BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 93
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Ja riktig, det var når jeg fikk mine inn på rom med skråtak at jeg ble fornøyd

Ambience diskanten er hovedsakelig for å fylle ut utenfor sweetspot, så er du litt ego, så er ikke den så viktig.
    Skjønner. Får prøve litt frem og tilbake når den tid kommer.
    Men først må jeg få MDFplaten fra Bergen til Kvam. Situasjonen tilsier at den må legges på taket, og som noen kanskje vet, så regner det litt på vestlandet. Er litt avhengig av været med andre ord! :evil:

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skjønner problemstillingen, kan liksom ikke vente til en fin sommerdag med å hente den heller

Hva med å "plassere" delene på platen så best fordelt som mulig for så å kappe den opp i biter å få den inn i bilen da?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var bare lager der den skal hentes. De hadde visstnok ikke sag. Det er vel ikke krise med litt fukt, så lenge det ikke regner. Eller er det heeelt fyfy? Vet det sveller ved vannkontakt, men hvor mye skal til? En fin dag før helgen og det er godt nok.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Det var bare lager der den skal hentes. De hadde visstnok ikke sag. Det er vel ikke krise med litt fukt, så lenge det ikke regner. Eller er det heeelt fyfy? Vet det sveller ved vannkontakt, men hvor mye skal til? En fin dag før helgen og det er godt nok.
    Nei den tåler nok utvendig transport, men ikke direkte kontakt med vann, ville nok latt kassene få tørke skikkelig før lakk om jeg visste det kunne være i overkant høy luftfuktighet.

Men har du regnet på det? Jeg tror ikke det holder med 1 plate til 2 høyttalere. Tror jeg brukte 1,5 plate om jeg husker rett.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det skal gå bra. Alle sideplatene til sammen blir 1,4m^2, front og bakplate blir 0,7m^2 og avstivere osv blir 0,8m^2. Totalt 2,9 og platen er på 3. Blir kanskje nødt å bruke kryssfiner på en avstiver og to, men det er ikke krise.

Edit: hadde det litt travelt når jeg reknet. Men totalt blir det vel ca 2,35m^2. Så trenger ikke kryssfiner allikevel ser det ut til. Good stuff.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var helgen kommer og jeg har fått gjort endel!
    Bildene taler vel for seg selv.
    BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2077-jpgBEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2078-jpgBEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2079-jpgBEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2080-jpg
    BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2081-jpg
    BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2083-jpgBEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2084-jpgBEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2085-jpgBEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2086-jpgBEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2087-jpg

Alt er ferdig kappet. Kappsagen jeg hadde tilgjengelig hadde maks 45 graders kappvinkel, så vinkel på platen til bakdiskanten ble begrenset til 45, men kuttet da bakplaten 15grader for at dette skulle passe.
    Er også begynt å frese nedsenking og elementhull. Har hentet eikefiner. Det kom ikke med på bildene idag da kameraet ble litt glemt under prosessen... Som man kan se på det ene bildet der så holder det med en standard plate på 122x244. Hadde rundt 1m med 162mm igjen, så det var ikke noe problem.

Morgendagen kommer til å gå med til fresing av elementhull og nedsenking, og så liming. Bruker nok bare vanlig trelim til de fleste delene. Har også PU dersom det blir nødvendig. Etter liming legger jeg en fuge med Tech7 på innsiden for sikkerhets skyld.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut.

(unntatt koppen)

I would rather walk alone.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Ser veldig bra ut.

(unntatt koppen)

I would rather walk alone.
    Hehe, tenkte noen kom til å kommentere den!
    Kaffen smaker mye bedre i den koppen der :razz:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget bra ut! Gleder meg til å følge med videre

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagen har gått med til fresing, etter det freste jeg litt til, kappet littegrann, og freste litt til. Til slutt limte jeg litt

BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2094-jpg
    Fresejiggen, gjør jobben svært mye enklere. Måler opp alle mål en gang, og merker av på en pinne som jeg da kan bruke for å stille den inn for neste kutt uten å måtte måle opp en gang til.

Begynte med diskantplaten for ambiance
    BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2089-jpgBEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2093-jpgBEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2090-jpgBEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2091-jpg
    Ser ut til å passe greit. Lagde litt ekstra plass til kabel. Vil ikke lodde på innsiden mot koppen i tilfelle kortslutning der. Hadde nok aldri hendt, men hvorfor ikke være på den sikre siden.

Det ser ikke spesielt pent ut med et avløpsrør stikkende ut bakpå. Med en slik sak jeg har limt på her, så kan jeg henge av bassporten litt lenger inn i kassen, og sparkle mellom rør og kasse. Blir litt penere. I freser jeg inn en flens. BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2092-jpg

Elementhull, nedfelling og utlufting på baksiden.
    BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2095-jpgBEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2096-jpgBEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2098-jpg

Det ble en ganske tight fit, men slik skal det være! Velger å ikke senke elementene helt flush. Kommer finèr og forhåpentligvis lakk utenpå som bygger pittelitt.

Da var det klart for liming!
    BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2099-jpgBEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2100-jpgBEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2102-jpgBEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2103-jpg

Her er finèren som skal brukes
    BEL, bedre sent enn aldri, FERDIG-img_2104-jpg

Blir nok en omgang eller to til med liming i kveld, så kanskje den ene blir ferdig limt foruten ene sidenplaten. Så det kommer kanskje en oppdatering til senere i kveld om jeg er ivrig. Får se hva morgendagen bringer, jeg har støvet ned hele garasjen og alt inni den, så den må rengjøres før jeg kan dra til Bergen igjen. Kan ta tid...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra arbeid! Her går det unna
    La du bassene 1mm på utsiden med vilje eller? MTP fineren kanskje?

Jeg gjorde nesten det samme som deg med bassporten, jeg freste først fra baksiden inn 10mm, og lagde et undermåls hull i center, limte røret fast, også rundet jeg kanten fra utsiden med den største radien mulig (på overfres med 12mm tange)
    Husk å korte inn røret tilsvarende i andre enden om du tilfører noe.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra arbeid! Her går det unna
    La du bassene 1mm på utsiden med vilje eller? MTP fineren kanskje?
    Selvsagt :wink:

Jeg gjorde nesten det samme som deg med bassporten, jeg freste først fra baksiden inn 10mm, og lagde et undermåls hull i center, limte røret fast, også rundet jeg kanten fra utsiden med den største radien mulig (på overfres med 12mm tange)
    Husk å korte inn røret tilsvarende i andre enden om du tilfører noe.
    Selvsagt :wink:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har du taket på Andsor! Eik er et av de peneste tresortene vi har, bra valg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette har du taket på Andsor! Eik er et av de peneste tresortene vi har, bra valg
    Helt enig. PMSene hadde blitt eik hadde det ikke vært for at noen synes de burde matche det mørkere gulvet i leiligheten. Blir spennende å begi seg ut på lakkering da. Der har jeg ingen erfaring. Frister litt å bare overlevere arbeidet til en lakkerer på den lokale møbelfabrikken, men føler jeg bør lære meg dette å håndtere sprøyten (lakksprøyte vel å merke!).

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent arbeid - og effektivt også, ser det ut til!
    Godt jobba så langt!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rydding i garasjen tar på! For å få lov til å stå i garasjen å frese og kappe så må det ryddes etterpå. Å støvsuge absolutt alt (syker, ski, snøfres, takbok osv...) i en 50m2 garasje tar tid..
    Men har fått limt litt mer også da! Den ene høyttaleren er så godt som ferdig limt. Fontplate og bakplate til diskant står til herding atm. Får nok begynt på ht nummer 2 før jeg må avgårde til Bergen igjen.

Ting som er bestilt/skal handles til neste helg:
    - Filterkomponenter til MKII
    - Rockwool
    - Casco S9
    - Lakksprøyte
    - Klarlakk

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sitter jeg å lurer på litt mtp lakkering. Rekner med jeg får litt tid til helgen til å jobbe med høyttalerene (fyller 20 på søndag så blir nok selskap og slikt, og har eksamen på tirsdag, men det blir sikkert et par timer fordi om 8-))

Tenkte meg en tur på biltema snart, og lurte på anbefalinger ang lakksprøyte og lakk.
    Her er halvblank klarlakk:Innredningslakk. Det står at trerene flater forbehandles med klarlakk type slik. Er det vitalt at det gjøres? Lakken skal jo tynnes endel på første strøk uansett, slik at den trekker godt inn i treverket (30-40%?) og kanskje tynnes 10% resten?

Også til sprøyten. Jeg har sett skryt fra folk på forumet ang denne. Ikke for å være gjerrig, men er det stor forskjell fra den til en slik??
    Er ikke ute etter noen superfinish, men noe som beskytter og holder den varig.

Ble mye spørsmål her nå, men dette er første gang det skal lakkeres her!

Newcomer johime sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for den "proff" sprøyten, bedre med overliggende sprøytekopp.
    Rengjør den skikkelig etter bruk så har du sprøyte som varer lenge.

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...s-sproyte.html

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, innvendinger mot lakk? Biltema godt nok, eller bør jeg en tur innom fargehandel eller bil-lakkerer?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt utolmodig, og reiste til biltema for en halv time siden. Det ble "proff lakksprøyte" og en boks med emaljelakk, som jeg ser nå er feil type. Jeg skulle ha blank/klar, men tok "Blank/vit". Blir nok en tur til biltema i morgen igjen.. Åneeeei.. Ellers er jeg takknemlig for innspill på andre klarlakker som kan være aktuelle. Funker klarlakk for gulv? Trestjerner for eksempel.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •