DIY - stativhøytalere, tanker og idéer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY - stativhøytalere, tanker og idéer?

Skal etter hvert bytte ut mine kjære Dalier, som jeg forøvrig er godt fornøy med, men de blir litt for store (tar estetisk mye plass), og tanken har slått meg å bygge et sett med stativhøytalere selv (som en slags læring / mestringsprosess).

Har kommet opp med en idé til hva jeg ønsker, og trenger tilbakemeldinger på delefilter + hva dere med mer byggeerfaring har å komme med. Tenker å benytte Seas L18 H1224 (SEAS Prestige L18RNX/P (H1224) 7" Aluminum Cone: Madisound Speaker Store) som mid/bass - som i dette opsettet: Zaph|Audio, men ettersom jeg vil kunne plassere høytaler i bokhylle, eventuelt nærme en vegg, vil jeg utforme kassen mer lik dette prosjektet, for å få bassreflex forran i stedet: diy-orientexpress - undefinition

På diskantsiden, har jeg en liten trang til å prøve meg på en ribbon diskant, nemlig Fountek NeoCD 3.0MS (http://www.madisoundspeakerstore.com...gular-silver/). Noe av det jeg sitter igjen og lurer på er delefilteret. Regner med jeg kan benytte LPF delen av delefilteret i dette nevnte prosjektet: Zaph|Audio, men hva må gjøres med diskantopsettet, ettersom dette er en helt annen diskant?

Kom gjerne også med inspill osv. Hele idéen min startet egentlig med at jeg tittet litt på et "kitt" kalt RM6k , som baserer seg på ferdig delefilter, et 6,5" alumembran ellement fra Fountek, og diskanten som jeg er lysten på å prøve ut. Tanken min er egentlig å bygge et oppgradertversjon av denne: http://www.madisound.com/store/manuals/RM6K-v2.pdf med nytt delefilter, og seas mid/bass....

Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får sikkert til svar at du MÅ bruke et såkalt ferdig kit. Klin til og gå på trynet! :-) Moro er det uansett. I min verden og etter det jeg har erfart så er det delefilteret som er det aller vanskeligste å få til. Og finish på kabinettet selvfølgelig. Bygg i MDF. Kjøp deg biltema håndoverfres og les litt her på forumet om bruk av denne. Kjøp deg godt med tvinger og bruk oppskummende lim. ikke bruk skruer eller spiker. Det holder å lime. Last ned Winsid til å beregne kabinett størrelse FØR du kjøper elementer og lek litt med programmet og alternative elementer.
    Selv syns jeg det er best å benytte elementer med så rett frekvensgang som mulig og å benytte 1.ordens filter.(Banner sikkert i kjerka nå). Følsomheten på elementene bør være lik eller tilnærmet lik på Bass/mellomtone og diskant i et 2veis system som du nok helst bør satse på.
    Gøy å bygge og ofte sitter du igjen med lyd som er langt bedre enn svinesund høytalere har. Dessuten lærer man mye av slikt.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støttes, med unntak av polyurethanlim, det er unødvendig til å lime tre mot tre, da er gode gamle casco trelim fullgodt. Lær deg å bruke lim av en finsnekker.

Digital filtrering er BESTBESTBESTBEST.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du begynner å gi deg ut på en lang delefiltertur, les det Troels Gravesen skriver om emnet. Delefilter er vanskelig, og teoretiske verdier, både på elementene og på delefilteret er ikke til mye hjelp. Om jeg skulle gi et råd så ville det være å se på sidene til Troels, zaph audio, eller humble homemade hifi og se om noen av modellene passer til deg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •