Wayne Parhams Four PI speakers.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 70
    Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wayne Parhams Four PI speakers.

Jeg snappet opp ideen om disse høyttalerne i en annen tråd her på forumet, og har mailet litt med Wayne selv. Har fått oversendt tegninger og vært på den lokale byggvarehandelen for å sjekke priser på 22 mm mdf.

Jeg har tenkt å bygge tre stk for fronter og senter av Four PI, men tenkte jeg skulle prøve å skaffe elementene lokalt for å se om prisen kunne bli litt lavere enn om jeg kjøper hele kits fra Wayne. Tre hele kits med oppgraderte elementer kommer på rundt 18000 NOK etter frakt og mva et tatt med.

Jeg lurer på om noen av dere kan hjelpe meg å finne forhandlere av elementene som blir brukt? JBL 2226 for mid/bass og B&C DE250 som compression driver.
    Jeg har googlet selv, men er ikke så bevandret innen DIY elementverdenen.

I følge Wayne så må man bruke de elementene som er å velge i kitet hans.

Link til siden med kitet FOUR PI

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner begge hos Parts-Express.
    Ellers fører vell lydrommet JBL komponenter i Norge, men de er rimelig dyre såvidt jeg vet. Du kan også sjekke ebay, men vær nøye med å undersøke at du får ekte vare. JBL er veldig dyre å reparere så mange bruker uorginale reconings kit og de er ikke alltid like bra.

Personlig hadde jeg valgt AE-TD15m og BMS 4552nd foran JBL og B&C, men det er kun ut fra det jeg har lest og målinger jeg ha sett.
    Jeg forstår også at du får et ferdig delefilter for nettopp JBL og B&C så da er det absolutt det tryggeste valget.

Lykke til, post gjerne bilder!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig noen som slår til på disse.

Tipper AndreWerdenskrieg stikker innom her for inspirasjon snart.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt rettferdig å sammenligne elementene fra AE, og JBL. Disse som nevnes er ikke laget for samme bruksområde. Hvert til sitt bruk.

Til 2-veis ville jeg gått for AE.

Samme med BMS og B&C. BMS'en koster dobbelt så mye.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Endelig noen som slår til på disse.

Tipper AndreWerdenskrieg stikker innom her for inspirasjon snart.
    True that.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt med respons, takk for svar!

Parts Express ser jeg blir like mye eller mer for elementene så det utgår da jeg uansett skal bestille delefilter hos PI speakers.

Har sendt en forespørsel til Lydrommet for pris på JBL elementet.

Jeg kan legge ut bilder etterhvert, jeg får Monter i Molde til å kappe opp platene på mål. De skulle ha 320 kr per plate med 22 mm og 8 kr per minutt for tiden med sagen. Platene var ikke på lager enda, men kommer snart inn.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått svar fra Lydrommet ang pris på JBL elementene. De skal ha 9600 kr før mva og frakt, så da utgår den leverandøren også.

Ser da ut til at det er rimeligst å bestille hele kit fra PI Speakers. Skal sondere litt mer før jeg bestemmer meg

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt! Har og lest en del om disse etter at de ble foreslått. Har du mye erfaring fra selvbygg?

Var ganske artig å lese gjennom tråden under.

AudioRoundTable.com: Pi Speakers => Three 4Pi's in Basic Black for Home Theater Build Thread

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe erfaring fra selvbygg tidligere. Snekrer og slikt på huset og har pusset opp mye, men "finsnekring" har jeg ikke bedrevet tidligere

Har kjøpt fres nå, og skal øve meg endel på avkapp først. Driver å funderer på om jeg skal bruke treplugger eller lignende, men heller mot å bare lime. Har forstått det slik at det holder i massevis. Skal kjøpe tvinger i dag.

Har lest en del på PI Speakers forumet den siste uken, og skal lese mer

Takk for linken!

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Har ikke noe erfaring fra selvbygg tidligere. Snekrer og slikt på huset og har pusset opp mye, men "finsnekring" har jeg ikke bedrevet tidligere

Har kjøpt fres nå, og skal øve meg endel på avkapp først. Driver å funderer på om jeg skal bruke treplugger eller lignende, men heller mot å bare lime. Har forstått det slik at det holder i massevis. Skal kjøpe tvinger i dag.

Har lest en del på PI Speakers forumet den siste uken, og skal lese mer

Takk for linken!
    Bare hyggelig. Gleder meg til å følge framgangen og ikke minst lytteinntrykk når verket er ferdig.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leverte inn bestilling til Monter i går på kapping av platene etter mål. Måtte regne om tegningene som er i tommer og 19mm, til 22 mm mdf.

Det ser ut til at det blir bestilling av hele kit fra PI speakers, med de dyreste elementene. Legger ut totalen her når alt er mottatt og momset. Bruker Jetcarrier da jeg har konto der fra før.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like greit å gå for skikkelige drivere med en gang, så slipper du å lure på å oppgradere senere, samt at annenhåndsverdien på DIY høyttalere som består av kvalitetsting som JBL og B&C er en del høyere enn med lavpris drivere.

Spent på fortsettelsen

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte 3 kit fra PI speakers i går kveld og de er allerede sendt mot New Jersey der Jetcarrier holder til. Jeg valgte sjøfrakt da jeg ikke har fått helt greie på hvor stor og tung forsendelsen er. Jeg rekker avgangen 15.10.11, så da er de hos meg rundt 3 uker etterpå.

Det ble USD 2239,78 for å være helt nøyaktig for de tre kit'ene. Jeg venter fortsatt på oppkapping av mdf hos Monter, det er lav bemanning påstår de så slikt blir ikke prioritert. Sendte mail til noen andre for å høre om de kan kappe nå i stad.

Har investert i en lamellfres til 599 hos Jula, men har ikke fått testet den enda.

Noen som har en formening om hvordan mine Emotiva XPA-1 monoblokker vil fungere på disse høyttalerne? Samt en brokoblet Parasound NC 2125?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iflg de på avsforum trenger man lite effekt for full utnyttelse med mindre du skal spille 120db. De er en ekstremt lett last for forsterker.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    98db sto det på avsforum

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting tar tid.

Fikk mail fra Wayne i natt om at de bare har to jbl på sitt lager, og at han må bestille inn nye. Jeg skrev litt lenger opp at alt var sendt (det sto shipped på ordren min), men det stemte altså ikke.

De bruker en lim på delefilterene som tar en liten uke på å herde, og derfor må de vente til alt er ok før det sendes. Når de nå var ferdige med delefilterene og skulle pakke resten, oppdaget han at de bare hadde to jbl på lager. Han beklaget seg og har opptrådt veldig profesjonelt og gitt info hyppig under hele prosessen fra jeg bestilte. Veldig fornøyd med Wayne.

Uansett; nå blir alt forsinket til de får inn nye jbl på lager. Vil send alt i en sending for å slippe mer frakt og eventuelle gebyrer.

Stay tuned

Edit: Jeg har fortsatt ikke fått kappet opp platene, irriterende at det ikke finnes andre rimelige alternativ heromkring.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare nevne at jeg følger denne tråden med stor iver! Dette er muligens noe for meg. Hvordan har du tenkt å vinkle høyttalerene?

Hva blir forresten bredden på kabinettene?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke kommet så langt at jeg har tenkt på vinklingen. Jeg har lest på forumet at det er ok å ikke vinkle de også, men det optimale er vel å gjøre det.

Bredden på høyttalerene blir 47 cm etter at jeg har lagt til litt pga bruk av 22mm mdf i steden for 19mm som tegningene til Wayne bruker.

Jeg var hos Monter og hentet platene i går. Ca 1200 kr for arbeid og material er vel en grei pris, det gikk med 2 plater. Jeg valgte å ta med meg kappet også slik at jeg har noe å øve meg på med fresen og lamellfresen

Spørsmål: Jeg har kun 106 tommers lerret og ikke så mye plass på sidene så jeg tenker å ha hele frontrekka bak selve lerretet. Noen som har noen motforestillinger? Blir det for tett? 106 tommer er vel va 2,3 meter.

Enda et spørsmål mens jeg er i gang: Noen gode tips til å få frest beine firkanter? Lage seg en ramme og frese inni den?

Bilder av platene under her.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fine med slike høyttalere er at de måler så bra off-axis. Tonalt sett har man svært lik lyd uansett vinkling.
    Det som forandrer seg med vinkling er blandingen av tidlige og sene refleksjoner og balansen i stereobildet for sitteplassene utenfor sweetspot. Med skikkelig tow-in, 45 grader på frontvegg og lytteposisjon et godt stykke bak der aksene krysser får man diger sweet-spot og en veldig "korrekt" impulsrespons, lite tidlige refleksjoner og passelige med sene refleksjoner. I en kino med flere sitteplasser er denne metoden genial.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for synspunkt på vinklingen.

Wayne venter å få inn flere jbl på lager 01.11.11 så da blir de sendt. har da en drøy måned på å bli ferdig med kassene og den falske frontveggen i kjellerstua.

Fikk forøvrig en såkalt Junpad fra Dealextreme denne uken, skriver på den nå. Den er levert med android 2.2 os og fungerer utmerket. Kostet 1250 kr inkl mva og tollgebyr, 7 tommer skjerm og dobbelkjerneprosessor. Har koblet den opp som remote til xbmc og browser filmer med den, virker lovende.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •