Fostex FE168 Sigma som mid/high og.....?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fostex FE168 Sigma som mid/high og.....?

Falt litt for dette designet og kom på at jeg har nevnte Fostex element i hus. Designet på bildet er 8", men jeg kunne tenkt meg et design med 6-6 1/2". Kikka litt på Tang Band W6-658 siden det er billig og lurer på om det kan passe, og hva man kan forvente av 4 slike pr side? Tanker, ideer og forslag mottas med takk. Jeg har forresten 2stk TB W6-1139, men de er vel ikke så gode opp i frekvens?

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w6-658i.htm

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ser ut som et kult prosjekt! Jeg har selv tenkt å bruke W6-658, men bare i en senter. Hvordan tenker du filter? Aktiv eller passivt? Ser for meg at det blir enklere å bruke aktivt. Eneste kjennskap jeg har til aktivt er minidsp, og det virker jo ganske enkelt? Justere output gain til fostex og TB spiller like høyt, og delay for fase?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en miniDSP og tenkte å bruke den ja. Hvor ville du delt Andsor?

Edit: vet ikke om jeg skal le eller gråte. Opera for iPad suger big time. Kutta halve det originale innlegget mitt, og hele forrige "edit".

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, nå vet jeg ikke hvor "pen" TB er opp i frekvensen, så det blir litt gjetting. Ville kanskje sett det ann etter fostexen, ettersom TB er ganske lineær og forutsigbar. Etter 5-6k faller spl hos fostex, men det kan du jo fikse med minidsp.
    Fordelen er at du får ikke noen deling i stemme-frekvensene om dette skal brukes på film, og at TB til sammen vil tåle endel mer kraft i forhold til fostex så du kan sikkert spille høyere. Ulempen kan vel kanskje være at du kan få en litt mer unaturlig kasselyd om bygget ikke er svært stivt og godt dempet i rette frekvenser. Kanskje enklere å dempe om det oppstår resonanser høyere i frekvens om man bare har en kasse å dempe, sett at du bygge individuelle kasser til alle elementer.

Det er vel bare å prøve seg fram! Jeg har ikke erfaring med slike oppsett i praksis, så jeg vet ikke hva som vil lønne seg. Med minidsp er det jo "fort gjort" å justere

Edit: du jo høyere opp du deler, jo mer guffe vil du trenge, om jeg fårstår det rett? TB trenger mye kraft for å spille høyt i høyere frekvenser. Men har du kraft nok er det jo ikke noe problem.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hvilket forsterkeri som eventuelt blir brukt. For å si det slik så har jeg ikke tenkt å tvinge frem dette designet om det viser seg vanskelig å få til på fornuftig vis. Til film bruker jeg inConcert Miles. Dette er til stua og vil bli brukt til tv-lyd og musikk. Ideelt ville jeg gått for noe high eff, men det er sjeldent det er kompatibelt med WAF eller HAF.

Det jeg falt for her (design-messig) var mange mindre kasser. Lett å håndtere i forhold til Miles er det også.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro dette designet er absolutt gjennomførbart. Det ville blitt vanskelig med et passivt filter, men med et aktivt filter kombinert med eq, tror jeg dette er noe som kan gjennomføres. Alternativet å dele lavere vil kanskje kunne gjennomføres med enda ferre TB-elementer, dersom WAF er ytterst viktig. Vil kanskje miste litt trøkk i bunn, men igjen EQ. Vil jo da miste litt maks spl, men det er kanskje ikke noe som spiller inn?
    Du tenker på dette som en fullrange uten sub?

Mulig jeg burde visst dette, men HAF?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAF er ikke verre enn at "the husband" her i huset bryr seg om design også.

Dette designet gjør seg bedre med 5 små kasser enn 3.

Den vil få hjelp i bunn.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, da så! HAF er vel ikke like utbredt som WAF.. :P
    Alternativt kan du jo slå sammen de to øverse og to nederste da.
    Dersom du går for 5 elementer det kan kanskje være aktuelt å redusere innvendig volum i de to størtse kassene slik at de får er identisk innvendig volum som de to minste? Dersom du skulle få en peak fra bølger i kassen eller hva som helst vil det jo da være enklere å dempe, og jobbe med eq (med mindre du bruker 2 minidsp med 3veis filter da, at du har 2 og 2 elementer pr kanal ut fra minidsp).

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken var egentlig å serie OG parallell-koble de 4 basselementene på hver side for å havne på 8ohm, men om det vil låte bra som 2-veis vet jeg ikke. Sikkert lurt å ha samme volum i kassene ja.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2veis eller 3veis er vel det samme så lenge elementene får samme signal av samme kraft.
    Har du noen mål på kasser, at du har simulert litt?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt har jeg ikke kommet. Ville lufte prosjekt/elementvalg her først.

Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Falt litt for dette designet og kom på at jeg har nevnte Fostex element i hus. Designet på bildet er 8", men jeg kunne tenkt meg et design med 6-6 1/2". Kikka litt på Tang Band W6-658 siden det er billig og lurer på om det kan passe, og hva man kan forvente av 4 slike pr side? Tanker, ideer og forslag mottas med takk. Jeg har forresten 2stk TB W6-1139, men de er vel ikke så gode opp i frekvens?

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w6-658i.htm

Det nevnte TB elementet har jeg prøvd i lukket kabinett på 12-13 ltr. Det var helt greit men noe manglet. Elementet er jo laget for bassrefleks konfig. så et kabinett på 25 ltr med bassrefleks rør av dorullhylse størrelse ( så praktisk) ble benyttet. Og se nå ble det fart i sakene. brukte 1.ordensfilter ved ca 5500 hz. 1139 Elementene "suger" i forhold. 658 I Fra TB har en bassgjengivelse med "snert" og i tillegg mye mellomtone som i tillegg er behagelig å lytte til. Hvordan de måler aner jeg ikke men det er moro og behagelig å høre på musikk.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva brukte du det sammen med?

Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hva brukte du det sammen med?
    Dette
    Seas H1280 22TFF i en kasse av 18 mm kryssfiner med div.

avstivere. 1. ordens filter med 3,3 uF kondensator og 0,42 mH spole i bassen. (2 x 0,84 mH i paralell) 0,8 mm trådtykkelse.

Ja og så har jeg en sonosub for dypeste oktavene. :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •