Bygge PA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Bygge PA

  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Bygge PA

    Har planer om å bygge et PA-anlegg som skal brukes i russetiden. Da tenker vi mest lyd for pengene, og lydkvaliteten trenger ikke å være super. Har sett på tegninger av kasser nå og googlet i et par timer, og har kommet frem til at hvis vi (for det meste jeg) velger å bygge anlegg, så er 2 18"-hornsubber (1850/186-kasse fra speakerplans) og et par topper det som gir mest lyd for pengene. Siden jeg aldri har bygget noe anlegg før lurer jeg på en del småting, og jeg regner med det er en del folk her som har peiling på dette.

    1. Vil det funke med bil-forsterker, eller burde vi investere i en PA-forsterker? Igjen, lydkvaliteten er ikke førsteprioritet, så hvis ikke forsterkeren klipper og klarer å drive subbene er vi fornøyd (til en viss grad). Trenger vel noe som kan levere rundt 2kW RMS, evt. ha en forsterker til subber og en annen til topper.

    2. Hva er forskjellen på 186- og 1850-horn? Ser det er større plass til elementet i 186, men hva har det å si for lyden? Hvilken kasse er best til et av disse elementene: Eminence Sigma Pro 18 og P.Auduo HP-18W (og hvilket element burde jeg gå for?) Eminence-elementet tåler opptil 800w RMS, så det er vel verdt de 500kr ekstra det koster? Vil helst ikke brenne opp spolen med en gang.

    3. Hvilket materiale burde jeg gå for? 18mm MDF, eller 18mm kryssfinér? Og hvor mye vil det koste å få kappet det til? Jeg regner med det blir billigere å få noen til å kappe det til for oss enn å gå til innkjøp av verktøy selv. Har lagt inn i CutList, og regnet grovt at vi trenger ca. 3 stk. 1220mm x 2440mm-plater (kommer an på om vi får tak i avkapp som kan brukes) til de to subbene. Med topper blir det fire plater. (Edit: Liste over deler til 186-horn)

    4. Vil to slike topper klare å holde tritt med 1-2 18" hornsubber? Eller vil vi få bedre utbytte av 15"-horn?

    5. Har det mye å si hva slags elementer vi bruker, så lenge elementene er riktig størrelse?

    Vi er ikke helt sikre på hvor stort budsjettet blir, men det blir vel ca. det et slikt oppsett vil koste med enten en eller to subber (hvis bilforsterkere er brukbart, så har vi mest sannsynlig billige forsterkere) og aggregat er heller ikke noe problem. På forhånd tusen takk til alle som er litt bedre på dette en meg. Kort oppsummert: Vi er ute etter så mye lydtrykk som mulig, kvaliteten har ikke allverdens å si mtp. at snittspromillen til de som kommer til å høre på vil være høy.

  2. #2
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan anbefale T.AMP som forsterker, billig og mye for pengene. Har selv tre stykker til mitt stue PA anlegg, og jeg er veldig fornøyd. Minuset er at de ikke har innebygget delefilter, men dette får du kjøpt for 800,-. Trenger du en forsterker med 2400kW totalt så er T.AMP TA2400 et godt valg, er billigst her: THE T.AMP TA2400 MK-X - Thomann UK Cyberstore kan anbefale dette delefilteret som jeg har selv: BEHRINGER CX2310 SUPERX PRO - Thomann UK Cyberstore

  3. #3
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av drittunge
    Har planer om å bygge et PA-anlegg som skal brukes i russetiden. Da tenker vi mest lyd for pengene, og lydkvaliteten trenger ikke å være super. Har sett på tegninger av kasser nå og googlet i et par timer, og har kommet frem til at hvis vi (for det meste jeg) velger å bygge anlegg, så er 2 18"-hornsubber (1850/186-kasse fra speakerplans) og et par topper det som gir mest lyd for pengene. Siden jeg aldri har bygget noe anlegg før lurer jeg på en del småting, og jeg regner med det er en del folk her som har peiling på dette.

    1. Vil det funke med bil-forsterker, eller burde vi investere i en PA-forsterker? Igjen, lydkvaliteten er ikke førsteprioritet, så hvis ikke forsterkeren klipper og klarer å drive subbene er vi fornøyd (til en viss grad). Trenger vel noe som kan levere rundt 2kW RMS, evt. ha en forsterker til subber og en annen til topper.

    2. Hva er forskjellen på 186- og 1850-horn? Ser det er større plass til elementet i 186, men hva har det å si for lyden? Hvilken kasse er best til et av disse elementene: Eminence Sigma Pro 18 og P.Auduo HP-18W (og hvilket element burde jeg gå for?) Eminence-elementet tåler opptil 800w RMS, så det er vel verdt de 500kr ekstra det koster? Vil helst ikke brenne opp spolen med en gang.

    3. Hvilket materiale burde jeg gå for? 18mm MDF, eller 18mm kryssfinér? Og hvor mye vil det koste å få kappet det til? Jeg regner med det blir billigere å få noen til å kappe det til for oss enn å gå til innkjøp av verktøy selv. Har lagt inn i CutList, og regnet grovt at vi trenger ca. 3 stk. 1220mm x 2440mm-plater (kommer an på om vi får tak i avkapp som kan brukes) til de to subbene. Med topper blir det fire plater. (Edit: Liste over deler til 186-horn)

    4. Vil to slike topper klare å holde tritt med 1-2 18" hornsubber? Eller vil vi få bedre utbytte av 15"-horn?

    5. Har det mye å si hva slags elementer vi bruker, så lenge elementene er riktig størrelse?

    Vi er ikke helt sikre på hvor stort budsjettet blir, men det blir vel ca. det et slikt oppsett vil koste med enten en eller to subber (hvis bilforsterkere er brukbart, så har vi mest sannsynlig billige forsterkere) og aggregat er heller ikke noe problem. På forhånd tusen takk til alle som er litt bedre på dette en meg. Kort oppsummert: Vi er ute etter så mye lydtrykk som mulig, kvaliteten har ikke allverdens å si mtp. at snittspromillen til de som kommer til å høre på vil være høy.
    1. dropp bilforsterker. PA forsterker blir beste valget her.
    2. ostemannen innpå her kan nok svare godt på dette.
    3. skal det brukes inne eller ute? BTW 18mm MDF finns ikke. da blir det19mm.
    om det skal brukes ute så er nok kryssfiner det beste.

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeppfi: Tusen takk, det var egentlig noe sånt jeg var ute etter i utgangspunktet.

    Audiosan:
    1. Det var egentlig det jeg regnet med, like greit å legge litt mer i noe som holder
    3. Mente selvfølgelig 19mm ja. Så lenge det ikke har noe å si for lyden går vi nok for det billigste. Det skal stort sett spille ut fra bagasjerommet på en bil, så det blir innendørs.

  5. #5
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    okei. da holder det med MDF. når det gjelder horn og ellementer, så vet jeg at dynabel PA1880 har blitt brukt med hell i 186horn.

  6. #6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har skjønt det sånn at jo høyere BL, jo bedre (flytter mer luft). Hvis jeg går for 186-hornet, så er jo PD186 elementet kassen er laget for, så da kan jeg kanskje gå for det (de har det på thomann). Hvis ikke ser PA1880 ut som et bra alternativ også.

  7. #7
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av drittunge
    Jeg har skjønt det sånn at jo høyere BL, jo bedre (flytter mer luft). Hvis jeg går for 186-hornet, så er jo PD186 elementet kassen er laget for, så da kan jeg kanskje gå for det (de har det på thomann). Hvis ikke ser PA1880 ut som et bra alternativ også.
    ja det er korrekt at 186hornet er bygget for PD186. men det er mange ellementer som er kompetable

  8. #8
    Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Sitat Opprinnelig postet av jeppfi
    Kan anbefale T.AMP som forsterker, billig og mye for pengene. Har selv tre stykker til mitt stue PA anlegg, og jeg er veldig fornøyd.
    :twisted:

  9. #9
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Koselig at folk får opp øynene for Speakerplans.com. Nydelig side med enormt mye bra folk og planer. Tommel for det. 8)

    1) Dersom dere skal ha PA kasser, så MÅ dere ha PA forsterkere, og omvendt. Bilstereo til bilstereo, og Pa til PA. Ikke bland.

    2) 1850 og 186 hornet er ganske like som du ser på tegningene. Små forskjeller. Navnet på hornet er pga elementet som det er laget for. 1850hornet er laget for elementer med ekstrem BL (motor). Det går ikke ann å bare putte hvilket som helst element i et horn. Dersom elementet ikke har sterk nok motor så vil det miste kontroll og spolen ødelegges. Letteste måte å finne ut hvilke elementer som går er ved å regne ut EBP: EBP = FS / BL. EBP må være over 130 for å passe i 1850 hornet. Dette er for at hornet ikke skal rive i stykker elementet når du spiller det. Dersom du har elementer som har litt mindre EBP 110+ mener jeg. så passer de i 186 hornet. Det står på planene hvilke EBP som må til for at det skal være greit å putte inn i hornet. Kan hende jeg husker feil med tallene 130 og 110. Dette er tommelfingerregler og gjør det lett å finne ut hvilke elementer som passer og ikke. Se under for noe jeg har hentet fra Speakerplans FAQ.

    I denne posten i tråden: "hornsubb" (Startet av Ruben96) i DIY kategorien, har jeg listet opp noen elementer som passer bra til horn. 18"
    http://avforum.no/forum/1725303-post2.html

    BL: Driver motor strength.

    The higher the value the stronger the motor. Given in tesla meters. Drivers with high BL values of around 30 or more have the ability to control their cones very accurately. These drivers will almost certainly have very large magnets and will weigh a lot. Note also that drivers with high BL values will normally have a low Qts value. Drivers with a low BL value of 20 or less will be less able to control their cones. These drivers will not feel as tight as those with higher BL’s. They will also normally have higher Qts values of over 0.28 and while at home in ported or bandpass cabinets I call these drivers mud motors because of there slow and heavy sound with a less than perfect transient response.
    3) Bruk kryssfiner. ALLE planene på speakerplans er laget for 18mm bjørkekryssfiner. Alternativt kan du bruke furu. Dette kommer an på hvor mye dere ønsker å bruke. Prisforskjellen på furu og MDF er ikke al verden. Tipset er å høre med noen dere kjenner som er tømrer. Da de ofte har 20-40% rabatt på byggevarer. Vekten er også vidt forskjellig på mdf vs kryssfiner. MDF veier ca 42kg per plate, mens kryssfiner bare veier 30kg per plate. Mdf tåler også mindre. russen er ikke kjent for å behandle ting fint, hverken høyttalere eller egen hørsel. Og når dere skal begynne å flytte på disse så vil dere kanskje ha MDF plater som slår seg når det står ute, eller får vann på seg. Viktig med skikkelig maling som gjør det vanntett og hindrer vann å slippe inn. Slike subber har også en tendens til å bli brukt på fester og sammenkomster, så jeg tviler på dere bare kommer til å bruke de inni bilen. Men det er opp til dere hva dere ønsker og vil. Jeg ville bare si min mening og mine erfaringer. Jeg er ikke noe anti-mdf, men til PA sammenheng ser jeg ikke poenget med MDF. Transport, utendørsbruk ( dere vet aldri hva dere kommer til å bruke høyttalere til ) og holdbarhet taler for å bruke kryssfiner.

    Med mindre du har en skikkelig lur måte å lage cutlisten på så bruker du 4 plater på 2 hornsubber. Jeg brukte 7,5 på 4 stk.

    4) Speakerplans.com. Ville heller valgt denne. X15 er mer bruk som standalone PA . Mens X12 er mer kun top, hvor du trenger sub i tilegg. Men en singel 12" versjon av x12 tror jeg hadde vært akkurat passe. PD123ER eller PD12" neo (finnes kun 1 PD modell som er neo) ville også passet bra for lav vekt.

    Men de toppene vil ikke ha så store problemer å brukes med 2 hornsubber. Godt mulig du klarer deg med 1 topp også. kommer ann på hvor følsom mellomtonen som brukes er. Vet beyma har noen mellomtoner som har følsomhet på rundt 103db

    5) Se svar #2
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

    Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

  10. #10
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Der var Osten ja og som ventet et veldig godt svar
    EDIT: du er herved kjent som Ostehornet

  11. #11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fant en link her når jeg sjekket ut muligheter for å bygge hornsubber (tror kanskje det var du som hadde postet linken), og fant ut at det så egentlig ganske greit ut å bygge. Siden det har såpass mye å si hvilke elementer som skal i hvilke kasser, så tror jeg at jeg safer og går for PD186-element i 186-horn, eventuelt et av de elementene du anbefalte i den andre tråden, så kan det tilpasses litt til budsjettet når det er klart også.

    Da er det hvertfall uaktuelt å bruke noe annet enn kryssfiner, er ganske sikker på at vi får skaffet billig også. Hørsel er noe hvertfall jeg tenker på, for det blir ikke populært å være de som ødela hørselen til alle sammen + sin egen. Når det gjelder å gjøre dem solide kan det vel også være lurt å sette på hjørnebeslag. Når det gjelder maling, så tenker jeg at båtmaling burde være greit å bruke. Den er hvertfall veldig vanntett, og holder godt + at den har ganske fin finish.

    Må finne en bra cutlist, så kan jeg legge det inn i et program som regner det ut for meg. Har regnet grovt at det akkurat burde gå med tre plater til de to subbene, men jeg tror uansett det blir billigere å få noen til å kutte plater for oss enn å kjøpe utstyr til å gjøre det selv, så det problemet får nok noen andre ta seg av. En plate fra eller til spiller ikke så stor rolle, det er elementer og forsterkere som koster.

    Når det gjelder toppene: Vil det gå an å droppe det ene 12"-elementet i X12, og tilpasse kassen så det blir riktig volum?
    Hvis ikke er forsåvidt den enkleste løsningen å kjøpe et par aktive 12"-topper, for det blir ikke så veldig mye dyrere når man regner med forsterker.

    Hvor mye tid og penger gikk med til å lage subbene egentlig? Har regnet ca. 2500-3000kr per sub selv, men vet ikke om det kanskje er litt optimistisk.
    Og er det forresten du som leier ut anlegg i Bergen? De stripete subbene dine så veldig kjent ut.

    Edit: Utrolig bra svar forresten, glemte nesten å si takk.

  12. #12
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av drittunge
    Fant en link her når jeg sjekket ut muligheter for å bygge hornsubber (tror kanskje det var du som hadde postet linken), og fant ut at det så egentlig ganske greit ut å bygge. Siden det har såpass mye å si hvilke elementer som skal i hvilke kasser, så tror jeg at jeg safer og går for PD186-element i 186-horn, eventuelt et av de elementene du anbefalte i den andre tråden, så kan det tilpasses litt til budsjettet når det er klart også.

    Da er det hvertfall uaktuelt å bruke noe annet enn kryssfiner, er ganske sikker på at vi får skaffet billig også. Hørsel er noe hvertfall jeg tenker på, for det blir ikke populært å være de som ødela hørselen til alle sammen + sin egen. Når det gjelder å gjøre dem solide kan det vel også være lurt å sette på hjørnebeslag. Når det gjelder maling, så tenker jeg at båtmaling burde være greit å bruke. Den er hvertfall veldig vanntett, og holder godt + at den har ganske fin finish.

    Må finne en bra cutlist, så kan jeg legge det inn i et program som regner det ut for meg. Har regnet grovt at det akkurat burde gå med tre plater til de to subbene, men jeg tror uansett det blir billigere å få noen til å kutte plater for oss enn å kjøpe utstyr til å gjøre det selv, så det problemet får nok noen andre ta seg av. En plate fra eller til spiller ikke så stor rolle, det er elementer og forsterkere som koster.

    Når det gjelder toppene: Vil det gå an å droppe det ene 12"-elementet i X12, og tilpasse kassen så det blir riktig volum?
    Hvis ikke er forsåvidt den enkleste løsningen å kjøpe et par aktive 12"-topper, for det blir ikke så veldig mye dyrere når man regner med forsterker.

    Hvor mye tid og penger gikk med til å lage subbene egentlig? Har regnet ca. 2500-3000kr per sub selv, men vet ikke om det kanskje er litt optimistisk.
    Og er det forresten du som leier ut anlegg i Bergen? De stripete subbene dine så veldig kjent ut.

    Edit: Utrolig bra svar forresten, glemte nesten å si takk.
    NP! Prøver bare å hjelpe.

    Jeg har mye erfaring med PD186 og PD1850 elementet og er veldig fornøyd med de. Begge er utrolig bra elementer. PD186 elementet er vel det som er lettest å få tak i også. PD1850 er litt dyrere, men en SPL bombe. Tar litt mer watt enn 186, og låter mye hardere enn 186. Du finner en del topics på akkurat "1850horn or 186horn" på google. Det er folk som foretrekker hver sin modell. 186hornet er vel det som låter mest hifi av de. 1850hornet ofrer litt hifi lyd for å få mer SPL og trøkk. Det er masse av spl og trøkk i 186hornet også, ikke missforstå. :!:

    Det med hørsel var bare generelt og har både opplevd og sett at når promillen går opp går også volumet opp. Viktig å ta vare på hørselen med øreplugger etc. Mister du hørselen får du den aldri tilbake. Ville bare advare mot det.

    Akkurat prismessig så er det veldig mange faktorer som spiller inn. Priser på følgende må du ta med i beregningen. Valutakursen fra utlandet spiller også inn.
    3-4 kryssfinerplater/MDF
    Tilkapping
    Element
    Hjul
    Speakon 2 eller 4 pol
    Speakon deksel
    Beslag for beskyttelse?
    Islagsmuttere M6
    M6 maskinskruer
    Trelim
    Skruer
    Innvendig Kabling
    Fugemasse
    Akrylsparkel
    Pussepapir
    Sparkelspader og annet utstyr. Skrumaskin, pussemaskin, loddebolt eller kabelsko

    Jeg har egentlig aldri regnet på akkurat hva alt kostet tilsammen da mye av det på første hornsubb var ting som jeg ikke hadde tatt med i beregningen for å lage den. Som f.eks islagsmuttere og maskinskruer. Men jeg vil tippe et sted rundt 4k per. Malingen var også slik som jeg tok i slutten av prosjektet.

    Jeg så på cutlisten din. en ting jeg ikke forstår. Nummer 5, hvor skal den og hvilken er det? Jeg kjenner den ikke igjen. Jeg antar 1-4 er sider, top, bunn og bak?! De er ikke på tegningen, men tipper du har et annet ark også. Har du tatt med avstivere her? og avstiverne i hornmunningen?

    Ang topper. Det er nok fult mulig å nedskalere X12 til singel versjon. Tipper det finnes tråder om det på speakerplans. Det er sikkert gjort mange ganger før. Det som er er at du må få en tuning som passer bra til hornsubbene. Rundt 150hz. Det er det jeg har funnet ut at jeg liker best. Jeg har prøvd mye fra 100-300hz med forskjellige filter og masse. Det går også ann å bytte ut runde bassporter i toppene med firkantet laget av tre. Det kan kanskje være en annen mulighet. Men målene blir ganske forskjellig da. Så det må du nesten simulere litt selv. Finn ut hvilket element dere går for før dere tuner kassen. ellers ser jeg ikke noen andre problemer.

    Ja, driver med utleie i Bergen. men ønsker ikke å blande det inn på avforum. Da det ikke har noe med Ostemannen og gjøre. 186hornene er solgt, så bildet/noen specs er ikke oppdatert på siden vår. Det var 186horn, men er nå skiftet ut med noen andre hornsubber som er litt annerledes enn 186hornet. Som er eget design.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

    Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

  13. #13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så langt har jeg satt opp denne listen over ting som trengs:
    4 stk. kryssfiner-paneler (bjørk)
    2 stk. PD186-elementer
    1 stk. sparkeltube (akrylsparkel)
    1 stk. limflaske (vanlig trelim)
    1 stk. tube med fugemasse
    Ca. 120-200 skruer (treskruer med frest hode er vel det som brukes til kryssfiner?)
    4 stk. speakon-terminaler (litt usikker, men må vel ha 2-pols for å ha ut og inn for parallellkobling på hver sub? Eller tenker jeg feil og må ha 4-pols?)
    2 stk. terminal-plater
    2 stk. speakon-kabler (med riktig antall poler)
    4 stk. håndtak (kan evt. droppe det, hva mener dere?)
    8 stk. hjul (kan også droppes, evt. settes på senere hvis det trengs)
    16 stk. hjørnebeslag

    Verktøy får jeg nok lånt, bortsett fra engangsutstyr som sandpapir, sparkelspade osv. Jeg kjenner noen som har snekkerverksted, så kan nok få kappet til billig/gratis.

    Det jeg egentlig er mest usikker på er kabler og alt mellom forsterker og høyttaler. Har ikke fått satt meg noe særlig inn i det, men det finnes sikkert noen greie guider på nettet (noen sider dere vil anbefale?).

    Ser dette ut som et greit oppsett (hvis man ser bort ifra at jeg glemte å tegne inn forsterkeren til toppene og at ulikhetstegnene står feil vei)? Da vil jeg få 2x 650w RMS@8ohm ut til hver sub også kjører jeg dem på <150Hz. Elementene tåler 700W RMS (ikke at vi kommer til å spille så høyt uansett).


    Litt usikker når det gjelder delefilter egentlig. Vil jeg kunne koble både topper og sub på CX2310? (Dvs. koble kilde > delefilter > forsterkere til både subber + topper). Det er jo også en mulighet å kjøpe et par aktive 12"-topper, for der er prisforskjellene mye mindre enn på subber (også er jo aktive høyttalere utrolig praktisk).

    Innvendig kabling blir vel ikke så komplisert? Blir det ikke bare å koble ledninger fra den ene terminalen til element og linje-ut?
    Er det noe mer jeg burde tenke på?

    Edit: Kan legge ut en ferdig handleliste når jeg vet hva jeg trenger, så er det enkelt for andre som skal bygge å sjekke.

  14. #14
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    CX2310 delefilteret har 2 innganger og mulighet for å splitte signalet både til topper og til subwoofere. Så det går fint ann å bare ha 1 CX2310, Men Dere bør ha noe delay når dere har ulike lengder på høyttalerne. Blir det samme som å plassere bassrefleks subwoofere ca 2m bak toppene. Du vil merke at bassen kommer litt senere. CX2310 har heller ikke et hp filter som rekker langt nok opp.

    Kan hende at Behringer DCX 2496 Ultradrive Pro er et bedre valg. da har dere 3 innganger og 6 utganger. Og mulighet for en rekke innstillinger. Litt dyrere, men har alt dere trenger.

    4 hjul på hver kasse er også en stor fordel. Sparer ryggen, og gjør det lettere med frakt når kassene ikke er i bilen. Samt håndtak. Kanskje dere kan droppe å kjøpe, men lage selv med fres. Se bilder under.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

    Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •