BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 93
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig bra Andsor. Alltid artig å høre slike kommentarer fra halvdelen

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker gutta! Jeg innser nå at jeg var faktisk for kjapp på avtrekkeren med julepakker i år, og det er ikke værst for for en ung student av det mannlige kjønn! Ellers skulle jeg fått med broren min på å kjøpe en stereo reciever til foreldrene mine, så de kunne hatt høyttalerne i stua med full tilgang til radio og kople til alt mulig dill. Pappa er ganske giret selv på slike saker, men er dessverre "utdatert", da hans siste anlegg var BeoGram 1500, Tandberg TR2030 og BeoVox S45-2, som forøvrig står på loftet og fungerer den dag i dag.

Det jeg lurer på er hvilken type forsterker andre har pleid å bruke på BEL for å få frem trubaduriske toner. Da tenker jeg ikke på spesifikke forsterkere, men klangkarakteristikk.
    Her er et par alternativer Denon og Cambridge

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hatt gleden av å høre BEL, men en forsterker jeg virkelig har tro på er Xindak 6950. Pleier å ligge på brukten av og til. Vurderte sterkt å gå for (09)-versjonen for litt siden. På et eller annet tidspunkt skal den forsterkeren i hus.

Cambridge gir mye for pengene. Har også vært vurdert her i hus.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Veldig bra Andsor. Alltid artig å høre slike kommentarer fra halvdelen
    Nå var det mamma som kommenterte da men... Jeg vet ikke om halvdelen kommer til å si så mye positivt 8) Ikke alltid overengasjert kan du trygt si. Det beste jeg har fått er "de er jo ikke SÅ store da" eller "Du skal vel ha noe mer utpå de, sant?"

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Har aldri hatt gleden av å høre BEL, men en forsterker jeg virkelig har tro på er Xindak 6950. Pleier å ligge på brukten av og til. Vurderte sterkt å gå for (09)-versjonen for litt siden. På et eller annet tidspunkt skal den forsterkeren i hus.

Cambridge gir mye for pengene. Har også vært vurdert her i hus.
    Ja, tror vi har diskutert den før. Her er jo en artig tråd som kom igang her på forumet for kort tid siden. Kan se ut som en grei mod å ha! Problemet med en slik mod er vel bare at det er vel ikke noe deling slik jeg forstår det, og da må du vel ha passiv highpass på frontene og aktiv/linelevel lowpass på suben. Og det blir STRESS for å bare hente ut til bass.

Alternativt kan man vel lage til med pre out og main in. På den måten kan man ta alt på en MiniDSP.
    Forsterkeren i seg selv har jo fått god omtale.

Cambridgen var svært lite strømsterk da. Sånn sett va Denon nesten dobbelt så sterk. Dersom DAB droppes kan jo en enkel proson vurderes selvsagt..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Nå var det mamma som kommenterte da men... Jeg vet ikke om halvdelen kommer til å si så mye positivt 8) Ikke alltid overengasjert kan du trygt si. Det beste jeg har fått er "de er jo ikke SÅ store da" eller "Du skal vel ha noe mer utpå de, sant?"
    Aha, da blir jo saken litt annerledes... Vel, du får ha lykke til

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, liten oppdatering. Eller, egentlig ikke. Har brukt dagen på andre ting en BEL. Jeg lagde for en liten stund siden et nytt filter til frontene mine. Hadde et billig jalla ferdig-filter før, og har aldri tatt meg tid til å gjøre noe med det selv om muligheten har bydd seg. Men idag har jeg altså byttet filter, og nå er de (nesten) fullverdige Swans Tempus.
    Jeg må ha gjort noe rett her, for dette her låter faktisk svært bra! Tideligere var diskantet altfor krass og bassen ikke dyp nok. Jeg prøver de på rørforsterkeren jeg til vanlig har i Bergen, og derfra rett på effekt. Det låter tøft! Det er faktisk så heftig bass at jeg måtte bort å kjenne på om noen av subene var med i bildet, selv om jeg visste de ikke var det. Legger ved en kjapp måling. Merk at her er det ikke noen eq inne i bildet. Målt fra lytteposisjon, 1/24oct smoothing.BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-fronter-xiang-shen-jpg
    Fra 300hz holder det seg faktisk +-1 db helt opp til 3k hz! De imponerer.

I morgen blir det først en runde sparkling og pussing, så får vi se om det er nødvendig med en runde til med dette. Dersom ikke blir det kanskje finert litt i morgen. Kommer iallefall igang iløpet av helgen, og bilder kommer.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser dårlig ut mtp finering i helgen dessverre. Har måttet sette opp nytt nettverk på huset, og reinstallert OS på 2 maskiner.
    Jeg har likevel pusset ned kassene malt flensen til porten sort. Bryr meg ikke så veldig om denne ikke blir helt strøken. Man kan tydelig se overgangen fra røret til flensen i MDFen, men så lenge alt der er sort så ser jeg ikke nødvendigheten for å bruke tid på å sparkle dette pent. Madamen kommer snart over til den rette siden av fjorden, og jeg er ikke særlig optimistisk angående mer bygging da.
    Til uken er det de to avsluttende eksamenene, så er det fri til januar. Jeg ser store muligheter for AV-morro.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært lite bilder i det siste...

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har mange inspirerende byggverk som motiverer oss andre når vi begynner å bli lei. :-D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært lite bilder i det siste...
    Det er jeg helt klar over, og skal prøve å ta meg opp! Jeg skal faktisk løpe ut en tur akkurat nå og ta bilder av dagens gjerning. Bilder kommer om 10 min.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer det en liten visuell oppdatering for dere

Som dere kan se under er flensen bare spayet sort. Dette må enten ha et par lag til, eller så klæsjer jeg på noe emaljelakk. Det flyter som regel greit utover og gir en pen finish. Utenom det blir det ikke gjort noe med finishen ved porten.
    OBS, Bildene bærer preg av å bli tatt i hastverk!
    BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2217-jpg
    BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2218-jpg
    BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2219-jpg
    BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2220-jpg
    Jeg hadde litt trøbbel med å få platen til ambiancediskanten til å sitte. Den ble et par mm for stor, og ligger derfor ca 1mm utenfor i forhold til sideplatene. Har lagt på litt sparket her. Gidder ikke pusse ned hele platen. Dersom jeg skulle gjort det ville jo også bakdiskanten ikke hatt riktig dybdenivå på utfresingen.

Finering blir forhåpentligvis til neste helg.

Og takk for oppmuntring angående bygging. Har vært litt frustrert i helgen pga kalibrering av frontene etter nytt filter osv. Når jeg først hadde fått alt til å stemme slik jeg ville så kludret det seg til. Det viste seg at det var i kilden problemet var, men det viste seg jo selvsagt etter at jeg hadde nullstilt dsp-en og hadde selvsagt ikke lagret hele oppsettet i en fil. Endte opp med å bruke hele dagen igår på kalibrering av 2.2-oppsett. Men nå sitter det!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vert å gjort litt mtp finishen. Lånte lageret til pappa, da dette er oppvarmet og ganske stort og luftig, så jeg slipper å bli svimmel

Har jo nevnt det før at det blir eik finer, og lar bildene under tale for seg selv.
    BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2336-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2337-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2338-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2339-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2340-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2341-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2342-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2344-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2347-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2349-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2350-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2351-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2352-jpg

Ser at jeg glemte å knipse etter at kun toppen var kommet på. Det siste bildet viser hvordan ting står nå. Det tok endel tid å gjøre det fint på platen til diskanten, men det ble ikke så værst til slutt. Satser på å bruke morgenkvelden på å få gjort (forhåpentligvis) resten.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, lekkert arbeid (som vanlig fra den kanten) og fine bilder.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, lekkert arbeid (som vanlig fra den kanten) og fine bilder.
    Takker så meget for det, og "følg med i morgen!" (Fra The julekalender)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent dette. Som alltid.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for fine kommentarer. Idag har jeg fått unnagjort sidene og pusset ut hullene til bassport og diskant. Det tok sin tid for å si det slik, og det er grunnen til at jeg ikke gadd å begynne på fronten idag dessverre. Tenkte å være litt kjapp med å lage til bassporten ved å bruke en fres. Dette viste seg å gå greit, etter at jeg la på teip... Fikset det med litt fliser som jeg limte på plass. Lærte til port nr. 2 Prøvde meg også på å bruke kopifresen til å trimme fort og galt, men selvsagt bestemte skruen som holdt kulelageret på plass seg for å stikke av, så da var det ikke lenger et alternativ.

Ellers gikk det ganske greit, det var iallefall slik jeg oppfattet det der jeg stod i osen av løsemidler. Her er bilder fra dagens økt:
    BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2353-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2354-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2355-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2356-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2357-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2358-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2359-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2360-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2361-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2362-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2363-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2367-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2368-jpg
    All den hvite tapen og det sikksakkmønsteret er for å holde fineren sammen, da den er satt sammen av to smalere striper. Maks bredde på dette partiet finèr var på 35cm, og da var den litt stygg i kantene, så 33cm i praksis. Da må det skjøtes.

Blir forhåpentligvis helt ferdig med fineringen i morgen kveld. Ser ikke frem til å pusse elementhullene fine.. Så skal jeg ta meg en prat med en lakkerer på den lokale møbelfabrikken, og se om de kan hjelpe meg eller om jeg må prøve meg frem selv her også! De skal stå ferdige før jul..

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig med fineren

Da er jeg ferdig med fineringen! Ting gikk egentlig over forventet mtp å pusse ut til elementene. Fant ut det var ytterst effektivt å bruke et huggjern å slå inn fineren med rundt 1mm klaring til ytterkant. Da knakk fineren i kanten og kunne pusses pen iløpet av 1 minutt. Perfekt!

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-dsc00167-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-dsc00168-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-dsc00169-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-dsc00170-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-dsc00171-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-dsc00172-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-dsc00173-jpg

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-dsc00174-jpg

Slik står det nå. Helt ferdig med fineringen. Det gjenstår litt finpussing før lakkering, som jeg har fått en ytterst hyggelig kar fra Kleppe Møbelfabrikk til å gjøre! Det blir neste uke en gang.

I tillegg tenker jeg å lage til en fot eller base som de skal stå på. Dette blir 30mm eikeplater. Den skrur jeg på fra undersiden. Da blir de også lakkert. Vi får se hvilken lakk det blir, forhåpentligvis ikke en altfor blank.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noen sykt store bilder Anders....
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Det var noen sykt store bilder Anders....
    Klar over det, men måtte springe avgårde før jeg fikk fikset det. Fikses senere ikveld Ellers noe å tilføye?

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •