Wayne Parhams Four PI speakers. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 70 av 70
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er senteren lukket? Isf, er det noen spesiell grunn til det?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lekkert!

De ble stilige! Bra jobbet.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Er senteren lukket? Isf, er det noen spesiell grunn til det?
    Jeg gikk for denne løsningen fordi det ser bedre ut at hornet er sentrert på senterhøyttaleren. I og med Wayne også har laget en slik versjon for en kunde (AudioRoundTable.com: Pi Speakers => Just Loaded in 4 Pis) uten store avvik, tenkte jeg det var ok.

"The reason we made the middle speaker sealed for the university studio was that, as a center channel, purely for aesthetics, it simply looked better to have the tweeter centered. I think sometimes psychoacoustics are as important to listening impressions as anything else.

We rarely make custom speakers (no need, I feel we have something for every application) but in this case, a slight modification was done for aesthetics. I don't normally do mods because it really requires a design/test cycle to make sure there are no unintended consequences but in this case, I felt there was little potential for side effects. The specific design considerations are described below.

The slight offset of the tweeter in the four π loudspeaker cabinet is not enough to matter, less than 1/4λ and completely inaudible. You can't tell if the speaker is left or right, so it's purely an aesthetic thing what side you put them on. You could use either one as a center and be just fine. But it did seem to me that the middle speaker would look better with the horn centered.

The thing is, you can't physically fit the port on the baffle if the horn is centered. I suppose you could probably put it on the back or use a handful of smaller ports in the corners or something but like I said above, that would require a whole new design/test cycle to find out what the effect of relocating the port would be. In a cabinet this size, standing waves are starting to fall into the Helmholtz frequency region and port position becomes important.

Removing the port entirely is a different matter because the back wave is absorbed. It's a simpler system that limits the chances of unintended consequences. The woofer's electro-mechanical parameters allow it to be put in a sealed cabinet this size without becoming underdamped, so it was a viable solution. I think it is even a slight benefit because it staggers bass tuning between speakers, which helps distribute bass sound (modal) sources better. They're using a sub in this studio, so that brings the count of bass sound sources to four, which should provide a nice smooth sound field in the modal region."

Her bruker de riktignok 4PI'ene i et studio, men jeg tar sjangsen på at det går bra hjemme hos meg også

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Naturlyd
    De ble stilige! Bra jobbet.
    Takk, jeg er veldig fornøyd selv også med hvordan de ble

Håpen jeg blir fornøyd med lyden også nå så er alt bare velstand

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ser virkelig knallbra ut!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tilbake melding

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    De ser virkelig knallbra ut!

utdypende tilbake melding forventes!!! bare så det er klart altså

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekk tråd, med mye bilder. Det liker vi.

Imponert over kvaliteten og finishen på arbeidet. Håper det spiller like bra som de ser ut. Gratulerer.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah i see... Går nok helt fint for din del også vil jeg tro

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med nydelig resultat! Venter i spenning på en anmeldelse av lyden:-D

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Grattis med nydelig resultat! Venter i spenning på en anmeldelse av lyden:-D
    Jeg er veldig, veldig fornøyd med lyden. Sitter nå å hører musikk og slapper av, har ryddet og ferdigstilt kinoen 98% nå. Kun noen lister som gjenstår.

Jeg har tidliger hatt B&W 683, XTZ 99.26 med tilhørende passive subber og nå sist Swans 2.2F. Jeg skal ikke påberope meg å ha så inngående gurukunnskaper angående å kunne analysere lyd, men høyttalerne som nå spiller vil jeg påstå er bedre enn alle de jeg har hatt før.

Hornet spiller med en krisp og nydelig klar diskant og hele høyttaleren virker utrolig komplett. Spilte av noen kjente filmklipp (uten å ha kjørt kalibrering) og dette spiller med attack så det holder. Akustisk lerret i tillegg, og filmopplevelsen hevet seg flere hakk Jeg har i forhold til forrige oppsett også gjort visse akustiske tiltak i selv rommet, og det spiller sikkert også en rolle.

Jeg har vinklet L og R ganske bra innover, og merker at lydbildet sitter bedre i hele sofaen. Jeg hører detaljer i lydbildet som jeg ikke har hørt før, og senterkanalen gleder jeg meg virkelig til å høre mer fra, det lille jeg har fått hørt i kveld er veldig overbevisende. Dybden i bassen virker kanskje en anelse slank, men jeg regner med dette løser seg litt opp etterhvert som de får flere timer på seg.

Jeg er ikke så flink til å ordlegge meg når jeg skal beskrive lyd, men jeg er veldig glad for at jeg bygde disse. Anbefales!

Jeg liker elektronisk musikk og hører på filmmusikken til Tron:Legacy nå, og dette høres virkelig bra ut

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •