Econowave prosjekt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 18 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 358
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Econowave prosjekt.

Da er de mer eller mindre ferdige. De mangler litt finish og terminaler. Jeg er meget fornøyd med hvordan dette låter, og de går også dypere enn jeg trodde, og jeg savner ikke sub på musikk. Foreløpig. Jeg valgte en aktiv variant inspirert av Gainphile. Ved hjelp av Stealt valgte jeg bassrefleks på 75liter tunet til 47hz.

Hva kostet de?

2stk Selenium D220Ti a $49 Obs! Det finnes 2 varianter. En bolt on og en screw on alt etter hvilket horn/waveguide man velger.
    2stk QSC PL-0004 a $35

Samlet kommer dette på rundt 16-1700 NOK. Var en feil på partsexpress i dag som gjorde at jeg ikke fikk sjekket fraktkostnader. Krona er sterk pr i dag, så det kan være det blir enda litt billigere.

Bassene ble kjøpt i Norge for å spare fraktkostnad. Evenstad er rimelige på Eminence, og har fornuftige fraktpriser.
    2stk Eminence Beta 12A a 623kr.

miniDSP kjøpte jeg brukt (egentlig var den ikke brukt i det hele tatt) og den kostet meg 750kr. Den koster vel rundt 11-1200 fra Home | miniDSP

Man må ha flerkanals effekt når man deler aktivt. Jeg kjøpte meg en eldre Rotel RB-976 for 1k.

Byggematerialer og finish kommer i tillegg. Kostnaden her vil variere en god del alt etter hva man velger.

Alt i alt har disse kostet meg rundt 4,5k med aktiv deling. Velger man passiv deling blir det endel billigere.

Hvorfor bygget jeg Econowave?

Jeg har fulgt prosjektet på Audiokarma Home Audio Stereo Forums og ikke minst Techtalk Speaker Building, Audio, Video, and Electronics Customer Discussion Forum From Parts-Express.com - Powered by vBulletin i lengre tid. Planen var å bygge disse til min far, men det ble ikke noe av. Da tenkte jeg at de kunne passe som bakhøyttalere i kjellerstuen og bygde de likevel. Da jeg fikk de på plass i stuen for test, tenkte jeg at jeg måtte få med kona på at de skulle få stå der. Det ser ut til å gå i orden.

Hva er Econowave?

Det står det litt om her: Econowave Speakers — DIY How-to from Make: Projects

Zilch som var en av de to som startet dette, og som etter min oppfatning var den som var mest aktiv. Virket som en utrolig hjelpsom og hyggelig mann. Han døde dessverre i fjor på denne tid, etter å ha vært syk noen mnd. Hans slagord var: "More data, less wank".

[YOUTUBE]WvNH23XfeVI[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har formening om hvilket Eminence element som vil funke best opptil en delefrekvens på 1,6k, og som vil gi ok bass i en ikke alt for stor kasse? Ser Gainphile bruker Beta 12".

Gainphile: S15 - Econowave DSP

Det er etterhvert mange versjoner av econo, og mange bruker standardfilteret. Planen er å starte med det, og tweeke etterhvert.

Bestilte Dayton mic også, så nå trenger jeg et usb lydkort slik at jeg får gjort noen målinger.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, nå ble jeg ikke så rent lite sugen på å bygge et par selv! Beta 12 er jo både billige og greit tilgjengelig, alternativer ryker fort på nesten det dobbelte.

Kjøpte du horn og drivere fra PartsExpress? Er det lov å spørre hva totalprisen ble?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte fra PE ja. Kjøpte målemikk samtidig ($50) og da ble det rett under 2k med frakt. Moms og tullgebyr kommer i tillegg.

Ser jeg har misforstått delefiltertegningen litt. Om man skal bruke standardfilteret bør wooferen ha under 95db følsomhet, ikke over... Beta har 98db. Jeg eier ikke teknisk innsikt, så akkurat hvorfor det må være slik aner jeg ikke.

Alpha har 95,6db, og bør gå. Koster mindre enn Beta også. Noen som kan regne på kasse til Alpha?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skyldes nok at det er enklere og gir langt mindre kompromisser å dempe driveren enn basselementet. Med "normale" elementer er aldri dette en problemstilling siden en typisk 5-6-8" alltid har langt lavere følsomhet enn en typisk 1" dome.

Beta ligger rundt 96dB i snittfølsomhet i det området den benyttes her, så det er godt mulig at den funker bra.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har langt større x-max enn Alpha også. Skader ikke å prøve.

Har du formeninger om hvor stor kasse Beta vil trives i? Hvordan ser det feks ut med 60-70l? Lukket vs BR?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo alltid en avveining i forhold til lydtrykk, rom, osv osv. I mine øyne ser det ut til at den passer relativt greit til både lukket og refleks, 60-70 liter er nok flott. Muligens større også. Skulle gjerne hatt programvare som viste slaglengde vs effekt så man fikk et visst inntrykk av landskapet...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel her BEF kommer inn med sin Bassbox Pro?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg plaga BEF pr pm, men fant litt info å nett.

Beta 12A: http://www.eminence.com/pdf/Beta_12A_cab.pdf

Delta 12LF: http://www.eminence.com/pdf/Delta_12LFA_cab.pdf

Ser jeg må rimelig langt opp i størrelse for å komme ned mot 40hz. Ca 100 liter med Deltaen tunet til 43-44hz. 2stk porter på 4" og Knappe 20 cm lange. Det er litt større en jeg har lyst å bygge.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant et alternativt delefilter for "woofers" med over 95db følsomhet. Står litt friere i valget da. Problemet er at man på audiokarma.org ikke får bli medlem om man bruker hotmail eller andre "freemails". Noen som er medlem og får åpnet linken?

AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker. Hadde endelig bestemt meg for å laste ned Bassbox Pro, men kom ikke på at kona tok med seg pc-en til Bergen og kommer ikke hjem på en uke.

Har tenkt litt på om jeg kan lage kassen større enn planlagt. Fattern har skråtak på loftet der disse skal stå. Kan følge skråtaket og få litt mer volum på den måten. De blir lave og feite, akkurat som han som bygger.

Skulle hatt tak i delefilter-skjema til high eff versjonen av Econo, men jeg er tydeligvis ikke dyktig nok til å søke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Fant et alternativt delefilter for "woofers" med over 95db følsomhet. Står litt friere i valget da. Problemet er at man på audiokarma.org ikke får bli medlem om man bruker hotmail eller andre "freemails". Noen som er medlem og får åpnet linken?

AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums
    Ser ut som et spennende prosjekt!
    Her er bildet som du ikke fikk åpnet.
    Econowave prosjekt.-hisens-xo-schematic-jpg

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende, mange takk!

Vil tro pengene bør legges i seriekomponentene (som vanlig), samt L2. DCR bør nok holdes ganske lik. Men kostnadene ryker nok fort opp mot en MiniDSP...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strålende Empty! Tusen takk.

Ang delefilter vs aktiv deling. Jeg kommer til å dele Miles aktivt med miniDSP. Hatt det klart i ett halv år. Men Econo er til min far, og der må vi holde det så enkelt som mulig. Kostnaden for aktivt er uansett endel større da jeg trenger en ekstra forsterker.

Jeg har aldri satt sammen et delefilter, og heller aldri lodda. Men nå har jeg unngått det lenge nok.

Noen som forstår tegningen og kunne satt opp handleliste hos dynabel?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm... Finner ikke de rette verdiene på dynabel. Var ikke så lett dette.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Da har jeg plaga BEF pr pm, men fant litt info å nett.

Beta 12A: http://www.eminence.com/pdf/Beta_12A_cab.pdf

Delta 12LF: http://www.eminence.com/pdf/Delta_12LFA_cab.pdf

Ser jeg må rimelig langt opp i størrelse for å komme ned mot 40hz. Ca 100 liter med Deltaen tunet til 43-44hz. 2stk porter på 4" og Knappe 20 cm lange. Det er litt større en jeg har lyst å bygge.
    Mine spiller ca flatt til 40hz i rommet. Ca 50hz i friluft med 65L kasse.

Polakkene hos autotech har begynt å bruke Beyma 12BR70. De mener denne låter veldig fint og gir mye bass i rimelig små kasser. Du mister litt følsomhet som selvfølgelig må kompenseres i delefilteret. Dette er ikke et typisk PA element så power handlingen er mye lavere, men den har de fleste ikke bruk for.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Delta du har? Ble litt usikker på hvilken du mente. Beyma ligger endel høyere i pris, så det får bli en annen gang. Fokuset må være på "econo".

Jeg kan sikkert bygge rundt 100-110l, selv om jeg skrev noe annet før i tråden. Kan utnytte skråtaket på loftet til fattern.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Wg-hornet og driveren ankommet landet i det minste. Heller i retning av Delta som bass-element. Trenger fremdeles litt hjelp med delefilteret. mulig jeg må sende tegningen til Vidar på dynabel.

Driver å bygger overbygg på verandaen, og snakka med gutta på den lokale saga der jeg kjøper material, ang mdf. Jeg skulle få all mdf-en de får i forsendelser som beskyttelse mot støtskader på diverse. Mye 22mm. Skulle bare ringe når jeg trengte, så skulle de finne frem.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir morro å følge med på hvordan dette blir.

Jeg har ikke delta eller Eminence i det hele tatt. Poenget mitt er at det er mange 12" som vil gi bass med mye mindre volum en 100L. Beyma 12BR70 tror jeg ikke er spesielt dyrt, nevnte den kun fordi polakkene hos autotech anbefaler det til folk som vil ha slike høyttalere uten sub.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde egentlig ikke du hadde Eminence nei, men ble litt usikker når du quota meg og fortsatte med "mine spiller flatt...". Du har vel JBL du?

Den Beymaen er vel en "smultring-bass" og det kan vi vel ikke ha. Nei, det blir nok Eminence nå, men det er mulig vi oppgraderer disse etterhvert. På sikt skal jeg bygge sub til fattern så disse trenger ikke å gå helt i kjelleren, men de skal ikke stoppe på 80hz for å si det slik.

Side 1 av 18 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •