Bruke surplus bilstereoelementer i et hifi prosjekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke surplus bilstereoelementer i et hifi prosjekt?

Jeg har lekt litt med tanken om å bruke noen bilstereoelementer jeg har liggende i et "hi-fi" prosjekt.

Har 4stk Pioneer TS-G1712i 6.5" koaksiale høyttalere og 2 stk Cerwin Vega Vega! 88 elementer.

Det jeg lurer på er, hvordan et delefilter burde se ut for å få de til å spille sammen best mulig? Verdt og nevne også at de koaksiale er 4 ohm mens sub'ene er 8 ohm.
    Eventuellt bare bruke 2stk koaksialer for å gjøre delefilterbiten lettere.

Følsomheten på koaksial og sub er lik, 90db. Kassen vil bli laget med hvert sitt kammer.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ingen som har en idè? Delefilteret behøver ikke være veldig inviklet da koaksialen har eget filter til diskant. Så tanken var å dele på 200-300Hz. Problemet mitt er egentlig bare hvordan det skal kobles da de har forskjellig impedans.

Edit : Det enkleste er vel kanskje å bruke 2 koaksialer i hver kasse for så og seriekoble de til 8ohm og deretter parallel koble de med sub'en på 8 ohm for en endelig last på 4 ohm?

Det eneste jeg da trenger er en guru til å tegne meg et delefilter som tillater meg å koble dette samt legge inn en brukbar delefrekvens. Sub'en har frekvensrespons på 25-500Hz men tenkte at det var greit å kutte den på rundt 300Hz da koaksialene skal ta mesteparten av mellomtonene (åpen for forslag). Koaksialene har en frekvensgang på 25-20.000Hz og er derfor nødt til å bli delt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •