akkustisk demping av rom, noen som har forslag til hvilke plater jeg har? nederst

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

akkustisk demping av rom, noen som har forslag til hvilke plater jeg har? nederst

Har fått tak i ca 3m stabel med sån akustikk takhimlingsplater, de er ca 60*60*2cm, noen tips til hvordan jeg enkelt kan henge opp disse, skal trekkes opp i svart frontrekk og må skkert ha flere
    for best virkning.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen tips?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekka pris på de originale opphengene? Husker jeg sjekka pris for mange år siden på slik himling. Det "vakke billig gitt". Kan ikke komme på en fornuftig diy-metode heller i farten, men det klarer nok noen kloke sjeler.

Har du bilder av disse platene? Mulig du kan spraye de istedet for å trekke de..?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal de henges opp i tak eller på vegg?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal brukes i tak og vegg for å dempe litt ekko og refleksjoner.

eneste jeg kommer på

1plate-trekke opp og lim i taket
    2eller 3plater- skru fast plater og lim på ytterste som er trekt opp

ligner veldig på disse : Støyplater for tak - 370,00 kr : Norplay.no, Velkommen til vår nettbutikk

Hvor mange lag trengs tro?

TEddy : ikke alle platene er like fine lengre så de bør derfor trekkes opp

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    Skal brukes i tak og vegg for å dempe litt ekko og refleksjoner.

eneste jeg kommer på

1plate-trekke opp og lim i taket
    2eller 3plater- skru fast plater og lim på ytterste som er trekt opp

ligner veldig på disse : Støyplater for tak - 370,00 kr : Norplay.no, Velkommen til vår nettbutikk

Hvor mange lag trengs tro?

TEddy : ikke alle platene er like fine lengre så de bør derfor trekkes
    opp
    okay, det jeg gjorde var og lage rammer til platene, så trekke ramma med platene inni så er det bare og henge de opp med kroker eller noe, tror jeg ville ha brukt 3 stk eller mer hvis mulig da demper de litt ned i mellomtonen også

for de i taket så kan du få tak i noen vinkler eller noe som platene ligger nedi

jeg hadde denne løsningen i taket mitt:

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er er kanskje til litt hjelp her...

Har fått opp plater selv i taket, 5cm kompakt glava trur eg og ca 2 cm med luft bak platene. rammen ble skrudd i sammen av ribbet panel, høyttaler stoff på fremsiden og tett ugress duk på bak siden, om det skulle støve fra platene på vei inn i kjellerstuen..:-D

Sjekk denne linken, har nok stoff på den siden til å lage platene ferdige...:-D

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...e-fronten.html

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare nevne at jeg har meget lav takhøyde, ca 217, og det er begrenset for hvor mye mer jeg kan senke

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare nevne at jeg har meget lav takhøyde, ca 217, og det er begrenset for hvor mye mer jeg kan senke
    Om du har 2170mm med tak høyde så går det jo fint med å senke 70mm ned. får jo 2100mm takhøyde der platene er plassert... når du ser/lytter så sitter du vel også...?:-D

Se vedlegg, hvordan eg ville ha gjort det... Kan også kutte ut ei plate og heve opp alt 20mm ekstra... Du får det ikke bedre en det! ta noen kvelder så har du platene opp på 123.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her visses litt av rommet da det ble bygdt og på et bilde kan man skimte en drager som går ca midt i rommet, denne er vell ca midt i rommet og i sweetspot.

Hvor trenger jeg da å plasere platene i taket og hvor stor området, det er veldig mye etterklang som det er nå.

[

I ettertid er det bygd en falskvegg der subber og frøothøytallerne står i front, på bildet over så går den fra ytterst på spottkasse og ned

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står vel også i linken om hvor platene burde bli plassert... ?

Plasser platene i området der du ville sitt høyttalerene i et speil... stoff møbler og tepper på gulvet er jo godt for lyden. Plasser noen plater på veggene og noen i taket, så ser du om du trenger mer plater...:wink:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    okay, det jeg gjorde var og lage rammer til platene, så trekke ramma med platene inni så er det bare og henge de opp med kroker eller noe, tror jeg ville ha brukt 3 stk eller mer hvis mulig da demper de litt ned i mellomtonen også

for de i taket så kan du få tak i noen vinkler eller noe som platene ligger nedi

jeg hadde denne løsningen i taket mitt:

Dette så jo ut som en ganske grei og enkel løsning. Så er det bare hvor MYE jeg skal dempe, altså hvor stor ramma skal bør være for å gjøre en god jobb.

Kan vel bruke listverk til det der om jeg bruker 2 plater,

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips for komplett løsning for rommet?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første du bør gjøre er å kaste disse 2 cm platene i bosset.
    Nei, jeg tuller ikke. Slike tynne plater demper stort sett bare i diskanten og vil fungere som en EQ.

Det du trenger er Rockfon Industrial plater med 10 cm tykkelse. Disse henger du ytterligere 10 cm ned fra taket og demper førsterefleksjonsområdet i taket. Så demper du førsterefleksjonene på sidevegger, ideelt sett med 20 cm absorbenter (f.eks 10 cm paneler og 10 cm luftrom). Bassfeller i alle hjørner og har du 2-3 m til bakvegg kan den diffuseres. Sitter du tett på bakvegg, bør den dempes noe.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det første du bør gjøre er å kaste disse 2 cm platene i bosset.
    Nei, jeg tuller ikke. Slike tynne plater demper stort sett bare i diskanten og vil fungere som en EQ.

Det du trenger er Rockfon Industrial plater med 10 cm tykkelse. Disse henger du ytterligere 10 cm ned fra taket og demper førsterefleksjonsområdet i taket. Så demper du førsterefleksjonene på sidevegger, ideelt sett med 20 cm absorbenter (f.eks 10 cm paneler og 10 cm luftrom). Bassfeller i alle hjørner og har du 2-3 m til bakvegg kan den diffuseres. Sitter du tett på bakvegg, bør den dempes noe.
    Seriøst? Kan de ikke brukes til noe med evt flere lag, ikke bassfeller engang? bra jeg ikke betalte for de da er så synd at det ikke er noe lagervare på slike plater her rundt, kommer en dyyyr porto i tillegg. Men om det er det som skal til så blir det det.

Tenke slike som diy som BEL laget, bør jeg da fylle hele veggen, hva med skråen ovnfor? Har god plass bak ja, sikkert en 2.5m

på ene siden har jeg også et vindu rett fremfor front

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst? Kan de ikke brukes til noe med evt flere lag, ikke bassfeller engang? bra jeg ikke betalte for de da er så synd at det ikke er noe lagervare på slike plater her rundt, kommer en dyyyr porto i tillegg. Men om det er det som skal til så blir det det.

Tenke slike som diy som BEL laget, bør jeg da fylle hele veggen, hva med skråen ovnfor? Har god plass bak ja, sikkert en 2.5m

på ene siden har jeg også et vindu rett fremfor front
    Vel. Hvilke densitet har de? Jeg vil tippe at de har relativ høy densitet og legger du flere sammen vil tettheten blir såpass høy at det demper dårlig. Jeg ville ikke selv ha tatt den sjansen.

Nei, du skal ikke fylle hele veggen. Du skal dempe førsterefleksjonen og ikke noe særlig mer. Vil du vite nøyaktig hvor mye, så må du skaffe seg måleutstyr og lære deg å bruke det. Ellers bør du holde deg til speilmetoden og bruke absorbenter på 120 x 60 cm som dekker høyttalerne du ser i speilet fra sitteposisjonen.

Man kan godt dempe hvor taket møter veggen også, men vil først ha startet med de vanlige hjørnene og fylt de med hjørnebassfeller til taket. Søk på superchunks. Jo større, jo bedre. Bruk løs materiale hvis du lager de slik at de bygger mye ut. Helst større enn de du ser på bildene under.

En enda bedre løsning er selvsagt å bruke trykkbaserte bassfeller som er tunet til den spesifikke problemfrekvensen, men du må man vite hva man holder på med og måle underveis.

Bruk diffusorer på bakveggen. Gode diffusorer koster.
    QRD 734® | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

Diffractal® | Novatone | Home Automation | Home Theatre Installation | Systemline | AV Installation | Vicoustic | Crestron | Phillips pronto

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg jeg prøve å finne ut av før jeg kaster de :-D

Vil gjerne lage alt selv =) lærer litt mer også med det, hele bakveggen med diffusorer da? Hva med skråveggen over?

hvilken type plater skal jeg bruke til hva*? rockwool/glava navn på de? greit å vite så det blir riktig

EDIT: du skriver: Bruk løs materiale hvis du lager de slik at de bygger mye ut. Helst større enn de du ser på bildene under. Kan du forklare mer om det?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var ikke så enkelt å finne informasjon om platene men det er hvite på utsiden og glavafarget på baksiden, er 2store grå/svarte piller der, er ca 2cm tykk og ikke like hard som flyttende gulvplater, klemmer de lett sammen om jeg vil. er vell 60*60str

Noen som kjenner igjen disse? eller hva slike plater kalles så jeg kan søke på google

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror faktisk det er Echophon takplater, så er det bare å finne tettheten =)

EDIT: kan være
    Ecophon Venus, 20 og 40 mm tykkelse
    Ecophon Focus, 20 mm tykkelse

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var ikke så enkelt å finne informasjon om platene men det er hvite på utsiden og glavafarget på baksiden, er 2store grå/svarte piller der, er ca 2cm tykk og ikke like hard som flyttende gulvplater, klemmer de lett sammen om jeg vil. er vell 60*60str

Noen som kjenner igjen disse? eller hva slike plater kalles så jeg kan søke på google
    høres ut som standard systemhimling det, har jobbet MYE med sånt i jobb (elektrikker) pilene angir rettningen du skal legge de i så mønsteret blir likt!

men innbiller meg at de bruker en spesiel type plate for lyddemping, som er tyngere en den vanlige plata om jeg ikke husker feil (ikke skyt meg om jeg tar feil)
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Byggetråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...-Dayton-rss-rs

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •