, nærmere bestemt Seas - E0044-08S W12CY003 (E0044-08S W12CY003) som midtone woofer og Seas - RT 27F L0004-06S (RT 27F L0004-06S. Jeg vet at tweeteren er laget for bil, men i forhold til designet var det det eneste elementet jeg kunne bruke størrelsesforholdet for å skape kulen på toppen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tittet en del på Anthony Gallo sine sferiske høyttalere og disse ser ut til å passe bra i forhold til hva jeg skal bygge. Er det noen som har kunnskap på hva som sitter innvendig i disse høyttalerne?

Anthony Gallo Acoustics :: Satellite Speakers | Audio Loudspeaker | Speakers - Adiva.

"This combination of spherical geometry and anodized aluminum construction made this enclosure virtually free of resonance and diffraction. Similarly, the properties of heat-treated and powder-coated steel give the smaller, 4" Nucleus Micro™ the same enclosure characteristics."

Dette høres jo vel og bra ut, men eksisterer det noen programmer som kan beregne volum/forhold etc til spherical geometry? Dette er det største problemet for min del foreløpig. Skulle gjerne hatt et par Anthony Gallo-høyttalere som jeg kunne lekt meg med, men det hadde fort kostet litt mer enn ønsket

Så, noen tips til hva jeg burde starte med? Har lasted ned en lang pdf om høyttalerens oppbygning og skal prøve å lese meg litt opp i den, men enn så lenge tar jeg gjerne imot tips og andre tanker rundt prosjektet!

mvh Jørgen

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du baffelmonterer kulen helt plant så jobber du bare med geometriske figurer.
    Samme med diskant, få den inn med like mye omkrasende finer på alle sider.

Hvor skal delefilter/kabling være?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Hvis du baffelmonterer kulen helt plant så jobber du bare med geometriske figurer.
    Samme med diskant, få den inn med like mye omkrasende finer på alle sider.

Hvor skal delefilter/kabling være?
    Ikke dumt med baffelmontering. Som sagt så vet jeg ikke altfor mye om hvordan lyd vil forholde seg til "designet", så takk for tipset! Med omkransende finer, tenker du ta på å la finérplaten gå over og rundt hele? Skal se om jeg kan lage en kjapp skisse av hvordan det vil se ut

Delefilter må jeg få plass til på innsiden av kulen, dette regner jeg med blir i bunn. Kablingen har jeg ikke tegnet på (kommer med flere skisser etterhvert, men rekker ikke alt idag), men koblingene kommer til å sitte bak den største kulen. Mellom mellomtone og diskant tenkte jeg å gjemme kabelen mellom finerplatene ved bruk av flatwire-kabel.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor gjemme bort delefilter? Sett det sånn at du får plass under kula til bass. Eller lag dobbelt bunn med avstand imellom.

Skru/lim elementene fast i baffel og bruk kule på baksiden som kabinett.

Hvis du ikke omkranser diskanten er det lett å borre ned et hull til kabling. Eller du kan lage et utsnitt i en av finerplatene hvis du limtrepresser.

Det går ann å spenne opp endene i fineren med hverandre slik at det står i spenn og bidrar til stivhet. naturlig vil de folde seg utover tilbake til orginalt utganspunkt.

Med strekkavlastning på kabel kan du faktisk gjøre dette med høytaler-kablingen til elementet.

Godt tenkt og lykke til. Spent på fortsettelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer en liten update etter at prosjektet ble lagt på is grunnet mangel på tid tidligere. Har tweaket og fikset på utseendet og laget et par decent renderinger av 3D-modellen og sluttresultatet burde ligne på noe som dette. Forbeholdt enkelte designforandringer mtp lyd selvsagt, men dette kommer til å bli neste skritt. Elementer og slikt kommer senere. Først må Weltron-prosjektet bli ferdig først.

Anyways, synspunkter? Forandringer som er kritiske mtp lyd?

Sånn ca størrelsesforhold. Oppskalering er en mulig nødvendighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bygger like bra som du skisser så blir det her helt prima :-D

Litt basic info på baffelutforming vs. frekvensgang sånn ca midt på denne siden:

Random enclosure idea?? - diyAudio

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AggroMagnet
    Hvis du bygger like bra som du skisser så blir det her helt prima :-D

Litt basic info på baffelutforming vs. frekvensgang sånn ca midt på denne siden:

Random enclosure idea?? - diyAudio

Takker for info! Har litt jobb med utforming i forhold til lyd, men tenkte jeg skulle lage et par først for å teste. Volumet i kulen er antageligvis litt lite i forhold til størrelsen på elementet, så litt skalering må til.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rått!!

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jurgeeen
    eksisterer det noen programmer som kan beregne volum/forhold etc til spherical geometry?

.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha, ouhh, it burns! Får vel si til mitt forsvar at jeg var klar over den formelen, men mitt spørsmål var vel kanskje, om enn litt dårlig formulert, ang volumet til en kule med element og bassrefleks. Dette har jeg riktignok funnet ut av.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost