DIY forslag

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31

Tråd: DIY forslag

Newcomer brille83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY forslag

Heisann. Håper jeg kan få litt hjelp til forslag til DYI høyttalere.

Har bestemt meg for å bygge høyttalere selv, men finner diy-verdenen stor og forvirrende. Har aldri gjort noe slikt før

Har en xpa-2 som jeg tenkte å bruke som forsterker. Har og en Xpa-3 som jeg kan bruke som bi-amp forsterker i tillegg dersom prosjektet skulle kreve det.

Høyttalerne skal i utgangspunktet brukes til musikk. Må kunne spille fint og med trøkk. Har i dag m-65, men disse har null trøkk og de høres ikke så veldig fint ut. Diy`ene Skal også brukes til et 5.1 oppsett, men ratio musikk/film er 95/5.

Stua er gjerne litt krevende, da den er over 50Kvm. Det er kanskje derfor m-65 høres flate og slappe ut(?)
    Men anlegget og tv står på langvegg med 5-6meter til motsatt vegg med store vindu. Rundt 0.5 meter er vel ca det jeg kan gi av plass bak høyttalerne før kona begynner å lure på hva jeg holder på med.

Ser for meg at 12" er det største jeg kan ha. Heller 2(3)x10" basser?
    Ser for meg 3-veis høyttaler

Har ingen erfaring som møbelsnekker, men snikrer litt på hus. Så kasse konstruksjon bør ikke være av den vanskeligste type å lage. Kan få hjelp til noe bygging da jeg har noen i familien som har bygget selv i mange år og kan sikkert hjelpe med delefilter og slikt.

Ser for meg at jeg bruker ca 20 000,- paret, men MÅ ikke bruke så mye, kan og bruke mer.

Kom gjerne med tips og triks sånt generelt, ting å huske på og feller mann må unngå osv.

edit: ekstra info

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det aller beste er å gå for et DIY kit. Et kit du vet fungerer, som er satt sammen og testet av noen som du vet kan dette. Det er jo en rekke forskjellige annerkjente kit.
    Hvilke kriterier setter du?
    Skal de spille musikk i stereo uten sub?
    Er det kun stereoht du skal bygge, eller skal du bygge ut til full DIY 5.1?
    Her er et par linker til profilerte byggere: DIY Loudspeaker Projects Troels Gravesen Zaph|Audio

Edit: jeg du bør gå for DTQWT-mkII , da du kan utvide med 8008-Center dersom det blir ønskelig. Jeg har lyst å se en skikkelig tråd her på byggingen av dem..

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Seas Balder? De ser rimelig heftige ut. Fåes hos dynaBel.no

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo helst for meg at de skal kunne spille stereo uten egen sub. Det er så lite jeg bruker 5.1 systemet, og med mine crapy componenter så høres det ikke bra ut heller.. hehehe...Har kikket litt på jenzens høyttalere. men DTQWT er vel ikke noe 3-veis høyttalere?

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hva med Seas Balder? De ser rimelig heftige ut. Fåes hos dynaBel.no
    ja balder kittet ser spennende ut. Trenger jeg mer enn 1 bass element for å få mer trøkk i lyden? Er VELDIG ny i hele hi-fi verdenen, så det er mye jeg ikke skjønner

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brille83
    Ser jo helst for meg at de skal kunne spille stereo uten egen sub. Det er så lite jeg bruker 5.1 systemet, og med mine crapy componenter så høres det ikke bra ut heller.. hehehe...Har kikket litt på jenzens høyttalere. men DTQWT er vel ikke noe 3-veis høyttalere?
    DTQWT er i høyeste grad 3-veis. Diskant og mellomtone sitter framme på konstruksjonen, mens det sitter to basser på baksiden. Det som er fint med denne høyttaleren er at den er svært lettdreven på grunn av kassekonstruksjonen. Den sies å ha et ganske bra trykk.

Seas balder er også et godt alternativ, men kassekonstruksjonen vil jeg tro er mer avansert. Dersom filter og koblings-delen blir tatt hånd om av andre som kan dette så trengs jo ikke dette bli tatt med i betraktning. Nå kjenner jeg ikke til Balder så veldig godt, men finnes det noen senter til den? For det gjør det til DTQWT. Så dersom du faller for lyden, og senere skal oppgradere, så har du en senter med samme lydbilde, som er en stor fordel.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja balder kittet ser spennende ut. Trenger jeg mer enn 1 bass element for å få mer trøkk i lyden? Er VELDIG ny i hele hi-fi verdenen, så det er mye jeg ikke skjønner
    Det er ikke antallet elementer som avgjør trøkket. Det er hvor høyt lydtrykk de kan generere. Som regel må man enten ha et stort element eller et element med lang slaglengde for å få et høyt lydtrykk (i bassen vel å merke). Jo mer luft et element klarer å flytte, jo mer trøkk. Balder har sikkert trøkk nok i massevis, men jeg vil tro jensen sin har hakker mer.

Edit: Humble Homemade Hifi her også er en god liste over heftige DIY-bygg.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg leste innlegget ditt og så budsjettet, var DTQWT den første konstruksjonen som falt inn i hodet mitt. Troels er anerkjent og har drevet med dette leeenge. Jeg ser at Andsor tenkte det samme. Det ligger en byggetråd av disse på hifisentralen. Sjekk også div DTQWT prosjekt på Troels sin side. Mye lekkert.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjekt at det er folk som genuint vil hjelpe meg.
    Fikk en PM med forslag om Bastanis Atlas
    http://www.hifisentralen.no/forum/in...h=191459;image

Bastani Price List - Trans-Fi Audio

Disse er nok hakket dyrere, men de virker super enkle å bygge.

Disse kommer med titans plate amps til subbene, enten 15" eller 18" depool (riktig stavet?). Er det mulig, eller har det noe for seg å bruke xpa-2 til disse subbene, og xpa 3 til tweeters og widebands. I stedet for de amps som medfølger. Tenker at det helt sikkert går ann å ta disse vekk fra bestillingen.

Disse er jo litt store, men de virket veldig enkle å bygge ettersom de er open baffle og lukket seperat kabinett. Tror og en kan kjøpe ferdig cabinett kits også.

edit: url til prisliste

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjekt at det er folk som genuint vil hjelpe meg.
    Fikk en PM med forslag om Bastanis Atlas
    http://www.hifisentralen.no/forum/in...h=191459;image

Bastani Price List - Trans-Fi Audio

Disse er nok hakket dyrere, men de virker super enkle å bygge.

Disse kommer med titans plate amps til subbene, enten 15" eller 18" depool (riktig stavet?). Er det mulig, eller har det noe for seg å bruke xpa-2 til disse subbene, og xpa 3 til tweeters og widebands. I stedet for de amps som medfølger. Tenker at det helt sikkert går ann å ta disse vekk fra bestillingen.

Disse er jo litt store, men de virket veldig enkle å bygge ettersom de er open baffle og lukket seperat kabinett. Tror og en kan kjøpe ferdig cabinett kits også.

edit: url til prisliste
    De der ser jo rett og slett heftige ut. Jeg trodde du ville gå for noe mer moderat utseendemessig. Dette er OB (open baffle) høyttalere, og kan være litt vanskelig å plassere for å få ting til å fungere optimalt. Du kan lese litt om de på denne siden, 3. kapittel Conclusions
    Siden bassen er i en lukket kasse vil kanskje ikke avstand til bakvegg være like kritisk som med fullrange OB, men tror allikevel du bør ha mer enn de 65cm du ser ut til å ha til rådighet.

Ikke for å kjøre meg inn på et fast spor om Troels sin høyttaler, men den bør ha minimum 20-25, så du kan dra den ut til 50cm for å gjøre det godt og luftig.
    Det er ingen fasit på hva som er best, det eneste som betyr noe er hva du liker. Men selvsagt kan det bli vanskelig å få prøvehørt de aktuelle høyttalerene før du bygger selv.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Da jeg leste innlegget ditt og så budsjettet, var DTQWT den første konstruksjonen som falt inn i hodet mitt. Troels er anerkjent og har drevet med dette leeenge. Jeg ser at Andsor tenkte det samme. Det ligger en byggetråd av disse på hifisentralen. Sjekk også div DTQWT prosjekt på Troels sin side. Mye lekkert.
    Vet ikke om du har lest på bi-amping på de høyttalerene her på troels sin side men jeg likte dette sitatet her meget godt.
    "The DTQWT construction has an 8" front driver and two 10" rear mounted drivers, all connected with positive polarity. They're placed opposite to one another and the rear drivers are fed through a huge coil, thus only adding weight to the lower octaves. All drivers load a center horn and you may ask whether the large bass drivers won't have an impact on the front driver from sharing the same open space and the answer is yes - and this is intentional. Air goes where pressure is low, thus when the rear bass drivers move inwards, they will push air into the large center horn and by doing so they will suck air from the front horn and pull the membrane of the front driver. Obviously the front driver will do the same thing for the bass drivers. We have a situation similar to a push-push configuration of two opposite placed bass drivers in a vented cabinet.
    The subjective experience from this is a cleaner midrange, distortion has been lowered at high SPLs and yes, we have more bass. In fact a lot more bass."
    Hurra for bass!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg såg det ikke før nå. DTQWT har jo elementer bak. Grunnen til jeg var litt skeptiske var at jeg kun såg fronten og tenkte at de såg litt puslete ut. Men de har jo bass elementene bak. Da var de litt mer interessant, de koster rundt 1000Euro incl moms, så da er de jo overkommelige i pris også.. skal sjekke litt med forhandler av disse

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg ikke bygget inConcert Miles, så hadde det blitt DTQWT. Vi liker bass.

(men ikke på bekostning av resten)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg såg det ikke før nå. DTQWT har jo elementer bak. Grunnen til jeg var litt skeptiske var at jeg kun såg fronten og tenkte at de såg litt puslete ut. Men de har jo bass elementene bak. Da var de litt mer interessant, de koster rundt 1000Euro incl moms, så da er de jo overkommelige i pris også.. skal sjekke litt med forhandler av disse
    Den eneste forhandleren er Jantzen Audio. Det står forklart på Troels sine sider, men du må altså sende mail til contact@jantzen-audio.com med en forespørsel. De er veldig ålreite og behjelpelige. De to 10" bassene som er på baksiden følger ikke med i kitet, og må kjøpes utenom. Evenstadmusikk, tror jeg var nevnt på hifisentralen. Så det kommer jo i tillegg i prisen.

Såvidt jeg vet så blir kostprisen totalt (5578.00dk + frakt) + toll/moms her i Norge, så rundt 8500. I tillegg kommer eminence 10" i tillegg. Prisen der vet kanskje du teddy?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4x10" kommer på 3768,- + frakt

4x12" kommer på 4408,- + frakt

evenstadmusikk.no

Evenstad Musikk har fornuftige fraktpriser, i motsettning til visse andre.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er du vel oppe i ca 15k for et ferdig par, sett at du har det verktøyet som trengs, som fres, slipemaskin, tvinge osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    4x10" kommer på 3768,- + frakt

4x12" kommer på 4408,- + frakt

evenstadmusikk.no

Evenstad Musikk har fornuftige fraktpriser, i motsettning til visse andre.
    er dette oppdaterte priser? i så fall, er de mye billigere enn thomann.
    der har prisen gått opp til 135euro pr.stk pluss frakt/moms

EDIT: ser ut som de har gått opp til 148euro nå. men det er inkl. svensk moms.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må du nesten spørre Evenstad om.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer frem til:

10"
    Evenstad: 942, + frakt (1102,-, Posten Egenembalert)
    Thomann: 1245,- inkl frakt og moms.

Ikke enorme forskjeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vis da ikke prisene til evenstad er +moms da?
    da gir det hele mere mening

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •