Econowave prosjekt. - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 18 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 358
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, da spiller de. Førsteinntrykket er meget positivt må jeg si. De har spilt i 20-30min nå på mye forskjellig musikk. Fra Skrillex til Thomas Dybdahl. For en kompetent kar, så kan det sikkert hentes enda mer ut av disse i delefilter og med EQ. De går dypt nok til at jeg ikke savner sub på musikk. Foreløpig.

Econowave prosjekt.-econowave-stua-jpg
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stilig....., dette ser jo virkelig bra ut.... Vedlegg 88697

(misunnelig...;-))

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Ja, da spiller de. Førsteinntrykket er meget positivt må jeg si. De har spilt i 20-30min nå på mye forskjellig musikk. Fra Skrillex til Thomas Dybdahl. For en kompetent kar, så kan det sikkert hentes enda mer ut av disse i delefilter og med EQ. De går dypt nok til at jeg ikke savner sub på musikk. Foreløpig.

Econowave prosjekt.-econowave-stua-jpg
    Wuh, pent! Tenker det ble forandring fra tabaqene som stod der før ja. Kanskje det står skrevet tideligere her, men hva er det du driver dem med?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette ble et sånt "over all forventning" øyeblikk. Sitter med gåsehud og hører på Eva Cassidy-Live at Blues Alley. Det er en live innspilling og der hører man noe sus, på andre innspillinger er det ganske så stille.

@ Stealt. Takk for det, og takk nok en gang for all hjelp.

@ Anders. Bildet lyver som bare det. Finishen er helt forferdelig. Har en litt uvanlig plan ang finish, men får se om det går i orden. I så fall kommer det bilder av det også. Linjen er slik: SB Duet (og andre kilder) - Yamaha RX-V765 - miniDSP - Rotel RB-976 - Econowave. Rotelen kjøpte jeg brukt for 1k for noen mnd siden.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Stealt. Takk for det, og takk nok en gang for all hjelp.
    Teddy...., ja det er virkelig morro når ting overgår ens forventning. Artig att det og ble litt bass i dem... :-D

Vil tro den nette SVSen lett kan fylle på det EconoWavene evt. mangler i "kjelleren", ihvertfall opp til et visst lydnivå.

Sitter nå og hører på Eva Cassidy-Live at Blues Alley på samme Hornkombo... og ja, har helt klart trua. Bruker da "orginalt" passivt HF-filter for Econo SR.

Ser att en del er kritiske til Selenium D220TI´s egenskaper, og ja kan nok bli litt hard/spiss på meget høye lydnivåer, men på et "normalhøyt" lydnivå typ.110+db, ikke "idiot"høyt 120-130db, så vil jeg påstå fra det jeg har hørt så langt, er at det er en meget god CD.

I mine ører er dette mer Hifi enn noe "softdome" jeg så langt har hørt, lett....

Legger ved en link til Stereo.net Australia hvor Gainphile har en del innlegg rundt sitt EconoWave prosjekt og Selenium D220TI/B&C 250DE CD driverne.

Econowave - looking for a tube friendly dynamic speaker?

Sitat Gainphile fra Stereo.net:
    D220Ti vs DE250 burst testing
    I've been wanting to do this test for a long time. But it's really time consuming. Managed to do it tonight and posted this at DIYAudio.
    ===
    Both compression drivers above are arguably the most popular for DIYers. D220Ti is the darling of Econowave, and DE250 is used extensively in Gedlee Speakers.
    Having built the Econowave I wanted to get that "extra smoothness" so popularised by DE250 reviews. After finding out that they had good polar response with Econowave, I bought a pair and lived with it for a while. Indeed they sounded very smooth.........But after a while I thought D220Ti is more resolving and DE250 is too "mellow" ?

Anyway after multiple swap between these two drivers I decided to test them using tone burst (because distortion test is boring and DE250 won the CSD.. he..he..). Read about Tone Burst test here.

SO the key summary:

1.5khz - 6khz: DRAW, they are practically the same although DE250 had small win. But not enough to differentiate at all.

6.5khz - 8.5khz: Winner: D220Ti. DE250 is having a hard time to return to zero amplitude. I think this is a major factor why D220Ti sounded more resolving (being metal?). At 7.5khz the DE250 output is quite deformed.

9k - 13k: DRAW, D220Ti a bit better

14k - 15k: Winner: DE250 by miles D220Ti falling apart at 15khz

16k - 20k: Winner: D220Ti picked up and left DE250 behind. The tests were not audible to my ears anymore.

So the conclusion is D220Ti performs better in Tone Burst test. The test itself could be improved by less increments of frequencies to cover more differences but this one should be enough.

D220 is confirmed to be more resolving, and while DE250 is smoother it is at the expense of resolution and accuracy.

The good news is D220Ti is much cheaper. The bad news is ... I've invested in the DE250s
    Vedlegg 88734

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Litt bass" er dagens understatement. For å si litt om hvor fornøyd jeg er, så har jeg droppa all sport, inkludert fotball (jeg er sportsidiot, i tillegg til vanlig) i dag. Ikke har vi sett lørdagsunderholdning heller. Jeg har rett og slett hørt på musikk siden kl. 13 i dag.

En gledelig nyhet er at kona har gått med på å ha de stående i stua dersom vi får på hvite deksler og får litt bedre finish. Jeg er helt enig i det, for store sorte bokser i stua vil heller ikke jeg ha.

Forøvrig interessant lesning fra Gainphile der.

Quite the jaw dropping day.

PS: jeg lå ikke på 110db nivå, men var flere ganger oppe på 102-104db. Det var uproblematisk. Syns det er "normalhøyt" jeg Stealt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bang4buck.......;-)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til de grader.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke værst.
    passer alle kriterier for nytt avforum prosjekt.

billig, enkelt å sette sammen. med dynamisk potensial.
    kanskje man kunne ta utgangspunkt i denne med en annen woofer f.eks?

er forresten kassen tom inni, ingen foring eller avstivning?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med flott gjennomført prosjekt!! Det ser meget bra ut og første inntrykket virker jo meget lovende. Er noe med det å få lyd på det, kjenne om det er den lydsignaturen man hadde håpet på, kjenner følelsen meget godt. Er bare så godt å sitte å nyte og kjenne at godfølelsen er der. Har selv brukt 4-5timer i kinoen i kveld å sittet å lyttet på inConcert Miles etter at jeg bygget dem om fra passiv til aktiv.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en liten avstiver mellom hornet og bassen. ( fra baffel til bakplaten) Er litt lite materiale der. Kassen er dempet forholdsvis mye. Planen er å teste med mye, så ingenting. Da har jeg ytterpunkt å jobbe ut fra. Men det blir ikke med det første.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Gratulerer med flott gjennomført prosjekt!! Det ser meget bra ut og første inntrykket virker jo meget lovende. Er noe med det å få lyd på det, kjenne om det er den lydsignaturen man hadde håpet på, kjenner følelsen meget godt. Er bare så godt å sitte å nyte og kjenne at godfølelsen er der. Har selv brukt 4-5timer i kinoen i kveld å sittet å lyttet på inConcert Miles etter at jeg bygget dem om fra passiv til aktiv.
    Takk for det BEF. Hadde jo hørt mye positivt om Econo før, men at det var såpass bra hadde jeg ikke forventa. Nå vil det nok alltid være noen som slett ikke er enig, og det er helt greit.

Ang Miles så er det nok rommet mitt som ødelegger endel for meg. En liten L-stue på 12m2 yter ikke disse rettferdighet. Skal snart få utvidet rommet til ca 27m2. Det vil nok hjelpe.

Edit: er overgangen fra passiv til aktiv stor? Eller er det nyanser vi snakker her?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville det vært en ide med å runde av byggeprosjektet med å oppsummere elementer, kasse og delefilter som du gikk for og pris totalt, slik at andre kan vurdere dette som evt. neste bygg :-D Gratulerer med flott gjennomført prosjekt, og kjempebra at du er fornøyd med lyden :-D

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo levd med samme Selenium diskant i 5 kanaler nå en stund og jeg kan også understreke at det er bang for the bucks. Selvfølgelig ikke superduper highend men til prisen er de virkeilg veldig bra! Kan bli spiss ja når det spilles veldig høyt men til normalt bruk og litt til så fungerer det veldig bra.

Og så er det en ting ihvertfall jeg har lært meg.... det er veldig mye lettere å bli fornøyd når ting ikke koster skjorta! Har en først brukt mye penger på noe så ønsker en å bli 110% fornøyd og da er fallhøyden stor. Med Econowave o.l. konstruksjoner som er fornuftig priset blir en veldig mye lettere fornøyd og da heller bruker tida på å kose seg med musikken framfor å irritere seg over "feil" på lyden

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @franka Takk for det. Da har jeg oppdatert første post med litt info om prosjektet og kostnadsoversikt.

@Baldrick Her er du inne på noe vesentlig. Fallhøyden er stor når man har lagt ut mye penger. Samtidig har mange et behov for å forsvare investeringen og det sitter langt inne å innrømme at noe svindyrt ikke svarte til forventningene.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble jo knallbra!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppdatering av 1. posten

Litt OT.... du må flytte litt på TVen ser det ut til :P

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det karer.

@eXa Skapet skal flyttes 50-60cm mot høyre og da flyttes høyttaleren etter. Dersom du eller andre finner noe mer relevant info jeg har glemt/bør få med i første post, så si fra. Greit å få samlet litt i en tråd/post.

Sannsynligvis ryker SVS-klonen ut av stua også. Selvvalgt, og ikke etter påtrykk fra kona. (ba hun meg si) Neida, det har jeg bestemt selv. Tenker fattern skal få låne den av meg en stund.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha

Tja... kansje "Ved hjelp av Stealt valgte jeg bassrefleks på 75liter tunet til 47hz."

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Aha

Tja... kansje "Ved hjelp av Stealt valgte jeg bassrefleks på 75liter tunet til 47hz."
    Done!

Da har vi fått flyttet skapet og høyttalerene har fått mer luft rundt seg. Skal ta bilde etterpå, men først er det boller og kakao. Gjorde seg med en herlig gåtur i nærområdet. Faktisk fant vi et eldre hus/gårdstun vi skal forhøre oss om å få kjøpe.

Side 13 av 18 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •