BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 93
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG

Hei

Jeg har fått tak i ett BEL MKI kit. Dere vil kanskje si at jeg er 5-6 år for sent ute, men bedre sent enn aldri. Siden mange av "de store gutta" her har bygget dem og skrytt mye av dem så tenkte jeg at man kan vel bygge et par jeg også.
    Siden Midgard audio ikke er oppe og går lenger, og det var her mye av tegningene til snickers lå, så har jeg et par spørsmål.

1) Forskjellen på MKI og MKII er kabinettet, ambiance-diskanten og nytt filter. Vil det si at med MKI-kit så kan jo bare oppgradere til MKII med nye filterkomponenter, MKII-kassen og ambiancediskant? Det er akkurat de samme elementene?

2) Er dette det offisielle MKII-filteret? http://avforum.no/forum/295072-post177.html , og kan jeg gjøre som han sier - bare koble en kondis i serie i normal fase til ambiance? Hvilken verdi bør denne kondisen ha i så tilfelle?

3) Er dette de offisielle målene på MKII? http://avforum.no/forum/361196-post223.html

4) Ser at mange har hatt problemer med diskanten, og at denne ikke er å få tak i lenger. Er det noen som har gjort noen forsøk på å bruke en annen diskant? Leste også at noen mente denne her var kliss lik, men med en annen logo. Dayton Audio PT2C-8 Planar Tweeter 275-085

Oppdatert 23.12.2011: Ferdig prosjekt. Her er en forsmak på ferdigstilte høyttalere.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte du Busengdal sitt?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Kjøpte du Busengdal sitt?
    Jepp. Han sa det var ubrukt, og kjøpt ubrukt fra en på forumet. Tipper jeg rett når han på forumet kanskje var deg, siden du spør?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei faktisk ikke, men Busengdal slår meg som en rederlig type, så det stemmer nok.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. Har du noen innvendiger til mine ydmyke spørsmål også kanskje?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope. Kun dette.

BEL: Bedre sEnt enn aLdri.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takk for det.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gleder meg til og se bygge bilder :P elementene du kjøpte av meg er 100% ny fra madisound, i orginale esker fra USA

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode greier Jeg har gjort litt research ang bygget. Siden mye av infoen lå på bilder på midgard-audio i bilde-format, og dette er utilgjengelig, gjorde det det hele litt vanskeligere.
    Jeg tenker å bygge BEL MKI til å begynne med, men etter MKII tegninger. Så etter hvert kanskje oppgradere filter og med ekstra diskant. Mest sannsynlig blir det MDF, sort matt finish med en solid eike-fot, kanskje baffel i eik i tillegg.

Lurer litt på å prøve meg på lakk-sprøyte. Biltema sin har fått skryt, noen innvendiger?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Forskjellen Mk1/MkII er kabinett/ambiance/delefilter, ja.
    2: Litt usikker på versjonene av delefilteret... Ambiance kan kobles med en kondensator i serie, ja. (Jeg har HiVi K1 liggende om du er interessert, forresten)
    3: Tror tegningen til eMTea er riktig.
    4: Har ikke kjennskap til disse diskantene...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldig. Jeg har sett litt forskjellig verdi på kondensatoren til ambiance, feks .47, 1 mm. Noen som er mer "rett" enn noen andre?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjapp update nå på morgenkvisten!
    MKI kitet og ambiancediskantene kommer med posten idag, og kom totalt på 1650kr+frakt. MDF kan være vanskelig å få tak i inne i fjordene på vestlandet, men heldigvis var det en bedrift i nærområdet som hadde avtale med Norebo i Bergen, om at de sender inn en bestilling og så kan privatkunder hente ut MDF her. Det eneste problemet er å frakte en 244x122 plate.. Kom på like under 400kr.
    Må bestilles litt filterkomponenter til MKII filteret, men har bare noen få timer i helgen på å bygge, så tror ikke det er nødvendig helt enda.
    En liten tur på biltema sikret M5 umbraco-bolter og innslagsmutre, ny loddebolt og tinnsuger, terminaler og litt annet knask, kom på ca 500kr. Loddebolt og tinnsugeren var unødvendig da jeg har tilgang til det, men hvorfor ikke ha en selv.
    Er oppe i 2500 sålangt. Eneste utgiften nå er på finish, men sort matt har jeg liggende fra før.
    Dette blir med andre ord bel med stor B.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spennende å se hva du får til andsor. Det forrige bygget ditt ble hvert fall lekkert.

Følger med

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Dette er et bygg av nyskjerrighet, og ikke behov, så kommer ikke til å gjøre like mye utav detaljer. Kanskje prøve meg på finèring en gang til, i stedet for sort matt. PMS var noe dritt å finère pga den buede baffelen. Satser på de her en greiere. Eik/bøk finer, og et par lag med klarlakk? Synes jeg har sett et par BELer som hadde den finishen.

Edit: noe slikt

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Gode greier Jeg har gjort litt research ang bygget. Siden mye av infoen lå på bilder på midgard-audio i bilde-format, og dette er utilgjengelig, gjorde det det hele litt vanskeligere.
    Jeg tenker å bygge BEL MKI til å begynne med, men etter MKII tegninger. Så etter hvert kanskje oppgradere filter og med ekstra diskant. Mest sannsynlig blir det MDF, sort matt finish med en solid eike-fot, kanskje baffel i eik i tillegg.
    Høres ut som om du vil bygge mine høyttalere
    Tengingen min skal være riktig ja, er tegnet i 3d, så alle målene stemmer overens. Tegningen er basert på 19mm plater.

Jeg kan sende deg sketchup tegningen, men nå sitter jeg offshore, så får ikke gjort det før til helgen desverre.

-img_2847-jpg
    -img_2829-jpg

Her er en link til et album jeg har på facebook: BEL 2,5 MKII (håper du kommer inn der)

Jeg var ikke helt overbevist over disse når jeg fikk de i drift, men det viste seg å være rommet sin skyld, nå har jeg flyttet dem til et annet rom, og driver dem med en XTZ Class A-100 D, i klasse A, og det er kjempemorro å høre dem spille. De har litt lav følsomhet (ca 87db?) så de krever litt strøm.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Høres ut som om du vil bygge mine høyttalere
    Ja, ser ikke dumme ut de der! Likte løsningen med foten.
    Tengingen min skal være riktig ja, er tegnet i 3d, så alle målene stemmer overens. Tegningen er basert på 19mm plater.
    Jeg har også sett på tegningene her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...d-newbies.html og regner med dette stemmer også.
    Jeg kan sende deg sketchup tegningen, men nå sitter jeg offshore, så får ikke gjort det før til helgen desverre.
    Ja takk, gjerne! Sender deg en PM.
    Hva gjør du offshore? Du kjører vel ikke den store drillen?

Her er en link til et album jeg har på facebook: BEL 2,5 MKII (håper du kommer inn der)
    Det gjorde jeg, takker.

De har litt lav følsomhet (ca 87db?) så de krever litt strøm.
    Dersom de skal taes i daglig bruk så blir det i kinoen, her har jeg en HK avr260 og effektforsterker på 60w/kanal. Det burde vel holde til å drive de over 80hz.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser ikke dumme ut de der! Likte løsningen med foten.
    Likte at jeg fikk plass til hele filteret i foten, mye midre arbeid om man ønsker å tweake litt.. Tror ikke selve foten er med på min tegning, men kan jo godt tegne den ved siden av, er enkelt å få til..

Jeg har også sett på tegningene her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...d-newbies.html og regner med dette stemmer også.
    Jada, tegningen er den samme, bare en litt mere tenkisk kopi av Snickers-is sin foto skisse.

Hva gjør du offshore? Du kjører vel ikke den store drillen?
    Åneidu, det er kun servicearbeid.

Dersom de skal taes i daglig bruk så blir det i kinoen, her har jeg en HK avr260 og effektforsterker på 60w/kanal. Det burde vel holde til å drive de over 80hz.
    Ja, XTZ'en min er jo på 2x50w kl A, og det funker jo bra det.
    Kjørte Midgard Oberon 6.1 på dem i stua, der var jeg ikke fornøyd, så det kommer mye an på rommet også.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, XTZ'en min er jo på 2x50w kl A, og det funker jo bra det.
    Kjørte Midgard Oberon 6.1 på dem i stua, der var jeg ikke fornøyd, så det kommer mye an på rommet også.
    Hm, mine vil få ca 1m til bakvegg, men de står på et loft med skråtak, og de står like under en bærebjelke, så refleksjoner fra ambiance blir sannsynligvis mindre enn om de hadde stått i et vanlig rom. Jeg kommert sannsynligvis ikke til å bytte ut PMS med BEL, men de har fått mye skryt da. Et sitat fra flåklypa går vel noe slikt: time vil sjåvv..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, mine vil få ca 1m til bakvegg, men de står på et loft med skråtak, og de står like under en bærebjelke, så refleksjoner fra ambiance blir sannsynligvis mindre enn om de hadde stått i et vanlig rom. Jeg kommert sannsynligvis ikke til å bytte ut PMS med BEL, men de har fått mye skryt da. Et sitat fra flåklypa går vel noe slikt: time vil sjåvv..
    Ja riktig, det var når jeg fikk mine inn på rom med skråtak at jeg ble fornøyd

Ambience diskanten er hovedsakelig for å fylle ut utenfor sweetspot, så er du litt ego, så er ikke den så viktig.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •