DIY Aktivt delefilter - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Hm... begynner gjerne å lukte DCX2496 nå egentlig....... ..., men er fortsatt skeptisk. XLR ut er ikke noe problem for Hypex UCD 400-modulene mine, men foreløpig kjører jeg XLR-RCA adaptere.

Så hva er greieste, letteste og billiigste modifikasjoner til en DCX som skal brukes analogt (analog inn - analog ut)?

tangenAVdesign; Bypasse utgangstrinnet? Hvordan(/link?)

Ronny DD; AD797 ... rellativt billig å handle inn; er det bare (unplug) plug & play?

Er det noe jeg kan gjøre relativt enkelt i ADC trinnet?
    Eventuellt digitale utganger kan jo også kjøres til eksterne DAC'er som er hakket hvassere? ........ hm........
    Jeg fikk litt mere arbeide enn plugg and play siden alt på utgangskortet til DCX er smd, jeg endret konfigurering, forsterkning, impedans det var altså en del pirk. Samt der AD797 står stod det tidligere doble opamp's

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "..., men for all del; dersom MiniDSP er "the shit", så er det bare å prøve å overtale meg..."

Jan Didden audio diy and other human frailties place

Pilgham Audio - DCX passive upg.

Blir sikkert bra til slutt, men blir fort dyrt.... .

Modding av ultradrive var "the shit". 8)

Nå vil jeg tro MiniDSP er "the shit" lett.

Men for for all del vil man "go the hard way". :wink:

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jo det finnes nok, men om det låter bra? Jeg har til gode å se et basselement som klarer å gi en flat frekvensrespons med et generisk filter i hvertfall.
    Jeg skal måle...., så får vi se...

Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Ang DCX: når man tar vekk utgangsbufferen faller nivået med 15 dB fordi bufferen i seg selv har 15 dB gain. En annen endring jeg glemte å nevne var at med passive-out blir utgangene ikke lenger balanserte, de blir single-ended.

All nivåjustering er som sagt digital, den skjer i DSP softwaren ja. Dette påvirkes ikke. DCX'en funksjoner blir ikke påvirket av en slik mod.
    Hm. Da kan jo dette være en fornuftig mod å gjøre uansett. Særlig dyr eller vanskelig så den jo ikke ut til å være.

Foreløpig, blir det nok til at jeg prøver den relativt enkle konstruksjonen som er i dette kitet. ..., men det er nok bare fordi jeg er naiv.

Jeg skal ihvertfall gjøre en test, og poste resultatet slik at dere kan si "hva var det jeg sa", så kan jeg vurdere andre saker etterpå.
    Har også fått tak i waveguider nå som diskantene skal inn i, så det blir uansett en del delefilter mekking i tiden fremover. Så får vi se hva jeg blir fornøyd med.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh det kittet ?
    Ser jo greit ut siden det bruker quad opamp og derved færre komponenter, men opa's til å drive kapasitivt koplete utganger for diskant og...
    Har du tenkt å bruke kun filterdelen eller ?

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronny DD
    Eh det kittet ?
    Ser jo greit ut siden det bruker quad opamp og derved færre komponenter, men opa's til å drive kapasitivt koplete utganger for diskant og...
    Har du tenkt å bruke kun filterdelen eller ?
    Jepps. Kun filterdelen.

Når det kommer til slike ting, lærer jeg nok kun på den vanskelige måten (prøv og angre etterpå).
    ..., men du har mer peiling enn meg på slike ting; Kan du forklare meg hva som er galt med det? ...

Her er litt informasjon jeg fikk fra de som har designet det...;
    XAMP-M2 schematic:

Essentially, what you see is the preamp in the upper left corner (U1A). The output of this drives two active filter circuits. The high-pass filter is on top (U1B), and low-pass on the bottom (U1D). VR2 allows you to adjust the bass level. In addition to these, you'll see the phantom ground generator (U1C). The other 2 op amps (U2A and U2B) are the clip detection circuits. The two circuits on the right of the page are the power amps. Lastly, the power supply filter is on the left (J3, etc.)

To build an active crossover, I would duplicate all of the above, but leave out the clip detectors (you don’t need that for a crossover) and the two power amp stages. Now you just need to add a new output stage that changes the outputs of the preamps to standard line-level. I think you could do this with a resistor divider: put a resistor in series with the op amp output, followed by a resistor to ground. The values you use depend on your supply voltage and the line-level you want on your output. If you use 12V supply and you want 1.737V peak line out, you could start with values like a 4.7K in series, and about a 1K resistor to ground. This will give you a good low impedance output without loading the op amp drivers too much.

You also need to AC couple the outputs by putting a capacitor in series. You can experiment with the value here, but I think something in the range of 1uF to 10uF should do fine.

Use our online filter calculator to determine your filter component values of you high-pass and low pass filters. The reference designators (F1-F5) correspond to the designators (TF1-TF5 and BF1-BF5) on the schematic.
    Noen tanker?

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Hei!

Bare fordi jeg.... err..... liker å lage ting, tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på aktiv deling av frontene mine.
    Har ikke all-verdens erfaring med å regne på monstander og kondensatorer, men kan nå litt.

Vurderte å bruke Behringer DCX2496, men den er visst ganske så ræv når det kommer til lydkvalitet (det går an å modde den, men .... blæh koster mye peng).

Det som ser forlokkende ut, er et prosjekt fra "Elliot Sound Products", hvor man (etter det jeg har lest) kan justere delefrekvens ved å bytte ut noen kondensatorer og motstandere.
    Her kan man også sikkert leke litt etterhvert med ulike opamps og annet snadder, så dette ser jo ikke så ille ut. Noe særlig dyrt er det heller ikke.

Er det noen av dere som har erfaring med dette (evt andre filtere)?
    Det jeg trenger, er et 2-veis med helst 18db/okt.
    Link til LspCAD 6 tutorial. Av Ingemar Johansson, Burde være meget interessant lesing for hardcore Diyére..;-).

http://www.ijdata.com/LspCAD%206%20tutorial.pdf

IJData: Untitled

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •