DYI kinohøytalere for et lite kvadratisk rom.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DYI kinohøytalere for et lite kvadratisk rom.

Hei,

Jeg har lenge hatt lyst til å oppgradere kinorommet vårt med nye høytalere(per dags dato et logitech 5.1 THX system). Rommet er så og si kvadratisk(ca. 3.8m bredt, 4.1m langt og 2.25m høyt). Jeg har da planer om å plassere front rekka bak et 2.35:1 lydtransparent lerret

Jeg har så konkludert med at jeg skal ha en front rekke med 10" woofere og bak skal jeg ha 4x 8" woofere. Vil også ha subwoofere og tenker på 2x15".

woofere:
    Dayton Audio RS225-8 8" Reference Woofer 295-356

Dayton Audio RS270-8 10" Reference Woofer 295-357

Subwoofer:
    Dayton Audio RSS390HO-4 15" Reference HO Subwoofer 4 Ohm 295-469

Jeg har tenkt på like horn i alle kanaler: Selenium HC23-25 1" Exponential Horn 100x40 1-3/8"-18 TPI 264-318
    sammen med dette elementet: Selenium D2500Ti-Nd-8 1" Titanium Horn Driver 8 Ohm 1-3/8-18 264-274

Jeg lurer også på å sette inn en midrange( 4" i LCR og 3" i bak/surr )
    slik at høytalerene blir 3-way.
    her er linker til de elementene jeg lurer på å bruke til midrange:
    Dayton Audio RS100-8 4" Reference Full-Range Driver 295-352
    Dayton RS75T-8 3" Reference Full-Range Driver Truncated Fram 295-336

Jeg har og sett på crossoverfiltre og fant dette:
    Dayton Audio XO3W-375/3K 3-Way Crossover 375/3,000 Hz 260-150

Jeg skal også selvfølgelig jobbe med diffusjon/absorbsjon for rommet, men kommer til å holde budsjettet fornuftig.

Alternativet til å gjøre DYI er følgende:

alt. Klipsch:
    RB81II
    RC62II
    RS52II x2
    XTZ 12.16 x2

alt. Jamo:
    D600 x3
    D600 surr x 4
    XTZ 12.16 x2

alt. dali:
    ikon2 mk2
    ikon vokal2 mk2
    ikon onwall mk2 x2
    XTZ 12.16 x2

alt. xtz:
    99.25 x3
    99.25 senter
    xtz 12.16 x2

Tanker rundt valg av høytalere:
    Hovedtanken rundt å velge stativ er at de vil blir enklere å plasseres bak lerret i riktig høyde. Grunnen til at jeg har sett på dali og xtz er fordi jeg hørte på dali ikon6 mk2 på hifiklubben i et uoptimalisert rom og ble MEGET imponert av spredningen og uniformiteten av spredningen til bånddiskanten som jeg sammenlignet med en B&W høytaler i samme prisklasse, hvor diskanten var helt tydelig annerleder hvis jeg flyttet med 10 cm til siden fra sweetspot.
    MEN! Dette var jo en test av musikk og ikke nødvendigvis til kino/spill lyd og det er det dette rommet skal brukes til! Derfor har jeg også sett på klipsch, da flere anbefaler dette til kino(da spesielt pga. horn) og jamo settet da det kommer sterkt anbefalt fra testen her.

Så spørsmålene:

1.
    Burde jeg sette left/right ved siden av lerretet istedenfor bak? eller vil dette ikke ha noe å si på lydbildets "størrelse"?

2.
    blir det for store elementer på subbene i forhold til rommet?

3.
    Elementene til subbene er anbefalt effekt 850 watt(RMS ved 4 ohms), bør jeg da gå for en 540watt forsterker eller en 950watt?

4.
    Er det tull å bruke de hornene+diskant jeg har valgt i alle kanaler? Burde jeg egentlig bruke mindre til bakhøytalere?

5.
    Blir det for stor spredning på de? Jeg mener: Vil jeg bare ende opp med en smørje av et lydbilde?

6.
    Er det bare tull med en midrange på kinohøytalere? Vil det bidra nok til lydbildet til at det er verdt det?

7.
    Jeg valgte mid range fordi de var i samme modellfamilie(har ikke noen medrange, bare fullrange i reference), men hvis jeg går til et annet merke så finner jeg denne: Pyle Pro PDMR5 5" Sealed Back Midrange 292-200. Ville dette ha fungert? og ville det da vært verdt å bruke midranges?

8.
    Jeg mistenker at crossover filteret ikke vil være gunstig for midrangen(da den får såpass lite frekvensområde.), men er kvaliteten på disse god nok for elementene?

9.(VELDIG nybegynner spm! )
    Jeg ser også at woofer/diskant er i en helt annen watt klasse enn midrangen. Vil dette være et problem? Og hvis ja: Hvordan løses dette?

10.
    Er disse elementene noe bra? Hva kan jeg forvente av kvalitet? Kan jeg potensielt komme bedre ut fra det lydmessig med elementer i denne prisklassen enn hvis jeg går for Klipsch/jamo/dali/xtz settene?

Phew, mange spørsmål! Håper ikke de er for dumme til at folk gidder å svare

På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og bruke ett universalt delefilter, er bare tull, delefilteret må bygges til høytalleren, hvis ikke blir det enkelt og greit ikke særlig bra. Er mange faktorer som skal være med i bildet her, og lage noe slikt selv er svært vanskelig, spesielt om du i tillegg ikke har skikklig måle utstyr o.l.

Ser heller ikke helt grunnen til at du vil bruke 4x 8" element i bakhøytallerne, front høytallerne dine tar seg av meste parten av smellene.(evt. noen suber).

Vil du bruke Dayton drivere, finnes masse gode prosjekter her f.eks:
    HTGuide Forum - A Guide to HTguide.com Completed Speaker Designs.

Vil du ha 10" i frontene så ta en ekstra titt på Dayton RS 3-ways.

Jeg bruker selv Natalie P i 20kvm stue, med 2x10" suber i tillegg, dette spiller bra og dypt med mye punch, så vil anta Natalie P eller lignende skulle holde fint til bakhøytallere hos deg. ;-)
    Istand får og bruke så mye på bakhøytallere, bygd deg samtidig en god center, i samme kvalitet som resten av bygget, aller helst med samme elementer og delefilter får og få det optimalt.

Just my few cents

En annen viktig ting;
    Sørg får og ha bra med power! f.eks min Yamaha RXV767 eller hva den heter, har ikke en nub sjans til og dra ut Nataliene helt, og der er det kun 2x7" element.
    Jeg kjører med 600w rms pr 10" sub, de er vel oppgitt til og håndtere 350w rms ellerno (dayton sine referance series)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian-
    Og bruke ett universalt delefilter, er bare tull, delefilteret må bygges til høytalleren, hvis ikke blir det enkelt og greit ikke særlig bra. Er mange faktorer som skal være med i bildet her, og lage noe slikt selv er svært vanskelig, spesielt om du i tillegg ikke har skikklig måle utstyr o.l.
    Ok, da må det lages delefilter og Faren min har et verksted hvor han lager alt fra kajakker til basser(og da også sine egne pickups) så skal høre med han om han har det som trengs.
    Regner med at det er mer enn nok info på nettet om hvordan å lage dem, men er det enkelt å regne/finne ut hva slags komponenter man skal ha og hvordan man får det resultatet man er ute etter? Er det fullstendig idioti å tro at man klarer dette selv uten mye erfaring?

Ser heller ikke helt grunnen til at du vil bruke 4x 8" element i bakhøytallerne, front høytallerne dine tar seg av meste parten av smellene.(evt. noen suber).
    De Natalie P som du referer til bruker jo 2x7" :P Er det da galt å bruke 1x8"?
    (Mulig du misforsto, men jeg mente 4 høytalere bak(surrL, bakL, bakR, surrR) med 1x8" i hver)

Vil du bruke Dayton drivere, finnes masse gode prosjekter her f.eks:
    HTGuide Forum - A Guide to HTguide.com Completed Speaker Designs.

Vil du ha 10" i frontene så ta en ekstra titt på Dayton RS 3-ways.
    Flotters! Takk skal du ha! Jeg ser at de bruker bånd diskant på RS 3-ways. Kanskje jeg skal lage meg noen musikk høytalere med bånd før jeg gyver løs på kinoen

Jeg bruker selv Natalie P i 20kvm stue, med 2x10" suber i tillegg, dette spiller bra og dypt med mye punch, så vil anta Natalie P eller lignende skulle holde fint til bakhøytallere hos deg. ;-)
    Istand får og bruke så mye på bakhøytallere, bygd deg samtidig en god center, i samme kvalitet som resten av bygget, aller helst med samme elementer og delefilter får og få det optimalt.

Just my few cents
    Jepp, jeg skal ha 3 like høytalere i LCR.

En annen viktig ting;
    Sørg får og ha bra med power! f.eks min Yamaha RXV767 eller hva den heter, har ikke en nub sjans til og dra ut Nataliene helt, og der er det kun 2x7" element.
    Jeg kjører med 600w rms pr 10" sub, de er vel oppgitt til og håndtere 350w rms ellerno (dayton sine referance series)
    will do! Hadde planer om å få tak i en 3 kanals effektforsterker til LCR og da la reciever kjøre resten.

Hvis du kjører såpass på subbene, burde jeg vel da gå for 1000w hvis jeg ender opp med 15" subbene.

Takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommentar til frontrekka; Veldig unødvendig vanskelig å "finne opp" en treveis høyttaler slik. Det blir problemer med delefilteret.
    Jeg vil foreslå at du dropper mellomtona helt, og bytter ut den smått håpløse 10" med følsomhet på 87,5db.
    Bruk denne isteden; Eminence Beta-10A 10" Guitar/PA Driver 8 Ohm 290-406

Den har følsomhet 97db, vil spille dobbelt så høyt, med halvparten av effekt tilført. Minst. Og det trengs i kombo med horndiskanten.
    Horndiskanten anbefales delt på 2000hz, og det går helt fint for den Eminence 10".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var redd for det ja Jeg la merke til SPL'en var lav.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en tanke å prøve aktivt delefilter? Da slipper du lodding og kan endre alle parametre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har absolutt tenkt på aktivt delefilter, men har hovedsaklig sett på parts-express foreløpig og har da ikke funnet noen som det virker som er laget for å ha inne i en høytaler. Bare funnet rack versjoner, som jeg tipper er for å splitte et signal over flere høytalere og ikke elementer.
    Har sett minidsp på avshop, men det koster jo da omtrent like mye som alle elementene i en høytaler :P perler for svin osv.osv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, er det flere sider slik som parts-express? Gikk fort igjennom lenkene i stickyen over og de fleste var ikke i nærheten av parts-express når det gjelder utvalg. Flere av dem så ut som de hadde utvalg, men undersidene dems var jo tomme. :S

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Madisound.com
    Thomann.de
    Evenstadmusikk.no
    Dynabel.no

Partsexpress er i særstilling på utvalg.

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en Econowave variant. Skal til med det selv snart.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Econowave.
    8) Blir spennende og høre dine erfaringer med Miles/Econowave. Ser du er litt bekymret over noe rot i mellomtonen (Miles), hva med og prøve å få "The man" Tangen himself på banen? Forøverig vil jeg tro noen timer med innspilling med litt "pådrag" vil få ting på plass.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har dayton basser du tenker på, jeg kjører 500w på den og det er for lite, vet det bor mer i den enn det forsterkeren får ut, jeg skal ha 1000w

ps, den basseren er rå 8)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det låter bedre etter noen timer med pådrag, men om det er ørene mine eller høyttaleren som er innspilt er jeg mer usikker på.

Veldig spent på hvordan Econo blir til slutt. Har tro på denne typen ht. Lyst å høre Pi Four også.*Kanskje noe for trådstarter å vurdere også?

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det låter bedre etter noen timer med pådrag, men om det er ørene mine eller høyttaleren som er innspilt er jeg mer usikker på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veldig spent på hvordan Econo blir til slutt. Har tro på denne typen ht. Lyst å høre Pi Four også.*Kanskje noe for trådstarter å vurdere også?
    Ja, har sett en stund på four pi, men jeg tror at det blir for voldsomt i rommet mitt og dyrere enn det jeg kan forsvare til min bedre halvdel :P + at man mister jo litt av spenningen og eventyret på å gjøre det selv :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    jeg har dayton basser du tenker på, jeg kjører 500w på den og det er for lite, vet det bor mer i den enn det forsterkeren får ut, jeg skal ha 1000w

ps, den basseren er rå 8)
    Så du tror ikke at Dayton er et dårlig valg? Har prøvd å lese på tilbakemeldinger på parts-express og andre steder på nettet og det virker jo som at folk er fornøyde med elementene dems.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den. Jeg har også lyst å skape noe som er "bare mitt". Om man ikke har kunnskapen (gjelder i høyeste grad meg selv) så må man lese og spørre mye. Når man har funnet elementene man vil bruke, og som passer sammen, bør man ha måleutstyr slik at man vet hvor man er og hva som mangler. Det er her aktive filtre er så kjekke å ha. Det koster ikke noe å forandre på delefrekvenser og bratthet i filteret.

Håper du finner noe spennende å bygge. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk Ja, jeg kommer nok til å kjøpe noen minidsper

Jeg må nesten spørre et spm her. jeg ser på SPL og på watt i RMS, skjønner at høy SPL er viktig, men jeg er litt usikker på watt i RMS. Ser på to forskjellige, den ene sier 150watt RMS og den andre sier 250watt RMS. Er det slik at det alltid er bedre med et element som har høyere RMS?
    dvs. Er det slik at SPL sier noe om hvor mye effekt du vil få ut av en gitt forsterker, mens RMS sier noe om hvor mye effekt elementet tåler? Eller spiller også RMS inn på hvor mye effekt du får ut av elementet(Altså, at en høy RMS gjør elementet mer "krevende" for forsterkeren)?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det slik, det er vel et par andre parametre som er viktigere enn "watt" på en høyttaler.

Du kan begynne å se på Thiele/small parametrene og frekvenskurve/impedanskurve.

Det er viktig å matche elementene slik at du ikke får store hull i frekvensregisteret

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    For å si det slik, det er vel et par andre parametre som er viktigere enn "watt" på en høyttaler.

Du kan begynne å se på Thiele/small parametrene og frekvenskurve/impedanskurve.

Det er viktig å matche elementene slik at du ikke får store hull i frekvensregisteret
    Jada, jeg skjønner dette. Jeg mener ikke å matche elementer med hverandre, jeg mener å matche elementer med forsterker. Eller: At jeg ikke ender opp med å kjøpe elementer som enten ikke tåler nok, eller som trenger uhorvelige mengder krefter

Men ang. frekvens/impedans -kurvene: Har jeg skjønt det rett at jeg bør lete etter elementer som har forholdsvis like kurver der hvor crossover skal foregå?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ikon
    De Natalie P som du referer til bruker jo 2x7" :P Er det da galt å bruke 1x8"?
    (Mulig du misforsto, men jeg mente 4 høytalere bak(surrL, bakL, bakR, surrR) med 1x8" i hver)
    Aha, ja da er jeg med ja! Tenkte 4x8" pr høytaller jeg. ;=)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •