90 liter vs. 35 liter???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

90 liter vs. 35 liter???

Jeg har en hjemmesnekra subwoofer av typen Lanzar NEO12 i 90 liter lukket kasse. Etter oppfordring fra meg, hadde HIFI-butikken i byen sjekket med importøren av Lanzar hvilket kassevolum de ville anbefale, da jeg synes 90 liter lukket virker for stort! Det eneste importøren av Lanzar kunne si, var at et volum på 35 liter lukket ville passe bra.

Så lurer jeg på: hva passer best for suben min (med tanke på høyest bass, men også lavfrekvent da jeg bruker den til film) :?:

- 90l lukket eller bassrefleks :?:
    - 35l lukket eller bassrefleks :?:

Suben er på 700w peak og 350 w RMS, den er 4 ohm, og drives av en Pioneer 2x50w RMS 8 ohm.

Har desverre ikke noen QTS-verdi eller noe sånt..... :?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten Thiele/Small-parametre (QTS og slikt) er det lite man kan gjøre for å anbefale en kasseavstemming.

Så lenge man ikke vet noen av disse parameterne, så er vel lukket kasse å anbefale, siden den avstemmingen er mer tolerant overfor endringer i kassevolum.

Bassrefleksavstemming vil jeg fraråde, så lenge du ikke har Thiele/Small-parametre. Mitt råd er å følge produsentens råd og bygge 35 liters lukket kasse. Med plassering nær vegg er det godt mulig du vil få ganske så dyp bass uten bassrefleksavstemming. Generelt krever bassrefleksavstemming også en del større kassevolum enn en lukket kasse.

Hvis det er høyere bass du er ute etter, kan du med fordel gi elementet en kraftigere forsterker...

EDIT
    Fant denne siden: http://www.audiodesign.de/produkte/lanzar/subs_neo.htm Her fant jeg noen parametre:
    NEO12
    12" (30cm) Subwoofer
    250 Watt/RMS, 4 Ohm
    Fs 28 Hz, Qts 0,39, VAS 100 L, 89 dB

La parameterne inn i ISD online box calculator (link), og vil ut fra det anbefale enten lukket boks på mellom 30 og 50 liter (produsentens anbefaling er dermed helt grei). For bassrefleksavstemming er en 90 liters kasse å anbefale, da med en portavstemming på 28Hz. Ser også at du kan få til grei bassrefleksavstemming med et boksvolum på 60 liter og avstemmingsfrekvens på 30Hz. Noe særlig mindre volum enn det anbefaler jeg ikke for bassrefleks, da er det bedre å lage en lukket kasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hva de orda på tysk betyr. Tror det har noe med slaglengde å gjøre. Men nå som vi har QTS-verdi og flere data, går det ikke an å regne det ut?

Hvordan bør en lukket kasse på 35l se ut(tenker på vinkling av sider osv.)??? Og kva bør jeg bruke som plater? Spon eller MDS :?: Noen sier spon er best, mens andre holder seg til MDS :!:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: Flytter denne til DIY-kategorien, siden det er høy Gjør-det-selv faktor i denne tråden]

Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Er det noen som vet hva de orda på tysk betyr.
    Hvilke ord? Hvis det er "Einbautiefe" og "Einbauöffnung" du sikter til, så betyr det "Innbyggingsdybde" og "Innbyggingsåpning". Verdiene ser for øvrig feil ut, og du bør derfor måle dette selv på elementet for å finne ut hvor stort hull du skal lage for elementet i kassa.

Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Hvordan bør en lukket kasse på 35l se ut(tenker på vinkling av sider osv.)??? Og kva bør jeg bruke som plater? Spon eller MDS :?: Noen sier spon er best, mens andre holder seg til MDS :!:
    For subwooferbruk er ikke dimensjonene så veldig viktig, siden ressonnansfrekvensene stort sett vil ligge høyere enn subwooferområdet uansett.
    Når det gjelder valg av plater, så synes jeg MDF (Medium Density Fibre) er enklere å jobbe med, siden det fliser seg mindre og krever mindre sparkling enn spon. Men spon fungerer også bra som kassemateriale. MDF er også mer lyddødt, men om det teller noe særlig i en godt dempet kasse med god stivhet er et spørsmål jeg ikke kan svare på... Ville uansett ikke gått for tynnere plater enn 19mm. Ved bruk av 19mm tykke plater, vil ytre kassedimensjoner på 40x36x33,8 cm være greit. Da kan du bruke ferdige bredder på 30 og 40cm MDF fra Obs Bygg også, noe som letter tilskjæringen.

Lykke til!

PS. Er litt nysgjerrig: Hvordan har du koblet forsterkeren til elementet i dag? Tilbyr 2x50W-forsterkeren brokobling, eller bruker du bare en kanal?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Sånn som det er i dag, bruker jeg bare en kanal, da jeg sannsynligvis har sprengt høyre kanal. Om den går an å brokoble vet jeg ikke, hvordan finner jeg det ut??? Men den trekker suben godt nok synes nå jeg :!:
    Har du en tegning på hvordan kassen bør se ut? Dimensjoner?
    Jeg jobber forøvrig hos Byggmakker, så jeg får plater og annet tilbehør ganske så billig :lol:

Tror nok jeg går igang med å bygge ny kasse til elementet.

Og et annet spørsmål: Hva ville du anbefalt av NAD sin hjemmekinoreciever til 3998, og Yamaha sin RX v-440 til ca 3700. Leste en test av Yamahaen I Lyd & Bilde, der den scoret veldig bra, og de sa blant annet at den hadde krefter nok for de fleste. Har tenkt å kanskje kjøpe meg CV VF-10 til front, og småe satelitter og senter fra samme produsent. Hvilken av disse recieverene ville du anbefalt til CV :?: :?: :?:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •