Mitt første DIY prosjekt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt første DIY prosjekt.

Jeg har fått ut fingeren å startet på mitt første DIY prosjekt. Jeg har valgt å bruke tang-band elementer til dette oppsettet, siden det både er rimelig og spiller ok.

Jeg har valgt et 3-veis oppsett, med en diskant, to fulltoner og to basser, noe som jeg synes fungerer ganske bra. Jeg har laget en prototype av høyttalerne og holder på å justere både kasse og delefilter kontinuerlig for å få den lyden jeg vil ha.

Legger ved et bilde av de stygge kassene jeg har bygget hittil. :-) Jeg tegner det i autocad, og siden jeg er så heldig å ha en stor maskinfres rett borti gata, så er det bare å dytte cad fila inn når jeg er fornøyd, så kommer et perfekt resultat ut etter en halvtimes tid Ü.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser tøft ut, hvilke elementer er brukt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Ser tøft ut, hvilke elementer er brukt?
    Bassene er Tang Band W6-1139
    Mellomtone/fulltone er Tang Band W4-655
    Diskant er SB Acoustics SB29RDC-C000-4

Alt er kjøpt hos dynabel.

Er forsåvidt fornøyd med oppsettet, men jeg har litt problemer med delefilteret, tar gjerne mot tips for å bygge 3-veis delefilter som passer til diskant, fulltone, bass?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det er ikke min sterke side. Jeg har blitt litt fan av å dele aktivt med minidsp, da dette gjør det mulig å tweake uten å måtte bytte på så fryktelig mange komponenter hele tiden. Ulempen er jo selvsagt at du må ha totalt 6 kanaler for å drive frontene dine... :/

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, minidsp er fine, jeg har kjøpt minidsp som skal benyttes i forsterkeren jeg holder på å lage. der blir det 6x300w i 8ohm. Har snart en modul for display, inngangsvelger, volumkontroll og fjernkontroll klar. Så blir det inn med en to forforsterkere, en for rør og en vanlig, for å så gå videre ut til forsterkerne. Tror det blir bra ;-) Driver med front panel express om dagen for å få til et kult kabinett.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jsandnes
    Ja, minidsp er fine, jeg har kjøpt minidsp som skal benyttes i forsterkeren jeg holder på å lage. der blir det 6x300w i 8ohm. Har snart en modul for display, inngangsvelger, volumkontroll og fjernkontroll klar. Så blir det inn med en to forforsterkere, en for rør og en vanlig, for å så gå videre ut til forsterkerne. Tror det blir bra ;-) Driver med front panel express om dagen for å få til et kult kabinett.
    De er syk, mann!

Blir nok heftig. Ligger det ute en tråd på det også..?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he ;-) Nei, ikke enda, kommer bilder når jeg har fått kabinettet. Har ikke bilder av selve modulen for fjernkontroll/inngang/display delen siden det er en kamerat som lager den, jeg er ikke særlig god på pic programmering, så det fikk han ta ;-)

Skal spørre om han kan ta noen bilder underveis så skal jeg lage en byggetråd på den også, tror den blir ganske heftig, må bare finne ut hvordan jeg skal få pakka alt inn i et kabinett, vil at det skal se pent ut også ..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått testet en del mer, men jeg er fortsatt ikke helt overbevist på bass og mellomtone, jeg føler jeg mangler bitelitt topp, og bassen er heller ikke helt der jeg vil være. Ganske stram og fin, men jeg tror jeg kan få de bedre.

Noen formening om hvordan jeg bør dele inn kassa innvendig i forhold til å få mest mulig dyp og stram bass fra et par 6 1/2 "? Ut i fra tang-band sin hjemmeside, så liker de å være i 30L BR kasse, om de skal være standalone sub.

Bør jeg lage delingsvegg for mellomtone? Bør jeg ha noe bak diskanten ?

Hva slags dempemateriale er fint? Akkurat nå er det fint lite som demper innvendig i kassa, ei heller mye inndeling.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jsandnes
    Nå har jeg fått testet en del mer, men jeg er fortsatt ikke helt overbevist på bass og mellomtone, jeg føler jeg mangler bitelitt topp, og bassen er heller ikke helt der jeg vil være. Ganske stram og fin, men jeg tror jeg kan få de bedre.

Noen formening om hvordan jeg bør dele inn kassa innvendig i forhold til å få mest mulig dyp og stram bass fra et par 6 1/2 "? Ut i fra tang-band sin hjemmeside, så liker de å være i 30L BR kasse, om de skal være standalone sub.

Bør jeg lage delingsvegg for mellomtone? Bør jeg ha noe bak diskanten ?

Hva slags dempemateriale er fint? Akkurat nå er det fint lite som demper innvendig i kassa, ei heller mye inndeling.
    Du bør absolutt lage et eget kammer til mellomtonen. Dette er helt avgjørende for at bassen ikke skal påvirke mellomtonen. Diskanten er det som regel ikke så viktig med, for den er som regel trykktett mot membranet fra kassesiden. Det er allikevel i noen tilfeller dette må gjøres, men ikke her tror jeg. Dersom du skal ha en minidsp i forsterkeren til de her så har du jo litt mulighet for eq i bunn, så du kan legge til litt trøkk i etterkant.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Du bør absolutt lage et eget kammer til mellomtonen. Dette er helt avgjørende for at bassen ikke skal påvirke mellomtonen. Diskanten er det som regel ikke så viktig med, for den er som regel trykktett mot membranet fra kassesiden. Det er allikevel i noen tilfeller dette må gjøres, men ikke her tror jeg. Dersom du skal ha en minidsp i forsterkeren til de her så har du jo litt mulighet for eq i bunn, så du kan legge til litt trøkk i etterkant.
    Skjønner. Men det kammeret, skal det være helt tett, bare med ledning ut? Ingen bassrefleks eller noe?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kammeret til mellomtonen må jo tilpasses elementet. Om elementet står passer i en lukket kasse på 5liter, så lager du en lukket kasse på 5liter. Ganske rett fram. I mange tilfeller må en fylle nesten hele volumet i kassen med dempemateriale, her får du bare prøve deg frem. Dersom det er en portet kasse er det viktig at luftveien fra elementet har klar vei til porten. Dersom volumet til mellomtonen blir svært stort kan du minke det litt i forhold til hva som er optimalt, da det ikke er så kritisk når du kommer litt opp i frekvensene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner! Tusen takk for god hjelp. Dog har jeg nå begynt å lukte på google sketchup også...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen snarveier til god lyd i 3-veis høyttalere.

Sjekk denne siden for gode tips for delefiltre, simuleringer og beregninger:

Norcad

Her er et prosjekt laget etter disse prinsippene:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ngent-uno.html

Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elementer

[quote=jsandnes]Bassene er Tang Band W6-1139
    Mellomtone/fulltone er Tang Band W4-655
    Diskant er SB Acoustics SB29RDC-C000-4

Alt er kjøpt hos dynabel.

Er forsåvidt fornøyd med oppsettet, men jeg har litt problemer med delefilteret, tar gjerne mot tips for å bygge 3-veis delefilter som passer til diskant, fulltone, bass?[/quote

Når det gjelder de bassene du har brukt var ikke jeg fornøyd med lyden som disse frembragte. Selv endte jeg på et 2 veis system med Tang Bands W6-658I 6" Bass/mellomtone og Seas H1280 22TFF diskant.
    Disse går myyye dypere / har punch og kan deles høyt.Dette er gunstig med tanke på at det etter min filosofi og erfaring er mye lettere å få det til låte pent. Har delt med en enkel PP kondensator på 3,3 mikro for diskanten og dobbel spole i paralell i mellomtone /bass. Sluttresultatet spiller pent og behagelig i mine ører. Måleutstyr har jeg ikke men det skulle vært artig å målt så vi får se om slikt utstyr ramler inn en dag. Seas diskanten må være et røverkjøp da den spiller krytallklart uten ubehagelige s`er . Bassene du har brukt spilte med altfor mye "ullbass" til mitt bruk. Nå må det nevnes at jeg prøvde de et lukket kabinett på ca 15 ltr. Til de dypere tonene har jeg bygget en sonosub på 100 ltr. som ferdigstilles i disse dager.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •