Fersking, men mye bass erfaring bygger sub med studio preamp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fersking, men mye bass erfaring bygger sub med studio preamp

Hei! Jeg ble lei av å lytte på de spinkle paradigmhøytalerne og tenkte jeg skulle gjøre noe med saken!

Spiller nemmelig bassgitar, og har to Aguilar GS410 kasser stående som jeg av og til har brukt til sub gjennom en 300w rørforsterker. Lyden er selvsagt bra med dette oppsettet. I tillegg har jeg en bra preamp. Det er en 100% rørpreamp fra Aguilar-> DB680. Denne er fin i lydbildet og er kjent for en varm lyd.

Saken er at kona synes det er litt kjipt med en to 4x10 kasser stående i stua med en gedigen 300 watts rørforsterker oppå.

Derfor har jeg pløya en del forum og fant ut på talkbass.com at jeg skal gjøre det slik. Fra sub utgangen på forsterker --> aguilar db680 preamp--> ep4000 Behringer--> selvlaget kube med en Eminence 3012LF

Tenkte jeg skal bruke den db680 preampen da den rett og slett er helt fantastisk med fullstendig dobbel parametrisk eq, egen crossover og annet dilldall:

DB 680 - Bass Gear Reviews at TalkBass.com

Subben skal stå i stua og brukes både til musikk og film.

Har modelert et kabinett og lurer egentlig på hva dere eksperter mener om modeleringen, se vedlegg.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Dersom du ser på grafene: Dersom du trykker på "AP" maks acoustic power. Hvordan ser den grafen ut?

Og du kan sikkert lage porten litt mindre dersom bare skal mate den med ca 450w. Du kan med fordel ligge deg rundt 30m/s på vent air. Det vil mest sannsynlig gi deg en bedre lyd. Så tett opp mot limit (36m/s) som mulig.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg prøve å simulere størrelsen og lengda på porten, se ellers vedlegg på "AP Maximum acustic power" Ser den grei ut?

Edit: en port på 55mm og 47,45mm lengde kommer nært 36m/s men vil ikke det gjøre at porten lager litt mer luftlyd? Jeg trodde at m/s må ligge under 20m/s ? Se vedlegg.

Edit 2: bilde 3 = plottet med 100mm porter. bilde 4= plottet med 55mm porter

Edit3: Ampen kan kjøres på ca 1500w bridged, men spørs om dette er nødvendig.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lukas1979
    Da skal jeg prøve å simulere størrelsen og lengda på porten, se ellers vedlegg på "AP Maximum acustic power" Ser den grei ut?

Edit: en port på 55mm og 47,45mm lengde kommer nært 36m/s men vil ikke det gjøre at porten lager litt mer luftlyd? Jeg trodde at m/s må ligge under 20m/s ? Se vedlegg.

Edit 2: bilde 3 = plottet med 100mm porter. bilde 4= plottet med 55mm porter

Edit3: Ampen kan kjøres på ca 1500w bridged, men spørs om dette er nødvendig.
    Hvilken RMS er det på elementet? Jeg pleier å simulere slik at 1-2x RMS er mellom 30 og 36 m/s. Dette har litt med ønskelig trykk inni kassen. Det er ingenting gale med å ha lavere. men under 18m/s kan det låte litt slappere. noe du kanskje ikke vil ha på en subb.

AP bør ligge så høyt som mulig i forhold til den horisontale stripen. Vedlagt ligger bilder av to simuleringer.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bildene. Men burde jeg da simulere RMS x 2 og justere portene slik at luftstrømmen blir så nært 36m/s som mulig?

RMS er vel på 450W

Her er de ulike parametrene på Eminence 3012LF:

Specification
    Nominal Basket Diameter 12", 305mm
    Nominal Impedance* 8 ohms
    Power Rating**
    Watts 450W
    Music Program 900W
    Resonance 37Hz
    Usable Frequency Range 46Hz - 2kHz
    Sensitivity*** 95.5dB
    Magnet Weight 11 oz.
    Gap Height 0.36", 9.27mm
    Voice Coil Diameter 3", 76.2mm
    Thiele & Small Parameters
    Resonant Frequency (fs) 37.02Hz
    DC Resistance (Re) 5.6
    Coil Inductance (Le) 0.98mH
    Mechanical Q (Qms) 6.94
    Electromagnetic Q (Qes) 0.34
    Total Q (Qts) 0.32
    Compliance Equivalent Volume (Vas) 106.65 liters / 3.77 cu.ft.
    Peak Diaphragm Displacement Volume (Vd) 496cc
    Mechanical Compliance of Suspension (Cms) 0.26mm/N
    BL Product (BL) 16.7 T-M
    Diaphragm Mass Inc. Airload (MMs) 72.4 grams
    Efficiency Bandwidth Product (EBP) 109.7
    Maximum Linear Excursion (Xmax) 9.1mm
    Surface Area of Cone (Sd) 545.4 cm2
    Maximum Mechanical Limit (Xlim) 14.5mm

Men det betyr altså at jeg ikke vil høre "luft støy" hvis jeg bruker en 55mm med riktig lengde?

Port Flares - Evaluation of noise

"Ports operating below about 10 m/sec generally have no problems with turbulence and compression. "

Edit: Kikket litt på parameterne på bassbox, trodde du mente watt, men RMS er vel da: 2,384kg/s

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Bare behold den porten du hadde i første post du. 8-) Det er også en del smak og behag. Så lenge du er under 36m/s så er du safe!

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk.

Men hvordan vil lyden høres med den 55mm porten som er tett under 36m/s mot 100mm porten som ligger på rundt 16m/s?

Vil 100mm porten gjøre lyden veldig slapp og treg? SKal jeg satse på 100mm eller noe midt på?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lukas1979
    Ok, takk.

Men hvordan vil lyden høres med den 55mm porten som er tett under 36m/s mot 100mm porten som ligger på rundt 16m/s?

Vil 100mm porten gjøre lyden veldig slapp og treg? SKal jeg satse på 100mm eller noe midt på?

Den rett under 55mm vil nok blåse litt når du trøkker på. Derfor tror jeg den du hadde orginalt vil passe bedre. For når du presser litt mer på, så vil den kanskje ligge mellom 25-30 noe som er bra :P

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •