DIY "Paint On Screen" erfaringer/test

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY "Paint On Screen" erfaringer/test

Dette har tatt mer tid en planlagt, men here goes!

Jeg fikk hjem et spann med 1Gallon Paint On Screen Hvite fra AVshop.no / Velkommen som jeg skulle bruke til å male min 1mx2.35m sponplate med. Jeg har tidligere brukt vanlig maling med en viss gråtone i oppe i stua, men nå som jeg har bygget eget rom i kjelleren til musikk og film, tenkte jeg det var smart å heve bildekvaliteten noen hakk.

Mitt utstyr:
    Panasonic PT-AE4000 projector (Kjøpt i USA)
    Asus E35M1-M PRO basert HTPC
    Harmon/Kardon AVR7300 Reciver
    Paint on Screen DIY 1:2.35 skjerm

Før jeg forklarer gangen i dette og viser resultater vil jeg dere skal vite at jeg har grunnet og vannslipt sponplaten i forkant av å legge på malingen fra Paint On Screen, men at der fortsatt er litt textur i overflaten. Ideelt sett skulle jeg ha brukt en Latex basert maling på plata i forkant da denne trolig villa ha jevnet ut litt mer av texturen i plata. Så for deg som vil gjøre dette på tilsvarende måte, anbefales der altså å legge et strøk eller to med latex basert maling...

Her er 1 gallon Paint On Screen fra AVshop.no / Velkommen:

Jeg leste medfølgende beskrivelse av hvordan dette skulle gjøres og en ting som jeg må presisere er at dere må RØRE GODT!!!! i spannet! Denne "malingen" har noen metallpartikkler som siger til bunns i spannet trolig pga de er tyngre en selve bindemiddelet. Så husk å røre godt i spannet. Jeg hadde en slik rørepinne som jeg satte på drillen og rørte med. Dette fungerte veldig bra.

Her er utstyret jeg brukte:

Legg merke til den plastringen som forsegler rundt lokket på spannet. Denne kan være litt kinkig å få av så vær tolmodig og ikke lag hull i spannet (Skal ikke utbrodere mer hvorfor jeg sier dette :-))

Dette er slik malingen ser ut i spannet:

Det som slo meg var at lokket i spannet var helt sølv... Etter å ha fått litt maling osv på hendene så var også de blitt preget av et sølvbelegg. Dette er trolig noe de har hatt i for refleksjon eller noe. Uansett skiller det seg klar fra "vanlig maling".

Når du skal rulle denne "malingen" er det viktig å være konsis i hvor jevnt du legger malingen. Vet ikke om jeg leste det på nettet eller på bruksanvisningen som fulgte med, men der stod rull kun en vei. Så jeg rullet vannrett og kun en vei hele tiden. Jeg la to strøk totalt. Siden jeg allerede hadde en lys bakgrunn på plata følte jeg dette var nok:

Her er halve plata rullet:

Jeg rullet dette med rikelig med stoff på rullen, men rullet over mangen ganger for å få et så jevnt resultat som mulig. Det høres kansje litt vanskelig ut, men jeg syntes jobben gikk greit og resultatet ble bra.

Her er skjermen ferdig rullet:

Her er skjermen med all plasten fjernet. Her har jeg en H/K AVR7300 sammen med XTZ 99.36 og 99.25 center. Hele rommet er nybygget for å brukes som AVrom og jeg treger ikke et sekund på det.

Så spørs det jo hvordan dette fungerer i virkeligheten. Jeg var meget spent på resultatet og hadde fått noen lerretsprøver fra AVshop.no / Velkommen til å sammenlikne opp mot. Dette skulle vise seg å være vanskeligere en jeg trodde å bedømme hva som var best og ikke. Delvis fordi jeg ikke har all verdens erfaringer med dette og har ikke sett "referansen", men også fordi smaken er som baken. Derfor prøver jeg å overlate den vurderingen til dere. Det jeg kan si er at personlig ville jeg ikke gått for noen annen løsning en Paint on screen tatt kvalitet vs økonomi i betraktning. Og så er det så enkelt og greit!

Vel, nok om det. Her er det første bildet som viser en nettside som er hvit. Husk at PJ ikke er kalibrert, men står på Color1 som ansees for å være mest korrekt blandt de ferdiginnstillte valgene man har. PJ er justert så skarp jeg kunne få den i farten.

De tre lerretsprøvene her brukt er alle fra DreamScreen BrightWhite serien. Desverre hadde lerretsprøven til venstre vanskelig for å ligge rett så den er litt "uryddig" plassert. Men man kan klart se forskjell på prøvene kontra Paint On Screen overflaten. Hva som ser best ut er opp til deg å vurdere.

Her på dette bildet ser du et mer fargerikt bilde. Det som slo meg først og fremst på dette bildet er forskjellen av "skarphet" som jeg personlig føler vises her. Paint On Screen overflaten skinner i sammenlikning med lerretsprøven. Dette kans kansje skyldes det metallet som er i malingen som sørger for mer refleksjoner av lys. Jeg opplever alike vel ikke "Hotspotting" i bildet ved noen anledninger.

Her er et til eksempel på det samme:

Konklusjon:

Jeg personlig treger ikke et sekund på avgjørelsen å bruke Paint On Screen fra AVshop.no / Velkommen. Etter at jeg gjorde denne testen fikk jeg opp lister på selve skjermen også og det hele ser veldig bra ut. Bildet er veldig fargerikt og klart og reflekterer lyset på en fin måte. AVforum.no har flere typer Paint On Screen alt etter hvor mye Gain du vil ha og hvorvidt du har 3D projector eller ikke. Paint on Screen har nemlig en egen 3D maling/lakk som må sprøytes på lerretet. Og vet dere hva....Jeg har enda ca 2.5 liter maling igjen, så jeg kan trolig male to til lerret av samme størrelse (1m x 2.35m).

Takker AVshop.no / Velkommen for glimrende service og muligheten for å teste denne malingen. Anbefaler alle som har et ønske om å lage sin egen DIY skjerm å ta kontakt med AVshop.no / Velkommen og finne ut hvilke maling som du skal bestille til ditt prosjekt!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det har kommet nye slike malinger nå, brukte selv screen goo for noen år siden og det var en slaks 2komponent greie med et lag sølvaktig og en haug med lag grå, ble bra nok men sølvlaget under hadde jeg ikke greit å få helt jevnt og dette syntes igjennom. Virker som denne løsningen er enklere

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxxchefxxx
    Ser det har kommet nye slike malinger nå, brukte selv screen goo for noen år siden og det var en slaks 2komponent greie med et lag sølvaktig og en haug med lag grå, ble bra nok men sølvlaget under hadde jeg ikke greit å få helt jevnt og dette syntes igjennom. Virker som denne løsningen er enklere
    Stemmer. Det var egentlig Screen Goo jeg kikket etter etter å ha lest en test her på forumet, men AVshop selger nå Paint On Screen, og jeg må si meg meget fornøyd. Har sett mangen filmer og liker det jeg ser.... Der finnes sikkert heftigere løsninger av lerret, men da til helt andre priser.

Jeg klarte meg med ihvertfall 1/3 av spannet og har 2/3 igjen om ikke mattekunnskapene mine er helt på jordet. Så om to går sammen om et spann så vil jeg tro begge får super skjerm og har noen Dl igjen til å lage skjerm for lommeprojectoren :-). Det betyr under 1000kr pr skjerm (1mx2.35m). Det er ikke ille!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke å snakke om at det ble stiligere enn et lerret, ble mye mer integrert. Fin kino forresten

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    For ikke å snakke om at det ble stiligere enn et lerret, ble mye mer integrert. Fin kino forresten
    Jeg er enig med deg i det, selv om det bare er en sponplate som utgangspunkt, så ser det bedre ut en et nedtrekks lerret. Men smaken er som baken :-)

Takker for det. Trivs godt i rommet :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •