DIY-ramme til Dreamscreen Acoustic ultraHD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY-ramme til Dreamscreen Acoustic ultraHD

Har kjøpt en 106" utgave av denne og skal til å lage ramme. Jeg lurer litt på hvordan dette er løst på originalen. Jeg ser det er "lommer" til stålstenger på endene, men ser ikke helt for meg hvordan dette er festet til originalrammen..

Jeg hadde et annet rammelerret en gang, og der var det "hull" i disse "lommeme" slik at man fikk festet kraftige strikk langs hele.

Det letteste er selvsagt å stifte lerretet fast, men tar gjerne imot tips.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg lagde ramme av lekter 48*48 , med noen avstivere så bare stiftet jeg lerretet fast funker som bare det8)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det blir noe sånt, men vil gjerne vite hva som egentlig er tenkt.

Kan du si litt om hvordan du gikk frem og om du slet med bølger?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Et par ting du bør tenke på;

1. Lektene bør være såpass kraftige at du ikke får svikt. 48x48 synes jeg virker litt i tynneste laget, se punkt 2...

2. Konstruksjonen bør ikke ha tversliggende avstivere da disse vil kunne bli synlige gjennom den lydtransparente duken. Da er det bedre å bruke lektere av høyere dim for å oppnå den nødvendige stivhet.

Når det gjelder montering av duken bør du dra den helt rundt stenderen før du stifter for å gi den best mulig jevnhet. Start på midten av horisontal stender først, fest deretter motstående felt i midten, fortsett med midten av vertikal stender, den motsatte, tilbake til horisontal, rundt rundt rundt og til slutt har du en fast, stram duk! Regner med at den forklaringen gir sånn ca. null sense, men poenget er vel uansett å stramme duken suksessivt fremfor å feste hele den eneste siden, dernest motstående osv.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, ikke noe i veien med forklaringen Lygren. Eg tog an!!

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du laget deg ramme og fått spent opp duken? Ble det bra resultat, og brukte du metoden Lygren skisserte?

Jeg har planer om å kjøpe meg løs duk selv og er spent på om du fikk det til.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rammen er på plass. Resultatet ble greit. Brukte metoden Lygren skisserte, men gjorde det alene. Det syns jeg ikke var en god ide. Jeg hadde heller ikke stiftemaskin tilgjengelig, og brukte pappspiker. Akkurat det er ikke så dumt, men skulle hatt tre hender for å stramme og holde hammer/spiker.

Mine høyttalere er veldig dype, og må i tillegg stå litt utpå gulvet. Dette gjør at jeg vurderer å droppe lydtransparent lerret. (jeg har ikke senter)

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Regner med det blir noe sånt, men vil gjerne vite hva som egentlig er tenkt.
    Jeg kom på at jeg har jo et slikt lerret (ikke akustisk) med lommer (Dreamscreen). Det følger med klips som man skyver inn i spor bak på rammen og som "hekter seg på" jernstangen som ligger i lommen på lerretet. Jeg kan ta et bilde hvis du vil.

Jeg kommer til å gå for å kjøpe 3 x 2 meter av samme type du som du har. Denne har ikke noen lommer så vidt jeg har skjønt, så jeg må få sydd de. Tenkte jeg skal prøve metoden du sa du har sett, med hull i lommene og strikk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •