Econowave prosjekt. - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 18 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18
Viser resultater 341 til 358 av 358
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    sett Beta på et par dagers utblåsning i garasjen/kjelleren

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Fått blåst seg noen timer omtrent hver dag i over 2mnd, så jeg tror det meste er unnagjort.

Tok en kjapp test med Radioshack og Tone Gen Pro på iPad mens minsten hvilte seg ute. Så ikke ille ut der igrunn. Har fint nivå ned til 39hz. En bred dipp på 6-7db rundt 63-73hz. Liten dipp på 5db rundt 93hz++. Over 130hz har jeg noe høyere nivå. Faktisk helt oppe i +10db på det meste, men det var noenlunde jevnt på +5-6db (en "dipp" ned til 75db der et sted) helt opp til 200hz. Sjekka ca hver 1,5db.

Skal bli artig å se hvor likt det er når jeg måler med REW.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Etterhvert som kvelden skrider frem, og antall BD-konserter i spilleren øker, kan jeg rapportere om "helt orientalsk dynamikk" fra Econowave. Det lyder selvsagt langt bedre i stereo, enn i surround som produsenten intended.....
    Dette er jo en stund siden du har skrevet, men jeg må nesten spørre siden jeg har tenkt å bygge en econowave versjon til kinoen: Mener du at høytaleren ikke fungerer bra i surround? Eller er det BD-ene du snakker om her? Ble litt stressa nå :P

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var ironi som som kom etter ytringer i en annen tråd. Ikke noe i sitatet har relevans til prosjektet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var ironi som som kom etter ytringer i en annen tråd. Ikke noe i sitatet har relevans til prosjektet.
    Ah, ja jeg hang med på orientalsk delen :P Men "surrounden" skjønte jeg ikke

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men sånn litt på det seriøse. Slik jeg har forstått econowave så er det snakk om å få en jevnest mulig spredning over størst mulig frekvensområde(som høytaleren jobber i) for en billigst mulig penge.

Kanskje grunnen til at jeg tok posten seriøst, var fordi jeg satt å tenkte noen dager siden(må slutte med det....) at 7 høytalere, med masse spredning vil jo gi et ganske kaotisk lydbilde vil det ikke? Og om det egentlig er så veldig lurt med slike høytalere i en hjemmekino? Bekymrer jeg meg over noe som ikke er et problem?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, glem det. Vil ikke hijacke tråden din Tar det i en egen tråd jeg

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kompresjonsdriver og horn er vel ikke kjent for god spredning? heller ikke det øvre sjiktet fra en 12". selv om det neppe er et stort problem

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    kompresjonsdriver og horn er vel ikke kjent for god spredning? heller ikke det øvre sjiktet fra en 12". selv om det neppe er et stort problem
    ?.., er vel det stikk motsatte som er målet med en EconoWave, dvs. begrense spredning,.... (constant directivity)

Uansett, Teddy :wink: har vel egentlig ikke helt trua på EconoWave i "Wintercamo"... . Men, ja et friskt alternativ... :-D.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamen..jamen..... Du eier ikke smak Frank! Neida, det er godt forståelig at mange ikke liker disse. Tipper flesteparten ikke gjør det, men ikke tør si det.

Har "jobba litt" med Econo, og det sitter litt bedre nå. Ikke mye jeg har gjort egentlig. Fjerna highpass, og det gjorde at bassen kom seg noe.

Jeg kjøpte "crossover config" av Gainphile for litt siden (vel så mye for å støtte hans arbeid) og testet dette. Jeg visste jo at jeg ikke kunne bruke hans EQ2 da jeg har en helt annen kasse, og det var ikke vanskelig å høre. Låt rett og slett innestengt. Fjernet dette og fjernet highpass som sagt. Det kom seg, selv om det ikke er "helt der" enda.

Med så mye tull jeg har hatt i det siste, så vurderte jeg å ta "en Tiger". Slipper romnoder med hodetelefoner. Mulig jeg må hente inn mine DT770Pro som gutten på 4år har i bilen når han ser film.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres bare så merkelig ut at du var kjempefornøyd før og at de nå ikke spiller like bra. Er du sikker på at du brukte samme EQ config før? At du nå endrer på den og får bedre resultater tyder jo på at du har brukt en annen instilling i DSP når du hadde gode resultater? Eller så har høyttalerne stått annerledes plassert og fått bedre skyv i bassen.
    Synd at du tenker å gi opp prosjektet som virket ganske vellykket til å begynne, særlig prisen tatt i betraktning.
    Hodetelefoner er supert, men dessverre ingen fullstendig erstatning for høyttalere :/

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt jeg gjorde var å koble fra høyttalerene fra effektforsterker i 1-1 1/2 uke, for så å sette høyttalerene på akkurat samme sted. Sofaen har ikke flyttet seg på de ukene heller. Kildene er de samme, og receiver er samme. Så hva som gjør at det ikke låter som før aner jeg ikke. Jeg begynte ikke å styre med minidsp før etter jeg oppdaget at noe ikke var som det skulle. Econo alene er ikke skyld i min frustrasjon. Jeg sliter med Miles i kjellerstuen også. Det er trist å ha to anlegg uten å være i stand til å virkelig nyte musikk/blu-ray.

Jeg forstår godt det høres rart ut at jeg var så fornøyd, for nå å ikke være det. Jeg er også klar over at det er vanskelig å huske hvor godt noe faktisk spilte, men som nevnt så var det noen sanger som gikk igjen og igjen her de 2mnd før Econo fikk finish, og de mangler helt klart noe i bunn. Det er heller ikke slik at jeg har hørt på et anlegg som spiller bedre/dypere i mellomtiden slik at det kan være årsaken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg den som tror mest på innspilling, men kan Eco være inne i en down...høres rart ut at det skal gi såpass utslag uansett egentlig?
    Ser du skriver at reciever er samme..men har du sjekket reciever innstillingene nøye? Det er ikke noe som har gått i default som du har oversett etter ny oppkobling? Regner jo med du har sjekket opp og ned på dette, men må spørre....

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den stod på samme innstilling, men jeg tenkte det samme som deg og foretok en restart til fabrikkinnstillinger forrige uke uten resultat.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh... Endelig. Har lånt effektforsterkeren i hjemmekinoen i 2mnd nå, så Beta har spilt fulltone den tiden. Ikke ideelt for å si det mildt. Slo til på en NAD 916 i helga, så da slipper jeg det problemet mer. MEN, i dag kom min gamle far med en receiver han har lånt noen år. En virkelig gammel traver, nemlig Denon AVR-2700. Den har 6ch in, og kan brukes som effekt. Selvsagt ikke ideelt det heller, men det funker, og endelig åpnet lydbildet seg. Var som å ta propper ut av ørene. Noe finlytting har jeg ikke fått tid til enda.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh... Endelig. Har lånt effektforsterkeren i hjemmekinoen i 2mnd nå, så Beta har spilt fulltone den tiden. Ikke ideelt for å si det mildt. Slo til på en NAD 916 i helga, så da slipper jeg det problemet mer. MEN, i dag kom min gamle far med en receiver han har lånt noen år. En virkelig gammel traver, nemlig Denon AVR-2700. Den har 6ch in, og kan brukes som effekt. Selvsagt ikke ideelt det heller, men det funker, og endelig åpnet lydbildet seg. Var som å ta propper ut av ørene. Noe finlytting har jeg ikke fått tid til enda.
    Bra det har blitt bedre da :razz: Var jo en periode alt var shit.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du ble fornøyd så langt Frode Fant telefonen min og SMS når jeg kom ned fra bua litt etter elleve, og da tok jeg ikke sjansen på å svare deg

Regner med vi får en oppdatering når 916 er på plass.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått lytta litt i dag og kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd. Har hørt på mange forskjellig sjangre og det spiller veldig pent, men samtidig med trøkk. Innimellom satt jeg ved dataen og kikket opp i undring når det kom sanger med basstrøkk. De er tunet høyt (47hz) men får god hjelp fra rommet. Rett og slett artig.

Blir nok enda litt bedre med en ren effektforsterker.

Side 18 av 18 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •