Econowave prosjekt. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 358
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Vedlegg 84332 Vedlegg 84333

Port:
    47Hz tuning.
    B:36,2cm. H:3cm. D:11cm.
    Porthastighet:13m/sek.44Hz.80W. 1.resonans:1562Hz.

Takker så mye. Da begynner jeg å bygge til helgen.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen

Takker så mye. Da begynner jeg å bygge til helgen.
    8)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er mdf-en i hus. Skal få hjelp av svogeren med kapping til helga. Godt vi ikke har starta på det, for vi skulle kappe opp mdf til 2stk suber samtidig. Fikk beskjed i går at elementene vi skulle bruke ikke kunne skaffes likevel...

Bestilte litt småting fra dynabel i går også. Terminaler, pakning og loddetinn bla. Nærmer seg.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke vise til slik fremgang og stå-på-evne som Andsor har vist i helgen. Men jeg fikk kappa opp mesteparten av delene til Econo. Det er slett ikke lett med svære 19mm mdf-plater å få kappa skikkelig når man står alene. Svogeren stod opp kl 15.30 i dag, så der var ikke mye hjelp å få.

For to år siden gikk jeg for en noenlunde bra bordsag. Makita var best i test og kosta rundt 10k med "trillestativ". Problemet med alle (?) slike sager er at det ikke er 100% stabilt, og fryktelig vanskelig å få heeeeelt rette kutt. Med mindre man har avlastingsbord/rullebord i alle kanter.

Nå som vi har flytta hjem og kjøpt hus, er det fristende å gå for en mindre mobil, og mer stabil sag:
    BERNARDO FKS1600 Justersag / bordsag/ justersirkelsag - FINN

I morgen skal jeg prøve å huske å ta bilde av mitt fantastiske forsøk på å lage rullebord. Stikkord er juniors biljard-kuler og et plastrør.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke vise til slik fremgang og stå-på-evne som Andsor har vist i helgen. Men jeg fikk kappa opp mesteparten av delene til Econo. Det er slett ikke lett med svære 19mm mdf-plater å få kappa skikkelig når man står alene.
    Takker for det!
    Det er virkelig noe dritt å kappe uten skikkelig anlegg. Løsningen min på dette er å lage en nøyaktig mal på alt som skal kuttes i flere eksemplarer, kutte kopiene med 1-2mm overmål og bare trimme de fine med kopifres.

For to år siden gikk jeg for en noenlunde bra bordsag. Makita var best i test og kosta rundt 10k med "trillestativ". Problemet med alle (?) slike sager er at det ikke er 100% stabilt, og fryktelig vanskelig å få heeeeelt rette kutt. Med mindre man har avlastingsbord/rullebord i alle kanter.
    Jeg har en Skil sirkelsag og en 1meters biltema linjal. Ikke klag. :evil:

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Jeg klager ikke, jeg drømmer. Dessuten så blir kuttet slik du gjør det sannsynligvis beinere enn slik jeg gjør det.

Kopifres blir brukt flittig her. Veldig god måte å gjøre det på. Akkurat nå venter jeg på nytt fresestål-sett fra Gustavsen. Har rota bort kopifresen under flytting. En variant jeg bruker er å grovkappe platene og når de er litt mer håndterlige, stiller jeg inn riktig lengde/bredde på saga.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Jeg klager ikke, jeg drømmer. Dessuten så blir kuttet slik du gjør det sannsynligvis beinere enn slik jeg gjør det.

Kopifres blir brukt flittig her. Veldig god måte å gjøre det på. Akkurat nå venter jeg på nytt fresestål-sett fra Gustavsen. Har rota bort kopifresen under flytting. En variant jeg bruker er å grovkappe platene og når de er litt mer håndterlige, stiller jeg inn riktig lengde/bredde på saga.
    Kopifresen min takler bare 20mm materiel, så jeg får holde meg til 19mm. Skulle gjerne hatt litt grommere freseverktøy jeg også! Når det er sagt så skulle jeg gjerne hatt en ny sirkelsag med skinneanlegg, bordsag, drill, båndsliper, elektrisk fres, lamessfres og litt slikt knask.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være ærlig (og det skal man jo) så aner jeg ikke hvilke freser jeg får i det settet, men med 30stk så må jeg kunne bruke noen. Vil sikkert uansett skaffe meg noen lange kopifreser. Kjekt å ha.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være ærlig (og det skal man jo) så aner jeg ikke hvilke freser jeg får i det settet, men med 30stk så må jeg kunne bruke noen. Vil sikkert uansett skaffe meg noen lange kopifreser. Kjekt å ha.
    Hver gang jeg er på clas ohlson får jeg fryktelig lyst på et slikt sett http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=134173686
    Noen som har erfaringer med settet? Ser for meg at kulelagrene ryker rimelig kjapt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett noen tilbakemeldinger på den noe sted Andsor.

Dette er forøvrig en flott side for alle diy-ere.

Woodworking Tools Supplies Hardware Plans Finishing - Rockler.com

Kjøpte Bench Cookies og en sirkel-jig derfra i fjor.

Bench Cookie™ with Bench Cookie™ Cones - Special Offer - Rockler Woodworking Tools

Rockler Ellipse/Circle Router Jig - Rockler Woodworking Tools

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neiiiii, må ikke vise meg slike sider. Da ender det bare opp med at noen ikke får julepakke fra meg i år. En DIY-elskende student er ikke akkurat rik.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Rockler er skummel for en slunken lommebok ja. Flott side med mange smarte produkter. De har også endel youtube-snutter som viser hvordan man bruker jig-er og slikt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, la merke til det.Så mye jeg kunne tenkt meg. Det som står høyest på ønskeligsten er håndsirkelsag med skinneanlegg. Så på en god annenplass kommer nok et solid fresebord. Når jeg ser tilbake nå så innser jeg det at dersom jeg hadde gått yrkesrettet på skolen hadde jeg vært i jobb nå, og ikke på skole. Jobb=penger=muligheter=god sirkelsag i stedet for den dritten jeg har nå.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å følge opp det vi diskuterte i går Andsor. Det er jo slik at idet man skal til å "sprette" en mdf-plate på 244x122 så er det ofte man får problemer med en slik sag som jeg har. Spesielt om man vil utnytte platen maksimalt. Kan man rippe i største lengde retning, altså hele lengden på 244, så går det sånn noenlunde om man er to. Men det er langt verre om man vil begynne å rippe 122-lengden. Å holde styr på 244-bredde er slett ikke lett....

Har sendt forespørsel til firmaet jeg linka til i går. Får se hva som kommer ut av det. Redd jeg må opp på størrelser og priser jeg slett ikke liker.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Annonsen på finn du refererer til? Personlig ville jeg heller investert i en god håndsirkelsag med langt skinne-anlegg. Det er kanskje mer arbeid å gjøre klart for kuttet, men fleksibiliteten er jo vesentlig større! Splitting av helplater uansett retning blir jo vesentlig enklere da du kan bare legge et par remser plank under platen og gjøre det på bakkenivå.

Tror du skal kutte mange remser av en mdfplate for å rettferdiggjøre et slikt kjøp versus håndsirkelsag.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt skal det noe til å forsvare prisen for en som driver på hobbybasis, men jeg tipper også at aktivitetsnivået hadde økt. Får si sånn som en her på forumet skrev i signaturen sin: Den med flest duppedingser når han dør, har vunnet.

En annen ting er at jeg har en veldig lite brukt Makita-sag jeg kunne fått noen slanter for. Da er ikke prisen avskrekkende om jeg kan gå for en av de mindre variantene.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, den var fin ja! Dersom du går for en slik sag kan du vel ta på deg litt arbeid for andre i nærområdet også. Er miljøet for DIY stort i nordfjord? Hvilken Maktia er det du har?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke om vi er flere. Vet bare om 2 andre forum-brukere, og jeg tror ikke de driver med ht-bygging.

Her er Makitaen: - Denne bordsagen kommer til å skuffe deg*|* TV 2 hjelper deg

Overskriften gjelder ikke Makitaen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke om vi er flere. Vet bare om 2 andre forum-brukere, og jeg tror ikke de driver med ht-bygging.

Her er Makitaen: - Denne bordsagen kommer til å skuffe deg*|* TV 2 hjelper deg

Overskriften gjelder ikke Makitaen.
    Nei, ser Makitaen har fått god score.
    Hvilken forbindelse har du med AvShop?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow. Den så jeg ikke komme. Hvilken forbindelse jeg har med avshop? None what so ever. Jeg har handla lerret der en gang, og Beyma elementene til inConcert Miles. Og nå altså et mislykket forsøk på å kjøpe Beyma igjen.

Hvorfor spør du om det..?

Side 4 av 18 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •