DIY Aktivt delefilter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Aktivt delefilter

Hei!

Bare fordi jeg.... err..... liker å lage ting, tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på aktiv deling av frontene mine.
    Har ikke all-verdens erfaring med å regne på monstander og kondensatorer, men kan nå litt.

Vurderte å bruke Behringer DCX2496, men den er visst ganske så ræv når det kommer til lydkvalitet (det går an å modde den, men .... blæh koster mye peng).

Det som ser forlokkende ut, er et prosjekt fra "Elliot Sound Products", hvor man (etter det jeg har lest) kan justere delefrekvens ved å bytte ut noen kondensatorer og motstandere.
    Her kan man også sikkert leke litt etterhvert med ulike opamps og annet snadder, så dette ser jo ikke så ille ut. Noe særlig dyrt er det heller ikke.

Er det noen av dere som har erfaring med dette (evt andre filtere)?
    Det jeg trenger, er et 2-veis med helst 18db/okt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går utifra at du kjenner til MiniDSP?
    er jo et billig produkt, men der kan du justere i vilden sky uten å bytte noe.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har sett litt på MiniDSP, men der må det inn et ekstra ADC og DAC ledd i regninga i tillegg til at det er ørlite dyrere enn jeg hadde håpet på.
    Ferrest mulig komponenter er målet.

..., men for all del; dersom MiniDSP er "the shit", så er det bare å prøve å overtale meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Hei!

Bare fordi jeg.... err..... liker å lage ting, tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på aktiv deling av frontene mine.
    Har ikke all-verdens erfaring med å regne på monstander og kondensatorer, men kan nå litt.

Vurderte å bruke Behringer DCX2496, men den er visst ganske så ræv når det kommer til lydkvalitet (det går an å modde den, men .... blæh koster mye peng).

Det som ser forlokkende ut, er et prosjekt fra "Elliot Sound Products", hvor man (etter det jeg har lest) kan justere delefrekvens ved å bytte ut noen kondensatorer og motstandere.
    Her kan man også sikkert leke litt etterhvert med ulike opamps og annet snadder, så dette ser jo ikke så ille ut. Noe særlig dyrt er det heller ikke.

Er det noen av dere som har erfaring med dette (evt andre filtere)?
    Det jeg trenger, er et 2-veis med helst 18db/okt.
    Personlig ville jeg ha gått for en digital variant! Pusk med dcx 2496 Det ekstra print er til styringen av 6kanals volumkontroll. Og nå ser jeg at det er kommet ny software oxo! Softwaren fra Behringer kan du laste ned og "leke"med.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enormt mange proffe og semi-proffe som bruker ultradriven, og den er regnet som minst på høyde med tilsvarende DBX varianter.

Get your Racks out.... - Speakerplans.com Forums - Page 1

Som du ser så er det veldig mye ultradrive, sammen med utstyr som koster MANGE MANGE ganger prisen. f.eks Turbosound, funktion one, Crown, Itech, QSC Peavey etc...
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ultradriven er et helt sykt kult leketøy .... ingen tvil om det nei, men det er sjeldent en hører DCX2496 og "high-end" i samme setning (med mindre det er noe negativt). Greia her er at jeg må bruke analoge innganger ettersom oppsettet står i en hjemmekino. Jeg bruker en ekstern DAC når jeg lytter til musikk, kjører inn i recieveren, som bruker "pure blahblah" rett ut til pre-out. Med analoge innganger (RCA - ikke XLR), skal visst DCX'n ikke være så god pga man må bruke ADC'en som gjør lyden enda hakket dårligere.

Slik konfigurasjonen er nå, splittes pre-out til front mellom Hypex UcD effektforsterkeren min, og DCX'n som korrigerer og EQ'er til SUB.
    Dette er vel egentlig ikke helt optimalt pga en får høyere total inngangsresistans på RCA mellom pre og effekt/dcx, men det låter nå til å leve med ennå.

Jeg er langt i fra redd for å ta i en loddebolt, men modding av DCX2496 koster vel litt (prove me wrong here!!), med ny klokke, etc etc etc.

Et filter med mest mulig diskrete komponenter ser etter min mening best ut lydmessig; en får ikke kontroll på fase + EQ som DCX'n hadde latt meg ha, men det er det beste lydmessig, og det er jo tross alt derfor jeg snuser litt på dette. Det passive filteret jeg har, synes jeg låter enormt bra (har testet maange konfigurasjoner), så jeg vil ikke introdusere noe som er .... bås.

Ronny DD; Jeg klarer ikke lese helt klart hva som gjøres i din "pusk med dcx 2496"-tråd. Kan du gi et kort sammendrag?

(altså; ingenting hadde vært bedre enn å bruke DCX2496, men jeg er redd lyden hadde blitt degradert et par hakk...., noe som er utilgivelig).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DCX2496 er klart ikke high-end. Den er helt super i mange oppsett, men ikke om man skal ha det ypperste. MiniDSP med minidigi(digital inngang) er nok noe bedre(2x8 versjonen), men det er heller ikke high-end etter min mening. Marchand passivt linjefilter er mer i retning high-end. Det blir brukt i flere virkelig high-end systemer og er kjent for å låte meget bra. Det får du bestilt med ulike delefrekvenser og kurver:

XM46 Passive Line Level Crossover Network, PLLXO, 24 dB/oct

Men, her må du(så vidt jeg vet) skifte hele kort for å endre delefrekvens etc. Det er kun nivå man får justert med bryterne forran.

Et annet alternativ er vel Pass labs B4 delefilter. Det er også i high-end klassen, men vet ikke ellers så mye om det.

Er selv på utkikk etter et virkelig godt delefilter til linjenivå etterhvert...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min DCX har fått nye AD797 til alle utgangene som nå er rca ikke ballansert.
    I tillegg er det satt inn DS potmetere ett eller annet (jeg husker ikke nå ) Med fjernkontroll for felles for alle.
    Jeg bruker bare digitalt inn.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du får helt gratis med på kjøpet i digitale bokser er parametrisk EQ, det er litt mer strevsomt å få til analogt. Det å ha muligheten for EQ vil jeg si oppveier ulempene med digitale løsninger og vel så det. Er dog enig i at Behringer DCX ikke er high-end, men den blir ganske bra med digital inn og hvis man by-passer hele utgangstrinnet (en enkel mod).

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... begynner gjerne å lukte DCX2496 nå egentlig....... ..., men er fortsatt skeptisk. XLR ut er ikke noe problem for Hypex UCD 400-modulene mine, men foreløpig kjører jeg XLR-RCA adaptere.

Så hva er greieste, letteste og billiigste modifikasjoner til en DCX som skal brukes analogt (analog inn - analog ut)?

tangenAVdesign; Bypasse utgangstrinnet? Hvordan(/link?)

Ronny DD; AD797 ... rellativt billig å handle inn; er det bare (unplug) plug & play?

Er det noe jeg kan gjøre relativt enkelt i ADC trinnet?
    Eventuellt digitale utganger kan jo også kjøres til eksterne DAC'er som er hakket hvassere? ........ hm........

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sa ingenting om Hi-end i første innlegg. Men har du tenkt på en løsning som er enkel ? og hvilken prisklasse har du tenkt deg inn under?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Du sa ingenting om Hi-end i første innlegg. Men har du tenkt på en løsning som er enkel ? og hvilken prisklasse har du tenkt deg inn under?
    vel... High-end er kanskje å ta i ørlite, men det begynner ihvertfall å lukte litt på high-end mener jeg selv ihvertfall.

Jeg har sett litt rundt og kommet over f.eks dette. Det ser ut som noe som man kan lage selv for en ikke alt for dyr penge. De har flere filtere som de selger.
    Budsjettet; tjah. ca opp mot en tusenlapp..-1500? men helst billigst mulig. Alternativet, blir å bytte ut kondensatorene i serie med diskanten til Mundorf Sølv i Olje, men jeg regner med jeg kommer lenger med å bare droppe hele filteret og dele aktivt.

Jeg vurderer nå å bare prøve DCX'n as is... og forsøke eventuelle modifikasjoner til denne dersom jeg ikke er fornøyd med lyden.

Jeg er redd upsamplinga til 192/24 til DAC'n min er helt forgjeves, dersom det alikevel skal trøs igjennom Behringeren....

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... Kom over en enkel DIY 2-kanals forsterker som har aktivt filter innebyggd. Nettstedet har også en filterkalkulator... kan dette være et filter som fungerer?
    filtercalc.

Se også her for linkwitz-riley kalkulator og greier.

Skulle tro det var gjennomførbart på en "enkel" audiofil måte...?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfordringen med enkle løsninger er nettop at de er enkle, og ikke har EQ. Du er helt nødt til å ha EQ, for planen din er vel å skifte ut det passive delefilteret i høyttalerne du har med et aktivt? Alle delefiltre (også passive) har en form for EQ i seg for å tilpasse frekvensresponsen til elementene. Dette mister du med et generisk aktivt filter. I praksis vil det nok låte betraktelig værre uten EQ selv om filteret i seg selv skulle være verdens mest transparente....

DCX2496 passiv ut:
    passive output stage for DCX2496

Her ligger det mye annen info også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil oppfordre alle til å lese gjennom Siegfried Linkwitz hjemmeside - Linkwitz Lab - Loudspeaker Design.
    Dette er guruen over alle guruer, mener jeg.
    Jeg har selv bygget et filter for Quad ESL-63 og dipol subwoofer basert på hans Woofer-ASP filter. Jeg måtte riktignok sette meg inn i teorien og regne gjennom den spesifikke implementasjonen selv, men han er en meget hjelpsom og behagelig person.

Og om noen lurer på hva "L" i LR4 filter står for, så er det Linkwitz.

RK

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    DCX2496 passiv ut:
    passive output stage for DCX2496
    Her ligger det mye annen info også.
    Hm... Det så jo faktisk meget overkommelig ut. Har det noen innvirkning på DCX'en what-so-ever utenom potensielt sett bedre lyd?
    (nivå/justering/etc)?

... og hva mener du med at alle passive filtere har EQ? .... tenker du på f.eks nivåjustering i diskanten? (for det har jeg).

Sitat Opprinnelig postet av Rolv-Karsten
    Jeg vil oppfordre alle til å lese gjennom Siegfried Linkwitz hjemmeside - Linkwitz Lab - Loudspeaker Design.
    Dette er guruen over alle guruer, mener jeg.
    Jepp. Linkwitz er ingen dum mann. Her er det masse god lesning ja. ... - mye å sette seg inn i.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste større forandringen som skjer med en DCX etter passive-out modden er at signalnivået ut faller med 15 dB. Dette er egentlig langt mer riktig nivå for hifi, sånn sett bare en fordel. Alle nivåjusteringer i DCX'en skjer digitalt.

Alle delefiltre gjør EQ ja. Det mest åpenbare er baffel-step korreksjon av bass og i noen tilfeller mellomtoner. Videre er det nesten ingen elementer som har en flat frekvensrespons i utgangspunktet heller, og dette korrigeres for i delefilteret; også kalt EQ.

Derfor: plukker man ut et passivt filter og erstatter det med et generisk aktivt som bare gjør en deling og ikke noe EQ, så er resultatet dømt til å bli mye dårligere.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste større forandringen som skjer med en DCX etter passive-out modden er at signalnivået ut faller med 15 dB. Dette er egentlig langt mer riktig nivå for hifi, sånn sett bare en fordel. Alle nivåjusteringer i DCX'en skjer digitalt.
    Så man kan fortsatt justere output på kanalen i softwaren? Det er bare at nivået faller 15db(?).

Alle delefiltre gjør EQ ja. Det mest åpenbare er baffel-step korreksjon av bass og i noen tilfeller mellomtoner. Videre er det nesten ingen elementer som har en flat frekvensrespons i utgangspunktet heller, og dette korrigeres for i delefilteret; også kalt EQ.
    ALLE? ...

Jeg vil påstå det finnes mange passive filtere uten EQ; spiller fint hvor filteret, kassen og elementene spiller sammen uten "kunstig" innvirkning. Er du ikke enig i det?

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    ALLE? ...
    Jeg vil påstå det finnes mange passive filtere uten EQ; spiller fint hvor filteret, kassen og elementene spiller sammen uten "kunstig" innvirkning. Er du ikke enig i det?
    Med overdempede elementer med følsomhet på rundt 80db, selvsagt gjør det det.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det finnes nok, men om det låter bra? Jeg har til gode å se et basselement som klarer å gi en flat frekvensrespons med et generisk filter i hvertfall.

Ang DCX: når man tar vekk utgangsbufferen faller nivået med 15 dB fordi bufferen i seg selv har 15 dB gain. En annen endring jeg glemte å nevne var at med passive-out blir utgangene ikke lenger balanserte, de blir single-ended.

All nivåjustering er som sagt digital, den skjer i DSP softwaren ja. Dette påvirkes ikke. DCX'en funksjoner blir ikke påvirket av en slik mod.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •