Wayne Parhams Four PI speakers. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 70
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Jeg var hos Monter og hentet platene i går. Ca 1200 kr for arbeid og material er vel en grei pris, det gikk med 2 plater.
    Det høres utrolig deilig ut å slippe selve kappingen. 1200,- er ingenting!

Kan du si noe om hvor nøyaktig det ble gjort?

Off-topic: Er det noen her på forumet som vet om slik custom-kapping gjøres hos noen av bygevarehusene i Sarpsborg-området?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kontrollmålte nå, og det ser ok ut. Det har blitt en og av og til to millimeter for langt på noen av sidene. Der det skal være 68 cm har det blitt 68,2 og der det skal være 32,5 har det blitt 32,6. Så lenge alle bitene har samme avviket er det greit synes jeg.

Jeg sa ht'ene blir 47 cm brede, det er feil de blir 47,5 ser jeg på målene jeg har gitt Monter.

Jeg forhørte meg litt rundt lokalt om noen kunne kappe opp til meg, og kom i kontakt med en bedrift som heter Astero som har en CNC fres. De skulle ha utrolige 3300 kr + mva for å kappe opp platene og frese ut til elementer og porter. Da kom prisen på platene (ca 800 kr per plate) i tillegg. De skulle også ha 1500 kr + mva hvis de skulle bruke sag. Monter fakturerte en time til kr 480 for å kappe opp. Ble nøyaktig 1203,36 kr for jobben og to plater 22mm mdf.

Her er kappelista jeg leverte til Monter:

* 6 stk 68 x 47,5 (front + bak)
    * 6 stk 68 x 32,5 (sider)
    * 9 stk 43,1 x 32,5 (topp + bunn + avstiver)
    * 6 stk 25,4 x 15,2 (sider på port)
    * 6 stk 25,4 x 13,3 (topp/bunn på port)

Jeg satte sammen (med to klemmer) alle fire sidene for å få et inntrykk av hvor store de blir:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kontrollmålte nå, og det ser ok ut. Det har blitt en og av og til to millimeter for langt på noen av sidene. Der det skal være 68 cm har det blitt 68,2 og der det skal være 32,5 har det blitt 32,6. Så lenge alle bitene har samme avviket er det greit synes jeg.
    2 mm avvik er muligens bra nok... Litt for mye avvik for min smak, men så godt å slippe støv og dritt... Og så mye lettere å frakte oppkappet MDF vs hele plater...

Jeg sa ht'ene blir 47 cm brede, det er feil de blir 47,5 ser jeg på målene jeg har gitt Monter.
    Ja, 47 cm er vel originalmålet (med 19 mm MDF).

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå begynt med limingen av kassene. Jeg har ikke noe erfaring fra tidligere med lammellfres, men jeg synes den billige (599,-) jeg kjøpte hos Jula duger i massevis.

Jeg sa tidligere i tråden at det var ok med opptil 2 mm avvik i kappingen, men det trekker jeg tilbake Jeg er nå enig med Runew Må frem med el-høvelen eller pussemaskinen for å jevne noen av sidene før jeg limer på frontplaten til slutt.

Det går veldig greit å bruke lamellfresen for å holde platene på plass. Limet er veldig sterkt (ekspanderende trelim). Det eneste som er litt irriterende er at platene har lett for å dra seg ut av 90 graders vinkel når jeg strammer klemmene.

Skal prøve å få til en økt i kveld også, merker det går raskt når man bruker noen timer. Bare antall tvinger som begrenser, tror jeg må kjøpe noen flere 60cm på Biltema. De fungerer godt.

Jeg har mailet med Wayne angående vinkling av høyttalerene, og det blir nok til at jeg skal gjøre det. Jeg må da lage meg nytt og bredere lerret for å få mer bredde, men jeg skulle lage meg ny falsk frontvegg likevel så da blir det ikke så mye mer arbeid. Skal kjøpe 3 x 2 meter duk fra Avshop og lage rammen selv.

Noen bilder:

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe fremgang?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har limt alle sidene og bakplaten på en kasse og har saget til en avstivning.

Jeg har vært opptatt på andre hold, men har kommunisert endel med Wayne. JBL elementet kom ikke inn til han som forventet 01.11.11, så da har jeg sagt han bare skal sende det han har. Han får ettersende det ene elementet når han får det. Pakkene er nå underveis, to pakker på 38 lbs hver. Da mangler altså en bass/mid.

Nå og en liten uke fremover står oppussing av et soverom for tur, så da blir det dessverre liten tid til høyttalere. Etter det er ferdig håper jeg å kunne intensivere byggingen. Skal også bygge falsk frontvegg som skal kles med molton, og lage rammelerret (med acoustic duk fra Dreamscreen) som blir rundt 3 meter + i bredde. Har akkustikkplater fra Rockofon (?) som skal dempe bak frontvegg.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting tar alltid litt lengre tid enn planlagt.

Fikk første forsendelse fra PI Speakers 20.12.11. Nå mangler jeg bare en bass/mid for å ha tre komplette kits.

Høyttalerbyggingen har desverre stått på stedet hvil siden forrige innlegg, men håper å få gjort noe i romjulen. Skal levere lerretet til en sydame oppi gata her for å få sydd lommer på alle sidene (viktig at de blir helt rette). Lerretstørrelsen blir 285 x 160, jeg har laget ferdig rammen og den falske frontveggen, det gjenstår imidlertid å kle den med molton. Har også fått hengt opp en moltongardin til, slik at det nå er molton fra gulv til tak på begge langsidene.

Noen bilder er alltid bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan låter det?

Hei!

Fant tråden din når jeg googlet for å se om noen andre i Norge puslet med Parham konstruksjoner. Fine bilder og inspirerende lesning! Det er akkurat slike tråder som motiverer andre til å kaste seg ut i høyttalerbygging for første gang.

Har selv bestillt delefilteret til 4pi da jeg hadde de andre delene liggende (2226 & DE-250/H290) og regnet med at delene hadde større annenhåndsverdi som et komplett kit. Men det skal blir morsomt å bygge og høre en gjennomprøvd konstruksjon med passiv deling. Har selv bare erfaring med aktiv deling når det kommer til høyeffektive elementer og horn, med unntak av profesjonelle, passive løsninger fra JBL, Turbosound m.fl.

Har du fått skrudd sammen de to som du har alle delene til og hørt på lyden? Hva har du valgt som dempemateriale?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt du stikker innom

Har enda ikke fått montert sammen noen komplette kasser.
    Har fått limt sammen alle tre kassene (uten frontplaten) nå så har kommet litt lenger. Har også limt portene på høyre og venstre front, senter ht tror jeg ikke jeg skal ha port på. Portene blir ytterst på hver av frontene.

Jeg har også tegnet opp der jeg skal frese på frontplatene, håper å få begynt på fresingen i helgen. Jeg mangler imidlertid et såkalt kopifresestål, et slikt med kulelager i enden med stål som har same diameter som kulelageret. Har bestilt et, kommer om en uke eller så. Det skal brukes til å frese portene etter at frontplatene er limt på.

Dempemateriale har jeg fundert litt på, men ikke helt bestemt meg. Jeg har liggende noe Rocofon 5 cm likt det jeg har brukt bak lerretet, det skal jeg i så fall halvere tykkelsen på hvis det skal brukes. Det er greit å få limt opp på innsiden i og med at det erflatt og litt hardt på den hvite siden. Jeg har også noe Rockwool isolasjon, men hvordan får jeg det til å stå oppreist og bli værende der jeg plasserer det? Det skal blant annet ligge oppå avstiveren, men jeg ser for meg at det vil blafre ganske greit inni der når det spilles litt høyt. Noen som har løsningen?

Jeg har droppet å bruke lammellkjeks på de to siste kassene, det ble for kaldt å holde på ute (det støver jo å frese). Jeg har i steden brukt trykkluftpistol og tynne dykkertstifter. De har så små hoder og de forsvinner litt ned i mdf'en så de vil ikke synes så godt, og jeg kan spakle litt over hodene før jeg maler ht'ene sorte. De holder også godt på platene så de ikke forskyver seg når tvingene strammes til.

Her kan dere kanskje se to små hoder på stiftene.

Demonstrasjon av hvor langt 50mm stifter går ned i neste plate.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin fremgang I stedet for kjeks kan man bruke treplugger. I treplugge-kit følger det med små metallpigger som man setter inn i det ene hullet og presser mot den motstående platen slik at man får et nøyaktig punkt å bore hullet i. Fungerer veldig bra blir pinlig nøyaktig når man er litt nøye.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er....har du nok tvinger..?

Kjempebra jobba, og et spennende prosjekt. Ang lamellfres og kjeks.... Jeg kjøpte meg Lamello-fres til 5400,- for 1 år siden. Ble brukt på Miles, og den første av pd.186-subbene. Etter det limte jeg bare. ops: Spørs om den ikke ligger på finn.no en av dagene.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Spørsmålet er....har du nok tvinger..?
    Ja nå har jeg det

Du som er en habil bygger: hvordan fester du dempingen inni kassene? Eks rockwool?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Habil bygger var nok å ta i.

Det jeg gjorde på Miles var å skjære til slik at det ble litt trangt å presse på plass. Før jeg faktisk pressa dette på plass la jeg noen feite klyser med noe no-name lim/fug her og der. Ikke noe hokus pokus altså. Nå brukte jeg akustikkplater jeg hadde liggende, og disse er litt lettere å presse på plass slik at de sitter, i forhold til "vanlig" Rockwool.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lettere med akustikkplater ja. Hvor tykke var platene du brukte? Det er vel for mye med 5 cm, eller reduserer ikke slike plater kassevolumet?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var 50mm ja. Demping har motsatt effekt. Elementene ser et større volum med demping enn uten. Riktignok ikke mye, men du trenger hvertfall ikke bygge større kasse.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik å forstå ja, ok da blir det 5 cm akustikkplater fra Rocofon (?). Tror det var det det heter. Lettere å feste de enn Rockwool isolasjon.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle til å lime avstivere i går og la merke til at deler av avstiveren (skravert område nede til venstre på bildet under) vil "blokkere" litt bassporten?

Kan noen si noe om dette har noe å si, og om jeg må sage bort det skraverte området?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har omsider fått tak i det siste mid/bass elementet. Måtte bite i det sure eplet å bestille fra Lydrommet.no, NOK 4.195 ferdig levert i posten. Wayne sitt ble flyttet og flyttet på leveringsdatoen, og nå sist til en gang i mars. Han sa han aldri har opplevd maken, og beklaget seg veldig.

Uansett så har jeg nå vertfall 3 komplette kit.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig artig å følge prosessen din, har sansen for Four Pi-konstruksjonen!

Angående avstiver/port tror jeg ikke du skal bekymre deg. Det er mest snakk om trykk, så luften nærmest porten blir det som forsvinner ut (og inn). Det skal ikke "strømme" luft fra baksiden av elementet og ut porten. Det er sikkert en teoretisk forskjell, men en hørbar forskjell tviler jeg i høyeste grad på at eksisterer.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da blir avstiverene som vist på bildet.

Har frest ut alle frontplatene nå, de to siste i kveld. Fy fa#n hvor det støver, garasjen ser veldig fin ut nå :|

Går bra å frese med biltema fresen. Skal få tatt noen bilder i morgen når alt støvet har lagt seg. Begynner å skimte det ferdige produktet :-D

Har levert lerretet til sydamen også, så må prioritere å gjøre ferdig rammen snart. Hengte opp akkustikkplate (240x120) i taket i helgen med spotter i, ble bra.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •