Wayne Parhams Four PI speakers. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 70
    Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det går litt treigt men stadig fremover. Har frest ut det meste nå, har to hull på fronten til bassporter igjen , men de tar jeg etter at platen er limt på kassene.

Fresing har jeg aldri gjort før med du store allverden over alle store verdener hvor det støver. Garasjen blir aldri den samme igjen. Kommer til å finne mdf støv i årevis fremover. Hadde vett nok til å bruke maske de to siste gangene, den første gjorde jeg det ikke.

Det som gjenstår nå er å borre hull til islagsmuttere på alle horn og bass/mid, lage hull og feste til terminalene samt kle inn bak hornet med akustikkplater. De driver å pusser opp kontorene på jobb så jeg fikk med meg takplater som jeg kan bruke. Montering av delefilteret skal gå rimelig kjapt.
    Jeg må også gå over med el-høvel for å jevne flere av sidene på alle kassene da det var 2mm avvik på flere av platene som var kappet hos Monter i Molde.

Begynner å se enden nå, skal male de matt sort.

Liming av avstiver i senterhøyttaleren (uten bassport)

Takplater fra jobb til bruk bak diskanthorn.

Limer på litt ekstra feste til islagsmuttere.

Holder jo på med kinoen innimellom også. Hengt opp akustikkpanel (Rocofon) i taket med ledlys i. Henger opp platen (240 x 120 cm) med patentbånd poppet fast i chassiet på baksiden av spothusene. Ser ut som platen henger i luften. Litt stilig.

Bilde av patentbåndopphenget.

Forsendelse fra Dynabel. Tetningslister og sorte umbrakoskruer med tilhørende islagsmuttere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gleder jeg meg virkelig til å se ferdig God jobb med fresingen også!
    Skal du bakmontere elementene?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dette gleder jeg meg virkelig til å se ferdig God jobb med fresingen også!
    Skal du bakmontere elementene?
    Bakmontere? Elementene på innsiden mener du? Hva er i så fall fordelen med det?

Jeg har frest ut slik at de skal flushe med frontplaten.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Limsølet dere ser på utsiden av kassene og i skjøter fjernes greit med forsiktig bruk av et skarpt tappjern.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Bakmontere? Elementene på innsiden mener du? Hva er i så fall fordelen med det?

Jeg har frest ut slik at de skal flushe med frontplaten.
    Jepp, på innsiden. Absolutt ingen fordeler lydmessig, kun estetisk kult å se på! Ser jo at du skal ha de bak akustisk lerret, og da spiller det jo ingen trille

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jepp, på innsiden. Absolutt ingen fordeler lydmessig, kun estetisk kult å se på! Ser jo at du skal ha de bak akustisk lerret, og da spiller det jo ingen trille
    På Econowave-ene jeg planlegger å bygge, skal bassen monteres fra baksiden og hornet fra fremsiden. Dette for at akustisk nullpunkt for bass og HF-driver skal bli så likt som mulig Techtalk Speaker Building, Audio, Video, and Electronics Customer Discussion Forum From Parts-Express.com - View Single Post - Flex Your PCD Mettle:.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @tols1 Streber!!

Om det ikke blir postet så mye penol, så følger vi med. Ser veldig bra ut.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    På Econowave-ene jeg planlegger å bygge, skal bassen monteres fra baksiden og hornet fra fremsiden. Dette for at akustisk nullpunkt for bass og HF-driver skal bli så likt som mulig.
    Det går vel an å fore ut baffelen der hornet sitter og få samme effekt? Muligens ikke like stilig riktignok...

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm dette tror jeg faktisk jeg vil gjøre når jeg skal bygge meg subber. Litt mindre fresing og dermed mindre arbeid på den måten. JBL elementene har også en "ubehandlet" metalring som jeg må "sote" i og med at elementene ligger på utsiden av frontplaten.

Må minimere risikoen for gjenskinn bak lerretet

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    @tols1 Streber!!
    Kun det beste vettu' (Veeel, kanskje nest beste, i beste fall... :-? )

@RuneW: Det er selvsagt en mulighet, og kanskje like enkelt tross alt. Godt tips

Ellers ser dette prosjektet veldig fint ut Penol. Vi følger med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Econowave-ene jeg planlegger å bygge, skal bassen monteres fra baksiden og hornet fra fremsiden. Dette for at akustisk nullpunkt for bass og HF-driver skal bli så likt som mulig Techtalk Speaker Building, Audio, Video, and Electronics Customer Discussion Forum From Parts-Express.com - View Single Post - Flex Your PCD Mettle:.
    Med tanke på time alignement, så er dette et poeng. Hvis det skiller mye på avstand kan dette være en smart måte å gjøre det på.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @RuneW: Det er selvsagt en mulighet, og kanskje like enkelt tross alt. Godt tips
    Kanskje til og med enklere - i alle fall om du har planer om å kunne ta ut bass-elementet igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke man skal henge seg for mye opp i denne problematikken. Det er en del meninger rundt om dette, spesielt hos hornfolket, hvor problemet kanskje er størst.
    Hvis man titter rundt på en del forskjellige høytalere, er det mange som "lider" under av å ikke være 100% time-aligned på elementene, men som likevel låter som en høytaler.
    Det er blitt poulært å prate om dette, etter at aktiv deling er kommet mer på banen, og det er mulig å forandre filter, time, phase osv. "on the fly". Likevel tror jeg flere av oss skal få problemer med å høre forskjell...det er mye i denne bransjen som fort kan være et ønske om esoteriske forskjeller...

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde meg en liten økt nå, borret hull til feste for hornet. Har også de siste dagene frest ut og limt en forsterkning bak bass/mid. Litt fordi det ser litt tynt ut etter fresingen (7 mm), og mest pga at skruene jeg fikk fra Dynabel ikke hadde gjenger helt ned. Det stod forsåvidt på nettsiden deres, men jeg bomma litt.

Baksiden av frontplaten slik den ser ut med forsterkninger bak horn og bass/mid.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en økt i dag også. Fikk jevnet alle sidene på kassene sånn ok
    (de som hadde avvik i kappingen). Satser på at limet fyller igjen det som eventuelt står igjen av ujevnheter. "Superfresen" fra Biltema streiket når jeg skulle frese bort noe av forsterkingen bak bassene for å få plass til avstiveren i kassene. Har kanskje brukt fresen effektivt i 4 timer.

Ellers så er faktisk senterhøyttaleren nesten ferdig. Ordnet hull til terminalene, monterte sammen driver og horn, skrudde fast delefilter og koblet på kabler. Hadde også i akustikkplater bak driveren til hornet.
    Må bare få tak i ny fres og frese litt som nevnt ovenfor på baksiden av frontplaten så kan jeg lime den på etter å ha borret hull for bass/mid.
    Går greit å borre hull til islagsmutterene, har borret gjennom det som skal festes feks hullene på hornet. Må vel ha en annen fremgangsmåte for bassene slik at jeg ikke driter meg ut å kjører borret gjennom membranen.

Det skal en dobbel plate i bakkant også.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wayne Parham har tatt høyde for dette og kompensert for det i delefilteret på bla. 4Pi. Det er mulig å kompensere for noe faseforskyvning med passive komponenter. Mannen er en guru på å simulere og å designe delefiltere som både måler og låter bra. 4Pi designet kan kanskje se noe old-school ut men i dette tilfellet er det en bra ting. Wayne Parham har full kontroll på spredningen både on- og off-axis på dette designet. Jeg endte opp med å kjøpe et sett delefiltere selv for en måneds tid siden.

Les gjerne noen av hans legendariske whitepapere. Mye å lære her, også for oss som deler aktivt (Er technotes bedre norsk? :-) )

http://www.pispeakers.com/Pi_Speakers_Info.pdf

http://www.pispeakers.com/Speaker_Crossover.pdf

@Penol: Veldig bra jobba! Gøy å se bildene. Du griser jo like mye som meg med limet.. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, synes nok det var pussig at dette ikke var tatt hånd om, ja.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten tanke, angående timealignment. Lydens hasighet er ca.344m/sek. dvs. hvis jeg har regnet riktig, så vil det i tid ta 0,00000727 sek, for lyd og bevege seg 2,5cm. Vil tro att dette er av forsvinnende liten betydning... ;-)

Vedlegg 88062

Men rett skal være rett, og bakmontere LF vill forbedre det akustiske nullpunkt. Og "loben" vil senkes litt.

(Skal selv bakmontere LF i mitt Econo SR "prosjekt"... :wink

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nærmer seg ferdigstillelse nå. Har grunnet frontplaten to strøk og malt to strøk matt svart. Skal male et strøk svart til i kveld så er malingen unnagjort. Har endret litt på finishen i forhold til tidligere tanker. Skal bare male fronten, mens sidene skal få limt på svart molton som jeg har liggende.

Etter det gjenstår bare å montere delefilter i de to siste og skru i elementene. Receiveren min har selvfølgelig begynt å fjuske akkurat nå så den sendte jeg inn til reklamasjon til Yamaha i dag. Har en Emotiva stereo pre og effektforsterkere, så jeg skal nok få liv i dem i helgen. Jeg vil bare gjøre meg helt ferdig med høyttalerene, jeg vet hvordan det blir hvis jeg utsetter det og begynner å spille på de

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er de ferdige!

Noe maling som tørker enda, så jeg har ikke fått spilt på de. Jeg malte alle sidene alikevel. Har kranglet med noen islagsmuttere som ramlet ut, men har nå fått i alle elementene.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •