hornsubb

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Tråd: hornsubb

Newcomer Ruben96 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hornsubb

hei! er lit sugen på å lage en hornsubb med en 18 eller større
    det blir sikkert ikke bygd noe med det første, men alltid kjekt å ha noe å spekulere på..... har laget lit forskjellig, men denne gangen vil jeg prøve meg på noe lit mer proft

vil helst ikke bruke mer en ca 3- 3,500kr. plater har jeg. men er lurer på hvilket element, og kasse løsninger dere ville valgt?

kom med forslag!

:-D

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Precision Devices International Limited

Void Acoustics V18-1000 18" 1000w AES Driver 8ohms ONLY £225.00 IN STOCK (14 Sep 2011)

Elementer med HØY BL. Helst over 30.

Noen som ikke har så enormt høy BL, men funker bra til en del horn.

18LW1400 - Extended LF Ferrite Driver

Sjekk ut: BMS, P.audio og Beyma også. Har sikkert glemt noen merker også.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

er det ingen norske sider som selger noen av disse subbene?
    men de virker som noen veldig gode alternativer kommer 19mm mdf plater til å funke bra? eller burde jeg ha 22mm?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville brukt 18mm kryssfiner for det beste resultat. Enten Eik eller bjørk. MDF finnes vel bare i 19mm. MDF er også vanskeligere å jobbe med, samt mer helseskadelig med alt støvet. Tipper du kommer til å bruke ca 1,5 - 2 plater på å få laget en hornsubb, med mindre du lager en liten hornsubb. Dersom det er ditt første bygg så bruk MDF da det er billigere. Kjipt å gjøre feil når du jobber med dyre matrealer.

Denne hornsubben vil nok gi deg mye plassert i et hjørne.
    My 18" horn, Invader Bin - (Now with plans). - Speakerplans.com Forums - Page 4 du bruker nok 2-3 plater på denne konstruksjonen. Ville tatt et prosjekt som allerede er laget av andre. Hornresp er litt vanskelig i starten, men lett når du kommer inn i det. Mange ukjente forkortelser etc.

PD186 går dypere, samt mer musikalsk enn PD1850, men PD1850 er MYE mer brutal og tar mer kraft. PD sine watt specs er som nad sine watt speks. Ganske konservative, og du kan forvente mye mer enn det som står på papiret. Jeg har ganske mange Pd elementer hjemme her. Så har god erfaring med det. 8)

Ingen av de elementene som selges i Norge nei. Thooman og Blu-aran er trygge steder. Jeg har handlet hos begge, så du handler trygt.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et alternativ til MDF og feilkapp er jo å få et snekker verksted til å kappe opp i kryssfiner. koster i grunnen ikke all verden. faktisk så kan det være at det ikke koster noe mere i arbeid,enn hva du ellers har måtte betalt for avkappet ditt. du betaler ikke for avkappet hos et sekker verksted.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mdf får man i 12/16/19/22/30mm her jeg bor hvertfall. Hva du bør bruke skal jeg ikke legge meg bort i, men at mdf er vanskelig å jobbe med kjenner jeg meg ikke helt igjen i. At det ikke er godt for helsa kan jeg være enig i.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmm :)

PD1850 virker spennende noen som veit ca hva det kommer til å koste total, med porto? :P

ja, men da tror jeg at jeg holder meg til mdf 19, har laget div av det før, og det synest jeg gikk bra

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle vel havne på ca 3,5k ferdig levert med moms.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Mdf får man i 12/16/19/22/30mm her jeg bor hvertfall. Hva du bør bruke skal jeg ikke legge meg bort i, men at mdf er vanskelig å jobbe med kjenner jeg meg ikke helt igjen i. At det ikke er godt for helsa kan jeg være enig i.
    Det er bare min sammenlikning mot kryssfiner. Ikke regel. 8) Jeg syntes det er lettere å skru i kryssfiner, og mer robuste hjørner, og du slipper å tenke på hjørner som "smuldrer, og dersom du skrur for nært kanten så er det lett det skjer. Hvertfall min erfaring. De fleste planer som er for hornsubber er også beregnet for 18mm plater, og det får du ikke i mdf. Kun 19mm.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig i at mdf er mer porøst og at dersom man er hissig med skrumaskinen kan det være lett å ødelegge et par hjørner. Men igjen, det er ikke noe stort problem akkurat det. Fordelen er at det er enklere å justere på dersom man er litt unøyaktig, og det er enklere å få en god finish da kuttene ikke fliser, slik at man slipper å bruke så mye tid på pussing+sparkling.

Dersom du går til en byggevare og spør etter beskyttelseplatene som større pakker med materialer kommer i så får du det sikkert gratis. Da slipper du å tenke på at det blir en dyr tabbe dersom du fucker det opp!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bruker selvsagt det man liker best. Jeg bruker aldri skruer, så det problemet har jeg ikke. Lim og lamello-kjeks holder til mitt bruk. Jeg er enig i at mdf ikke er like sterkt i kanten.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal først kjøpe et par clsc 215, så skal jeg selge et par vs12 + et par subber. så etter jeg har fått solgt cv'ene og subbe, har jeg råd til å kjøpe elementet. hmmm kan bli gøy!

noen forsterkere å anbefale for en PD1850?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Man bruker selvsagt det man liker best. Jeg bruker aldri skruer, så det problemet har jeg ikke. Lim og lamello-kjeks holder til mitt bruk. Jeg er enig i at mdf ikke er like sterkt i kanten.
    Hehe, da så. Jeg bruker BARE skruer og lim. Det er ikke noe stort problem at hjørner på mdf er mer porøse, så lenge du er klar over det, og tar dine forholdsregler.

Her kan du få litt inspirasjon. http://avforum.no/forum/diy-do-yours...igmalte-5.html Det er mine 4 første bygg. Er PD186 som er brukt, og 186 horn som er laget. 1850hornet er omtrent helt likt, bare annet element. Bygget av kryssfiner. Hornene er solgt.

Begynte som nub, og lærte en hel del. Blir ganske flau når jeg ser hvor lite jeg kunne for bare litt over 1 år siden. :lol: ops:

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hehe, da så. Jeg bruker BARE skruer og lim. Det er ikke noe stort problem at hjørner på mdf er mer porøse, så lenge du er klar over det, og tar dine forholdsregler.

Her kan du få litt inspirasjon. http://avforum.no/forum/diy-do-yours...igmalte-5.html Det er mine 4 første bygg. Er PD186 som er brukt, og 186 horn som er laget. 1850hornet er omtrent helt likt, bare annet element. Bygget av kryssfiner. Hornene er solgt.

Begynte som nub, og lærte en hel del. Blir ganske flau når jeg ser hvor lite jeg kunne for bare litt over 1 år siden. :lol: ops:

ja, for å si den sann, så har jeg ikke peiling. kanskje jeg skal lage en kopi, eller nesten den samme kassa kassene så enorme ut forhold til cola-flaska! hehe. så du hadde en hfa 121 der, hvordan spiller hornsubbene i forhold til den?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ruben96
    ja, for å si den sann, så har jeg ikke peiling. kanskje jeg skal lage en kopi, eller nesten den samme kassa kassene så enorme ut forhold til cola-flaska! hehe. så du hadde en hfa 121 der, hvordan spiller hornsubbene i forhold til den?
    Hornsubben er bedre på alle måter.
    - Spiller høyere
    - Mer trøkk enn stroker faktisk
    - Mer hifi lyd fra hornet.
    - billigere med forsterker kontra CVA121.

Dersom du skal lage i 19mm kryssfiner så må du jo endre alle målene. OG det blir en svær jævel på nesten 100kg. Kontra kryssfinerlagde som bare er 75kg.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hornsubben er bedre på alle måter.
    - Spiller høyere
    - Mer trøkk enn stroker faktisk
    - Mer hifi lyd fra hornet.
    - billigere med forsterker kontra CVA121.

Dersom du skal lage i 19mm kryssfiner så må du jo endre alle målene. OG det blir en svær jævel på nesten 100kg. Kontra kryssfinerlagde som bare er 75kg.
    det var det jeg hadde en mistanke om hehe. virker som cerwin vega er lit overpriset, og at det er mulig å få mye mer for pengene. tror jeg holder meg til kryssfiner, da det blir det enkleste, ser ikke for meg å begynne å endre alle målene :P

blir bare mer og mer fristet til å lage en!!!!!!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ruben96
    det var det jeg hadde en mistanke om hehe. virker som cerwin vega er lit overpriset, og at det er mulig å få mye mer for pengene. tror jeg holder meg til kryssfiner, da det blir det enkleste, ser ikke for meg å begynne å endre alle målene :P

blir bare mer og mer fristet til å lage en!!!!!!
    Overpriset kan du jo si om alt som er ferdiglaget. Blir litt som ferdigmat. 10-15kr for en vaffel når du kunne laget den selv til en brøkdel av prisen. Blir feil å si det er overpriset også. ALT som er DIY vil jo som regel ha gode høyttalerelementer (med mindre du bruker MGR ), slik at resultatet blir godt. DIY vil alltid gi mer for pengene. Vaffel eksempelet mitt er jo bare et av mange. Kaffi, dolly-pizza, varmmat fra butikk, pølse i brød, Pizzastykke kjøpt på narvesen eller på tilsvarende. Alt som er ferdiglaget er dyrere enn om du lager det selv. Det sier seg selv. Dersom du mener at 1 høyttalermerke er overpriset så kan du hekte 90% av alle høyttalerprodusenter på den samme knaggen. 8-) Viktig å forstå akkurat sammenhengen. Bildet er også mer sammensatt. Alle med fysisk utsalgsted har folk som jobber der. De skal ha lønn. Lokalet skal ha leie. etc. Veldig sammensatt bilde. Staten skal også ha en del ekstra. Var ikke meningen å spore av hele tråden. Men ville bare komme med input.

Tilbake til tema
    Hvilken musikk skal spilles til hornsubbene. Dersom du spiller enormt mye dubstep og reggae så vil du raskt merke at det mangler noen oktaver i bunn.

Hornsubber er også laget for å være 4+ samlet. Dette er for å lage et større horn. Dette vil øke følsomheten og senke nedre delefrekvens med noen hz. Jeg merker stor forskjell på å bruke 4 kontra 3. Men det er fortsatt mulig å bare bruke 1.

Viktig at du legger inn skikkelig DSP i hele systemet dette skal brukes i. Horn har ganske langt horn, og derfor er det MEGET viktig å bruke riktig delay på toppene/frontene. ellers vil du ha et lydbilde som er helt fucket. du kan tenke deg en bass som du hører ligger etter resten av sangen. Riktig HP filter er enormt viktig for å hindre at hornet spiller på lavere frekvenser enn det er laget for å spille. Dersom du ikke har HP filter og spiller mye musikk med enormt lave frekvenser så sitter du igjen med svidde spoler og ødelagte elementer. Velg 24db eller 48db filter for HP. så Crown XTI modeller eller Behringer Ultradrive modeller er meget greit å bruke. Det er DSP i begge disse. Ultradrive er en egen unit med DSP innebygget, ikke noe forsterker.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, hehe!

får se lit hva jeg gjør, har bestemt meg for å få bedre fronter førts....

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er crown xti 4000 stor nok? hvis jeg brokobler den?

men da mangler jeg en god forsterker til cv 215 mine :/ hehe

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0