Bygge høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge høytalere

Jeg er i startfasen av å bygge høytalere og en forsterker. Akkurat nå trenger jeg gode nettbutikker å kjøpe elementer fra. Jeg vil ikke bruke dynabel eller seas. Vil gjerne vite om flere nettbutikker.

Jeg trenger også et sted å bestille kabinett til forsterkeren, tenkte å bestille front og bakpanel fra Front Panel Express.

Noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    madisound.com og partsexpress.com
    Har sett på partsexpress, men finner ikke helt det jeg er ute etter, vanskelig å finne noe jeg tror på. Erfaringer?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil helt sikkert være lettere om du sier hva det er du er ute etter.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke deler er du på jakt etter?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvilke deler er du på jakt etter?
    Jeg vil ha høyttalere som spiller bra, og elementer som spiller kontant og stram bass, kanskje en 8" i bunn for å få den ekstra dypbassen. Har også vurdert om jeg skal bruke slaveelementer men er litt usikker på den.

Seas spiller jo fantastisk, men har lyst til å gå en annen retning. Vurderer å bruke eik og lakkere de for å bygge de, men litt usikker der også. har vurdert et oppsett med to mellomtoner, en diskant og en bånddiskant og 3 6 1/2" basser.

Alt av drivere mottas med tips.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frequence.dk og ljudia.no

Noen spesiell årsak til at du ikke vil bruke Dynabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en scan speak konstruksjon alla Gravesens ekta grande? noe formening om hvor mye du tenker å bruke på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jsandnes
    Jeg vil ha høyttalere som spiller bra, og elementer som spiller kontant og stram bass, kanskje en 8" i bunn for å få den ekstra dypbassen. Har også vurdert om jeg skal bruke slaveelementer men er litt usikker på den.

Seas spiller jo fantastisk, men har lyst til å gå en annen retning. Vurderer å bruke eik og lakkere de for å bygge de, men litt usikker der også. har vurdert et oppsett med to mellomtoner, en diskant og en bånddiskant og 3 6 1/2" basser.

Alt av drivere mottas med tips.
    Både fra partsexpress og madisound burde det være mulig å finne elementer som passer til det du tenker, utvalget der totalt er stort!
    Men jeg tror ikke du vil få noen anbefalinger på bestemte elementer før du kan si noe mer eksakt om konstruksjonen du skal bygge. Valg av elementer vil være helt avhengig av dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    frequence.dk og ljudia.no

Noen spesiell årsak til at du ikke vil bruke Dynabel?
    Ingen spesiell årsak, men jeg har hørt flere av oppsettene og aldri vært helt fornøyd med resultatet. I tillegg vil jeg ha en kombinasjon av bånd og vanlig diskant.

Jeg skal bygge gulvhøyttalere, har tenkt på to diskanter, to mellomtoner og tre basser i hver. 6 1/2" hele veien, om ingen har motforestillinger. Høyden er ikke så nøye, men helst ikke over 160cm.

Har også tenkt på å eventuelt ha en 8" i en av sidene på hver høyttaler bare for å få en ekstra dypbass, alternativt et par slaver bak.

Jeg er ute etter klar og fin lyd, som gjengir et realistisk lydbilde, samtidig som det ikke skal være alt for dyrt. Maks 20.000.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen spesiell årsak, men jeg har hørt flere av oppsettene og aldri vært helt fornøyd med resultatet. I tillegg vil jeg ha en kombinasjon av bånd og vanlig diskant.

Jeg skal bygge gulvhøyttalere, har tenkt på to diskanter, to mellomtoner og tre basser i hver. 6 1/2" hele veien, om ingen har motforestillinger. Høyden er ikke så nøye, men helst ikke over 160cm.

Har også tenkt på å eventuelt ha en 8" i en av sidene på hver høyttaler bare for å få en ekstra dypbass, alternativt et par slaver bak.

Jeg er ute etter klar og fin lyd, som gjengir et realistisk lydbilde, samtidig som det ikke skal være alt for dyrt. Maks 20.000.
    Oi! ... det var ikke et lite prosjekt...... 2 diskanter i hver høyttaler? .... 5 * 6 1/2" i hver og en 3-veis konstruksjon? ...
    ...... det blir nok et krevende prosjekt. Selv synes jeg det var vanskelig nok å få tunet et 2-veis filter.
    Du kan jo fortsatt handle på dynabel? ... selger ikke de AMT -bånddiskanten? ... og så selger de jo mye bra fra vifa/scanspeak/peerless.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kiskogl
    Oi! ... det var ikke et lite prosjekt...... 2 diskanter i hver høyttaler? .... 5 * 6 1/2" i hver og en 3-veis konstruksjon? ...
    ...... det blir nok et krevende prosjekt. Selv synes jeg det var vanskelig nok å få tunet et 2-veis filter.
    Du kan jo fortsatt handle på dynabel? ... selger ikke de AMT -bånddiskanten? ... og så selger de jo mye bra fra vifa/scanspeak/peerless.
    Dynabel har AMT diskanter ja, fra mundorf, men de starter på 3.5k per stk og blir sikkert kostbart når budsjettet var 20k. Kanskje hivi eller fountek kan ha alternativer som kan være brukbare?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løse komponenter : evenstadmusikk.no, Musikkutstyr på nett!
    om PA elementer er av interesse.. en del billigere enn ljudia såvitt jeg kan se.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i startfasen av å bygge høytalere og en forsterker. Akkurat nå trenger jeg gode nettbutikker å kjøpe elementer fra. Jeg vil ikke bruke dynabel eller seas. Vil gjerne vite om flere nettbutikker.

Jeg trenger også et sted å bestille kabinett til forsterkeren, tenkte å bestille front og bakpanel fra Front Panel Express.

Noen tips?
    Hvor i startfasen er du i høytaler byggingen?
    Har du tenkt på delefilter, passivt eller aktivt. Har du masse kunskap siden du velger et så stort prosjekt eller har du tenkt å ta det på strak arm. I så fall kan det hende du får mye å bryne deg på og kansje ender opp med noe heeelt annet enn du hadde tenkt

Forsterker kabinett f.eks her: modushop.biz

Stå på!

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    InConcert Miles er min anbefaling.

ELLER:
    Kjøp et par brukte Klipsch RF-82, og invester i et par av Hypex sine 2-veis plateamper med innebygget digitalt(aktivt) delfilter og lag aktive høyttalere av dem!

Bruk REW for å kartlegge responsen og karaketristikken på bass og diskant, post det på forumet og bruk de anbefalte innstilingene som du får til svar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •