Henge TV på veggen og kabeldilemma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Henge TV på veggen og kabeldilemma

Heisann

Skal henge min samsung 50" (PS50C7705) på veggen. Ettersom dette er en slik slim-shadyTV så tenkte jeg å bruke disse ultraslimfestene. Her kommer første problemstilling. Veggen min er av gips. Følger det med plugger for gips i veggfestet, eller bør jeg skaffe noe annet? evt hva?
    Videre så har jeg kjøpt en samsung lydplanke som jeg tenker å henge under tv'en.
    Jeg ønsker å skjule absolutt alt av kabler, og helst inne i veggen. Hvor problematisk er det å ta hull i veggen og legge kablene bak gipsen ned til et hull ved gulvlist? Trenger jeg noen kabelgate/rør bak veggen eller kan jeg bare la kablene ligge løst (muligens bruke en kabelsamler) bak veggen? Er det kanskje lurt å bruke en slags trakt i hullene for å skåne gipsen da denne fort blir porøs å faller fra hverandre i hullene? Hvor skaffer jeg denne?
    Ser egentlig for meg at jeg må ta 2 hull opp ettersom lydplanken som blir hengende noe under TV'en har 3-4 ledninger inn/ut.
    Det er vel standard med 60cm mellom stendere bak gips? Er litt bekymret for å møte på en horisontalliggende stender som av en eller annen grunn er brukt for å kubbe ut eller noe?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hengt opp en del tver med de Samsung ultra-slim festene på gipsvegg. Det funker fint. (64" henger godt). Det følger med gipsskruer i pakken, men jeg liker ikke disse. Foretrekker ordinære gipsanker som disse:

Med mindre det ligger horisontale stendere bak veggen så skal det ikke være noe problem å ta slike hull som du snakker om og føre kabelen ned til list. Sjekk dette med stenderfinner evt tegninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hengt det kun i gipsvegg, eller er noen skruer satt i stendere?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dnalleh
    Har du hengt det kun i gipsvegg, eller er noen skruer satt i stendere?
    Begge deler. Som sagt, 64" (Samsung) med kun gipsplugger gikk helt fint. Men har du stendere innenfor rekkevidde så bør du selvfølgelig skru i disse. Ulempen med Samsung-festene er at man ikke har så veldig stor fleksibilitet ift mellomrom.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å ha èn festedings i stender og den andre rett i gipsvegg. Er på ps59d555. Bør gå greitt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar!
    plukket opp dette veggfestet idag og de pluggene som fulgte med der så jo veldig solide og fine ut. Tror jeg går for disse. Når det gjelder de tradisjonelle gipsankrene synes jeg det er vanskelig å vite når du har skrudd nok på disse (fullstendig utvidet bak veggen), så disse er jeg litt forsiktig med å bruke.

Ellers viser det seg etter en prøveboring at jeg har isolasjon bak gipsveggen, så det blir nok ikke noe hull... Var å kjøpte kabelskjulere også, så det blir vel med det :neutral:

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle vel fint gå an å henge noe på en gipsvegg med isolasjon bak? Anbefaler plattiplugger. En 8-10 plugger skulle vel gjøre susen.
    Eller bruke treskruer på stenderen og litt færre plattiplugger på gipsen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Skulle vel fint gå an å henge noe på en gipsvegg med isolasjon bak? Anbefaler plattiplugger. En 8-10 plugger skulle vel gjøre susen.
    Eller bruke treskruer på stenderen og litt færre plattiplugger på gipsen?
    Ingen problemer å montere på vegg med isolasjon nei, men det blir værre å dra kabler bak veggen da (hvis du leser hele innlegget), - som jeg sa i min første post skal jeg benytte samsungs ultra slim wallmount. Dette benytter seg kun av to skruer i festet på veggen. Bruker de medfølgende gipsankrene.

Active Mikaelft sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Jeg skal henge opp en tv selv med disse ultra-slim festene. Kan ultra-slim festene brukes på alle tv'er?
    Jeg tenker å gå for LED siden de er mye lettere og kanskje bedre for gipsveggen.

Den forrige eieren som bodde her benyttet disse mollypluggene for å henge opp ikeas lakkhyller, vil de klare en tv? Gipsveggens tykkelse skal være "normal" sa han...

dekar86: Hvordan gikk det hos deg?
    ---
    Onkyo & Cerwin-Vega hjemmekino
    http://avforum.no/myhometheater/mikaelft

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •