Sub med 4 stk 8" og volum

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub med 4 stk 8" og volum

Har en 15" sub i verdens største kasse i stua. Ser ikke mye bra ut, og den tar like mye plass som et middels piano. Fikk litt lyst til å bygge meg en litt billig sub med 4 stk 8", der det er element på alle sidene utenom bunn og topp. Da lurer jeg litt på volum, lukket vs åpen og litt sånt forskjellig. Jeg er gira på at det skal buldre mest mulig når vi ser film, og vi hører ikke så veldig mye på musikk. Litt av poenget er at den skal ta så lite plass som mulig.

Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre dette på best mulig måte?

Disse elementene som skal brukes: MGR A-1708 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Jada, veit at de er crappy og billige, men så skal også "prosjektet" være deretter...

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje isobaric, med 4 elementer, hvor 2 og 2 elementer er i fase? Det er jo gunstig mtp størrelse. Da blir det jo en lukket kasse, eller så kan du ha passive elementer da, men hvordan det blir da om du bør ha 2 aktive og 2 passive, vet jeg ikke helt. Mtp parametrene vil det jo bli litt størrelse på kassen dersom du skal ha portet. (4x30-40l) Hvorfor ikke bruke 2 elementer av denne typen og heller bruke litt mer penger på ett litt bedre, og ha 2 passive og ett bra aktivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir dette mer effektiv bruk av elementene enn å feks ha elementer på alle sidnene og ganske enkelt ha en port ned mot golvet? Skal ikke være fryktelig avansert, altså. Mest mulig buldring med minst mulig arbeid.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kom jeg nettopp på at jeg har to slike i hus som jeg ikke bruker: MGR A-1710 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Kanskje jeg kunne gått for isobaric med disse to? Spiller isobaric så mye bedre at det er verdt jobben med å lage en slik kasse kontra en "vanlig" en med to subber i front?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bruker alle elementene og har en vanlig portet kasse vil den bli veldig stor, det er problemet. En isobaric kasse halverer volumet i forhold til en vanlig lukket kasse. Så dersom du skulle laget et isobaric kasse kan du bare simulere en vanlig lukket og halvere volumet. Det er jo bare å snu fasen på halvparten av elementene. Altså koble vanlig på halvparten og motsatt på resterende.

Jeg forstod det slik at plass/waf-vennlig var et ønske? Jeg tipper de elementene her ikke gir så veldig mye i bunn, ettersom de dessverre er crappy. Så dersom du er ute etter mye buldring og output under 30hz må du sikkert til med endel eq. Eller så må du ha en enda større kasse enn det du har fra før av sikkert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •