Econowave prosjekt. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 18 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 358
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De lengste tvingene der så veldig greie ut, det er ikke biltema det?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Limknektene er kjøpt på Jula. Veldig kjekke å ha.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen julabutikker i nærheten, men fann noe lignende på biltema. Notert på handlelisten..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, plater og lim, et herlig syn

Mulig jeg har oversett det, men har du noen tegninger?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke laga tegninger. Gjorde det slik at jeg tok bredden jeg måtte ha. Der var det Waveguiden som bestemte. Så fant jeg ut hvilken høyde jeg ville ha, og til slutt tok jeg den dybden som gjorde at jeg fikk ca 75 liter.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Har ikke laga tegninger. Gjorde det slik at jeg tok bredden jeg måtte ha. Der var det Waveguiden som bestemte. Så fant jeg ut hvilken høyde jeg ville ha, og til slutt tok jeg den dybden som gjorde at jeg fikk ca 75 liter.
    Er det mye avvik fra de orginale tegningene? Gitt at det fins orginale tegninger da selvsagt..

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes sikkert 40-50 forskjellige varianter av Econo... Selenium D220Ti, waveguiden og Eminence Beta har mange brukt. De fleste velger lukket kasse, men noen velger BR. Når jeg nå velger å bruke miniDSP, så håper jeg at jeg skal få til et ok resultat. "Gainphile" bruker Selemiumen, Beta og miniDSP. Skal kontakte han når "rattingen" begynner.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes sikkert 40-50 forskjellige varianter av Econo... Selenium D220Ti, waveguiden og Eminence Beta har mange brukt. De fleste velger lukket kasse, men noen velger BR. Når jeg nå velger å bruke miniDSP, så håper jeg at jeg skal få til et ok resultat. "Gainphile" bruker Selemiumen, Beta og miniDSP. Skal kontakte han når "rattingen" begynner.
    Skjønner. Når har jeg ikke brukt filteret i miniDSP til annet enn å hente ut subsignal for å kjøre stereosub, men er det ikke "bare" til å justere gain, eventuelt shelf-filter for baffle step og eventuell delay for fase ved delepunkt?
    Med brukende måleutstyr bør vel ikke det by på veldig mange problemer? Tar jeg feil når jeg sier at jeg mener å huske du har en ECM8000 fra dayton? Sist jeg sjekket var dette en godt omtalt mik, sålangt lydkortet tillater den å være det

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her demonstrerer Zilch Econowave Deluxe. Husker ikke hvilken driver, men mener det er JBL som blir brukt i bunn. Zilch er en av to som står bak dette prosjektet, og døde dessverre i februar i år. Mottoet hans var: More data...less wank...

Edit: Sorry. Deluxe var Kappalite fra Eminence. Driver var B&C DE250.

[YOUTUBE]WvNH23XfeVI[/YOUTUBE]

Gainphile sine.

[YOUTUBE]SwSK8dmeqgU&NR=1[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Skjønner. Når har jeg ikke brukt filteret i miniDSP til annet enn å hente ut subsignal for å kjøre stereosub, men er det ikke "bare" til å justere gain, eventuelt shelf-filter for baffle step og eventuell delay for fase ved delepunkt?
    Med brukende måleutstyr bør vel ikke det by på veldig mange problemer? Tar jeg feil når jeg sier at jeg mener å huske du har en ECM8000 fra dayton? Sist jeg sjekket var dette en godt omtalt mik, sålangt lydkortet tillater den å være det
    Nå har jeg ikke greie på den biten av høyttalerbygging, så jeg aner ikke hva som må til. Jeg er en "bygger", selv om siste dagers "prestasjoner" gjør at jeg begynner å tvile på akkurat det også. Jeg sliter litt med hukommelse, så det er ikke så lett å tillegne seg slik kunnskap. Jeg skal likevel gjøre et forsøk denne gang, og jeg har lettere for å lære når jeg kan gjøre, istedet for å lese. Håper dere som har greie på slikt har litt tolmodighet når de dumme spm begynner å hagle.

Jeg har nevnte mic ja, men skulle hatt et eksternt lydkort i tillegg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke greie på den biten av høyttalerbygging, så jeg aner ikke hva som må til. Jeg er en "bygger", selv om siste dagers "prestasjoner" gjør at jeg begynner å tvile på akkurat det også. Jeg sliter litt med hukommelse, så det er ikke så lett å tillegne seg slik kunnskap. Jeg skal likevel gjøre et forsøk denne gang, og jeg har lettere for å lære når jeg kan gjøre, istedet for å lese. Håper dere som har greie på slikt har litt tolmodighet når de dumme spm begynner å hagle.

Jeg har nevnte mic ja, men skulle hatt et eksternt lydkort i tillegg.
    Når det kommer til delefiltre er jeg ute å kjører. Kan hva de forskjellige komponentene gjør, hva som utgjør hvilke ordner osv, men å konstruere et selv og finne ut verdier og slikt blir litt i overkant per dags dato. Så vi er kanskje litt på samme bølgelengd her.
    Går ikke micen på phantom power 12v? Hvor får du det fra foruten eksternt lydkort med slikt?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Når det kommer til delefiltre er jeg ute å kjører. Kan hva de forskjellige komponentene gjør, hva som utgjør hvilke ordner osv, men å konstruere et selv og finne ut verdier og slikt blir litt i overkant per dags dato. Så vi er kanskje litt på samme bølgelengd her.
    Går ikke micen på phantom power 12v? Hvor får du det fra foruten eksternt lydkort med slikt?
    Forstod ikke helt spm ditt Andsor..? Oppfatta du siste setningen min i forrige innlegg som et spm..?

Har kikka på M-Audio og et annet merke jeg ikke kommer på i farten.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstod ikke helt spm ditt Andsor..? Oppfatta du siste setningen min i forrige innlegg som et spm..?

Har kikka på M-Audio og et annet merke jeg ikke kommer på i farten.
    Jeg lurte på hvor micen får strøm fra når du ikke har et eksternt lydkort som kan gi den go-go-juicen den trenger.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Skulle hatt..." var en invitasjon for folk å komme med tips.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Skulle hatt..." var en invitasjon for folk å komme med tips.
    Med M-Audio Mobile Pre USB og micen du har så har du jo mer eller mindre alt du trenger for å kjøre Speaker Workshop, hvor Norcad har en side som beskriver alt i detalj. Ytterst mange muligheter, ikke bare måle frekvensgang. Neste gang jeg opgraderer måleutstyr blir det noe i den duren. Har for eksempel en hel haug med spoler liggende hjemme som jeg ikke vet verdien på. Kunne vert kjekt om det skal konstrueres filter og man må vikle ned et par mH for å få riktig verdi.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Behringer mic-en og Mobile Pre for noen år siden. Hadde mye tull med Mobile Pre, så jeg er litt usikker på om det blir en slik igjen. Husker ikke helt hva som var problemet... Det var til frekvensresponsmåling i rom med REW.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forøvrig en som bruker samme komp.driver og bass som meg, men et litt annerledes horn. Kassen er på ca 135 liter og tunet til 40hz.

Zilch's AK Design Collaborative - Econowave Speaker - Page 782 - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Behringer mic-en og Mobile Pre for noen år siden. Hadde mye tull med Mobile Pre, så jeg er litt usikker på om det blir en slik igjen. Husker ikke helt hva som var problemet... Det var til frekvensresponsmåling i rom med REW.
    Vi hadde jo en tråd for en tid tilbake avforum.no/forum/kalibrering-tweaking/73187-tips-utstyr-lyd-kalibrering-2.html Der var det et Tascam-kort som seilte opp som en slags favoritt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0